etebarkala snappay
etebarkala snappay

مزایا و معایب شارژر بی سیم

4.3
(3)

شارژ وایرلس برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون چه مزایا و معایبی دارد؟

حسین رجب چالی
2 سال پیش
مزایا و معایب شارژر بی سیم

اپل حدود چهار سال پیش آیفون X را معرفی کرد. این گوشی اولین دستگاه اپل بود که از شارژر بی سیم یا وایرلس استفاده می‌کرد. این اتفاق دنیای تکنولوژی و به ویژه طرفداران اپل را به شدت تحت تاثیر قرار داد. البته اپل اولین شرکتی نبود که از شارژ بی سیم Qi استفاده می‌کرد؛ نوکمیا و سامسونگ در گذشته این کار را کرده بودند و فناوری آن نیز جدید نبود. با این حال، به عنوان محبوب‌ترین برند گوشی موبایل جهان، این قابلیت با آیفون X بیشتر شناخته شد. 

این فناوری تا امروز به سرعت پیشرفت کرده و تقریبا در همه پرچمداران و برخی گوشی‌های میان‌رده بازار به کار رفته است. به گفته Powermat، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های شارژ وایرلس جهان، هم‌اکنون بیش از ۹۰ گوشی موجود در بازار از قابلیت شارژ وایرلس استفاده می‌کنند.

حالا این سوال پیش می‌آید که مزایا و معایب شارژ بی سیم چیست؟ آیا این فناوری واقعا ارزش تبلیغاتی که برای آن شده را دارد؟ آیا می‌توان از آن برای شارژ گوشی استفاده کرد؟ در این مطلب مجله اعتبارکالا سعی کردیم مزایا و معایب این روش شارژ را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید هنگام خرید یک گوشی با این فناوری، انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

شارژر بی سیم چطور کار می‌کند؟

شارژ بی سیم چطور کار می‌کند؟

شارژ بی سیم (که با نام شارژ وایرلس نیز شناخته می‌شود) که با نام Qi tech یا شارژ Qi نیز شناخته می‌شود، دقیقا همانی است که نام آن نشان می‌دهد. این فناوری راهی برای شارژ گوشی بدون استفاده از کابل شارژ است. Qi از شارژهای رزونانس و القایی استفاده می‌کند که گزینه دوم برای عملکرد نیاز به نزدیک بودن دستگاه‌ها به یکدیگر دارد. همانطور که در بالا گفتیم، Qi در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و به یکی از جدیدترین فناوری‌ها تبدیل شد.

این طلب را هم بخوانید: ۵ روش کاربردی برای افزایش عمر شارژر

شارژ وایرلس از پد شارژ یا پایه برای انتقال نیرو از طریق امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کند. سپس این امواج به وسیله سیم‌پیچ گیرنده نصب شده در دستگاه شما دریافت می‌شود و امواج را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. سپس، الکتریسیته باعث شارژ دستگاه شما می‌شود.

هنگامی که دستگاه خود را روی یک پد شارژ قرار می‌دهید، تنها چیزی که متوجه آن می‌شوید آ‌یکون باتری در حال پر شدن است؛ اما در پس زمینه اتفاقاتی که بالا گفتیم رخ می‌دهد.

مزایای شارژر بی سیم

۱. سیم‌های کمتری درگیر می‌شوند

این قابلیت کاملا واضح است اما یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های فناوری Qi محسوب می‌شود. با این فناوری دیگر مجبور نیستید همه جا را پر از کابل کنید و مطمئنا میز کار شما بسیار تمیزتر خواهد شد. حتی می‌توانید پد شارژ بزرگ‌تری بزرگ‌تری تهیه کنید که امکان شارژ همزمان چند دستگاه را داشته باشد.

۲. اتصال امن‌تر

با توجه به اینکه شارژ در یک محیط امن و بدون کابل اتفاق می‌افتد، ریسک برق گرفتگی و خطاهای الکتریکی بسیار کمتر است. با توجه به وفور کابل‌های شارژ تقلبی در بازار، این مسئله یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. همچنین به دلیل اینکه دستگاه‌ها در معرض رطوبت یا اکسیژن نیستند، خوردگی و زنگ‌زدگی در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد.

۳. سازگاری با دستگاه‌های مختلف

سازگاری با دستگاه‌های مختلف

شارژ وایرلس یک استاندارد جهانی است و بنابراین اگر چند دستگاه مختلف با این قابلیت دارید، می‌توان از یک پر شارژ، بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.

۴. دوام بالا

با توجه به اینکه دیگر مجبور نیستید که متناوبا شارژر خود را به پریز و پورت یواس‌بی وصل کنید، پوسیدگی و خرابی کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر گاهی با کابل و گاهی به صورت وایرلس دستگاه خود را شارژ می‌کنید، می‌توانید انتظار عمر بیشتری از کابل‌های خود داشته باشید؛ چون کمتر از سیم شارژ خود استفاده می‌کنید.

این مطلب را هم بخوانید: مزایا و معایب پاوربانک

۵. عدم گرم شدن بیش از حد دستگاه

وقتی دستگاه شما به طور کامل شارژ شود، پد شارژ بی‌سیم به صورت خودکار خاموش می‌شود. با این کار، انرژی کمتری هدر می‌رود، شارژ ایمن‌تر می‌شود و از باتری دستگاه شما هم محافظت خواهد شد. در نتیجه از گرم شدن بیش از حد دستگاه شما جلوگیری می‌شود.

معایب شارژر بی سیم

۱. کاملا وایرلس نیست

کاملا وایرلس نیست

وقتی اصطلاح شارژ بی سیم به ذهن خطور می‌کند، اکثر مردم فکر می‌کنند که هنگام شارژ وایرلس دستگاه‌شان می‌توانند (مانند اتصال به داده تلفن همراه و وای‌فای) آزادانه جابجا شوند و با دستگاه خود کار کنند. باید بدانید که چنین تصوری حقیقت دارد. با شارژ وایرلس، باید دستگاه را همیشه روی پد یا پایه شارژ نگه دارید تا شارژ شود.

۲. محدودیت استفاده از گوشی

همانطور که در بالا گفتیم، باید دستگاه را همیشه روی پد یا پایه نگه دارید تا شارژ شود. این مسئله باعث کم شدن کارایی شارژر بی سیم نسبت به شارژر سیمی می‌شود؛ چون هنگام شارژ گوشی به صورت با سیم، همچنان می‌توانید با دستگاه خود جابجا شوید با آن کار کنید. همچنین، شارژ کامل دستگاه به صورت وایرلس زمان بیشتری نسبت به شارژ سیمی (که امروزه سرعت آن بیش از حد زیاد شده) خواهد برد.

۳. پدهای بی سیم قیمت بالایی دارند

در این دنیای پر از کابل، تعجبی دارد که قیمت پد این نوع شارژ گران‌تر از برادر بزرگ‌ترش باشد. این فناوری هنوز نسبتا جدید است و آنچنان جهش‌های بزرگی را تجربه نکرده تا در دسترس همه قرار بگیرد. در حال حاضر، اکثر گوشی‌های موبایل شارژر کابلی دارند و با توجه به انعطاف‌پذیری و کاربرد بیشتر، افراد کمتری نیاز به خرید شارژ وایرلس دارند.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

حسین زمانی گفت:

با سلام منظور من تلفن بی سیم است آیا شارژ کردن اینها ضرر داره پسر من سرباز و میخواد در قسمتی که شارژ بیسیم هست کار کن نگران سلامتیش عستم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

با سلام
استفاده از شارژر بی‌سیم هیچ مشکلی برای گوشی همراه پسر شما ایجاد نمی‌کند و حتی اتصال ایمن‌تری را برقرار می‌کند