etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای جامع خرید لپ تاپ استوک

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
راهنمای جامع خرید لپ تاپ استوک

تعریف درستی از کالای استوک در ایران ارائه نشده و بسیاری از کاربران کالای استوک را مترادف با کالای دست دوم می‌دانند در حالی که این دو با یکدیگر کاملا متفاوت است. هرچند کالای استوک یک نوع کالای دست دوم محسوب می‌شود اما تفاوت‌هایی دارد که در این مقاله ابتدا به صورت اختصاری به شرح این تفاوت‌ها پرداخته و سپس راهنمای جامعی را جهت خرید یک لپ‌تاپ استوک در اختیار شما قرار داده‌ایم. اگر قصد خرید لپ‌تاپ استوک دارید و یا به شما پیشنهاد خرید لپ‌تاپ استوک داده شده است که آشنایی با آن ندارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لپ‌تاپ استوک چیست؟

بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای آسیایی، اروپایی و آمریکایی برای جذب مشتریان خود سیاست جالبی ارائه می‌دهند. مشتریان می‌توانند لپ‌تاپ خریداری شده را بعد از ۳۰ روز بدون هیچ دلیلی به فروشگاه برگشت داده و به اختیار خود مبلغ را بازپس گیرند و یا معادل قیمت آن، کالایی دیگر خرید نمایند.

پس از مرجوع شدن این لپ‌تاپ‌ها، شرکت آن‌ها را از پروسه فروش خود خارج کرده و به نام لپ‌تاپ استوک در انبار ذخیره می‌شوند. لپ‌تاپ‌های استوک با توجه به میزان استفاده‌ای که از آن شده، به صورت A,B,C,D درجه بندی می‌شوند. سپس به صورت عمده به فروش می‌رسند. در نتیجه این لپ‌تاپ‌ها یا اصلا کار نکرده‌اند و یا اینکه ماکزیمم یک ماه کارکرد داشته‌اند که بسته به طرز استفاده و نگهداری مشتری قبلی و شرایط انبار شرکت، می‌توانند کاملا تمیز و نو بوده و یا دارای کمی خط و خش و فرو رفتگی باشد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ استوک و نکات مهم در هنگام خرید

در هنگام خرید لپ‌تاپ استوک باید نکاتی را مد نظر قرار دهید و قطعات اصلی آن را تست کرده تا از سلامت کار کرد آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در ادامه به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که پیش از نهایی کردن خرید، باید آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهید.

تست SSD لپ‌تاپ استوک در هنگام خرید

حافظه SSD از مهمترین مواردی است که باید در هنگام خرید آن را بررسی و آزمایش کرد تا از سلامت آن اطمینان حاصل کرد. برای انجام تست مناسب و سريع اس‌اس‌دی یک لپ‌تاپ استوک می‌توانید از نرم‌افزارهايی مانند HD Sentinel استفاده کنید. این نرم‌افزارها با نمايش مدت زمان استفاده از هارد ديسک، به شما نشان می‌دهد که لپ‌تاپ استوکی که قصد خرید آن را دارید، چه مدت زمانی روشن بوده و کار کرده است.

بررسی مانیتور و کارت گرافیک لپ‌تاپ استوک

در هنگام خرید لپ‌تاپ استوک می‌توانید با استفاده از کليد FN و کليدهای تنظيم نور نمايشگر، نور آن را کم زياد کرده و از سلامت آن مطمئن شويد. اگر در تست متوجه حداکثر ۲ پیکسل سوخته در نمایشگر بودید، مشکلی نیست اما بیش از ۲ پیکسل سوخته در نمایشگر قابل قبول نیست و باید سراغ لپ‌تاپ دیگری بروید.

 بسياری از لپ‌تاپ‌های امروزی دارای دو کارت گرافيک هستند که در اصطلاح به آن‌ها Optimus گفته می‌شود. توصیه می‌شود گرافیک دوم را با اجرای یک بازی سنگین به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مورد آزمایش قرار دهید. اگر مشکلی در حین اجرای بازی پیش نیامد، گرافیک آن کاملا سالم است.

بررسی حافظه رم لپ‌تاپ استوک

پیش از خرید، مدل لپ‌تاپ خود را در سایت رسمی کمپانی سرچ کنید تا ببینید از چند ماژول رم در همان لپ‌تاپ نو استفاده شده است. همچنین مطمئن شوید لپ‌تاپ به چه مقدار حافظه رم مجهز شده است. ممکن است لپ‌تاپ استوک شما مجهز به دو ماژول رم باشد که در هنگام فروش یکی از رم‌ها توسط فروشنده برداشته شده و یا میزان حافظه رم آن را تغییر داده باشند. بنابراین اطلاع از تعداد و میزان حافظه رم لپ‌تاپ، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بررسی سیستم خنک کننده لپ‌تاپ استوک

سیستم خنک کننده هر لپ‌تاپ پس از مدت زمانی نیاز به سرویس و یا تعویض دارد. برای اطمینان از سلامت خنک کننده لپ‌تاپ استوکی که قصد خرید آن را دارید، می‌توانيد از نرم‌افزارهايی مانند GPU-Z و CPU-Z استفاده کنيد. سرعت بالای فن و دمای بالای قطعات نشان دهنده استفاده از يک خنک کننده ضعيف است که نياز به تعويض و يا سرويس دارد.

بررسی باتری و شارژر لپ‌تاپ استوک

مهم ترین قسمتی که باید در هنگام خرید یک لپ‌تاپ استوک مورد بررسی قرار داده و از سلامت آن مطمئن شوید، سلامت باتری لپ‌تاپ است. معمولا کمپانی‌های سازنده، در وب‌سایت رسمی خود در بخش توضیح مشخصات محصول، طول عمر باتری را به ساعت یا روز بیان کرده‌اند. لپ‌تاپ را روشن کنید و یک برنامه مانند فتوشاپ را اجرا کنید، یا در فضای وب شروع به گشتن و از یوتیوب چند فیلم را باز کنید؛ اگر هنگام استفاده از لپ‌تاپ، متوجه شدید که باتری آن سریع شارژ خالی می‌کند و خیلی زودتر از زمانی که در سایت نوشته شده، شارژ باتری تمام می‌شود، از فروشنده بخواهید تا یک باتری نو به شما تحویل دهد.

بررسی صفحه کلید و ماوس‌پد لپ‌تاپ استوک

برای اطمینان از سلامت صفحه کليد و ماوس‌پد می‌توان از نرم‌افزارهايی مانند PassMark KeyboardTest استفاده کرد. ماوس‌پدهای قديمی در صورت اتصال رابط‌های ديگر مانند SATA و ATA دچار نقص فنی می‌شدند. لازم به توضیح است که خرابی اين قسمت از لپ‌تاپ‌ها نسبتا شايع است. بنابراین در هنگام خرید با دقت زیادی آن را مورد بررسی قرار دهید و از خرید لپ‌تاپ استوک که صفحه کلید و ماوس‌پد معیوب دارد،‌ اجتناب کنید.

بررسی پیچ‌های لپ‌تاپ استوک

توجه به پیچ ها از دیگر نکات مهمی هستند که باید در هنگام خرید یک لپ‌تاپ استوک در نظر گرفته شود. پيچ‌های لپ‌تاپ‌ها دارای يک قفل کلاژ دار هستند که برای اولين بار با پيچ گوشتی و با فشار مضاعف باز می‌شوند. معمولا درون محل قرارگيری پيچ‌ها شاهد رنگ نقره‌ای و آثار باز شدن بر روی پيچ هستیم که اين باز شدن به دليل ارتقاء قطعات لپ‌تاپ‌های استوک است.

بررسی پورت‌های لپ‌تاپ استوک

در هنگام خرید، پورت‌ها نیز از دیگر مواردی هستند که باید به دقت بازبینی شوند. در بسیاری از موارد پورت‌های لپ‌تاپ‌های استوک به درستي کار نمی‌کند. در چنین شرایطی ممکن است فروشنده ادعا کند که پس از نصب درایوها و ويندوز جديد اين مشکل برطرف می‌شود که باید بگوییم چنین ادعایی تقریبا کذب است بنابراین اگر پورت‌ها مشکل قطعی داشتند، از فروشنده بخواهید تا لپ‌تاپ دیگری را جهت بررسی و خرید به شما معرفی کند. همانطور که می‌دانید پورت‌های لپ‌تاپ‌ها قابل تعويض نيستند و به برد اصلی متصل هستند در نتيجه از سلامت پورت‌ها مطمئن شويد. مهمترين این پورت‌ها که باید از سلامت آن صد در صد مطمئن بود، پورت HDMI و USB است. همچنین تست و آزمايش درايو ODD يا همان DVD RW/ROM را نیز فراموش نکنيد.

سخن پایانی

خرید یک لپ‌تاپ استوک می‌تواند در کاهش هزینه‌های شما کمک ویژه‌ای کند و از سویی دیگر می‌توانید لپ‌تاپی داشته باشید که کار کرد کمتری نسبت به لپ‌تاپ‌های دست دوم دارد؛ اما باید دقت داشته باشید که لپ‌تاپ استوک علیرغم اینکه مدت زمان کمتری نسبت به لپ‌تاپ‌های دست دوم کار کرده‌اند، باز هم ممکن است ایراداتی داشته باشد و باید برخی از قطعات اصلی آن را تست کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. مواردی که در این راهنما ذکر شده را در هنگام خرید تست کنید تا یک خرید مطمئن با قیمتی استثنایی داشته باشید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :