etebarkala snappay
etebarkala snappay

چطور از اطلاعات گوشی خود حفاظت کنیم

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
چطور از اطلاعات گوشی خود حفاظت کنیم

به همان نسبت که استفاده از گوشی‌های هوشمند همه‌گیر شده و تقریبا تمام کارهای روزانه خود را توسط این دستگاه انجام می‌دهیم، احتمال سرقت اطلاعات ما توسط هکرها و یا دزدهای خیابانی بیشتر شده است. استفاده از گوشی هوشمند به عنوان یک منبع متمرکز برای تمام اطلاعات شما با خطرات بزرگی همراه است. و هرچه اطلاعات بیشتری توسط گوشی خود ثبت و ذخیره کرده باشید، خطر جدی‌تری شما را تهدید می‌کند.

سرقت اطلاعات نه تنها برای افراد، بلکه برای کسب و کارهای بیشماری نیز خطر آفرین است و ممکن از .خسارت جبران ناپذیری به آن‌ها وارد کند. بنابراین بسیاری از افراد و مشاغل خرد، برای گوشی‌های هوشمند خود، تدابیر امنیتی ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند. در ادامه به بررسی راه‌های ساده‌ای خواهیم پرداخت که به راحتی قادر خواهید بود امنیت گوشی هوشمند خود را در حد زیادی تضمین کنید. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

از یک رمز عبور استفاده کنید

ممکن است استفاده از یک رمز عبور کاملا بدیهی به نظر برسد، اما طبق نظرسنجی Consumer Reports، ۶۴٪ از کاربران از رمز عبور خود استفاده نمی‌کنند. رک و پوست کنده بگوییم، عدم استفاده از رمز عبور یعنی سرقت حتمی اطلاعات. در واقع شما اساسا تمام اطلاعات شخصی خود را به هر کسی که گوشی شما را به سرقت ببرد تحویل می‌دهید.

هنگامی که یک رمز عبور برای گوشی خود تنظیم می‌کنید، از همان اقدامات امنیتی که برای کارت‌های عابر بانک خود استفاده می‌کنید، پیروی کنید. مثلا هرگز از تاریخ تولد خود، برای رمز عبور استفاده نکنید، از اعداد ساده مانند ۱۲۳ استفاده نکنید، هرگز رمز عبور خود را در اختیار کسی قرار ندهید و از گذرواژه‌هایی که برای ورود به سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، برای ورود به گوشی خود استفاده نکنید.

از فروشگاه‌های ایمن، اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را دانلود کنید

یک فروشگاه نرم‌افزار جدید ممکن است عالی به نظر برسد، و برنامه‌های جذابی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهد؛ اما علیرغم افزایش روز افزون تعداد زیادی از این فروشگاه‌ها، همچنان ناشناخته بوده و امنیت آن‌ها تضمین شده نیست. به همین دلیل، بهتر است از طریق فروشگاه برنامه‌های قابل اعتماد مانند iTunes، Android Market یا Amazon اقدام به دریافت برنامه‌های موبایل کرده و قبل از دانلود هر برنامه و وارد کردن اطلاعات شخصی خود، نظرات کاربرانی که پیش‌تر آن برنامه را نصب کرده‌اند، به طور کامل بررسی کنید.

بویژه در مورد برنامه‌های مالی که با آن می‌توانید انواع پرداخت‌ها را از حساب‌های بانکی خود انجام دهید، محتاط باشید. بهترین برنامه مالی، برنامه‌ای است که نیازی به وارد کردن مکرر اطلاعات حساب برای دسترسی به حساب نداشته باشد.

روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید

به دلایلی نامشخص احتمال کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک روی تلفن همراه سه برابر بیشتر از رایانه شخصی است. توصیه می‌کنیم که روی هیچ لینک مشکوکی کلیک نکنید و با دقت بیشتری URL صفحه را بررسی کنید به‌ویژه هنگامی که از شما خواسته می‌شود اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.

گزینه Remote Wiping را فعال کنید

اگر گوشی شما گم شده و یا دزدیده شود، پاک کردن اطلاعات مهم‌تان از دور می‌تواند به حفظ حریم خصوصی و اطلاعاتتان کمک کند. شما می‌توانید امنیت اطلاعات گوشی خود را از طریق پاک کردن از راه دور بالا ببرید. پاک کردن از راه دور در اکثر دستگاه‌ها نسبتا ساده است. برای مثال، یک آیفون به سادگی از شما می‌خواهد که Find My Phone را در دستگاه فعال کنید و یک حساب iCloud ثبت کنید، که از آن طریق بتوانید اطلاعات خود را پاک کنید بدون آنکه گوشی همراه خود را در اختیار داشته باشید.

البته برخی نگرانی‌ها در مورد استفاده شرکت‌ها از نرم‌افزار ردیابی موقعیت مکانی مانند همین برنامه برای نقض حقوق حریم خصوصی شخصی وجود دارد. پیش از آنکه برنامه را نصب و به آن دسترسی کامل بدهید، خط‌مشی شرکت را بررسی کنید و مطمئن شوید که با قوانین و میزان دسترسی آن به اطلاعات شخصی‌تان مشکلی ندارید.

نرم افزارها را به روز نگه دارید

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار اغلب حفره‌های امنیتی و حریم خصوصی را که کاربران هنگام آزمایش نرم‌افزار در دنیای واقعی پیدا کرده‌اند، وصله می‌کنند. به روز نگه داشتن نرم افزار به این معنی است که جدیدترین راه حل‌ها را برای حفظ امنیت اطلاعات خواهید داشت. گاهی اوقات منطقی‌تر است که قبل از نصب آخرین نسخه‌ها یک یا دو هفته صبر کنید تا ببینید آیا مشکلی در عرضه وجود دارد یا خیر.

از برنامه‌های امنیتی استفاده کنید

هم نرم افزارهای جاسوسی و هم بدافزارها در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ برای کاربران تلفن همراه هستند. آن‌ها مکان شما را ردیابی می‌کنند، اطلاعات شخصی شما را به سرقت برده و سرعت تلفن شما را کاهش می‌دهند. اجتناب از بارگیری آن‌ها می‌تواند دشوار باشد و کاربران اغلب نمی‌دانند که در حال اجرای یک بدافزار هستند. برای مقابله با این موضوع، یک آنتی ویروس مناسب درست مانند همان آنتی ویروس‌هایی که در رایانه خود استفاده می‌کنید، نصب کنید تا از حریم خصوصی خود در برابر هر گونه بدافزار و نرم‌افزار جاسوسی محافظت کنید.

از شبکه‌های Wi-Fi عمومی خودداری کنید

از آنجایی که گوشی‌های هوشمند اکنون مانند رایانه‌های شخصی کوچک عمل می‌کنند، درست مانند رایانه شخصی خود، به هیچ عنوان از شبکه‌های Wi-Fi باز ناشناخته استفاده نکنید. همانطور که در حال تایپ کردن هستید، هات اسپات‌های مخرب می‌توانند اطلاعات کارت اعتباری و گذرواژه‌های شما را بدون آنکه متوجه شوید سرقت کنند.

شماره IMEI خود را یادداشت کنید

هر تلفن دارای یک شماره سریال پانزده رقمی به نام IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) است که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن تلفن شما می‌‎تواند مفید باشد. این سریال را پشت باتری گوشی یا در تنظیمات پیدا خواهید کرد. آن را یادداشت کنید، زیرا می‌تواند روند بازگرداندن تلفن را سرعت بخشد.

به طور منظم از گوشی هوشمند خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

پشتیبان‌گیری از تلفن به این معنی است که همیشه به همه عکس‌ها، موسیقی‌ها، برنامه‌ها و هر چیز دیگری دسترسی خواهید داشت. این اقدام در مواقعی که گوشی شما گم یا دزدیده شود بسیار مفید است. حداقل یک بار در روز نسخه پشتیبان تهیه کنید یا استفاده از همگام سازی خودکار با یک برنامه ابری را در نظر بگیرید.

از داده‌های سیم کارت خود محافظت کنید

اگر تصمیم دارید تلفن همراه خود را بفروشید، چند کار وجود دارد که باید قبل از فروش انجام دهید. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که هم سیم کارت و هم کارت SD خود را بردارید، که هر دو حاوی داده‌های زیادی هستند. این کار را هنگامی که می‌خواهید گوشی خود را به دست یک تعمیرکار جهت تعمیر بسپارید نیز انجام دهید.

سخن پایانی

امروزه خطرات امنیتی زیادی برای کاربران گوشی‌های هوشمند وجود دارد و این خطرات همراه با محبوبیت دستگاه‌ها به رشد خود ادامه خواهند داد. تنها با اجرای چند اقدام ساده، از تلفن، اطلاعات و خود محافظت کنید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :