etebarkala snappay
etebarkala snappay

چطور از امن بودن اپلیکیشن اندروید مطمئن شویم؟

3.7
(3)
حسین رجب چالی
3 سال پیش
چطور از امن بودن اپلیکیشن اندروید مطمئن شویم؟

اپ استورهایی مانند گوگل پلی استور هر سال امنیت فروشگاه خود را بهبود می‌بخشند. با این حال، هنوز هم اپلیکیشن‌های مخرب هر از چندگاهی به گوشی‌های افراد راه پیدا می‌کنند. برای اطمینان از ایمن بودن یک اپلیکیشن، باید بدانید که به دنبال چه چیزی بگردید و کجا را جستجو کنید.

در این ترفند چند راه برای بررسی امن بودن اپلیکیشن قبل از دانلود آن در گوشی اندرویدی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

۱. به دنبال «پرچم قرمز» در نظرات اپلیکیشن باشید

به دنبال «پرچم قرمز» در نظرات اپلیکیشن باشید

مهم است که به چیزی فراتر از امتیاز اپلیکیشن توجه کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که بیش از ۹۰ درصد افراد، تصمیمات خود را براساس نظرات می‌گیرند و توسعه‌دهندگان مخرب هم با انتشار نظرات جعلی روی برنامه‌های خود، از این اعتماد سو استفاده می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای مهاجرت از اندروید به iOS برای تازه‌کارها

بنابراین، بنظرات نوشته در مورد اپلیکیشن، مهم‌ترین چیزی است که قبل از نصب آن باید مورد توجه قرار دهید. با این حال، نظرات پنج ستاره اغلب در بالا نشان داده می‌شوند. به همین خاطر ممکن است مجبور باشید برخی فیلترها را روی نظرات اعمال کنید تا نظرات منفی را ببینید. اگر بیش از یک یا دو نفر گفته‌اند که اپلیکیشن کلاه‌برداری است یا حاوی عناصر مخرب است باید حواس‌تان را بیشتر جمع کنید. حتی نظرات مبهمی مانند «این اپلیکیشن گوشی من را خراب کرد» هم می‌تواند مهم باشد.

به دنبال «پرچم قرمز» در نظرات اپلیکیشن باشید-1

اگر اپلیکیشنی نظرات مثبت زیادی دارد، به شباهت نظرات دقت کنید. معمولا نظرات جعلی گوتاه، هیجان‌انگیز و با عبارات کلی هستند. به عنوان مثال «این اپلیکیشن فوق‌العاده است! من عاشق  این اپلیکیشن هستم.» این نوع نظرات معمولا هیچ ویژگی خاصی را برجسته نمی‌کنند و به جزئیات نمی‌پردازند.

البته که افراد واقعی هم ممکن است چنین نظراتی ارسال کنند؛ اما نکته اصلی این است که باید کمیت را مدنظر قرار دهید. اگر نظرات کوتاه و مشابه زیادی دیدید، احتمالا به وسیله ربات ایجاد و ارسال شده‌اند.

۲. توضیحات اپلیکیشن را به دقت مطالعه کنید

توضیحات اپلیکیشن را به دقت مطالعه کنید

مشکلات املای و گرامری همیشه به معنی مخرب بودن اپلیکیشن نیست. ممکن است فقط به این معنی باشد که مهارت نوشتاری توسعه‌دهنده‌ها، به اندازه مهارت برنامه‌نویسی‌شان نباشد. اگر دیدید که توضیحات پر از کلمه کلیدی است تا اپلیکیشن بیشتر شناخته شود؛ آن موقع باید نگران باشید.

یک توسعه‌دهنده واقعی کلمات کلیدی را به طور منطقی و طبیعی در جملات خود استفاده می‌کند. اگر متن به جای توصیف محصول، شروع به فهرست عبارات جستجو کند، آن وقت است باید حواس خود را جمع کنید.

همچنین باید مراقب توصیفات هیجان‌انگیز اما نامشخص باشید. وعده‌های زیاد توسعه‌دهنده برای حل مشکلات شما، به ندرت درست از آب درمی‌آیند. یک اپلیکیشن قابل اعتماد می‌تواند قابلیت‌های خاصی را برجسته و توضیح دهد که چگونه به شما کمک می‌کند. کلاه‌برداران معمولا به صورت کلی صحبت می‌کنند.

۳. تعداد نصب را چک کنید

با نگاه کردن به تاریخ انتشار اپلیکیشن شروع کنید. اگر یک اپلیکیشن در طول یک یا دو سال میلیون‌ها بار دانلود شده است، باید حواس‌تان را جمع کنید؛ چون احتمال دارد که اعداد به طور کاذب زیاد شده باشند. توسعه‌دهندگان مخرب با استفاده از ربات، تعداد دانلود اپلیکیشن‌های خود را بالا می‌برند.

هیچ تضمینی برای تعداد دانلود وجود ندارد؛ اما می‌توانیم از میانگین دانلود برای تعیین مرجعی استفاده کنیم. مثلا، رسیدن به ۵۰۰ دانلود تا پایان ماه اول، برای اپلیکیشن جدید یک ناشر ناشناس دشوار است. اکثر اپلیکیشن‌های جدید آنقدرها دانلود ندارند و در دوره اولیه انتشار، عملکرد ضعیفی دارند. به همین دلیل است که تعداد دانلود بالای ناشران ناشناس بسیار مشکوک است.

تقریبا محال است که یک اپلیکیشن جدید، تنها در عرض چند ماه، به ده‌ها هزار بار دانلود دست یابد. اگر چنین اتفاقی رخ داده بود، قطعا در اخبار منتشر می شد. اکگر اپلیکیشنی واقعا موفقیت‌آمیز باشد، در چندین سایت در مورد آن حرف می‌زنند.

احتمالا اپلیکیشنی که چندین سال فرصت داشته تا تعداد دانلودهای خود را افزایش دهد، امن‌تر خواهد بود. بسیار از اپلیکیشن‌های کلاه برداری طول عمر کمی دارند و با بالا رفتن گزارش‌ها، حذف می‌شوند؛ اما نباید به یک اپلیکیشن تنها براساس سن و محبوبیت آن اعتماد کنید. از همه این‌ها گذشته، برخی اپلیکیشن‌های محبوب نیز خطرناک هستند.

۴. لیست مجوزها را بررسی کنید

لیست مجوزها را بررسی کنید

مواظب مجوزهایی غیرمنطقی که یک اپلیکیشن درخواست می‌کند باشید. می‌توانید مجوزهای اپلیکیشن مورد نظر خود را در فروشگاه گوگل پلی مشاهده کنید. به صفحه اپلیکیشن بروید؛ روی About this app ضربه بزنید و سپس گزینه See more را که به منوی Permissions متصل است انتخاب کنید. در این منو، خلاصه‌ای از مجوزهایی که اپلیکیشن درخواست می‌کند را مشاهده خواهید کرد.

اگر اپلیکیشنی هیچ ویژگی را فهرست نکرده باشد، حتما مجوز آن مشکوک است. به عنوان مثال، درخواست گوش دادن به میکروفون در یک اپلیکیشن بازی Solitaire حتما مشکوک است؛ اما در یک ویرایشگر ویدئو منطقی است.

حتما در مورد اپلیکیشن‌هایی که مجوزهای خطرناک می‌خواهند مواظب باشید. مجوزهای خطرناک به مواردی گفته می‌شوند که به اپلیکیشن امکان خواندن، دریافت یا نوشتن اطلاعات حساس را می‌دهند. به عنوان مثال، موقعیت مکانی، فایل‌های ذخیره شده، تماس‌های تلفنی، پیام‌های متنی یا صوتی.

توسعه‌دهندگان مختلف با فروش این اطلاعات یا باج گرفتن بابت آن، سود می‌کنند. هنگامی که یک اپلیکیشن داده‌های حساس شما را داشته باشد، بازیابی اطلاعات شخصی شما ممکن است دشوار یا حتی غیرممکن باشد. بهتر است از همان اول بابت دادن دسترسی به اپلیکیشن‌ها ریسک نکنید.

۵. صفحه وب توسعه‌دهنده را پیدا کنید

با کلیک روی نام توسعه‌دهنده در فروشگاه گوگل پلی می‌توانید صفحه وب آن را پیدا کنید. همچنین می‌توانید عبارت روبرو را در گوگل سرچ کنید: «(نام توسعه دهنده) mobile apps». حتما نتایج گوگل را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید که آیا این توسعه‌دهنده اخیرا اخبار رسوایی خاصی بوده است؟ شرکت مادر آن چطور؟

این مطلب را هم بخوانید: محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های سال ۲۰۲۱

نگاهی به دیگر اپلیکیشن‌های توسعه‌دهنده نیز می‌توانید سرنخی به دست شما بدهد. اگر توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های کمی دارد اما تعداد دانلود آن‌ها زیاد است، حواس‌تان را بیشتر جمع کنید. اگر اپلیکیشن‌های زیادی دارد اما بین نام و آیکون آن‌ها تفاوت وجود دارد باز هم باید مراقب باشید.

توسعه‌دهندگان واقعی نیز از اپلیکیشن‌های دیگران کپی نمی‌کنند. اگر توسعه‌دهنده از محصولات محبوب تقلید کرده یا ادعا می‌کند نسخه آن تخفیف‌خورده است، روی نصب اپلیکیشن کلیک نکنید.

۶. حواس‌تان به پروسه نصب باشد

حواس‌تان به پروسه نصب باشد

برخی اپلیکیشن‌ها یا هرزنامه‌های مخرب، از طریق شرایط و ضوابط اطلاعاتی را به سرقت می‌برند. بنابراین شما را وادار می‌کنند که با داده‌کاوی، به اشتراک‌گذاری داده، پاپ‌اپ و موارد دیگر موافقت کنید. راه‌حل گیر نیفتادن در چنین شرایطی این است که مراحل نصب را به خوبی مطالعه کنید.

اگر اپلیکیشنی هنگام باز شدن آن شرایط و ضوابط را به شما ارائه کرد، حتما آن‌ها را بخوانید. اگر درک آن برای شما سخت است، از یک مترجم استفاده کنید. اگر هنوز مورد مبهمی وجود دارد؛ بهتر است اپلیکیشن را ببندید و از روی گوشی یا تبلت خود حذفش کنید.

اپلیکیشن‌هایی که موافقت شما برای موارد بسیاری را می‌خواهند احتمالا قصد سرقت اطلاعات‌تان را دارند. اگر برای درک شرایط‌شان هم کاری برای شما نمی‌کنند باز هم احتیاط کنید.

با خیال راحت اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را دانلود کنید

اطلاعات شخصی شما ارزشمند هستند و محافظت از آن‌ها ضروری است. مراحل بالا حتی می‌توانند از دردسر تبلیغات اسپم هم جلوگیری کنند. تنها با یک یا دو دقیقه مطالعه و کمی عقل سلیم، می‌توانید از اپلیکیشن‌های دلخواه خود مطمئن شوید.

چنانچه در مورد این مطلب سوالی دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :