etebarkala snappay
etebarkala snappay

شارژ معکوس چیست؟

4.8
(4)

بهترین گوشی ها با قابلیت شارژ معکوس را بشناسید.

طاهره محزون
2 سال پیش
شارژ معکوس چیست؟

آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که گوشی، هدفون یا ساعت هوشمند شما شارژ نداشته باشد و به برق یا پاوربانک نیز دسترسی نداشته باشید؟ در این صورت اگر وسیله دیگری وجود داشته باشد تا بتوانید گوشی یا هدفون خود را شارژ کنید، بسیار خوشحال خواهید شد. در سال‌های اخیر مفهومی به نام شارژ معکوس کم‌وبیش به گوشمان می‌خورد. انتظار می‌رود که این تکنولوژی بسیار بیشتر از حال حاضر گسترش پیدا کند. اگر برای شما جالب است که بدانید شارژ معکوس چیست، با ما همراه باشید.

آشنایی با مفهوم شارژ معکوس

به زبان ساده، شارژ معکوس به معنای شارژ دستگاه‌های دیگر با کمک گوشی هوشمند خود با استفاده از کابل USB است. با قابلیت شارژ معکوس در گوشی خود، می‌توانید دستگاه‌های دیگر خود را بدون نیاز به شارژر شارژ کنید. در واقع اگر گوشی شما دارای قابلیت شارژ معکوس داشته باشند می‌تواند نقش پاوربانک را بازی کند.

برای شارژ معکوس به چه چیزی نیاز داریم؟

برای شارژ معکوس به چه چیزی نیاز داریم؟

اگر می‌خواهید با گوشی خود یک گوشی دیگر یا دستگاه دیگری را شارژ کنید، مهم‌ترین مساله این است که گوشی شما از قابلیت شارژ معکوس پشتیبانی کند. همچنین برای عملکرد شارژ معکوس به یک کابل USB و یک مبدل OTG نیاز دارید. برای شروع شارژ معکوس، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. به بخش تنظیمات بروید، سپس تنظیمات اتصال OTG را روشن کنید. 

۲. یک کابل USB شارژ معکوس یا هر دو آداپتور OTG و کابل USB را به گوشی خود وصل کنید.

۳. کابل‌ها را به گوشی دیگری که باید شارژ شود وصل کنید.

دقت کنید که:

  • برای اطمینان از جهت ثابت شارژ با کابل USB نوع C شارژ معکوس، باید اتصال OTG در گوشی شارژ دهنده روشن شود، در حالی که اتصال OTG باید در گوشی گیرنده خاموش باشد.
  • با کابل OTG + USB، آداپتور OTG باید به گوشی شارژ دهنده وصل شود و کابل USB باید به گوشی گیرنده شارژ وصل شود.
  • مقاومت زیاد کابل شارژ معکوس (بیش از ۲۵۰میلی‌اهم) ممکن است از فرایند شارژ جلوگیری کند. هنگامی که مقاومت کابل شارژ بیش از حد بزرگ باشد، ولتاژ به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و نیاز ورودی شارژ را برآورده نمی‌کند و در نتیجه در شارژ اختلال ایجاد می‌شود.

شارژ بی سیم چیست؟

شارژ بی سیم چیست؟

همان‌طور که می‌دانید شارژ بی سیم به شما این امکان را می‌دهد که گوشی هوشمند خود را روی یک پد شارژ قرار دهید و از آن بخواهید انرژی را از آن پد تخلیه کرده و در باتری خود ذخیره کند. چند استاندارد شارژ بی سیم وجود دارد، اما Qi گسترده‌ترین است. این نوع شارژ انرژی را از طریق القای الکترومغناطیسی به دستگاه گیرنده منتقل می‌کند.

در واقع شارژ بی‌سیم به این معنی است که برای شارژ گوشی دیگر نیازی به وصل کردن کابل به آن ندارید و می‌توانید آن را روی یک پد قرار دهید. با این حال، توجه کنید که گوشی برای شارژ شدن باید در تماس فیزیکی با پد شارژ باشد. شارژ بی‌سیم برای دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و هدفون‌ها بسیار کاربردی است و کار شما را آسان‌تر می‌کند.

شارژ معکوس بی سیم چیست؟

شارژ معکوس بی سیم چیست؟

تا این‌جای کار فهمیدیم که شارژ معکوس چیست و چگونه می‌توانید از این قابلیت بهره ببرید. شارژ معکوس بی‌سیم نیز قابلیت جذاب دیگری است که برخی از گوشی‌های موبایل جدید از آن بهره می‌برند.

حالا که با مفهوم شارژ معکوس آشنا شدید، بیایید درباره شارژ معکوس بی‌سیم بیشتر بدانیم:

شارژ بی سیم معکوس در واقع گوشی هوشمند شما را به پد شارژ بی‌سیم تبدیل می‌کند. بنابراین گوشی هوشمند با قابلیت شارژ بی سیم معکوس می‌تواند دستگاه‌های دیگری را که از شارژ بی سیم پشتیبانی می‌کنند شارژ کند.گوشی‌های دارای قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس می‌توانند نیروی باتری خود را به دستگاه‌های دیگر مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های دارای قابلیت شارژ بی‌سیم ارسال کنند. برای مثال، اگر هدفون‌های بی‌سیمی دارید که دارای محفظه شارژ بی‌سیم هستند، می‌توانید آن‌ها را در پشت گوشی هوشمندی قرار دهید که از شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی می‌کند. با این روش می‌توانید هدفون‌ها را دوباره شارژ کنید.

این قابلیت ابتدا برای دستگاه‌های پرچم‌دار توسعه یافته بود. اولین بار توسط هواوی در گوشی میت ۲۰ پرو در سال ۲۰۱۸ قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم را ارائه داد. پس از آن سامسونگ سری S10 در سال ۲۰۱۹ را با این قابلیت عرضه کرد. از آن زمان تا کنون این تکنولوژی را در برندهای متعددی دیده‌اید.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین گوشی ها از نظر باتری

آیا شارژ بی سیم معکوس مفید است؟

آیا شارژ بی سیم معکوس مفید است؟

در حال حاضر شارژ بی سیم معکوس دارای اشکالات تکنولوژیکی زیادی است. اولین مورد این است که شارژ بی سیم معکوس واقعا کند است. حداکثر توان آن در حدود ۱۰ وات است که بسیار کندتر از سرعت پدهای شارژ Qi است که می‌تواند بین ۳۰ وات تا ۸۰ وات یا بیشتر باشد. در واقع انتظار نداشته باشید با استفاده از شارژ بی سیم معکوس گوشی هوشمند خود، گوشی هوشمند یا هدفون دیگری را در عرض چند دقیقه شارژ کنید.

همچنین یادتان باشد که شارژ بی‌سیم معکوس باتری گوشی هوشمند شما را نیز تخلیه می‌کند، زیرا انرژی خود را به دستگاه‌های دیگر می‌فرستد. همچنین به دلیل فیزیک انتقال انرژی، هرگاه انرژی منتقل شود مقداری از آن به شکل گرما از بین می‌رود. این اتلاف گرما را می‌توان مدیریت کرد،اما شارژ بی سیم معکوس در انجام آن خوب نیست. برای مثال اگر از باتری گوشی شما ۵۰ درصد باقی مانده باشد و شارژ بی سیم معکوس نیمی از آن انرژی را به دستگاه دیگری بفرستد، آن دستگاه ۲۵ درصد از انرژی را دریافت نکرده است، زیرا اتلاف انرژی وجود دارد. به دلیل این محدودیت‌ها، شارژ بی‌سیم معکوس واقعا فقط برای شارژهای اضطراری مناسب است و زمانی خوب است که دستگاه دیگر شارژ بسیار کمی دارد و شما مجبور باشید از آن استفاده کنید.

برای شارژ معکوس بی سیم به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای شارژ معکوس بی سیم به چه نکاتی توجه کنیم؟

۱. شارژ بی سیم معکوس را در دستگاه شارژ دهنده فعال کنید.

۲. مطمئن شوید که شارژ معکوس بی سیم در دستگاهی که می‌خواهید شارژ گیرنده فعال نباشد. در غیر این صورت، دستگاهی که می‌خواهید شارژ کنید ممکن است به جای آن شروع به شارژ کردن گوشی شما کند.

۳. هنگامی که شارژ معکوس بی سیم فعال است، گوشی خود را روی یک جسم فلزی قرار ندهید.

۴. مطمئن شوید که دستگاه در حال شارژ روشن است.

۵. دستگاه شارژ گیرنده را در قسمت مرکزی پشت گوشی شارژ دهنده قرار دهید. هیچ چیز فلزی مانند کارت یا سکه را بین دو دستگاه قرار ندهید.

۶. شارژ معکوس بی سیم نسبت به شارژ سیمی قدرت و سرعت کمتری دارد و ممکن است شارژ دستگاه‌هایی با ظرفیت زیاد بیشتر طول بکشد. شارژ معکوس بی سیم برای شارژ در مواقع اضطراری مناسب‌تر است.

۷. وقتی سطح باتری گوشی شارژ دهنده کمتر از ۲۰ درصد باشد و آن را شارژ نکنید، شارژ معکوس بی سیم به طور خودکار غیرفعال می‌شود و دستگاه‌های دیگر را شارژ نمی‌کند.

۸. نیازی نیست که گوشی شارژ گیرنده از قابلیت شارژ معکوس بی سیم پشتیبانی کند. بلکه فقط کافی است دارای قابلیت شارژ بی‌سیم باشد.

بهترین گوشی ها با قابلیت شارژ معکوس

شارژ معکوس در حالت معمولی و بی‌سیم قابلیت جذابی است که شاید بسیاری از افراد مایل باشند گوشی موبایلی تهیه کنند که از این قابلیت پشتیبانی کنند. برندهای سازنده گوشی نیز در بعضی از محصولات خود این ویژگی را قرار می‌دهند. شاید هنوز تعداد گوشی‌های با قابلیت شارژ معکوس، شارژ بی‌سیم یا شارژ معکوس بی سیم آنچنان زیاد نباشد، اما بدون شک بر تعداد گوشی‌هایی با این قابلیت‌‌ها افزوده خواهد شد. در ادامه بهترین گوشی های دارای شارژ معکوس را معرفی می‌کنیم.

۱. گوشی شیائومی ۱۲ پرو

گوشی شیائومی ۱۲ پرو با قابلیت شارژ معکوس
مشخصات
ابعاد‍۱۶۳.۶×۷۴.۶×۸.۲ میلی‌متر
وزن۲۰۴ گرم
سیستم‌عاملاندروید ۱۲
نمایشگر۶.۷۳ اینچ
LTPO AMOLED
رزولوشن ۱۱۴۰×۳۲۰۰ پیکسل
پردازنده اصلیSnapdragon 8 Gen1
پردازنده گرافیکیAdreno 730
دوربین اصلی۵۰+۵۰+۵۰ مگاپیکسل
دوربین سلفی۳۲ مگاپیکسل
باتریلیتیوم-پلیمری ۴۶۰۰ میلی‌آمپرساعت
حافظه رم۸ گیگابایت
۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت

گوشی شیائومی ۱۲ پرو جدیدترین پرچمدار شیائومی است که در دسامبر ۲۰۲۱ از آن رونمایی شد. این گوشی قدرتمند از نمایشگر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و محافظ گوریلا گلس ویکتوس بهره می‌برد. پردازنده این گوشی یک پردازنده پرچمدار پرچمدار اسنپدراگون است. این گوشی از یک باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد. این باتری از شارژ سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند که تنها در ۱۸ دقیقه به ۱۰۰ درصد می‌رسد. همچنین این باتری از شارژ سریع بی‌سیم ۵۰ واتی و شارژ معکوس بی سیم ۱۰ واتی بهره می‌برد. برادر کوچک‌تر این گوشی یعنی شیائومی ۱۲ نیز از شارژ سریع ۶۷ واتی، شارژ سریع بی سیم ۵۰ واتی و شارژ معکوس بی‌ سیم ۱۰ واتی بهره می‌برد.

۲. گوگل پیکسل ۶ پرو

 گوگل پیکسل ۶ پرو با قابلیت شارژ معکوس
مشخصات
ابعاد‍۱۶۳.۹×۷۵.۹×۸.۹ میلی‌متر
وزن۲۱۰ گرم
سیستم‌عاملاندروید ۱۲
نمایشگر۶.۷۱ اینچ
LTPO AMOLED
رزولوشن ۱۴۴۰×۳۱۲۰ پیکسل
پردازنده اصلیGoogle Tensor
پردازنده گرافیکیMali-G78 MP20
دوربین اصلی۵۰+۴۸+۱۲ مگاپیکسل
دوربین سلفی۱۱.۱ مگاپیکسل
باتریلیتیوم-یونی ۵۰۰۳ میلی‌آمپرساعت
حافظه رم۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت

گوشی گوگل پیکسل ۶ پرو جدیدترین پرچمدار گوگل است که در اکتبر ۲۰۲۱ عرضه شده است. این گوشی با نمایشگر با کیفیت ۱۲۰ هرتزی و پردازنده اختصاصی گوگل، تجربه جذابی را به کاربر ارائه می‌دهد. باتری این گوشی با ظرفیت ۵۰۰۳ میلی‌آمپرساعت از شارژ سریع ۳۰ واتی پشتیبانی می‌کند. همچنین گوگل پیکسل ۶ پرو از شارژ سریع بی سیم ۲۳ وات و شارژ معکوس بی سیم برخوردار است. گوشی گوگل پیکسل ۶ نیز با باتری ۴۶۱۴ میلی‌آمپرساعتی از شارژ سریع ۳۰ واتی، شارژ سریع بی سیم ۲۱ واتی و شارژ معکوس بی سیم پشتیبانی می‌کند.

۳. گوشی گلکسی S21 اولترا

 گوشی گلکسی S21 اولترا با قابلیت شارژ معکوس
مشخصات
ابعاد۱۶۵.۵×۷۵.۶×۸.۹ میلی‌متر
وزن۲۲۷ گرم
سیستم‌عاملاندروید ۱۱
نمایشگر۶.۸ اینچ
Dynamic AMOLED 2X
رزولوشن ۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل
پردازنده اصلیSnapdragon 888 5GExynos 2100
پردازنده گرافیکیAdreno 610Mali-G78 MP14
دوربین اصلی۱۲+۱۲+۱۰+۱۰۸ مگاپیکسل
دوربین سلفی۴۰ مگاپیکسل
باتریلیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت
حافظه رم۱۲ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت

گلکسی S21 اولترا گوشی پرچمدار سامسونگ در سال ۲۰۲۱ بود. این گوشی با امکانات جذاب، دوربین قدرتمند و پردازنده پرچمدار، یکی از بهترین انتخاب‌ها بین گوشی‌های پرچمدار است. این گوشی از باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد. این باتری از شارژ سریع ۲۵ واتی، شارژ بی سیم سریع ۱۵ واتی و شارژ معکوس بی سیم ۴.۵ واتی پشتیبانی می‌کند. اعضای دیگر سری S21 نیز از قابلیت شارژ بی سیم معکوس و شارژ بی سیم سریع پشتیبانی می‌کنند.

۴. گوشی می ۱۱ اولترا

گوشی می ۱۱ اولترا با قابلیت شارژ معکوس
مشخصات
ابعاد۱۶۴.۳×۷۴.۶×۸.۴ میلی‌متر
وزن۲۳۴ گرم
سیستم‌عاملاندروید ۱۱
نمایشگر۶.۸۱ اینچ
AMOLED
رزولوشن ۱۴۴۰×۳۲۰۰ پیکسل
پردازنده اصلیSnapdragon 888 5G
پردازنده گرافیکیAdreno 660
دوربین اصلی۴۸+۴۸+۵۰ مگاپیکسل
دوربین سلفی۲۰ مگاپیکسل
باتریلیتیوم-پلیمری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت
حافظه رم۸ گیگابایت
۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت

این گوشی که مارس ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد، یکی از پرچمداران قدرتمند و جذاب شیائومی است. می ۱۱ اولترا دارای نمایشگر با کیفیت ۱۲۹ هرتزی، پردازنده قدرتمند اسنپدراگون و دوربین با کیفیت است. این گوشی از باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌امپرساعت بهره می‌برد. این باتری از شارژ سریع ۶۷ واتی، شارژ سریع بی‌سیم ۶۷ واتی و شارژ معکوس بی‌سیم ۱۰ واتی پشتیبانی می‌کند.

۵. گوشی هواوی میت ۴۰ پرو

گوشی هواوی میت ۴۰ پرو با قابلیت شارژ معکوس
مشخصات
ابعاد۱۶۲.۹×۷۵.۵×۹.۱ میلی‌متر
وزن۲۱۲ گرم
سیستم‌عاملHarmonyOS 2.0
نمایشگر۶.۷۶ اینچOLEDرزولوشن ۱۳۴۴×۲۷۷۲ پیکسل
پردازنده اصلیKirin 9000
پردازنده گرافیکیMali-G78 MP24
دوربین اصلی۲۰+۱۲+۵۰ مگاپیکسل
دوربین سلفی۱۳ مگاپیکسل
باتریلیتیوم-پلیمری ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت
حافظه رم۸ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت۲۵۶ گیگابایت۵۱۲ گیگابایت

هواوی یکی از اولین برندهایی بود که گوشی موبایل با قابلیت شارژ معکوس را به بازار عرضه کرد. گوشی میت ۴۰ پرو در ژوئن ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد. این گوشی با نمایشگر با کیفیت با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، پردازنده Kirin و دوربین با کیفیت به بازار عرضه شده است. این گوشی از یک باتری با ظرفیت ۴۴۰۰ میلی‌امپرساعت بهره می‌برد. این باتری از شارژ سریع ۶۶ واتی، شارژ سریع بی‌سیم ۵۰ واتی و شارژ بی‌سیم معکوس ۵ واتی پشتیبانی می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید: مزایا و معایب شارژر بی سیم

سخن آخر

شارژ معکوس چیست -2

قابلیت‌هایی مانند شارژ بی سیم، شارژ معکوس و شارژ بی سیم معکوس قابلیت‌های نسبتا جدیدی هستند که برندها به مرور این فناوری‌‌ها را به محصولات جدید خود اضافه می‌کنند. شاید این ویژگی‌ها هنوز کاستی‌هایی داشته باشند و برای بهتر کارکردن نیاز به زمان داشته باشند. اما در هر صورت این ویژگی‌ها به خصوص شارژ معکوس بی سیم در مواقع اضطراری بسیار کارآمد و موثر هستند. 

 در این مقاله سعی کردیم که به طور کامل بررسی کنیم که شارژ معکوس چیست و چه کاربردهایی دارد. نظر شما در مورد این تکنولوژی چیست؟ آیا به نظر شما این ویژگی‌ها ضروری هستند یا ترفند تبلیغاتی برندها هستند؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

جواد گفت:

سلام وقت بخیر آیا برای استفاده ازشارژ معکوس بایدهردوگوشی ازقابلیت شارژمعکوس پشتیبانی کنندیااگریک گوشی قابلیت شارژمعکوس راداشته باشدودیگری نداشته باشدآن که قابلیت شارژمعکوس داردمیتواندشارژازآن گوشی بگیرد

رضا کرمی گفت:

شارژ معکوس یعنی چی؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
به زبان ساده، شارژ معکوس به معنای شارژ دستگاه‌های دیگر با کمک گوشی هوشمند خود با استفاده از کابل USB است. با قابلیت شارژ معکوس در گوشی خود، می‌توانید دستگاه‌های دیگر خود را بدون نیاز به شارژر شارژ کنید. در واقع اگر گوشی شما دارای قابلیت شارژ معکوس داشته باشند می‌تواند نقش پاوربانک را بازی کند.