etebarkala snappay
etebarkala snappay

چطور کمتر از گوشی موبایل استفاده کنم؟

4.4
(28)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
چطور کمتر از گوشی موبایل استفاده کنم؟

با مطالعه آمارهای اخیر در مورد اعتیاد به تلفن همراه حتما شگفت‌زده می‌شوید. طی تحقیقی که dscout انجام داده است، افراد روزانه ۲ هزار و ۶۱۷ بار گوشی خود را لمس می‌کنند. این تحقیق نشان می‌دهد که کاربران روزانه ۳ ساعت و ۷ دقیقه از وقت خود را صرف کار با گوشی موبایل می‌کنند. حدود ۲۲ درصد از افراد ‍۸ تا ۲۹ سال، هر چند دقیقه یک بار گوشی خود را چک می‌کنند.

با افزایش استفاده از گوشی‌های موبایل، بسیاری از مشکلات هم افزایش پیدا می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مکالمات بی‌کیفیت
  • خواب ضعیف
  • حافظه ضعیف
  • چاقی
  • تنهایی
  • عملکرد تحصیلی ضعیف
  • اضطراب
  • روابط ضعیف
  • افسردگی

پس از خواندن این آمار و ارقام احتمالا به این فکر افتاده‌اید که از این به بعد از گوشی خود کمتر استفاده کنید؛ اما متاسفانه کنار گذاشتن عادت به استفاده از تکنولوژی کار بسیار دشواری است. گوشی‌های موبایل گزینه‌های زیادی برای انجام امور در اختیار ما قرار می‌دهند که احتمالا همه را معتاد می‌کند. با لمس یک دکمه در گوشی، به دنیایی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنیم.

چنین اتفاقی مانند خواندن کتاب یا مقالات مفید، گاهی اوقات خوب است اما در مواقعی هم برای ما ضرر دارد؛ مثلا ساعت‌ها چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی. حالا این سوال پیش می‌آید که چه کاری باید انجام دهیم تا کمتر از گوشی خود استفاده کنیم؟ در ادامه چند ترفند به شما خواهیم گفت که با انجام آن‌ها می‌توانید کمتر از گوشی استفاده کنید و زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

۱. یک روز در هفته از گوشی خود استفاده نکنید

یک روز در هفته از گوشی خود استفاده نکنید

یکی از راهکاری معمولی که می‌توانید زمان کار با گوشی را کمتر کنید این است که یک روز در هفته از آن استفاده نکنید. روزی را انتخاب کنید که برای کار، مدرسه یا هر کار دیگری به گوشی احتیاجی ندارید. البته می‌توانید در مواقع اضطراری راهی برای دسترسی به دیگران پیدا کنید.

۲. چالش «۳۰ روزه شروع دوباره» را انجام دهید

چالش «۳۰ روزه شروع دوباره» را انجام دهید

در چالش «۳۰ روزه شروع دوباره»، شما فقط باید از گوشی خود برای ارسال پیامک و تماس استفاده کنید  و از استفاده از دیگر نرم‌افزارها خودداری کنید. در پایان ۳۰ روز، احتمالا به این حالت جدید عادت می‌کنید و دیگر زمان زیادی را با گوشی صرف نمی‌کنید. در این ۳۰ روز متوجه می‌شوید که از زمان خود بهتر استفاده کرده‌اید و با انجام کارهای مفید، از زندگی بیشتر لذت برده‌اید.

۳. گوشی خود را در خواب شارژ نکنید

درست است که شارژ کردن گوشی در اتاق خواب وسوسه‌انگیز است و شما می‌توانید همزمان با دستگاه کار کنید؛ اما برای سلامت خودتان از این کار اجتناب کنید. اگر گوشی هنگام خواب کنار شما و در شارژ نباشد و در تاریکی گوشی را دست نگیرید، خواب بهتری خواهید داشت.

۴. از اپلیکیشن‌های کاربردی برای کنترل خودتان استفاده کنید

از اپلیکیشن‌های کاربردی برای کنترل خودتان استفاده کنید

همان‌طور که اپلیکیشن‌هایی برای کرایه خودرو، هتل و غیره وجود دارد؛ نرم‌افزارهایی هم هستند که به شما کمک می‌کنند تا خودتان را بیشتر کنترل کنید. در ادامه چند مورد از این نرم‌افزارها را معرفی خواهیم کرد:

  • Flipd: این نرم‌افزار از قفل صفحه همراه با تایمر بهره می‌برد تا به شما در استفاده نکردن از منحرف‌کننده کمک کند.
  • Forest: در این نرم‌افزار با استفاده نکردن از گوشی خود اعتبار کسب می‌کنید و می‌توانید با اعتبار به دست آمده درخت واقعی بکارید.
  • Offtime: این نرم‌افزار همه‌چیز را خاموش می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا فقط با مخاطب‌هایی که انتخاب کرده‌اید در ارتباط باشید..
  • Space: با این اپلیکیشن می‌توانید برای استفاده از گوشی خود هدف تعیین کنید و پیشرفت خود را مشاهده کنید.
  • Freedom: با این اپلیکیشن می‌توانید هنگام کار کردن، تمام وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها را مسدود کنید.
  • Moment: این نرم‌افزار مدت زمانی که از گوشی موبایل استفاده می‌کنید را می‌سنجد و به شما در ایجاد محدودیت‌های روزانه کمک می‌کند.

می‌توانید این نرم‌افزارها را برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS دریافت و استفاده کنید.

۵. تنظیمات گوشی را تغییر دهید

تنظیمات گوشی را تغییر دهید

 وقتی صدای گوشی را می‌شنوید یا می‌فهمید که پیامی دریافت کرده‌اید، چک نکردن دستگاه کار سختی است. حتی ممکن است گاهی اوقات بدون اینکه پیامی آمده باشد، گوشی را ناخودآگاه چک کنید. با رفتن به تنظیمات و خاموش کردن همه اعلان‌ها کمتر گوشی را چک می‌کنید. در صورت لزوم می‌توانید اعلان برخی اپلیکیشن‌های مهم را روشن نگه دارید. علاوه‌بر این، می‌توانید نور گوشی خود را کم کنید تا رنگ‌های گوشی شما را برای مدت طولانی جذب نکند.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، تنظیم رمز عبور طولانی، روشن کردن حالت «مزاحم نشوید» (do not disturb) و استفاده از حالت هواپیما است.

بهتر است بدانید که سازندگان به گونه‌ای گوشی‌های خود را می‌سازند تا برای کاربر اعتیادآور باشد.

۶. استفاده از گوشی را سخت‌تر کنید

وقتی گوشی موبایل خود را در جیب، کیف یا کنار تخت خود می‌گذاریم، چک کردن و استفاده از آن را ساده‌تر می‌کنیم. واقعیت این است که اگر به چیزی کمی بازدارندگی اضافه کنید، افراد کمتری از آن استفاده می‌کنند. همه ما این‌گونه هستیم که اگر انجام کاری آسان باشد و زحمت کمتری برای‌مان داشته باشد، آن را بیشتر انجام می‌دهیم.

این مطلب را هم بخوانید: ساعت هوشمند چطور کیفیت خواب را افزایش می‌دهد؟

با گذاشتن گوشی خود در اتاقی دیگر یا دور کردن آن، مطمئنا از دستگاه کمتر استفاده می‌کنید. حتی بستن نواری به دور گوشی، احتمال استفاده از گوشی را کمتر می‌کند.

۷. روی ارزش‌های وجودی خود تمرکز کنید

روی ارزش‌های وجودی خود تمرکز کنید

اگر یکی از دلایل استفاده زیاد از گوشی مادی‌گرایی باشد؛ پس باید بدانیم که چگونه کمتر مادی‌گرا باشیم. در مقاله‌ای به نام «چگونه مادی‌گرایی را کنار بگذاریم» آمده که تمرکز بیشتر مردم روی ارزش‌های وجودی، کمک می‌کند تا کمتر مادی‌گرا باشیم.  ارزش‌هایی مانند فعالیت بیشتر در جامعه، ایجاد روابط نزدیک با خانواده و دوستان و رشد فردی می‌تواند در این راه به ما کمک کند.

۸. خودآگاهی‌تان را افزایش دهید

خودآگاهی‌تان را افزایش دهید

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید با آن اعتیاد به گوشی را کمتر کنید، افزایش خود‌آگاهی است. این کار باعث توجه شما به لحظه حال و مشاهده بدون قضاوت دنیای پیرامون‌تان می‌شود و تمرکز شما را به افکار و احساسات‌تان جلب می‌کند. آنچه که احساسات شما را برمی‌انگیزد پیدا کنید و از طریق عباراتی مانند «من باید آرام باشم» و «تلاش می‌کنم ریلکس باشم»، خودتان را مدیریت کنید.

با استفاده از صدای درونی، نسبت به خودتان امیدبخش، مهربان و حامی باشید. هدف از افزایش خودآگاهی لزوما تلاش برای خلاصی از اعتیاد به گوشی موبایل نیست؛ این کار بیشتر جهت پذیرش خود و قدرت گذشتن از خواسته‌ها است. با همین روش می‌توانید نفس خودتان را برای استفاده از گوشی موبایل تحت کنترل بگیرید.

۹. فعالیت‌های آرام‌بخش انجام دهید

فعالیت‌های آرام‌بخش انجام دهید

این احتمال وجود دارد که شما فقط برای کاهش استرس، به طور مداوم گوشی را چک کنید. به جز این کار، روش‌های دیگری نیز برای کاهش استرس وجود دارد. می‌توانید با انجام کارهایی مثل تصویرسازی ذهنی یا مدیتیشن هم استرس خود را کم کنید. حتی می‌توانید در طبیعت قدم بزنید یا به موسیقی آرام‌‌بخش گوش دهید.

این مطلب را هم بخوانید: ۹ اپلیکیشن سلامت برای مراقبت از روح و جسم شما

همچنین تکنیک‌هایی برای تمدد اعصاب وجود دارد که می‌تواند استرس شما در زندگی را کاهش دهد و باعث می‌شود تا کمتر گوشی خود را چک کنید.

۱۰. اپلیکیشن‌های اعتیادآور را پاک کنید

اپلیکیشن‌های اعتیادآور را پاک کنید

هرچه دلیل کمتری برای استفاده از گوشی داشته باشید به آن کمتر سر می‌زنید. برای این کار بهتر است نرم‌افزارهایی که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید را حذف کنید. این نرم‌افزارها می‌توانند فیسبوک، اینستاگرام یا بازی باشند. سعی کنید آن‌ها را چند روزی از گوشی خود حذف کنید. اگر پس از چند روز توانستید خودتان را برای استفاده از گوشی کنترل کنید، می‌توانید برخی از آن‌ها را دوباره نصب کنید.

۱۱. برای کسانی که دوست‌شان دارید زمان بیشتری صرف کنید

برای کسانی که دوست‌شان دارید زمان بیشتری صرف کنید

یکی از دلایل ما برای استفاده از گوشی موبایل ارتباط با دیگر افراد است. با گوشی می‌توانیم هر ساعت از روز که خواستیم با دیگران در ارتباط باشیم. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود کمتر با گوشی کار کنیم این است که بیشتر با خانواده و دوستان خود ارتباط مستقیم داشته باشیم. درست است که این کار در شرایط فعلی و همه‌گیری کرونا راحت نیست؛ اما به زودی وضعیت به حالت قبل برمی‌گردد.

این کار باعث می‌شود که از تنهایی بیشتر لذت ببرید و آن را تمرین کنید؛ حتی اگر فرد برون‌گرایی باشید که از معاشرت با دیگران انرژی می‌گیرد، باز نیاز است تا گاهی اوقات تنها باشید.

همه ما می‌توانیم افسار زندگی‌مان را در دست بگیریم. با استفاده از راهکارهای این مطلب می‌توانید مطمئن باشید که کمتر از گوشی استفاده می‌کنید. نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ به نظر شما راهکار دیگری برای استفاده کمتر از گوشی وجود دارد؟ می‌توانید نظرات خود را در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

منبع:‌ antimaximalist

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 28

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

فاطمه زهرا رضایی گفت:

خیلی وابسته گوشی شودم که از تمام فرصت های زندگیم عقب هستم

حیدری گفت:

آیا استفاده زیاد از گوشی چه ضرردارد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
هم جسمی و هم روحی روانی آسیب زننده است
استفاده از گوشی را به روزی نهایت ۱ ساعت تقلیل دهید

۱ گفت:

چگونه از گوشی کمتر استفاده کنیم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مواردی را که در این مطلب پیشنهاد شده امتحان کنید

سلام گفت:

چگونه از گوشی فاصله بگیریم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
به راهکارهایی که در این مطلب ارائه شده عمل کنید

بنیامین دوستی گفت:

ترک کردن گوشی