etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای بستن سیستم گیمینگ

4.4
(8)

تمام مواردی که هنگام بستن سیستم گیمینگ باید به آن‌ها توجه کنید

حسین رجب چالی
2 سال پیش
راهنمای بستن سیستم گیمینگ

سیستم رومیزی قدرت‌مندترین پلتفرمی است که می‌توانید با آن بازی کنید. یک سیستم گیمینگ قوی رزولوشن بالاتر، نرخ فریم بیشتر و جلوه‌های بصری بهتری نسبت به کنسول‌های بازی فعلی دارد. بستن یک سیستم گیمینگ می‌تواند برای هرکسی وسوسه‌انگیز باشد؛ اما اگر ندانید از کجا شروع کنید، می‌تواند شما را با مشکل مواجه کند. خوشبختانه لازم نیست خیلی نگران باشید. بستن یک سیستم شخصی نسبت به گذشته آسان‌تر شده است و ما در این مطلب به شما راهنمای بستن سیستم گیمینگ را توضیح خواهیم داد تا با خیال راحت یک سیستم گیمینگ جمع کنید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

این راهنما برای کسانی نوشته شده است که در ساخت و تهیه سیستم شخصی کمی محتاط هستند یا فقط می‌خواهند کمی در مراحل انجام این کار تجدید نظر کنند. ممکن است انتخاب قطعات مناسب برای شما سخت باشد؛ به خصوص وقتی که باید سازگاری و میزان مصرف انرژی آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. این مسئله تا حدی به این دلیل است که بیشتری قطعات سیستم متکی به پردازنده ساخت اینتل یا AMD شما متکی هستند. خوشبختانه سایتی به نام PC Part Picker که می‌توانید اجزای مختلف یک سیستم را انتخاب کنید و ببینید که آیا این قطعات با یکدیگر سازگاری دارند یا خیر. این سایت قیمت تمام قطعات را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد و به دلیل قیمت دلاری آن، کاربرد آنچنانی در ایران ندارد (اما می‌توانید دیدی کلی از قیمت قطعات انتخابی خود پیدا کنید). این سایت حتی در صورت وجود مشکل بین قطعات انتخابی، پیشنهاداتی به شما ارائه می‌دهد.

فهرست مطالب

ابزارهایی که باید برای بستن سیستم گیمینگ استفاده کنید

ابزارهایی که باید برای بستن سیستم گیمینگ استفاده کنید

خوشبختانه، برای بستن سیستم شخصی به ابزار یا قطعات زیادی ندارید؛ تقریبا همه چیزهایی که احتیاج دارید را می‌توانید در جعبه ابزار پیدا کنید. با این حال، چند مورد وجود دارد که باید قبل از بستن سیستم آن‌ها را آماده کنید.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

پیچ گوشتی

در بیشتر مواقع بستن سیستم، به پیچ‌گوشتی شماره دو نیاز دارید؛ اما اگر در حال بستن SSD-های M.2 روی مادربرد هستید، باید پیچ گوشتی کوچک‌تر شماره یک استفاده کنید.

چراغ قوه

تقریبا هر گوشی موبایل موجود در بازار چراغ قوه هم دارد و احتمالا برای نصب کابل‌ها و قطعات خاص، نیاز به چراغ قوه خواهید داشت.

خمیر حرارتی

باید یک لوله خمیر حرارتی داشته باشید تا دمای پردازنده را در حین استفاده پایین نگه دارد. اکثر خنک‌کننده پردازنده‌ها به طور پیش‌فرض خمیر حرارتی دارند و دیگر به چیز اضافی نیاز نخواهید داشت. با این حال، اگر خمیر حرارتی تهیه کرده‌اید می‌توانید خمیر خنک‌کننده را تمیز و از خمیر حرارتی خود استفاده کنید.

شرایطی که باید مدنظر قرار دهید

شرایطی که باید مدنظر قرار دهید

ما در مطلب راهنمای بستن سیستم گیمینگ سعی کرده‌ایم تا فرایند ساخت سیستم‌های گیمینگ شخصی را ساده کنیم؛ اما اگر با سخت‌افزار سیستم شخصی آشنا نیستید، برخی از اصطلاحات این راهنما ممکن است نیاز به توضیح داشته باشند. برخی اصطلاحات به کار رفته در این مطلب را در ادامه به اختصار توضیح خواهیم داد و می‌توانید هنگام جمع کردن سیستم خود به آن‌ها مراجعه کنید.

GPU: عبارت GPU مخفف واحد پردازش گرافیکی (graphics processing unit) است که نام دیگر کارت گرافیک است که نمایش تصاویر را در رایانه بر عهده دارد. هرچه این تصاویر دقیق‌تر و پیچیده‌تر باشند، به قدرت بیشتری از کارت گرافیک خود نیاز خواهید داشت. دو نام بزرگ در کارت گرافیک، انویدیا و AMD هستند.

CPU: عبارت CPU مخفف واحد پردازش مرکزی (central processing unit) است که به عنوان پردازنده نیز شناخته می‌شود و تمام فرایندها و محاسبات را در سیستم شما انجام می‌دهد. برای سیستم خود می‌توانید یک پردازنده از اینتل یا AMD خریداری کنید.

مادربرد: مادربرد جایی است که تمام اجزای سیستم روی آن نصب می‌شوند. مادربرد به قطعات اجازه می‌دهد تا با هم کار کنند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.

SATA: ساتا (SATA) نوعی اتصال مثل USB است که در هارددیسک‌ها و SSD-ها، برای انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

PCIe :PCIe نوع دیگری از اتصال است که بیشتر در کارت‌های گرافیک و SSD-های M.2 پشتیبانی می‌شود.

NVMe :NVMe نوعی پروتکل اتصال است توسط SSD-های M.2 پشتیبانی می‌شود. این اتصال، امکان دسترسی سریع‌تر به ذخیره و دسترسی به داده‌ها را فراهم می‌کند.

M.2 SSD: حافظه SSD M.2 یک کارت کوچک است که برای سیستم شما فضای ذخیره‌سازی تامین می‌کند. شما می‌توانید یک SSD M.2 مبتنی بر ساتا یک نمونه مبتنی بر PCIe تهیه کنید که دومی از NVMe هم پشتیبانی می‌کند.

RAM یا رم

RAM یا رم: RAM (یا حافظه دسترسی تصادفی) برای ذخیره داده‌ها و اطلاعاتی که توسط پردازنده پردازش می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچه رم بیشتری داشته باشید (در کنار یک پردازنده مناسب) سیستم شما کارهای مختلف را سریع‌تر انجام می‌دهد.

سیستم خنک‌کننده: خنک کننده برای محافظت از پردازنده در برابر گرمای بیش‌ازحد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

PSU: منبع تغذیه، پاور یا PSU، برق سیستم شما و اجزای مختلف آن را تامین می‌کند.

OS :OS مخفف سیستم عامل است. اکثر سیستم‌های رومیزی گیمینگ از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه ویندوز ۱۱ هنوز آنطور باید گسترده نشده، بهتر است فعلا از همان ویندوز ۱۰ استفاده کنید. البته برخی گیمرها ممکن است بخواهند روی سیستم خود سیستم عامل لینوکس نصب کنند.

چطور یک سیستم گیمینگ ببندیم؟

مرحله اول: مادربرد را آماده کنید

قطعات مورد نیاز: مادربرد

مادربرد را آماده کنید

سرهم کردن مادربرد خارج از کیس، کل فرایند شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. قانون کلی این است که تا حد امکان قطعات را قبل اضافه کردن آن‌ها به کیس، نصب کنید. نکته مهمی که قبل از مونتاژ کردن مادربرد باید به آن توجه کنید این است که بهتر دفترچه راهنمای آن را حتما مطالعه کنید؛ چون ممکن است دفترچه راهنما راه‌ها یا مکان‌های خاصی برای نصب کردن قطعات به شما پیشنهاد شده باشد. همچنین، به خاطر داشته باشید که برخی از قطعات هنگام نصب کردن نیاز به نیرو دارند؛ در حالی که برخی دیگر فقط باید در جای مخصوص به خودشان قرار بگیرند. لطفا قبل از نصب قطعات روی مادربرد، به موارد زیر توجه کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید سیستم خود را روی یک سطح صاف مونتاژ می‌کنید. سیستم را روی فرش مونتاژ نکنید؛ چون هم‌نشینی الکتریسیته ساکن با قطعات سیستم شما ترکیب خطرناکی می‌سازد و می‌تواند به دستگاه آسیب برساند. احتمال اینکه اتفاقی بیفتد کم است اما پیشنهاد می‌کنیم هرچند وقت یکبار قاب فلزی کیس را لمس کنید تا به نوعی حکم رسانا را ایفا کنید و به مشکل برنخورید.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید مادربرد

برای راحتی خیال‌تان بهتر است سیستم خود را روی سطح سرامیکی خانه یا آشپزخانه مونتاژ کنید؛ حتی می‌توانید کمی جلوتر بروید و جوراب‌تان را هم در بیاورید. مادربرد را از بسته‌بندی خارج کنید و آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. می‌توانید آن را مستقیما روی میز خود بگذارید؛ اما من ترجیح می‌دهم مادربرد روی جعبه خودش قرار دهم تا از خراشیده شدن میز جلوگیری کنم. حالا می‌توانید کار مونتاژ را شروع کنید.

مرحله دوم: پردازنده را نصب کنید

قطعات مورد نیاز: پردازنده، مادربرد

پردازنده را نصب کنید

ساده‌ترین بخش مونتاژ سیستم گیمینگ، همین اولین بخش آن است: نصب پردازنده روی مادربرد. مادربرد شما توسط یک تکه پلاستیکی محافظت می‌شود که با باز کردن سینی می‌توانید آن را جدا کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آرامی بازوی فلزی سینی را فشار دهید و آن را بیرون بکشید. پس از آزاد شدن سینی، آن را بلند کنید تا سوکت باز شود و پلاستیک سینی هم بیرون بیفتد. این قطعه پلاستیکی را در صورت بروز مشکل، در مادربرد خود نگه دارید؛ چون اگر بخواهید آن را به فروشنده پس دهید، باید قطعه پلاستیکی سر جایش قرار دهید.

در اینجا، باید سینی سوکت پردازنده شما باز باشد تا بتوانید آن را روی مادربرد نصب کنید. CPU شما باید چند تورفتگی نیم دایره‌ای کوچک روی بورد خود داشته باشد. سوکت پردازنده برای پر کردن این تورفتگی‌ها طراحی شده است و به راحتی می‌توانید CPU را نصب کنید. وقتی فهمیدید که چطور پردازنده را در سوکت آن قرار دهید، این کار را به آرامی انجام دهید. نیازی نیست که CPU فشار مستقیم وارد کنید؛ فقط سینی را ببندید و مطمئن شوید که بازوی فلزی در موقعیت اصلی خود قفل شده است. این کار ممکن است به کمی نیرو نیاز داشته باشد.

مرحله سوم: نصب SSD(های) M.2

قطعات مورد نیاز: SSD(های) M.2، مادربرد

نصب SSD(های) M.2

نصب اس‌اس‌دی‌های M.2 یکی از آسان‌ترین مراحل این فرایند است؛ اما حواس‌تان باشد که به دفترچه راهنمای مادربرد مراجعه کنید تا بدانید که ابتدا از کدام اسلات M.2 باید استفاده کنید. مادربرد شما ممکن است روی اسلات‌های M.2 محافظ حرارتی داشته باشد؛ بنابراین ابتدا آن را بردارید. وقتی همه محافظ‌ها را برداشتید، می‌توانید کارت حافظه خود را در آن قرار دهید. اینجا نیاز به کمی نیرو دارید تا کارت‌ها به شکاف‌های مربوطه وارد شوند؛ اما نباید فشار بیش از حد به آن‌ها وارد کنید.

هنگامی که درایوهای M.2 SSD در اسلات‌ها مربوطه قرار گرفتند، انتهای مخالف آن‌ها باید با زاویه‌ای مورب به سمت بالا باشد. در این مرحله، پیچ مربوط به این اسلات‌ها را بردارید (که معمولا همراه مادربرد هستند)؛ کارت‌های حافظه را به سمت پایین فشار دهید و در نقاط مناسب پیچ‌شان کنید. در این مرحله، می‌توانید محافظ حرارتی را را بردارید و آن را هر اس‌اس‌دی قرار دهید.

مرحله چهارم: نصب رم

قطعات مورد نیاز: رم، مادربرد

نصب رم

در این مرحله هم بهتر است قبل از اقدام، به دفترچه راهنما مراجعه کنید تا بدانید که رم را با چه ترتیبی روی بورد نصب کنید. اگر اسلات اول و سوم، یا اسلات‌های دوم و چهارم با هم فاصله دارند، دفترچه راهنمای شما می‌تواند به شما در پیدا کردن آن‌ها کمک کند. جدا کردن رم‌ها به این صورت به. شما کمک می‌کند تا حداکثر استفاده را از پردازنده خود ببرید.

ابتدا مطمئن شوید که گیره‌های پلاستیکی اسلاتی که می‌خواهید از آن استفاده کنید را پایین آورده‌اید. نصب کردن رم روی مادربرد به نیروی نسبتا زیادی احتیاج دارد؛ اما باید اول از نیروی کم شروع کنید و سپس فشار را به تدریج افزایش دهید. وقتی صدای «کلیک‌» را شنیدید، رم شما در اسلات خودش نشسته است. حالا گیره‌های پلاستیکی بالا می‌روند و رم را می‌گیرند. اگر متوجه شدید که گیره‌های بالا نیامده‌اند، احتمال دارد که رم را به درستی جا نزده باشید.

مرحله پنجم: کیس را برای مادربرد آماده کنید 

قطعات مورد نیاز: کیس

کیس را برای مادربرد آماده کنید

تقریبا زمان رسیده که مادربرد را داخل کیس قرار دهید؛ اما قبل از آن باید چند پیچ را ببندید تا مادربرد را قبل از اینکه پیچ کنید، روی آن‌ها قرار دهید. این پیچ‌ها داخل جعبه مادربرد هستند و پس از پیدا کردن‌شان می‌توانید آن‌ها را در کیس ببندید.

تقریبا باید ۱۲ سوراخ داخل کیس شما قرار داشته باشد تا پایه‌ها درون آن‌ها قرار بگیرند. اگر این سوراخ‌ها را پیدا نمی‌کنید، به دفترچه راهنمای مادربرد مراجعه کنید. وقتی پایه‌ها پیچ شدند، حالا می‌توانید مادربرد را وارد کیس کنید.

مرحله ششم: مادربرد را روی کیس نصب کنید

قطعات مورد نیاز: کیس، مادربرد

کیس را برای مادربرد آماده کنید

مونتاژ کردن مادربرد روی کیس آسان است؛ اما نباید بلافاصله شروع به بستن پیچ‌ها کنید. پشت کیس شما فضایی برای قرار دادن پورت‌های ورودی/خروجی قرار دارد. این فضای مستطیل شکل است و مادربرد باید در این فضا قرار بگیرد تا بتوانید به همه پورت‌ها دسترسی داشته باشید. وقتی همه‌چیز در جای خودش قرار گرفت، می‌توانید شروع به بستن پیچ‌های مادربرد روی پایه‌ها کنید. فراموش نکنید که نیاز نیست همه‌چیز را خیلی محکم ببندید. فقط پیچ‌گوشتی را بچرخانید تا پیچ‌ها سفت شوند تا آماده حرکت شوید.

مرحله هفتم: پاور (PSU) را نصب کنید

قطعات مورد نیاز: پاور، کیس، مادربرد

وصل کردن درایوهای SATA یا SSD-ها

نصب پاور در کیس برای اکثر افراد آسان است. اگر بخواهید می‌توانید برای این کار به دفترچه راهنمای کیس خود مراجعه کنید. ابتدا دیواره کناری کیس را برمی‌داریم و آن را پشت پاور پیچ می‌کنیم. پاور یک فن دارد که برای گردش هوا استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید سیستم گیمینگ خود را روی زمین یا میز چوبی قرار دهید، می‌توانید جهت فن را به سمت پایین قرار دهید.

وقتی فهمیدید که پاور شما باید به کدام سمت باشد و دیواره کیس را به آن وصل کردید، می‌توانید آن را داخل کیس ببرید و پیچ‌ها را سفت کنید. بسته به میزان فضایی که برای براکت یا دیواره دارید؛ ممکن است بخواهید تا وقتی که همه کابل‌ها را وصل نکرده‌اید، پیچ‌ها را سفت نکنید.

مرحله هشتم: وصل کردن درایوهای SATA یا SSD-ها

قطعات مورد نیاز: درایوهای SATA، کیس، پاور

کابل‌های کیس و پاور را به مادربرد وصل کنید

حالا که پاور را نصب کرده‌اید، می‌توانید درایوهای ساتا یا SSD-ها را وصل کنید. کیس شما باید محفظه‌ای مخصوص برای نگهداری این نوع درایوها داشته باشد. وقتی این محفظه را پیدا کردید، به دنبال دو گیره فلزی در دو سمت هر پایه بگردید. این گیره‌ها را فشار دهید و پایه را بیرون بکشید. در اینجا می‌توانید درایو ساتا خود را پیچ کنید و آن را داخل کیس ثابت نگه دارید. پس از انجام این کار، می‌توانید پایه را در جای خودش قرار دهید و سپس یک کابل ساتا و پاور را به درایو خود وصل کنید. حالا درایو شما نصب شده است؛ البته باید پس از روشن کردن سیستم آن را فرمت کنید.

مرحله نهم: کابل‌های کیس و پاور را به مادربرد وصل کنید

قطعات مورد نیاز: کیس، پاور، مادربرد

کابل‌های کیس و پاور را به مادربرد وصل کنید

حالا وقت آن است که کابل‌ها را به مادربرد وصل کنید. این مرحله نیاز به صبر و حوصله دارد؛ چون کابل‌های کیس شما بسیار ریز هستند و پیدا کردن جهت آن‌ها سخت است. در این مرحله باید به دفترچه راهنمای کیس و مادربرد خود مراجعه کنید. برخی از مادربردها گذرگاهی دارند که می‌توانید کابل‌های کیس را قبل از قرار دادن در مادربرد، به آن‌ها وصل کنید. این کار، ادامه راه را برای شما آسان می‌کند.

کابل‌های کیس باعث می‌شوند تا بتوانید علاوه بر پاور، از پورت‌های مختلف جلوی سیستم هم استفاده کنید. البته اگر پارو را به کیس وصل نکنید، با فشار دادن دکمه پاور اتفاقی نخواهد افتاد. باید کابل‌های ۲۴ پین ATX و EPS12V را به نقاط مربوط به خودشان در مادربرد و پاور وصل کنید.  همچنین باید تمام کابل‌های برق از جمله فن‌ها، درایوهای ساتا و سیستم خنک‌کننده را به پاور وصل کنید.

مرحله دهم: نصب کردن خنک کننده پردازنده

قطعات مورد نیاز: خنک کننده، پردازنده، مادربرد

نصب کردن خنک کننده پردازنده

نصب سیستم خنک‌کننده (به خصوص هنگام استفاده از خمیر حرارتی) می‌تواند تجربه اعصاب خردکنی باشد؛ اما بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. اولین کاری باید انجام دهید این است که براکت سیستم را روی مادربرد نصب کنید. باید به پشت سینی مادربرد دسترسی داشته باشید؛ چون بخشی از خنک‌کننده به پشت مادربرد پیچ می‌شود. این کار به شما نقاطی که برای تنظیم پمپ کولر روی پردازنده و مادربرد نیاز دارید را در دسترس‌تان قرار می‌دهد. با این حال، قبل از انجام این کار، چند مرحله وجود دارد که باید آن‌ها را انجام دهید.

سیستم‌های خنک‌کننده پردازنده مایع، دارای رادیاتور مجهز به فن هستند و باید آن را در بالای کیس پیچ کنید چون جریان هوای بیشتری به شما می‌دهد؛ اما ممکن است برخی کیس‌ها گریل بالایی نداشته باشند و باید آن را پشت کیس ببندید. وقتی فهمیدید که خنک کننده را کجای کیس باید نصب کنید، آن را در جای مورد نظر پیچ کنید. وقتی این کار را انجام دادید، آماده وصل کردن پمپ هستید.

قبل از وصل کردن پمپ، باید مقداری خمیر حرارتی بمالید. برخی از خنک‌کننده‌ها از قبل خمیر حرارتی دارند. خمیر حرارتی خنک‌کننده شما جوابگوی نیازهای‌تان خواهد بود و می‌توانید از این بخش عبور کنید.

همچنین اگر ترجیح می‌دهید خمیر حرارتی کولر را جدا کنید و از نمونه‌ا ی که خریده‌اید استفاده کنید؛ می‌توانید به راحتی با یک پارچه خشک آن را جدا کنید. حالا باید مقداری خمیر حرارتی به اندازه یک نخود را در مرکز CPU بمالید. در هنگام انجام این کار، همیشه از کوچک‌تر به بزرگ‌تر بروید. پس از این کار، می‌توانید خنک‌کننده را روی سی‌پی‌یو و خمیر حرارتی فشار دهید. اگر احساس می‌کنید که ناخودآگاه خمیر حرارتی زیادی مصرف کرده‌اید نگران نباشید؛ به راحتی می‌توانید با یک پارچه خشک و الکل، خمیر را از روی پردازنده پاک کنید.

وقتی پمپ نصب شد، باید مطمئن شوید که تمام سیم‌های خنک‌کننده شما به نقاط مناسب وصل شده‌اند. 

مرحله یازدهم: نوبت مدیریت کابل است

قطعات مورد نیاز: کیس

قبل از اینکه به آخرین مرحله راهنمای بستن سیستم گیمینگ برسیم، شاید بخواهید برای تمیزکاری، بد نیست کمی مدیریت کابل داشته باشید. اگر بخواهید در آینده سیستم خود را ارتقا دهید، این کار مقداری فضای اضافی برای گردش هوا و دسترسی به اجزا به شما می‌دهد. اکثر کیس‌ها دارای بند نواری یا زیپی هستند که می‌توانید با آن‌ها کابل‌ها را ببندید و به خوبی محکم کنید. البته باید مواظب باشید که زیپ‌ها را بیش از حد سفت نکنید؛ چون ممکن است به کابل‌های شما آسیب وارد شود.

مرحله دوازهم: کارت گرافیک را نصب کنید

قطعات مورد نیاز: کارت گرافیک، مادربرد

کارت گرافیک را نصب کنید

در نهایت، وقت نصب هیجان‌انگیزترین بخش راهنمای بستن سیستم گیمینگ است. بله؛ کارت گرافیک که نصب آسانی هم دارد. ابتدا باید تعدادی از شکاف‌های پشت کیس را جدا کنید تا متناسب با کارت گرافیک شما باشد. بسته به نوع گرافیکی که استفاده می‌کنید این مقدار متفاوت است؛ اما معمولا دو عدد کافی است. وقتی شکاف‌ها را باز و جدا کردید، ببینید که کارت را در کدام شیار PCIe Express باید قرار دهید؛ سپس بریدگی پلاستیکی آن را در انتهای شکاف به سمت پایین بچرخانید تا برای نصب آماده شود.

در این مرحله، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کارت گرافیک را با اسلات PCIe Express هم‌خط کنید و سپس به سمت پایین فشار بیاورید تا بریدگی پلاستیکی بالا برود و صدای کلیک بدهد. مثل قبل، برای فشار دادن آن به نیروی زیادی نیاز ندارید؛ اما باید کارت گرافیک را تا زمانی که صدای کلیک را نشنیده‌اید در اسلات فشار دهید. پس از شنیدن این صدا، می‌توانید براکت‌های کارت گرافیک را با استفاده پیچ و سرواخ‌های شکاف، به کیس پیچ کنید.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید کارت گرافیک

در این مرحله باید کارت گرافیک را به پاور وصل کنید تا برق وارد آن شود. کارت‌های ارزان‌قیمت معمولا به برث اضافی نیاز ندارند؛ اگر چنین کارتی دارید، بهتر است از این بخش رد شوید. کابل‌های مناسب با پاور را بردارید و یک طرف آن را به گرافیک وصل کنید. سپس طرف دیگر آن‌ها را به پاور وصل کنید. اگر برخی از کابل‌ها استفاده نشده باقی مانده باشند ایرادی ندارد؛ فقط مطمئن شوید که هر پورت روی کارت گرافیک به بخشی از کابل وصل شده باشد.

مرحله سیزدهم: سیستم عامل را نصب کنید

قطعات مورد نیاز: درایو یواس‌بی، کیس

سیستم عامل را نصب کنید

وقتی تمام قطعات وصل کردید و کابل‌ها را هم مدیریت کردید، باید یک HDMI را به سیستم خود وصل کنید و سر دیگر آن را به مانیتور متصل کنید. کابل برق را به پاور و سر دیگر آن را به پریز وصل کنید. سپس، دکمه پاور پشت کیس را روشن کنید. دکمه پاور جلوی کیس روشن کنید؛ اگر سیستم روشن شد، همه‌چیز درست پیش رفته است.

در این مرحله، به سیستم و یک درایو یو‌اس‌بی با حداقل ظرفیت ۸ گیگابایت نیاز دارید. حالا باید به مایکروسافت بروید و مراحل گفته شده را طی کنید تا یک فلش قابل بوت داشته باشید تا بتوانید از آن برای نصب ویندوز استفاده کنید. پس از روشن کردن سیستم، دستگاه باید مستقیما وارد فرایند ویندوز شود. مراحل نصب را دنبال کنید و منتظر بمانید تا ویندوز کامل نصب شود. 

اگر سیستم روشن نشد چه کار کنیم؟

اگر سیستم روشن نشد چه کار کنیم؟

اگر پس از تمام مراحل گفته شده در راهنمای بستن سیستم گیمینگ دستگاه شما روشن نمی‌شود نگران نباشید؛ چند کار وجود دارد که می‌توانید باعث شود تا سیستم شما در اولین تلاش روشن نشود و اگر قطعات شما خراب نباشند، به راحتی قابل حل هستند. در ادامه چند کار برای عیب‌یابی سیستمی که روشن نمی‌شود به شما خواهیم گفت:

آیا پاور به پریز وصل است؟

این راه واقعا ساده است. کافی است سیستم خود را به پریز وصل کنید تا آماده روشن شدن شود.

آیا کلید پاور روشن است؟

مطمئن شوید که سوییچ پاور را قبل از راه‌اندازی سیستم روی حالت «On» قرار داده‌اید. این اتفاق شاید ساده باشد؛ اما خیلی مواقع نادیده گرفته می‌شود.

آیا کابل‌های پاور به درستی روی مادربرد وصل شده‌اند؟

اگر روش‌های بالا را انجام دادید و باز هم سیستم روشن نشد؛ باید کابل‌های پاور را بررسی کنید. چک کردن مجدد اتصال کابل‌ها ممکن است در نهایت باعث رساندن برق به سیستم شما شود.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین لپ تاپ گیمینگ سال 2021 کدام است؟

آیا کابل‌های کیس به درستی به مادربرد وصل شده‌اند؟

مهم است که این مرحله را به درستی انجام دهید؛ چون اگر دکمه پاور کیس را فشار دهید و کابل خاصی به درستی وصل نشده باشد، سیستم شما روشن نمی‌شود.

آیا قطعات به درستی نصب شده‌اند؟

این مرحله آخرین کاری است که باید انجام دهید؛ چون می‌تواند وقت‌گیر باشد. وصل کردن مجدد رم و پردازنده یا جابجایی حافظه‌های رم با اسلات‌های مختلف، می‌تواند مشکل روشن نشدن سیستم را حل کند.

اگر همه این راه‌ها جواب نداد، احتمالا قطعات شما معیوب هستند

متاسفانه اگر پس از انجام همه این کارها باز هم سیستم روشن نشد، ممکن است قطعات شما معیوب باشند. اینجا باید با فروشنده فروشنده قطعه تماس بگیرید و به فکر مرجوع کردن کالا باشید. اکثر فروشندگان گارانتی بازگشت کالا دارند و نیازی نیست که نگران این مسئله باشید. فقط ممکن است کمی طول بکشد تا از سیستم گیمینگ جدید خود لذت ببرید.

در این مطلب راهنمای بستن سیستم گیمینگ تمام موارد و مراحلی که برای جمع کردن یک سیستم گیمینگ نیاز دارید را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه سوالی در مورد این مطلب دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

عرشیا پورعلی گفت:

سلام خسته نباشید بهترین سیستم تو قیمت ۶۰ میلیون هم برای گیم هم برای مهندسی

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مادربرد GIGABYTE AORUS Z490 Elite Gaming
پردازنده مرکزی Intel Core i7-10700K
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2070 SUPER OC Gaming WF 3X
هارد HDD Seagate Barracuda 2TB
حافظه SSD LEXAR NM610 500 GB
رم GSKILL TRIDENT Z RGB DDR4 2*16GB 3200 CL16
پاور Cooler Master MWE 750 White V2
کیس GREEN GRIFFIN G6 Gaming
خنک کننده پردازنده Deep Cool GAMMAXX GT A-RGB

موسی حسین پور گفت:

سلام کیس درحدمتوسط چی وچ قیمت هست

امیر گفت:

ایا گرافیک ۲ گیگ ddr3 به مادربرد ddr4. میخوره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
گرافیک و مادربرد DDR4 یا DDr3 وجود ندارد. رم‌ها هستند که DDr3 و یا DDR4 هستند

امیر رضا امانی گفت:

یه کیس خوب و برای اپارات میخام همه بازی هارو بیاره و کیفیت داشته باشه درحد۵۶میلیون

Taha گفت:

اگر بخواهم رم و سیپیو و گرافیک را عوض کنم باید مادربرد هم عوض کنم؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
معمولا مادربردها از یک سری از سی‌پی‌یو پشتیبانی می‌کنند. مدل مادربرد خود را در سایت کمپانی سازنده سرچ کنید و ببینید از سی‌پی‌یو ای که قصد تهیه آن را دارید، پشتیبانی می‌کند یا خیر. در رابطه با رم و گرافیک نیز در همان صفحه به شما اطلاع داده می‌شود که تا چه میزان رم و گرافیک را پشتیبانی می‌کند.