etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A53 5G

4.5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
بررسی گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A53

سامسونگ مانند اپل در زمینه تولید گوشی‌های میان‌رده نتوانسته است به خوبی شیائومی و گوگل عمل کند. اما گوشی سامسونگ گلکسی A53 5G تا حد زیادی توانسته است خود را به میان‌رده‌های شیائومی و گوگل نزدیک کند و از نظر طراحی و بسیاری از ویژگی‌ها، از میان رده اپل SE‌ نیز پیشی بگیرد. از ویژگی‌های بسیار خوب این گوشی میان‌رده سامسونگ می‌توان به طراحی عالی، پشتیبانی نرم‌افزاری عالی، گواهی ضد آب و دوربین‌های توانمند آن اشاره کرد. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به برند سامسونگ وفادار بوده و قصد خرید یک گوشی میان‌رده سامسونگ را دارید، در این بلاگ همراه ما باشید.

بررسی طراحی و ساخت سامسونگ گلکسی A53 5G

  • طراحی ساده اما جذاب
  • تنوع رنگ
  • دارای گواهی IP67 مقاوم در برابر گرد و غبار و آب

یکی از ویژگی‌های ممتاز گلکسی A53 طراحی آن است. اکثر گوشی‌های میان‌رده یا اقتصادی، از طراحی ساده‌ای برخوردارند که چندان جالب به نظر نمی‌رسد؛ اما سامسونگ در طراحی این گوشی میان‌رده خود سعی کرده تا جلوه‌ای کاملا چشمگیر به آن بدهد.

جنس بدنه این محصول که در رنگ‌های مشکی، سفید، هلویی و آبی موجود است، از پلاستیک بوده که سامسونگ سعی نکرده آن را با نوع رنگ و روکش، پنهان کند. قاب این گوشی کاملا مات و صاف است و با ماژول دوربین عقب مطابقت دارد. 

در قسمت جلویی این گوشی میان‌رده سامسونگ، نمایشگر بزرگ ۶.۵ اینچی قرار دارد که دارای حاشیه‌های باریک و سیاه است. این حاشیه چندان باریک نیست اما مشکلی برای دیدن نمایشگر ایجاد نمی‌کند. در نهایت دوربین سلفی نیز در مرکز قسمت بالایی نمایشگر قرار گرفته است. 

از دیگر ویژگی‌های ممتاز گلکسی A53 5G می‌توان به گواهی‌نامه IP67 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب آن اشاره کرد که با توجه به میان‌رده بودن این گوشی و قیمت مناسب آن، تحسین بر انگیز است. چرا که این سطح از محافظت را حتی در برخی از گوشی‌های پرچمدار نیز نمی‌بینیم؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از معدود گوشی‌های اندرویدی میان‌رده بوده که موفق به کسب گواهی‌نامه IP67 گردیده است.

در حالی که قسمت پشتی گوشی از جنس پلاستیک است، نمایشگر توسط شیشه گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود که می‌تواند از آن در برابر افتادن و خط و خش محافظت کند.

در کل طراحی گوشی ساده به نظر می‌رسد اما در حقیقت یک گوشی ساده اما جذاب است و شاید قابل قیاس با گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نباشد، اما در دره خود کاملا خاص است.

بررسی نمایشگر و پخش صدای سامسونگ گلکسی A53 5G

  • نمایشگر ۶.۵ اینچی AMOLED
  • نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • بلندگوهای استریو

ابعاد نمایشگر فول اچ دی پلاس AMOLED گوشی سامسونگ گلکسی A53 5G برابر ۶.۵ اینچ بوده که ممکن است برخی از کاربران آن را بزرگ ارزیابی کنند که در حقیقت این ابعاد برای گوشی‌های اندرویدی، اندازه‌ای معمولی است.

موردی که در این نمایشگر ما را شگفت‌زده می‌کند، استفاده از یک پنل AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است که این ویژگی نیز مانند گواهی IP برای یک دستگاه میان‌رده، غیر معمول است و نمایشگر A53 را در رده بالایی گوشی‌های میان‌رده قرار می‌دهد.

نمایشگر گلکسی A53 5G روشن و درخشان بوده که قادر است از طیف رنگی گسترده‌ای پشتیبانی کند و تصاویری کاملا صاف و درخشان ارائه دهد. به لطف فناوری AMOLED در زیر این نمایشگر یک حسگر اثر انگشت قرار گرفته که سنسوری دقیق و حساس دارد. معمولا حسگرهای اثر انگشت در گوشی‌های میان‌رده در زیر دکمه پاور آن قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان گفت که نمایشگر این گوشی سامسونگ با سایر میان‌رده‌ها متفاوت است.

اسپیکرهای سامسونگ گلکسی A53 5G نیز بسیار عالی عمل می‌کند. بلندگوهای استریو این گوشی، صدایی واضح و بدون نویز ارائه می‌دهد. با توجه به قیمت پایین این گوشی، نسبت به گوشی‌های پرچمدار، چنین پخش کننده استریو صدایی، می‌تواند به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت آن به شمار آید. تنها نکته منفی در این بخش از بررسی، فقدان جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون آن است البته لازم به ذکر است که از سایر اتصالات نظیر USB-C پشتیبانی می‌شود.

بررسی مشخصات و عملکرد سامسونگ گلکسی A53 5G

  • پردازنده Exynos 1280 سامسونگ
  • عملکردی کند با کمی تاخیر
  • پشتیبانی از 5G

بر خلاف طراحی و نمایشگر، گوشی میان‌رده سامسونگ گلکسی A53 5G از عملکرد مناسبی برخوردار نیست. در حالی که نسل گلکسی A52 و گلکسی A52s‌ هر دو به پردازنده‌‎های میان‌رده کوالکام اسنپدراگون ۷ مجهز شده بودند، سامسونگ از پردازنده اگزینوس ۱۲۸۰ برای این گوشی میان رده خود استفاده کرده است.

عملکرد پردازنده در بنچمارک به هیچ‌عنوان رضایت بخش نیست. عملکرد گلکسی A53 5G با  A52 تقریبا برابر و کمی پایین‌تر برآورد شده؛ به‌ویژه در بنچمارک‌های بازی، از سامسونگ گلکسی A52s بسیار عقب‌تر است. در واقع عملکرد این گوشی میان‌رده سامسونگ، با عملکرد گوشی‌های میان‌رده چینی Poco X4 Pro و OnePlus Nord CE 2 مطابقت دارد.

به طور واضح، این گوشی هوشمند، خواه زمانی که تنها یک برنامه را اجرا می‌کنید و خواه چند برنامه، عملکرد کندی داشته که هم در تجربه کاربری و هم در بنچمارک، اثبات شده است. علیرغم اینکه از حافظه رم ۶ یا ۸ گیگابایتی برخوردار است، گاهی در اجرای چند برنامه لگ داشته که استفاده از گوشی را برای کاربر سخت می‌کند.

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A53 5G در ایالات متحده و اروپا با حافظه رم استاندارد ۶ گیگابایتی در دسترس قرار دارد اما در سایر کشورهای آسیایی با رم ۴ گیگابایتی و یا ۸ گیگابایتی نیز موجود است که خرید نسخه ۴ گیگابایتی توصیه نمی‌شود. همچنین در دو نسخه فضای ذخیره سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی به فروش می‌رسد که این فضای ذخیره سازی را می‌توان تا ۱ ترابایت از طریق کارت microSD افزایش داد.

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، عملکرد این گوشی صد در صد منفی نیست. گزینه‌های 5G‌ و NFC و همچنین پشتیبانی از بلوتوث ۵.۱  از نکات مثبت عملکرد سامسونگ گلکسی A53 5G است. 

بررسی دوربین سامسونگ گلکسی A53 5G

  • دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی چشمگیر
  • دوربین فوق عریض و ماکرو بسیار خوب
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی عالی

تنظیمات دوربین سامسونگ گلکسی A53 5G بدون کوچکترین تغییری نسبت به A52 و A52s معرفی شده است. البته به این موضوع توجه داشته باشد که تقریبا عکاسی‌های مدرن با گوشی‌های هوشمند به صورت محاسباتی انجام می‌شود و تغییر پردازنده می‌تواند بر کیفیت عکس تاثیر بگذارد؛ هر چند دلیل واقعی برای نگرانی وجود ندارد.

دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی می‌تواند عکس‌های بسیار روشن و واضحی را در نور خوب ثبت کند و به لطف دیافراگم عریض f/1.8 و تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر، در شرایط کم‌ نور نیز کیفیت تصاویر ثابت بوده و جزئیات و کنتراست را به خوبی حفظ کند. اما کیفیت ثبت تصاویر در شب کاهش یافته که این همان نقطه‌ای است که دوربین گوشی‌های پرچمدار را از میان‌رده متمایز می‌کند.

این دوربین ۶۴ مگاپیکسلی دارای سه حسگر فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، ماکرو ۵ مگاپیکسلی و سنسور عمق ۵ مگاپیکسلی است. حسگر ماکرو ۵ مگاپیکسلی کمک میگند تا تصاویر پتره مناسبی ثبت کنید. حسگر فوق عریض نیز عکس‌هایی درخشان و با رنگ‌هایی زنده ثبت می‌کند. 

در قسمت جلو، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی یکی دیگر از ویژگی‌های شگفت‌انگیز این گوشی میان‌رده است. دوربین جلو A53‌ قادر است عکس‌های سلفی را با تمامی جزئیات و طیف رنگی عالی ثبت کند. نورپردازی توسط این دوربین ۳۲ مگاپیکسلی نیز چالش برانگیز است. به جرات می‌توان گفت، کیفیت دوربین سلفی گلکسی A53 با گوشی‌های پرچمدار رقابت می‌کند.

همچنین گلکسی A53 5G قادر است با حداکثر سرعت 4K@30fps  با دوربین جلو و یا دوربین اصلی فیلم‌برداری کند که OIS‌ در لنز عقب باعث می‌شود در هنگام فیلم‌برداری با دوربین اصلی، تصاویری پایدار و واضحی را ثبت کنید.

بررسی باتری و شارژ سامسونگ گلکسی A53 5G

  • باتری بیش از یک روز
  • شارژ معمولی ۲۵ واتی سیمی
  • فروش بدون شارژر

شارژ سیمی A53 5G به سرعت ۲۵ وات محدود شده است که با استانداردهای جدید اندروید، حتی در میان گوشی‌های ارزان قیمت نیز، بسیار کند است. سامسونگ همچنین این گوشی میان‌رده خود را بدون شارژر به فروش می‌رساند، بنابراین لازم است یک شارژر جداگانه خریداری کنید. این گوشی از شاژر بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند که برای یک گوشی میان‌رده کاملا منطقی است.

بررسی نرم افزار سامسونگ گلکسی A53 5G

  • اندروید ۱۲ با One UI 4.1
  • چهار سال به روز رسانی اندروید وعده داده شده است

گلکسی A53 5G با اندروید ۱۲، آخرین نسخه سیستم عامل گوگل، با رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ اجرا می‌شود. همچنین کنترل‌های حریم خصوصی به‌روزرسانی‌شده Google، از جمله نمادها و هشدارها هنگام روشن شدن میکروفون و دوربین؛ به همراه اجرای ابزار Material You توسط سامسونگ را دریافت خواهید کرد.

سامسونگ وعده داده است که A53 5G ، چهار به‌روزرسانی نسخه اندروید را از اندروید ۱۳ (با One UI 5) تا اندروید ۱۶ به همراه ۵ سال پشتیبانی امنیتی دریافت خواهد کرد. سامسونگ معمولا از گوشی‌های پرچمدار خود این پشتیبانی را ارائه می‌دهد که برای یک گوشی میان‌رده بی‌سابقه است.

سخن پایانی

اگرچه سامسونگ گلکسی A53 5G از نظر پردازنده عملکرد ضعیفی دارد و با کمی تاخیر برنامه‌ها را اجرا می‌کند، اما نمی‌توان از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دوربین ۶۴ مگاپیکسلی اصلی و ۳۲ مگاپیکسلی سلفی آن چشم پوشی کرد. این گوشی میان‌رده با توجه به باتری قدرتمند و ۴ سال پشتیبانی اصلی اندروید یک انتخاب ایده‌آل برای افرادی است که به دنبال یک گوشی میان‌رده با مشخصات عالی و دوربین حرفه‌ای هستند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :