etebarkala snappay
etebarkala snappay

لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کنسول بازی؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کنسول بازی؟

تجربه بازی ویدیویی به گذشت زمان پیشرفت بسیار زیادی پیدا کرده است به گونه‌ای که برای برخی تبدیل به یک حرفه شده است. پلتفرم‌های متعددی وجود دارد که افراد می‌توانند در آن بازی کنند؛ مانند پلی‌استیشن، نینتندو، ایکس‌باکس و لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های گیمینگ.

هر گیمری با این دو راهی روبه‌رو خواهد شد که کنسول بازی تهیه کند و یا لپ‌تاپ گیمینگ. بحث انتخاب کنسول بازی یا لپ‌تاپ گیمینگ همیشه یکی از موضوعات داغ گیمرها بوده است و بسیار مشکل است که بگوییم کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد. اینکه کنسول بازی خریداری کنید و یا لپ‌تاپ مخصوص بازی، نیاز به بررسی فاکتورهای متعدد و در نهایت نیاز شخصی شما دارد. در این مقاله تمام فاکتورهای مهمی را که باید هنگام تصمیم گیری برای انتخاب یکی از این پلتفرم‌های بازی در نظر بگیرید، شرح داده شده است.

ماهیت لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی چیست؟

اخیرا محبوبیت لپ‌تاپ‌های بازی به سرعت در حال افزایش است. لپ‌تاپ‌های بازی نسخه‌های تکامل یافته‌تر لپ‌تاپ‌های معمولی هستند. لپ‌تاپ‌های بازی می‌توانند دقیقاً مانند لپ‌تاپ استاندارد شما عمل کنند، اما ویژگی‌های ارتقا یافته‌تری دارند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ کارت گرافیک، فضای حافظه و سرعت بهتری دارند. این لپ‌تاپ‌ها فقط مختص بازی هستند، اما می‌توانند کارهای معمول شما را نیز انجام دهند. می‌توان اینطور خلاصه کرد که لپ‌تاپ گیمینگ یک کامپیوتر بازی قابل حمل است.

از سوی دیگر، کنسول‌های بازی تنها به ارائه یک تجربه بازی اختصاص دارند. بازیکنان می‌توانند از کنترل‌ها برای بازی روی کنسول‌های بازی خود استفاده کنند. برای شروع بازی می‌توانید کنسول خود را به تلویزیون یا مانیتور رایانه خود با کابل‌های HDMI وصل کنید. همچنین کنسول‌ها می‌توانند مانند پلی‌استیشن قابل حمل باشند. اولین دستگاه کنسول در حدود سال ۱۹۹۴ عرضه شد و سونی هنوز هم نسل‌های جدیدی از کنسول‌ها را عرضه می‌کند.

اینکه کدام یک از این پلتفرم‌های بازی عملکرد بهتری دارند، عامل تصمیم گیری ما برای انتخاب هر یک نیستند. اینکه هر یک چه کارایی و کاربردی دارد و چه بازی‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهد عامل اصلی برای مقایسه و انتخاب نهایی است. در ادامه تمام عوامل ضروری که باید در انتخاب درست دستگاه بازی در نظر داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

بررسی قیمت کنسول بازی و لپ‌تاپ گیمینگ

قیمت یک دستگاه بازی یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین معیارها برای انتخاب است. از این رو بودجه شما برای خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ یا کنسول بازی اولویت اول را در تصمیم‌گیری شما دارد.

کنسول‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌های بازی، ارزان‌تر هستند. کنسول‌ها در بین گیمرها به قیمت پایین‌تری که نسبت به لپ‌تاپ‌های گیمینگ حرفه‌ای دارند، مشهور هستند. البته به خاطر داشته باشید که قیمت‌ها در زمان عرضه اولیه آن‌ها بالا است و پس از مدتی قیمت آن به شدت کاهش می‌یابد در حالی که لپ‌تاپ‌های گیمینگ چنین نیستند.

از سویی دیگر پلتفرم‌های مختلفی مانند استیم، برخلاف فروشگاه پلی‌استیشن، همیشه فروش زیادی در بازی‌ها دارند. علاوه بر این، فروشگاه بازی Epic هر هفته بازی‌های رایگان ارائه می‌دهد. لپ‌تاپ‌های بازی می‌توانند گران باشند، اما شما برای بازی‌ها هزینه کمتری می‌پردازید و در دراز مدت بازی‌های رایگان زیادی دریافت می‌کنید.

بررسی قابلیت حمل کنسول بازی و لپ‌تاپ گیمینگ

کنسول‌های بازی می‌توانند قابل حمل باشند، اما برای عملکرد به تلویزیون نیاز دارند. تنها در صورتی می توانید کنسول بازی خود را با خود به مکانی دیگر ببرید که مطمئن باشید به یک تلویزیون مناسب جهت اتصال دسترسی دارید. بسیاری از گیمرها کنسول‌های خود را به منزل دوستان خود می‌برند تا با هم بازی کنند، اما این کار تنها در صورتی امکان پذیر است که در آنجا به یک تلویزیون با نمایشگر قدرتمند دسترسی داشته باشند.

البته برخی از کنسول‌های دستی مانند نینتندو سوییچ قابل حمل هستند؛ این کنسول دارای نمایشگر داخلی بوده که در نتیجه، نیازی به نمایشگر دیگری مانند تلویزیون ندارید.

از طرف دیگر، لپ‌تاپ‌های بازی از نظر قابلیت حمل در صدر فهرست قرار دارند. شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی با خود حمل کنید. اگر گیمری هستید که همیشه در سفر هستید، لپ‌تاپ گیمینگ مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. اگر لپ‌تاپ مخصوص بازی دارید، نیازی به حمل وسایل جانبی اضافی ندارید. تنها چیزی که باید از آن مطمئن شوید یک پریز برق مناسب برای شارژ لپ‌تاپ است.

بررسی تطبیق پذیری کنسول بازی با لپ‌تاپ گیمینگ

وقتی صحبت از تطبیق پذیری به میان می‌آید، یک لپ‌تاپ بازی از نظر این متغیر برنده خواهد شد. اگر لپ‌تاپ مخصوص بازی بخرید، می‌توانید از مزایای خدمات اولیه لپ‌تاپ نیز بهره‌مند شوید. شما به راحتی می‌توانید کارهای سبک مانند نوشتن اسناد، یادداشت برداری و سایر کارهای ضروری خود را نیز در کنار بازی انجام دهید.

گیمرهایی که دانشجو هستند یا شغل پاره وقت دارند، می‌توانند روی یک لپ‌تاپ بازی سرمایه‌گذاری کنند و با یک تیر دو نشان بزنند. همچنین می‌توانید با استفاده از پورت‌های USB، لوازم جانبی خود را به لپ‌تاپ متصل کنید. از آنجایی که لپ‌تاپ‌ها دارای پورت‌های نمایشگر هستند، می‌توانید آن‌ها را به یک نمایشگر بزرگ‌تر متصل کنید تا بازی بهتری داشته باشید.

کنسول بازی در ابتدا فقط به بازی اختصاص داشت. امروزه اکثر کنسول‌ها دارای ویژگی‌های دیگری مانند وبگردی، یوتیوب، نتفلیکس، اسپاتیفای و غیره هستند که می‌توانید از این ویژگی‌ها در آخرین نسخه‌های کنسول‌ها استفاده کنید. گیمرها به غیر از بازی کردن، می‌توانند فیلم و ویدیو نیز تماشا کنند. اما کنسول‌ها مانند لپ‌تاپ‌های بازی، قابلیت انجام کارهای اداری و یا کار با نرم‌افزارهای گرافیکی را ندارند. در واقع کنسول‌های بازی بیشتر بر روی بازی و سرگرمی متمرکز هستند. در مقابل، لپ‌تاپ‌های بازی علاوه‌بر انجام بازی، قابلیت اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین و کارهای اداری را نیز دارند.

بررسی کیفیت گرافیک ارائه شده توسط کنسول بازی و لپ‌تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ های گیمینگ دارای کارت گرافیک‌های اختصاصی برای انجام بازی هستند. سخت افزار لپ‌تاپ‌های گیمینگ از یک کنسول قدرتمندتر است. اخیرا انویدیا کارت گرافیک RTX را راه‌اندازی کرده است که تجربه بازی را توسعه داده است. گرافیک Raytracing (RTX) با رندر کردن تصویر، تصاویر را واقعی‌تر کند.

کارت گرافیک RTX برای اولین بار در حدود سال ۲۰۱۸ معرفی شد. چندین لپ‌تاپ گیمینگ از این کارت گرافیک جدید برای بالا بردن کیفیت تصاویر و اجرای بازی‌ها استفاده کردند. از سویی دیگر، پلی‌استیشن اواخر سال ۲۰۲۰ کنسول PS5 را معرفی کرد که دارای ردیابی پرتو است.

با توجه به کارت گرافیک‌های قدرتمند یک لپ‌تاپ گیمینگ، می‌توانید بازی‌هایی با نرخ فریم بالاتر انجام دهید. اگر گیمر FPS هستید، توصیه می‌کنیم لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی بخرید. اگر لپ‌تاپ گیمینگ دارید، نرخ فریم می‌تواند بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه باشد. از سوی دیگر، PS4 استاندارد تنها ۳۰ فریم در ثانیه را برای بازی‌ها فراهم می‌کند در حالی که برای یک تجربه بازی یکپارچه، ۶۰ FPS هدف است.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ در زمینه عملکرد خوب در گرافیک دست بالا را دارند. با این حال، PS5 دارای برخی ویژگی‌های ارتقا یافته قابل توجه برای گرافیک است که می‌تواند حداکثر ۱۲۰ فریم بر ثانیه را پشتیبانی کند و دارای ویژگی‌های ردیابی پرتو است.

بررسی در دسترس بودن بازی‌ها در کنسول بازی و لپ‌تاپ گیمینگ

در دسترس بودن بازی‌ها نیز متغیر دیگری است که می‌تواند در انتخاب شما تأثیر گذار باشد. کنسول‌ها بازی‌های کمی در مقایسه با لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارند. طبق آخرین آمار، حدود ۳۳۶۴ بازی در فروشگاه Playstation و ۱۳۰۰ بازی برای Xbox موجود است. در مقایسه، تعداد بازی‌هایی که برای رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارائه شده، بسیار بیشتر است. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که استیم به تنهایی دارای ۴۱۳۳۴ بازی برای گیمرها است. پلتفرم‌های دیگر نیز بازی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین مزایای لپ‌تاپ‌های بازی این است که می‌توانید چندین بازی‌ها کاملا رایگان دریافت کنید. در سال ۲۰۲۰، در دوران همه‌گیری کرونا، بازی‌های حماسی GTA V را به عنوان یک بازی رایگان برای گیمرهای رایانه شخصی عرضه کردند.

با این حال، کنسول‌ها عناوین انحصاری زیادی دارند که نمی‌توانید آن‌ها را روی لپ‌تاپ یا رایانه شخصی خود بازی کنید. سونی عناوین انحصاری مانند Ghost of Tsushima و Bloodborne را دارد که فقط در پلی استیشن در دسترس هستند. بسیاری از گیمرها فقط برای بازی کردن این عناوین انحصاری کنسول‌ها را خریداری می‌کنند.

بسیاری از عناوین انحصاری سونی اخیرا برای بازی در رایانه شخصی و لپ‌تاپ‌های بازی شما در دسترس هستند. بازی‌هایی مانند Horizon Zero Dawn و God of War دیگر انحصاری سونی نیستند. گیمرها امیدوارند که بسیاری از بازی‌های انحصاری دیگر نیز در سال‌های آتی برای بازی بر روی رایانه شخصی‌شان در دسترس قرار بگیرد.

بررسی سازگاری بازی‌ها در کنسول بازی و لپ‌تاپ گیمینگ

کنسول‌های پلی‌استیشن به خصوص PS4 از بازی‌های قدیمی پشتیبانی نمی‌کند.. سازگاری، به انجام بازی‌های قدیمی‌تر توسط کنسول جدید اشاره دارد. به عبارت ساده، شما نمی‌توانید بازی‌های PS2 و PS3 را روی PS4 بازی کنید. فقط با اشتراک در PSN می‌توانید بازی‌های قدیمی‌تر را روی کنسول خود بازی کنید. پی‌اس‌ان به شما این امکان را می‌دهد به برخی از بازی‌های قدیمی دسترسی داشته باشید که هزینه اشتراک آن حدود ۸ دلار در ماه است.

از سویی دیگر، لپ‌تاپ‌های بازی به شما این امکان را می‌دهند بازی‌هایی را انجام دهید که ده‌ها سال قدمت دارند. همچنین می‌توانید بازی‌های اوایل دهه ۲۰۰۰ را به راحتی بر روی لپ‌تاپ خود بازی کنید. هیچ محدودیتی برای سازگاری با بازی‌های قدیمی در لپ‌تاپ‌های بازی وجود ندارد. یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های استیم، Dragon’s Lair، در حدود سال ۱۹۸۳ منتشر شد.

اگر می‌خواهید بازی‌های قدیمی را دوباره اجرا کنید یا به بازی‌های قدیمی علاقه دارید، باید لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را انتخاب کنید.

بررسی اجرای بازی‌های چند نفره در کنسول بازی و لپ‌تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ‌های بازی و رایانه‌های شخصی در مورد ویژگی‌های چند نفره محبوب‌تر هستند. پلتفرمی مانند استیم امکان تجربه یکپارچه چند نفره را فراهم می‌کند. شما باید یک بازی چند نفره بخرید و به گروه بپیوندید یا دوستی را دعوت کنید تا با شما بازی کند. اگر گیمری هستید که بیشتر به بازی‌های چند نفره علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم روی لپ‌تاپ‌های گیمینگ سرمایه گذاری کنید.

کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن و ایکس‌باکس از شما می‌خواهند که عضویت ویژه آن‌ها را برای باز کردن قابلیت چند نفره تهیه کنید. برای دسترسی به ویژگی‌های چند نفره باید سالانه حدود ۶۰ دلار بپردازید. بسیاری از گیمرهای کنسول نمی‌خواهند ۶۰ دلار در سال برای این ویژگی هزینه کنند.

بررسی تجربه Modding در کنسول بازی و لپ‌تاپ گیمینگ

مودینگ به معنای سفارشی سازی بازی‌ها است. بسیاری از گیمرها مودینگ را به عنوان بخشی از تجربه بازی در نظر می گیرند. بازی Skyrim یکی از شناخته شده‌ترین بازی‌ها در زمینه مودینگ است. حدود ۷۰۰۰۰ مد برای Skyrim در دسترس است. به نظر گیمرها، تغییر دادن بازیشان بسیار جذاب است زیرا آن را سرگرم کننده‌تر می‌کند.

تجربه Modding فقط برای رایانه‌های شخصی بازی و لپ‌تاپ‌ها در دسترس است. لپ‌تاپ‌های بازی به گیمرها آزادی کافی برای اصلاح بازی را تا حد امکان می‌دهند. برخی از علاقه مندان به مودینگ می‌توانند کل بازی را با مدهای خود تغییر دهند. اما این قابلیت در کنسول‌های بازی وجود ندارد. وقتی صحبت از سخت افزار به میان می‌آید، کنسول‌ها قابلیت‌های محدودی دارند. اگر سعی کنید روی کنسول‌ها مود کنید، ممکن است تجربه بازی شما را از کیفیت خارج کند. بنابراین، سازندگان گزینه modding را به طور کلی غیرفعال کردند.

اگر می خواهید با شخصی سازی بازی خود یک تجربه سرگرم کننده داشته باشید، باید لپ‌تاپ‌های بازی را انتخاب کنید. با این حال، اگر علاقه‌ای به مودینگ ندارید، در انتخاب کنسول به عنوان دستگاه بازی مشکلی وجود ندارد.

بررسی راه اندازی بازی در کنسول بازی و لپ‌تاپ گیمینگ

بسیاری از گیمرها، به‌ویژه گیمرهای مبتدی، کنسول‌ها را به عنوان دستگاه بازی اصلی خود انتخاب می کنند، زیرا راه اندازی آن آسان است. هنگامی که کنسول را به تلویزیون وصل کنید، بلافاصله برای شروع بازی آماده است و تنها چیزی که باید بدانید به روز رسانی سیستم است.

از سوی دیگر، راه‌اندازی لپ‌تاپ‌های بازی کمی پیچیده هستند. شما باید در مورد درایورهای کارت گرافیک خود اطلاع کافی داشته باشید. علاوه بر این، باید بدانید که چگونه تنظیمات را در کنترل پنل Nvidia تنظیم کنید. شما باید درایورهای خود را به روز کنید تا بازی به راحتی کار کند. علاوه بر این، باید نگران عملکرد بازی باشید، چرا که ممکن است لپ‌تاپ شما چندین بازی را با تاخیر اجرا کند. که در کنسول چنین مشکلی وجود ندارد.

سخن پایانی

در نهایت خرید کنسول بازی و یا لپ‌تاپو گیمینگ در درجه اول به میزان بودجه‌ای که در نظر دارید، بستگی دارد. در درجه دوم انتظارات شما از این پلتفرم‌های بازی است که آیا فقط برای بازی و سرگرمی خریداری می‌کنید و یا بجز بازی قصد دارید پروژه‌های دانشجویی و کاری را نیز با آن انجام دهید؟ همچنین قابلیت حمل آن نیز یکی دیگر از متغیرهای انتخاب شما است.

اگر به دنبال دستگاهی ارزان‌تر برای بازی هستید، کنسول بهترین انتخاب است. علاوه بر این، اکثر گیمرهای مبتدی اغلب کنسول‌ها را به عنوان اولین دستگاه بازی خود انتخاب می‌کنند. امیدوارم در این مقاله توانسته باشیم راهنمایی مناسبی جهت انتخاب دستگاه بازی شما ارائه کرده باشیم.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :