etebarkala snappay
etebarkala snappay

چگونه از هک شدن مودم وای فای جلوگیری کنیم؟

5
(9)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
چگونه از هک شدن مودم وای فای خود جلوگیری کنیم؟

تقریبا همه ما حداقل یک مودم وای فای در خانه خود داریم و برای خرید اینترنت مصرفی خود، ماهیانه هزینه نسبتا زیادی را صرف می‌کنیم. امروزه با پیدایش نرم افزارها و رو‌ش‌های مختلف، افرادی فرصت طلب اقدام به هک کردن وای فای همسایگان و خانه‌های مجاور می‌کنند. هیچ کدام از ما دوست نداریم شخص دیگری بدون اجازه ما، اینترنی را که خریداری کردیم مصرف کند و به آن دسترسی داشته باشد. بنابراین به فکر روشی برای جلوگیری از هک شدن مودم وای فای خود می‌افتیم. ما در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه از هک شدن مودم وای فای خود جلوگیری کنید. با مجله اعتبار کالا همراه باشید. 

چگونه هکرها مودم وای فای را هک میکنند؟

چگونه هکرها مودم وای فای را هک میکنند؟

هکرها برای هک رمزهای عبور وای فای، دو رویکرد کاملا متفاوت را در نظر می‌گیرند. برخی از هکرها مهارت کمی در این کار دارند و اگر رمز عبور قدرتمندی برای مودم وای فای تنظیم کنید، این افراد نمی‌تواننند کاری از پیش ببرند؛ چون برای هک کردن وای فای، تنها به رمزهای عبور ضعیف متکی هستند.

اما برخی دیگر از هکرها، می‌توانند حملات بسیار فنی را با استفاده از اکسپلویت‎‌های پیشرفته و ابزارهای پیچیده و سفارشی انجام دهند. اگر برای وای فای خود رمز عبوری تنظیم نکنید، همه افرادی که در محدوده شما قرار دارند می‌توانند ترافیک شبکه وای فای شما را استفاده کنند.

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که یک هکر باید حداکثر به چه میزان از مودم وای فای شما فاصله داشته باشد تا بتواند رمز عبور آن را هک کند. برای فهمیدن این موضوع، می‌توانید برنامه NetSpot را دانلود کنید و آن را روی مک یا کامپیوتر خود نصب کنید. این برنامه می‌تواند سیگنال‌های وای فای شما را تجزیه و تحلیل کند و استفاده از آن بسیار آسان است.

 ۷ راه حل برای جلوگیری از هک شدن مودم  وای فای   

همانطور که روش‌های زیادی برای هک کردن مودم وای فای وجود دارد؛ روش‌های زیادی نیز برای جلوگیری از هک شدن وای فای وجود دارد. ما در این مقاله ۷ روش برای جلوگیری از هک شدن مودم وای فای شما توسط افراد ناشناس را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۱. تنظیمات اعتبارسنجی مودم خود را عوض کنید

چگونه از هک شدن مودم وای فای خود جلوگیری کنیم؟

زمانی که برای اولین بار مودم خود را راه اندازی می‌کنید؛ باید یک نام کاربری و رمز عبور برای آن تعیین کنید. این رمز عبور متفاوت از رمز عبوری است که برای دسترسی به اینترنت وای فای خود تعیین کرده‌اید و برای ادمین است. رمز عبور و نام کاربری که در این مرحله برای مودم خود تنظیم می‌کنید، هر دو به صورت پیش فرض «Admin» هستند و اکثر افراد در هنگام راه اندازی اولیه مودم خود آن را تغییر نمی‌دهند.

بنابراین رمز عبور ادمین اکثر مودم‌ها همان Admin  است و هر شخصی به راحتی می‌تواند با متصل کردن یک کابل اترنت به آن، به تنظیمات مودم شما دسترسی داشته باشد. البته شاید بگویید که این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد و هرکسی نمی‌تواند به راحتی سر وقت مودم ما بیاید و با متصل کردن کابل به آن، به تنظیمات آن دسترسی پیدا کند.

این مورد شاید برای کاربرانی که در خانه از اینترنت مودم استفاده می‌کنند پیش نیاید؛ اما کسانی که صاحب کسب وکاری هستند و در محل کار خود از مودم استفاده می‌کنند، باید آن را جدی بگیرند. بنابراین برای امنیت بیشتر، یوزرنیم و پسورد ادمین خود را تغییر دهید و پسوردی پیچیده‌ تر به جای آن بگذارید.  

۲. برای شبکه وای فای خود یک رمز قوی و پیچیده انتخاب کنید

عوض کردن رمز عبور وای فای شما قوی‌ترین سلاح شما در برابر هکرهایی است که به دنبال راهی آسان برای هک رمز عبور  وای فای شما هستند. پیشنهاد می‌کنیم رمز عبور انتخابی خود را به صورت ترکیبی از اعداد، حروف، علامت‌های آندرلاین، ٪، #، $، @ بسازید و در آن از اعداد و مفاهیم قابل پیش بینی مانند تاریخ تولد و نام خودتان استفاده نکنید.

۳. از پروتکل امنیتی WPA2 برای پیکربندی مودم خود استفاده کنید

چگونه از هک شدن مودم وای فای خود جلوگیری کنیم؟

شبکه وای فای، درابتدایی‌ترین سطح، از پروتکل امنیتی WEP برای رمزنگاری اطلاعات استفاده می‌کند تا امنیت شبکه را تامین کند. اما پروتکل WEP پایه‌ای ترین پروتکل برای حفظ امنیت وای فای است و هکرها به راحتی می‌توانند رمز عبور یک Wi Fi را که در شبکه‌ای رمز گذاری شده تحت پروتکل WEP  قرار دارد به راحتی بدست بیاورند. برای آنکه امنیت وای فای خود را بالا ببرید تا به راحتی قابل نفوذ نباشد؛ باید مودم خود را برای استفاده از رمزگذاری WPA2 پیکربندی کنید. زمانی که برای وای فای خود رمز عبور تنظیم می‌کنید، بهترین گزینه انتخاب پروتکل امنیتی WPA2+ AES است.

۴. مودم خود را همواره بروزرسانی کنید

مودم شما به یک سیستم عامل پیچیده مجهز است و از اشکالات نرم افزاری مصون نیست. بنابراین یک باگ نرم افزاری کوچک می‌تواند شبکه شما را در برابر نفوذ هکرها آسیب پذیر کند. امروزه برخی از مودم‌ها می‌توانند به صورت اتوماتیک آپدیت شوند؛ اما برخی دیگر را باید خودتان به صورت دستی بروزرسانی کنید. پیشنهاد می‌شود هر ماه حداقل یک بار بررسی کنید که آیا آپدیتی برای مودم شما وجود دارد یا نه و در صورت وجود، آن را آپدیت کنید. 

۵. نام شبکه وای فای خود را مخفی کنید

چگونه از هک شدن مودم وای فای خود جلوگیری کنیم؟

نام شبکه وای فای را اصطلاحا SSID می‌نامند. دستگاه‌های شما قادر هستند بدون آنکه نام یک شبکه وای فای یا اصطلاحا SSID آن را بدانند، به آن متصل شوند. اما برای این کار دستگاه‌های شما باید آدرس آن شبکه وای فای را بدانند. بنابراین با مخفی کردن SSID شبکه وای فای خود می‌توانید مانع از آن شود که همسایگان شما وای فای شما را هک کنند. برای این کار گام‌های زیر را بپیمایید:

۱. ابتدا آدرس پیش فرض مودم خود را در مکرور گر کامپیوتر خود وارد کنید. این آدرس پیش فرض به طور معمول 192.168.1.1 است. البته شاید در گذشته آن را عوض کرده باشید.

۲. با اطلاعات تنظیمات اعتبار سنجی مودم خود وارد شوید. همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد، نام کاربری و رمز عبور برای وارد شدن، به ترتیب admin  و admin است. مگر آنکه این اطلاعات را قبلا عوض کرده باشید.

چگونه از هک شدن مودم وای فای خود جلوگیری  کنیم؟

۳. روی گزینه Setup که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید و سپس از منوی سمت چپ گزینه Wireless Setup را انتخاب کنید.

چگونه مانع هک شدن مودم وای فای خود شویم؟

۴. در این مرحله برای شما یک پنجره جدید باز خواهد شد. یکی از بخش‌های این صفحه Wireless network SEttings است. در این بخش به دنبال گزینه Hide Wireless network بگیرید و آن را انتخاب کنید.

چگونه از هک شدنمودم وای فای خود جلوگیری کنیم؟

۵. سپس روی کلید Apply Settings  کلیک کنید.

۶. در این مرحله برای آنکه مودم با تنظیمات جدید راه اندازی شود، گزینه Reboot را انتخاب کنید. 

۶. محدوده وای فای خود را محدود کنید

بسیاری از افراد تمایل دارند محدوده وای فای خود را گسترده کنند. اما گاهی اوقات خانه‌ای که یک کاربر در آن زندگی می‌کند، کوچک است و نیازی به محدوده گسترده وای فای در آن خانه نیست. وقتی شما در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید، محدوده گسترده وای فای، جز قرار دادن شبکه وای فای شما در اختیار افراد بیشتر، کار دیگری انجام نمی‌دهد. در مورد این گزینه نیز یک ابزار مانند نرم افزار NetSpot می‌تواند در تعیین محدوده فعلی شبکه وای فای به شما کمک کند. سپس می‌توانید گزینه Transmit Power Control را در تنظیمات مودم خود کم کنید تا محدوده وای فای شما کوچک‌تر شود.

۷. راه اندازی Mac Filtering    

چگونه مانع هک شدن مودم وای فای شویم؟

هر دستگاهی که قابلیت استفاده از شبکه وای فای را دارد، یک شناسه منحصر به فرد به نام آدرس فیزیکی یا ادرس کنترل دسترسی (Mac) دارد. شما می‌توانید مودم خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها با دستگاه‌هایی با آدرس‌های مک خاص ارتباط داشته باشد. این کار باعث می‌شود که دستگاه‌های دیگر نتوانند با مودم شما ارتباط برقرار کنند و اینترنت شما را مصرف کنند. در این روش، کاربر باید مقدار آدرس مک دستگاه‌هایی که مایل است به شبکه وای فای او متصل شوند را در Whitelist مودم خود وارد کند.  البته باید به این نکته نیز توجه کنید که این روش به اندازه روش‌های دیگر دقیق نیست. 

ما در این مقاله ۷ راه حل برای جلوگیری از هک شدن وای فای را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. به نظر شما چه روش‌های دیگری برای جلوگیری از هک شدن مودم وای فای وجود دارد؟ نظرات  خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :