etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

4.8
(4)
طاهره محزون
2 سال پیش
راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

آیا تا به حال به داشتن تلویزیون هوشمند فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید تلویزیون هوشمند چه امکانات جذابی را در اختیار شما قرار می‌دهد؟ در سال‌های اخیر تلویزیون‌های هوشمند با ویژگی‌های پیشرفته و رزولوشن‌های مختلف مانند 4K، اولترا 4K و 8K به بازار عرضه شده‌اند.

 با داشتن یک تلویزیون هوشمند می‌توانید از مزایای بسیاری بهره ببرید. می‌توانید وب‌گردی کنید، خرید اینترنتی انجام دهید، بازی کنید و به صورت آنلاین برنامه‌های مورد علاقه خود را تماشا کنید.

سوال مهم این است که برای خرید تلویزیون هوشمند مناسب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ چه معیارهایی در انتخاب ما مهم‌تر هستند؟ راهنمای خرید تلویزیون هوشمند تمام سوالات شما را پاسخ می‌دهد.

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش

چه به دنبال یک تلویزیون ساده باشید یا به تلویزیون‌هایی با عملکرد بالا علاقه داشته باشید، احتمالا بزرگ‌ترین عامل در تصمیم‌گیری شما اندازه نمایشگر خواهد بود. در نظر بگیرید تعداد اعضای خانواده شما چقدر است و قرار است تلویزیون جدید خود را کجا قرار دهید. سپس بزرگ‌ترین اندازه نمایشگر را انتخاب کنید که به راحتی در آن فضا قرار می‌گیرد.ابعاد مناسب امروزه با توجه به قیمت، عملکرد و اتاق نشیمن معمولی، بین ۵۰ تا ۶۵ اینچ است.

اندازه نمایشگر همچنین به میزان نزدیکی شما به تلویزیون بستگی دارد. یک قانون کلی خوب این است که فاصله شما از تلویزیون باید برای نمایشگر HD، سه برابر ارتفاع نمایشگر، برای 4K یا Ultra HD فقط ۱.۵ برابر ارتفاع نمایشگر و برای 4K UHD دو برابر نمایشگر باشد.

البته این بستگی به تجربه و علاقه شما دارد که با چه ابعاد تلویزیون راحت‌تر هستید. اگر ممکن است که مقداری به تلویزیون نزدیک باشید، رزولوشن 4K را فراموش نکنید. البته جای تلویزیون در خانه شما بسیار اهمیت دارد. اینکه تلویزیون را در اتاق نشیمن قرار می‌دهید یا آن را برای اتاق خواب، آشپزخانه یا فضاهای کوچک‌تر لازم دارید.

رزولوشن نمایشگر

رزولوشن نمایشگر

رزولوشن در واقع تعداد پیکسل‌هایی است که تصویر را روی یک نمایشگر تشکیل می‌دهند. رزولوشن بر حسب ردیف‌های افقی و ستون‌های عمودی تعریف می‌شود. بنابراین تعداد پیکسل‌های بیشتر به معنی تصویر واضح‌تر و جزئیات دقیق‌تر است. پس بهتر است که تا حد امکان تلویزیونی با نمایشگر با کیفیت را انتخاب کنید.

رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل که FHD (فول اچ‌دی) نیز نامیده می‌شود، سال‌ها است که رایج‌ترین رزولوشن مورد استفاده در دستگاه‌های مختلف به‌خصوص تلویزیون‌های هوشمند است. البته سازندگان تلویزیون جدیدا در طراحی محصولات خود از رزولوشن‌های بالا مانند Ultra HD و 4K استفاده می‌‌کنند.

بزرگ‌ترین مزیت تلویزیون‌های 4K این است که اشیای کوچک روی نمایشگر، جزئیات بیشتری دارند. به طور کلی در این تلویزیون‌ها، تصاویر غنی‌تر و واقعی‌تر از تلویزیون‌های HD به نظر می‌رسند. وضوح تصاویر 4K چهار برابر تصاویر HD است. علاوه‌بر تصاویر واضح‌تر، رزولوشن 4K دارای مزیت دیگری است که به شما امکان می‌دهد تصاویر را از فاصله کوتاه‌تری مشاهده کنید و تلویزیون‌های بزرگ‌تر را راحت‌تر در خانه‌هایی با اندازه معمولی جای دهید.تصاویر Ultra HD عالی به نظر می‌رسد. همچنین بهتر است بدانید که چندین سرویس استریم مانند آمازون، نتفلیکس و یوتیوب شروع به ارائه محتوای 4K کرده‌اند. تلویزیون‌های هوشمند و سرویس‌های استریم بهترین گزینه برای یافتن آسان فیلم‌ها و سریال‌های 4K هستند.

کیفیت تصاویر از این هم فراتر رفته است و بسیاری از دستگاه‌های هوشمند به رزولوشن 8K مجهز شده است. این نمایشگرها وضوحی را که در نمایشگرهای 4K مشاهده می‌شود چهار برابر می‌کنند و جهشی عظیم در کیفیت تصویر ارائه می‌کنند.

وضوح Ultra HD که 4K نیز نامیده می‌شود، بسیار بیشتر از قبل رایج شده است. اگر می‌خواهید چندین سال از تلویزیون هوشمند خود استفاده کنید، رزولوشن 4K یک انتخاب ایده‌آل است. دقت کنید که کیفیت 8K رزولوشن ۴۳۲۰×۷۶۸۰ پیکسلی دارد و دیدن تصاویر در آن بسیار شگفت‌انگیز است. اما هنوز این تلویزیون‌ها بسیار گران هستند و باید هزینه بسیار زیادی را برای آن‌ها صرف کنید.

یکی از دلایلی که تلویزیون‌های 8K هنوز ارزش خرید ندارند این است که محتواهای ویدیویی و تلویزیونی با این رزولوشن بسیار محدود هستند. محتواهای 4K فراگیرتر شده‌اند، بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، بهتر است به رزولوشن 4K فکر کنید.

قابلیت HDR

قابلیت HDR

فناوری HDR یا High Dynamic Range (محدوده دینامیکی بالا) یک ویژگی جدید است که به توانایی ارائه رنگ‌های بیشتر، سطوح کنتراست بیشتر و افزایش روشنایی اشاره دارد. این قابلیت برای نمایشگرهایی که از رزولوشن 4K به بالا پشتیبانی می‌کنند ارائه می‌شود. 

استاندارد پایه برای محتواهایی که از این قابلیت بهره می‌برند HDR10 نامیده می‌شود.

Dolby Vision یک نسخه قوی‌تر از HDR است که کاهش نویز Dolby و صدای فراگیر را برای ما به ارمغان آورده است. یک مجموعه Dolby Vision باید مجموعه‌ای از معیارهای سخت‌گیرانه‌تری را برای نمایش محتوای HDR داشته باشد.

همه دستگاه‌های دارای HDR موجود در بازار، در حال حاضر با HDR10 سازگار هستند، اما Dolby Vision فقط در مجموعه‌هایی یافت می‌شود که هم استانداردهای فنی Dolby را دارند و هم هزینه‌های مجوز برای استاندارد را پرداخت می‌کنند. البته Dolby Vision به سرعت به استاندارد صنعتی برای محتوای HDR تبدیل شده است و می‌توان آن را در مدل‌های ممتاز اکثر برندها یافت.

نرخ نوسازی نمایشگر

نرخ نوسازی نمایشگر

نرخ نوسازی که بر حسب هرتز بیان می‌شود، نشان می‌دهد که یک تصویر چند بار در ثانیه روی صفحه نمایش تازه‌سازی می‌شود. نرخ نوسازی  استاندارد ۶۰ بار در ثانیه یا ۶۰ هرتز است. با این حال، در صحنه‌هایی با اشیایی که به سرعت در حال حرکت هستند، نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز به‌ویژه در تلویزیون‌های LCD HD می‌تواند باعث شود که همه چیز تار به نظر برسد. بنابراین، برای ایجاد تصویری شفاف‌تر و بهتر، سازندگان نرخ نوسازی را دو برابر کردند و به ۱۲۰ هرتز (و در برخی موارد تا ۲۴۰ هرتز) رساندند.

برخی از مدل‌های جدید از پشتیبانی از نرخ فریم بالا (HFR) بهره می‌برند، به این معنی که هم نرخ تازه‌سازی بالاتری دارند و هم از محتوایی با نرخ فریم بالاتر از ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند. محتوای HFR برای فیلم‌ها یا محتوای پخش زنده به‌خصوص ورزش‌های زنده خوب است، بنابراین بهتر است این ویژگی را در نظر بگیرید.گیمرها علاقه دارند که نرخ نوسازی بالاتری دریافت کنند. اگر از یک کنسول بازی استفاده می‌کنید، ۶۰ هرتز مناسب است. اکثر کنسول‌های بازی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه بالاترین کیفیت را دارند.

HDMI و اتصالات

HDMI و اتصالات

هنگام انتخاب تلویزیون هوشمند، به تعداد ورودی‌های HDMI آن توجه کنید. تولیدکنندگانی که به دنبال کاهش هزینه هستند، ممکن است پورت‌‌های HDMI کمتری را ارائه دهند. اگر تصمیم گرفته‌اید که یک تلویزیون Ultra HD 4K بگیرید، مطمئن شوید که از HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کند. فرمت جدیدتر HDMI 2.1 در ماه‌های اخیر در تلویزیون‌ها ظاهر شده است، در حالی که بزرگ‌ترین مزایای استاندارد جدید در ارائه محتوای 8K دیده می‌شود، هنوز مزایای خوبی برای تلویزیون‌های 4K وجود دارد. بزرگ‌ترین پیشرفت، پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) است که همان نوع تطبیق نرخ فریم را که در فناوری‌های G-Sync انویدیا و FreeSync AMD دیده می‌شود، معرفی می‌کند. با تطبیق نرخ به‌روزرسانی تلویزیون با نرخ فریم محتوای شما، عملکرد نرم‌تری را دریافت خواهید کرد. همچنین نرخ فریم بالاتری را برای ویدیوهای 4K و داده‌های HDR غنی‌تر اضافه می‌کند که امکان تنظیمات را برای کنترل دقیق‌تر نور پس‌زمینه فراهم می‌کند.

اگر می‌خواهید یک تلویزیون جدید بخرید، به دنبال چهار پورت HDMI باشید. و اگر می‌توانید فرمت جدیدتر HDMI 2.1 را انتخاب کنید.

نوع نمایشگر

نوع نمایشگر

اساسا تنها دو نوع تلویزیون در بازار وجود دارد: LCD و OLED. اگر اگر بودجه کمی برای خرید تلویزیون هوشمند در نظر گرفته‌اید،  تلویزیون LCD ارزان‌تر خواهد بود.

نمایشگرهای LED و LCD

رایج‌ترین تلویزیون‌ها LED LCD هستند که با کیفیت تصویر HD و Ultra HD از دیودهای ساطع نور (LED) برای روشن کردن صفحه LCD استفاده می‌کنند و می‌توانند بسیار نازک باشند. بسیاری از این تلویزیون‌ها می‌توانند بخش‌های خاصی از نمایشگر را به‌صورت پویا روشن کنند و سایر قسمت‌ها را کم‌نور کنند تا ترکیبی از مناطق روشن و تاریک را در یک صحنه بهتر نشان دهند.

یکی از ویژگی‌های پنهانی که تلویزیون‌های مقرون‌به‌صرفه را از مدل‌های پیشرفته‌تر جدا می‌کند، نور پس زمینه است.

یکی دیگر از فناوری‌های LCD به نام نقاط کوانتومی، در حال رایج‌تر شدن است که به دلیل الزامات HDR، برای تولید طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها و روشنایی بیشتر به کار گرفته می‌شود.LCD که از نقاط کوانتومی استفاده می‌کند، اساسا دارای یک لایه دیگر از نقاط نانوکریستال با اندازه‌های مختلف است که با برخورد نور پس‌زمینه LED به آن‌ها روشن می‌شود. نتیجه طیف رنگ گسترده‌تر و افزایش روشنایی است.

برای یک حد وسط مقرون‌به‌صرفه بین LCD و نمایشگرهای OLED گران قیمت، بهبود نقاط کوانتومی روشی هوشمندانه است، فقط اجازه ندهید ظاهر مشابه کلمات QLED و OLED شما را گول بزند. نمایشگرهای نقطه کوانتومی همچنان تلویزیون های LCD هستند.

از مزایای LCD طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها، اندازه‌ها و ویژگی‌ها است.  در برخی از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه Ultra HD 4K؛ تصاویر نمایشگر روشن حتی در یک اتاق آفتابی قابل مشاهده است. 

از معایب LCD این است که هنگام نمایش حرکت سریع، مانند ورزش، برخی از جزئیات سایه را از دست می‌دهد زیرا پیکسل‌ها نمی‌توانند کاملا سیاه شوند. هنگام مشاهده از کنار، تصاویر محو می‌شوند.

نمایشگر OLED

تلویزیون‌های OLED نسبت به LED-LCD‌ بهتر عمل می‌کنند. به جای نور پس‌زمینه، OLED‌ از لایه‌ای از LED ارگانیک استفاده می‌کنند که در سطح پیکسل کنترل می‌شوند تا به سطوح سیاه مطلق و کنتراست خیره‌کننده دست یابند.

بهترین فناوری نمایشگر منحصرا در مجموعه‌های 4K و 8K دیده می‌شود و اندازه آن از ۵۵ اینچ تا ۷۵ اینچ یا بیشتر است. اما OLED نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر شده است، به طوری که مدل‌های ۵۵ اینچی کمتر از ۲۰۰۰ دلار و مدل های ۶۵ اینچی در محدوده ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار به فروش می‌رسند. حتی ممکن است در اواخر امسال با رقابت شرکت‌های جدید و عرضه پنل‌های OLED کوچک‌تر به بازار، شاهد اولین نمایشگرهای OLED زیر ۱۰۰۰ دلار باشیم.

از مزایای OLED می‌توان به تصویر تلویزیونی عالی، رنگ‌های زنده، سیاه‌های عمیق‌تر، کنتراست و جزئیات سایه بهتر نسبت به تلویزیون‌های LCD اشاره کرد. همچنین این تلویزیون‌ها کیفیت تصویر را با مشاهده از پهلو نیز حفظ می‌کنند.

امکانات هوشمند

امکانات هوشمند

بسیاری از تلویزیون‌ها با وای‌فای برای اتصال سرویس‌های مبتنی بر اینترنت مانند نتفلیکس برای پخش ویدیوها، اجرای برنامه‌ها، تماشای برنامه‌های خاص، دانلود فیلم‌های درخواستی، بازی‌ها یا حتی ارسال پست در فیس‌بوک ارائه می‌شوند. جدیدترین مدل‌ها حتی می‌توانند محتوا را در سرویس‌های استریم و زنده روی کابل و ماهواره جستجو کنند.

اکثر تلویزیون‌های هوشمند خدمات اصلی مانند شبکه‌های هولو، پاندورا و نتفلیکس را ارائه می‌دهند. قبل از خرید مطمئن شوید تلویزیونی که انتخاب می‌کنید گزینه‌های مورد نظر شما را پشتیبانی می‌کند. سرویس‌های استریم یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن و لذت بردن از محتوای 4K و HDR هستند.

اگر می‌خواهید از تلویزیون خود برای بازی استفاده کنید، دقت کنید که یک تلویزیون بازی خوب فقط تصویر و صدای عالی نخواهد داشت. بلکه باید گزینه‌های اتصال، ویژگی‌های گیمینگ و پاسخگویی کلی تلویزیون را در نظر بگیرید. به تعداد درگاه‌های HDMI بیشتر توجه کنید تا به جابه‌جا کردن کابل بین دستگاه‌های خود نیازی نداشته باشید.

بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند سیستم‌عامل اندروید را اجرا کنند و شما به انواع برنامه‌ها و بازی‌‌های اندرویدی مورد علاقه خود دسترسی داشته باشید.

کیفیت صدا

کیفیت صدا

حتی بهترین و گران‌ترین تلویزیون‌های HD ممکن است صدای ضعیفی داشته باشند. طراحی پنل‌های تخت باعث می‌شود که فضای کافی برای بلندگوهای بزرگی که صدای کامل و غنی تولید می‌کنند وجود نداشته باشد. بنابراین، شما سه انتخاب دارید: استفاده از هدفون، خرید یک سیستم صدای فراگیر یا یک نوار صوتی.

ساندبارها بسیار محبوب هستند زیرا با ۳۰۰ دلار یا کمتر، می‌توانند تجربه سینمایی را به میزان قابل توجهی به کاربر ارائه دهند. بهترین ساندبارها به اندازه‌ای نازک هستند که در زیر پایه تلویزیون بدون مسدود کردن قسمت پایین تصویر قرار می‌گیرند. بیشتر آن‌ها می‌توانند زیر تلویزیون دیواری نیز نصب شوند. 

برخی از تلویزیون‌ها و نوارهای صوتی نیز از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند، استاندارد صوتی جدیدتری از Dolby که شامل صدای بالای سر برای تجربه گوش دادن کامل‌تر است. در حالی که می‌توانید افکت Atmos را با استفاده از بلندگوهای درون سقفی دریافت کنید، بسیاری از ساندبارها دارای پردازش صوتی Atmos و بلندگوهایی هستند تا صدای واقعی‌تری ایجاد کنند که نیازی به قرار دادن چند بلندگوی ۵.۱ یا ۷.۱ نداشته باشند. تقریبا همه تلویزیون‌های فعلی حداقل یک پورت HDMI با قابلیت کانال بازگشت صدا (ARC) دارند. این ویژگی استاندارد HDMI به شما امکان می‌دهد از HDMI هم به عنوان ورودی و هم به عنوان خروجی صدا استفاده کنید. همچنین به شما امکان می‌دهد نه تنها صدا را از دستگاه‌های رسانه خارجی خود به تلویزیون ارسال کنید، بلکه به نوار صوتی خود نیز ارسال کنید. این اتصال ARC به این معنی است که بدون نیاز به گیرنده خاصی، صدایی عالی برای همه دستگاه‌های خود دریافت می‌کنید.

سخن آخر

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند این روزها به یک وسیله جذاب تبدیل شده است که می‌تواند علاوه‌بر افزایش کیفیت فیلم‌ها و سریال‌ها، گزینه‌های متعددی را در اختیار شما قرار دهد. در واقع شما می‌توانید با این تلویزیون‌ها، به دنیایی متصل شوید که تلویزیون‌های معمولی و غیر هوشمند از آن محروم هستند. اما نکته مهم این است که شما باید بر اساس بودجه، فضای در دسترس خود و نیازهایی که دارید، تلویزیون مناسب خود را انتخاب کنید. نیازی نیست گران‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل‌ها را خریداری کنید. بلکه بهتر است معیارهای مختلف را بررسی کنید. به کمک راهنمای خرید تلویزیون هوشمند شما می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به نظر شما چه عواملی در انتخاب تلویزیون هوشمند مناسب موثر هستند؟ شما برای خرید تلویزیون هوشمند بیشتر به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

Sunrise گفت:

سلام
وقت شما بخیر
قصد دارم برای مصارف دیدن فیلم ، سریال ( محتوای استریم آنلاین ) و گیم تا سقف بودجه 30 میلیون تومن ، تلویزیون 55 اینچ تهیه کنم.
طی بررسی هایی که خودم انجام دادم به این 2 مورد رسیدم Lg 55c1 و samsung 55Q80a
هر دو در یک رنج قیمتی هستن ( یکی اولد و دیگری lcd )
با توجه به کاربری که دارم نمایش عمق و کیفیت رنگ برام اهمیت داره
نظر خودم روی lg 55c1 هست به دلیل اینکه اولد هست و همچنین امکانات بهتری برای گیم هم فراهم میکنه ، اما موضوع burn – in کمی مرددم کرده ( البته این هم بگم که از محتوای ثابت برای نمایش استفاده نمیکنم همون در حد لوگو شبکه ها شاید برام مشکل ساز بشه ) و در نقطه مقابل ، تلویزیون سامسونگ هم به نسبت ال جی کیفیت پایینتری از تصاویر رو ارائه میده

من واقعا هر قدر بیشتر بررسی میکنم بیشتر دچار سردرگمی میشم.
خواستم از شما خواهش کنم لطفا در این مورد بنده رو راهنمایی بفرمایین یا اگر گزینه ی دیگه ای که نیاز های من رو پوشش بده مدنظر دارین بفرمایین.

خیلی متشکرم

حسین رجب چالی گفت:

سلام
وقت شما هم بخیر
به نظر من این مبلغ برای نیازهای شما کمی زیاد هست و با مبلغ کمتری می‌تونید مانیتور مناسبی تهیه کنید.
پیشنهاد می‌کنم این مانیتور از فروشگاه اعتبارکالا یه نگاهی بیاندازید:
https://etebarkala.com/products/asus-xg279q-27-inch-monitor/