etebarkala snappay
etebarkala snappay

۵ چیز که باید هنگام خرید گوشی دست دوم به آن توجه کنید

5
(2)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
مواردی که باید هنگام خرید گوشی دست دوم به آن توجه کنید

زمانی بود که بسیاری از مردم تقریبا هر سال گوشی‌‌های خود را به‌روز می‌کردند تا از قابلیت‌های جدید آن استفاده کنند؛ اما امروزه اکثر گوشی‌های پرچمدار قیمت خیلی بالایی دارند و چنین کاری دیگر عملی نیست. همچنین با بالا رفتن قیمت گوشی‌ها در ایران، اکثر مردم یا ترجیح می‌دهند گوشی دست دو بخرند یا گوشی خریداری کنند که چندین سال برای آن‌ها کارایی داشته باشد.

وقتی می‌خواهید گوشی موبایل قدیمی خود را عوض کنید، لزوما نیاز به خرید دستگاه نو و جدید ندارید؛ در برخی مواقع خرید گوشی دست دوم نیاز شما را برطرف می‌کند و در عمل می‌توانید مبلغ زیادی هم صرفه‌جویی کنید. برای خرید یک گوشی دست دو نیاز است چند مسئله را مدنظر قرار دهید. ما در مطلب پیش رو این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

۱. به امکان مرجوع کردن گوشی توجه کنید

به امکان مرجوع کردن گوشی توجه کنید

گوشی موبایل دست دوم سرمایه‌گذاری مطمئنی است؛ اما هنگام خرید آن باید حتما از فروشنده مطمئن شوید که امکان بازگشت گوشی را به شما می‌دهد یا خیر. ممکن است متوجه شوید که دستگاه آنگونه که فروشنده ادعا می‌کرده نیست؛ یا ویژگی خاصی که برای شما مهم است در این گوشی موجود نیست. معمولا برای بازگشت کالا یک تا دو هفته زمان اختصاص می‌دهند؛ اگر فروشنده از دادن چنین امکانی خودداری می‌کند، بهتر است از شخص دیگری خرید کنید.

۲. مطمئن شوید که گوشی دست دوم است یا ریفربیشد شده

مطمئن شوید که گوشی دست دوم است یا ریفربیشد شده

به تازگی در بازار ایران گوشی‌‌های ریفربیشد از برندهایی مانند سامسونگ و آیفون در دسترس خریداران قرار گرفته است. هنگام خرید گوشی دست دوم حتما از دست دو یا ریفربیشد بودن آن اطمینان حاصل کنید. گوشی‌های دست دو معمولا به همان صورتی که هستند به فروش می‌رسند و اشکالات و زدگی‌های گوشی برطرف نشده است.

در طرف دیگر، گوشی ریفربیشد یا بازسازی شده و مورد بازرسی قرار گرفته یا دارای گواهینامه کارکرد جدید است و تمام اجزای آن تعویض شده است تا ظاهر آن شبیه گوشی نو باشد. به طور کلی، گوشی‌های ریفربیشد شده باتری جدید دارند. تعمیر این گوشی‌ها یا توسط خود کارخانه سازنده انجام می‌شود یا در غیر این صورت، ضمانت کامل از شرکت اصلی دریافت می‌کند؛ بر همین اساس، خرید این گوشی‌ها هیچ خطری ندارد.

این مطلب را هم بخوانید: چطور از اصل بودن گوشی مطمئن شویم؟

۳. امکان به‌روزرسانی سیستم‌عامل را چک کنید

امکان به‌روزرسانی سیستم‌عامل را چک کنید

گوگل و اپل هر سال نسخه جدیدی از سیستم‌عامل خود منتشر می‌کنند. گوگل انتشار به‌روزرسانی برای گوشی‌های اندرویدی را به تولیدکنندگان واگذار می‌کند و به عنوان قاعده‌ای کلی، سازندگان گوشی اندرویدی معمولا تا دو سال گوشی‌های خود را به نسخه جدید اندروید به‌روز می‌کنند. به عنوان مثال، سامسونگ گلکسی S10، اندروید ۱۱ را دریافت کرده است و احتمالا دیگر به‌روزسانی رسمی اندروید را دریافت نمی‌کند.

اگر به‌روزرسانی اندروید برای شما مهم است؛ مطمئن شوید که گوشی مورد نظر شما تا چه زمانی آپدیت اندروید را دریافت می‌کند. چنانچه قصد خرید گوشی آیفون را دارید، در نظر داشته باشید که جدیدترین نسخه iOS یعنی iOS 15 که قرار است به‌زودی عرضه شود، نهایتا تا آیفون 6s امکان به‌روزرسانی دارد.

۴. زمان خود را برای بهترین خرید برنامه‌ریزی کنید

بهترین زمان برای خرید گوشی سال گذشته درست بعد از معرفی از عرضه آخرین مدل است؛ چون ارزش مدل قدیمی‌تر در این زمان کم‌تر خواهد شد. بسیاری تولیدکنندگان گوشی اندرویدی معمولا اوایل سال، مدل‌های جدید خود را معرفی می‌کنند و اپل هم معمولا سری جدید آیفون را در ماه شهریور یا مهر عرضه می‌کند.

سامسونگ سری جدید گلکسی S21 را ماه ژانویه (دی ۱۳۹۹) در رویداد Unpacked معرفی کرد و این تاریخ دقیقا بهترین زمان برای خرید گوشی‌های ریفربیشد و دست دوم سری گلکسی S بود. هر برندی زمان خاصی برای معرفی گوشی‌های جدید (و مخصوصا پرچم‌دار) خود دارد و اگر می‌خواهید بهترین گوشی دست دو را با بهترین قیمت خریداری کنید، نیاز است تا کمی در این مورد تحقیق کنید.

این مطلب را هم بخوانید: چطور کمتر از گوشی موبایل استفاده کنم؟

درست است که این مسئله بیشتر در خارج از ایران صدق می‌کند اما تا حدودی می‌توان همین روند را در بازار گوشی موبایل ایران نیز مشاهده کرد.

۵. از سلامت گوشی مطمئن شوید

از سلامت گوشی مطمئن شوید

یک گوشی دست دوم نیازی به ظاهر کاملا سالم ندارد؛ اما در درجه اول باید در نظر بگیرید که تا چه حد می‌توانید ظاهر قدیمی یک گوشی را تحمل کنید. در صورت خرید گوشی دست دو (نه ریفربیشد) بلافاصله پس از خرید باتری آن را تست کنید. اگر متوجه مشکلی در باتری شدید حتما گوشی را پس دهید.

در طرف دیگر، می‌توان با برخی خط و خش و مشکلات ظاهری گوشی دست دوم کنار آمد؛ اما اگر نمایشگر آن مشکلی داشته باشد احتمالا بهتر است گوشی را پس دهید. تعویض نمایشگر (مخصوصا انواع OLED) هزینه بسیار بالایی روی دست شما می‌گذارد.

در این مطلب مواردی که باید هنگام خرید گوشی دست دو مدنظر قرار دهید را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه در رابطه با خرید گوشی دست دو سوالی داشتید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

سعید کریمی گفت:

این گوشی ها چند عدد هستند