etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی گوشی موبایل پوکو X3 پرو

4.8
(5)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
بررسی گوشی موبایل پوکو X3 پرو

گوشی میان‌رده پوکو X3 پرو نسخه به‌روز شده‌ای از مدل خوش قیمت و فوق‌العاده پوکو X3 NFC است. این گوشی گیمینگ پردازنده بسیار بهتری نسبت به X3 NFC دارد و یکی از بهترین گوشی‌ها برای تجربه بازی‌های پابجی، Call of Duty و دیگر بازی‌ها است و می‌توانید با قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای آن را خریداری کنید.

با تمام این موارد، پوکو X3 NFC در بعضی جنبه‌ها از این گوشی بهتر است. مثلا برادر کوچک‌تر دوربین‌های بهتری دارد؛ البته این برتری فقط به دلیل تعداد پیکسل‌های بیشتر نیست (۶۴ مگاپیکسل در برابر ۴۸ مگاپیکسل). نسخه Pro جزئیات را به خوبی نمایش نمی‌دهد و کنتراست ضعیف‌تری نسبت به بهترین‌های این کلاس دارد. آیا دوربین آن واقعا بد است؟ خیر؛ اما می‌توانست بهتر باشد.

به هر حال باید بپذیریم که پردازنده قدرت‌مند اسنپدراگون ۸۶۰ نسخه «پرو» را به رایگان دریافت نمی‌کنیم و باید از خیر بعضی چیزها بگذریم. خوشبختانه بیشتر این کمبودها فقط در بخش دوربین دیده می‌شوند. نمایشگر ۱۲۰ هرتزی X3 پرو عالی است؛ عمر باتری فوق‌العاده‌ای دارد و هیچ مشکلی هم در عملکرد بخش‌های کلی اندروید وجود ندارد.

مقایسه مشخصات کلی X3 پرو و X3 NFC

پوکو X3 پروپوکو X3 NFC
زمان معرفی۲۲ مارس ۲۰۲۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰
نمایشگر۶.۶۷ اینچ IPS LCD با رزولوشن +FHD
۱۲۰ هرتز
۶.۶۷ اینچ IPS LCD با رزولوشن +FHD
۱۲۰ هرتز
پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۸۶۰

(۷ نانومتری)

کوالکام اسنپدراگون 732G
(۸ نانومتری)
حافظه رم۶ – ۸ گیگابایت۶ – ۸ گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی۱۲۸ – ۲۵۶ گیگابایت۶۴ – ۱۲۸ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهMicroSD
از اسلات مشترک سیم‌کارت دوم استفاده می‌کند
MicroSD
از اسلات مشترک سیم‌کارت دوم استفاده می‌کند
دوربین پشت۴۸ – ۸ – ۲ – ۲ مگاپیکسل۶۴ – ۱۳ – ۲ – ۲ مگاپیکسل
دوربین جلو۲۰ مگاپیکسل۲۰ مگاپیکسل
محافظت در برابر آبIP53
محافظت در برابر گرد و غبار و پاشش آب
IP53
محافظت در برابر گرد و غبار و پاشش آب
حجم باتری۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت
ابعاد۹.۴ × ۷۶.۸ × ۱۶۵.۳ میلی‌متر۹.۴ × ۷۶.۸ × ۱۶۵.۳ میلی‌متر
وزن۲۱۵ گرم۲۱۵ گرم
قیمت جهانیاز ۲۴۹ دلاراز ۲۰۹ دلار

خیلی بهتر می‌شد اگر این گوشی از فناوری 5G پشتیبانی می‌کرد اما اگر به این فناوری علاقه دارید می‌توانید Moto G 5G پلاس با قیمتی مشابه را تهیه کنید. اما اگر گیمری هستید که دوست دارید بازی‌های با کیفیت را با نرخ فریمی مشابه گوشی‌های پرچمدار سال گذشته تجربه کنید، تنها انتخاب شما در این بازه قیمتی پوکو X3 پرو خواهد بود.

مطمئنا نسخه معمولی یعنی پوکو X3 NFC پکیج کلی بهتری است و دوربین آن هم کیفیت بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد اما این سیاست برند POCO است که برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی‌ها بعضی بخش‌ها را ضعیف‌تر می‌سازد.

در ادامه با مجله اعتبارکالا و بررسی تخصصی پوکو X3 پرو همراه باشید.

قیمت و در دسترس بودن

قیمت و در دسترس بودن پوکو x3 پرو

پوکو X3 پرو در ۲۲ ماه مارس امسال (۲ فروردین ۱۴۰۰) معرفی شد و قیمت آن در ایالات از حدود ۲۵۰ دلار آغاز می‌شود. البته این قیمت برای نسخه ۶ گیگابایتی است و برای خرید نسخه ۸ گیگابایتی آن خریداران باید کمی بیشتر هزینه کنند.

قیمت نسخه ۶ گیگابایتی این گوشی در بازار ایران کمی از ۶ میلیون تومان کمتر است و برای نسخه ۸ گیگابایتی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت باید تقریبا ۷ میلیون تومان هزینه کنید.

اگر دقت کرده باشید قیمت نسخه پرو تفاوت زیادی با X3 NFC ندارد و شیائومی برای نام «Pro» و پردازنده قوی‌تر، هزینه زیادی از کاربر دریافت نمی‌کند. 

طراحی

طراحی پوکو x3 پرو

شیائومی پوکو X3 پرو شباهت زیادی به X3 NFC دارد و همین مسئله ممکن است برخی افراد را ناراحت کند. یک لوگوی بسیار بزرگ «POCO» روی قاب پشتی گوشی جا خوش کرده است و اگر گوشی را بدون قاب استفاده کنید، از فاصله دور هم دیگران متوجه برند گوشی شما خواهند شد. با این حال، می‌توان گفت که این لوگوی بزرگ، بهتر از عبارت «Dare to Leap» برخی گوشی‌های برند ریلمی «Realme» است که به تازگی وارد کشورمان شده است.

قاب پشتی گوشی دو پرداخت متفاوت دارد و بخش میانی آن با خطوط موربی که دارد ظاهری مات به خود گرفته و دو طرف آن نیز کاملا براق است. در گذشته این حالت را در گوشی‌های شیشه‌ای دیده بودیم اما این دو برادر (X3 و X3 پرو)، قابی کاملا پلاستیکی دارند. قاب پشتی پلاستیکی امروزه به استانداردی برای گوشی‌های ارزان‌قیمت تبدیل شده است.

حسگر اثر انگشت X3 پرو به جای اینکه داخل نمایشگر یا پشت دستگاه باشد، روی دکمه پاور و کنار گوشی تعبیه شده است و دسترسی خوب و عملکردی عالی دارد و اکثر مواقع به درستی و دقیق انگشت شما را شناسایی می‌کند. خوشبختانه جک هدفون در این گوشی به کار رفته و بلندگوهای استریو با خروجی متوسط، تا حدودی نیازهای شما را برطرف می‌کند و می‌توانید توقع صدای نسبتا خوبی را از آن داشته باشید. هنگام بازی یا تماشای فیلم متوجه خواهید شد که بلندگوی به کار رفته در بالای نمایشگر صدای کمتری نسبت به اسپیکر اصلی دارد؛ اما با این وجود، استریو بودن اسپیکر بهتر از تک‌کاناله بودن آن است.

یکی دیگر از قابلیت‌های پوکو X3 پرو بهره‌گیری از ماژول مادون قرمز به حساب می‌آید که در بالای گوشی قرار گرفته است و می‌توان به وسیله آن با نرم‌افزار Mi Remote، برخی لوازم خانگی را کنترل کرد. البته این اپلیکیشن تمام تنظیمات دستگاه‌های مختلف را ندارد.

این دستگاه یک گوشی نسبتا بزرگ محسوب می‌شود و عرض آن ۷۶.۸ میلی‌متر است. این اندازه بزرگ‌تر از سامسونگ گلکسی S21 اولترا و نزدیک به رقیب هم‌قیمتی مثل موتو G 5G با نسبت تصویر ۲۰:۹ است. ممکن است بتوان این گوشی را بدون قاب در دست گرفت اما وقتی قاب داخل جعبه را به گوشی اضافه می‌کنید، در دست گرفتن آن برای برخی افراد سخت می‌شود. با تمام این‌ها، گوشی مذکور گواهی مقاومت در برابر آب IP53 را دارد و با پاشش آب و گرد غبار، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

نمایشگر

نمایشگر پوکو X3 پرو

این گوشی نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد. نمایشگر گوشی شارپ به نظر می‌رسد و ابعاد بزرگ صفحه برای بازی، تماشای ویدئو و دیگر اموری که علاقه‌مندان پوکو از لذت می‌برند، مناسب است. لازم است اشاره کنیم که علاقه‌مندان گوشی‌های پوکو کسانی هستند که دوست دارند با پولی که پرداخت می‌کنند، قابلیت‌های زیادی دریافت کنند.

داشتن نمایشگر ۱۲۰ هرتزی در چنین بازی قیمتی فوق‌العاده به نظر می‌رسد و قابلیت جابجایی بین نرخ نوسازی ۱۲۰ و ۶۰ هرتزی این آزادی را به کاربر می‌دهد تا با توجه به نیازش پیمایش بین صفحات اندروید را شخصی‌سازی کند.

نمایشگر گوشی از نوع LCD است و کنتراست کاملی ندارد و رنگ‌های مشکی، مخصوصا در فضای تاریک و حتی در محتوایی با رنگ‌های مختلف، کاملا مشخص هستند. اگر به نمایشگر OLED علاقه دارید می‌ توانید کمی بیشتر هزینه کنید و از تفکیک رنگ مشکی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز لذت بیشتری ببرید؛ اما در چنین بازه قیمتی چنین صفحه‌ای جای شکایت باقی نمی‌گذارد.

مورد بعدی احتمالا خیلی توی ذوق نمی‌زند. شیائومی فقط دو حالت رنگی برای X3 پرو در گرفته است. این دو حالت، «استاندارد» و «اشباع‌شده» هستند. هر دو حالت رنگ‌ها را «گرم‌تر» از استاندارد رنگی sRGB نمایش می‌دهند. با این حال، به نظر می‌رسد شیائومی با این کار می‌خواسته توجه کاربر را بیشتر به نمایشگر جلب کند.

روشنایی صفحه در حد بهترین‌های این بازه قیمتی نیست و به نظر می‌رسد که در فضای باز کمی نور تقویت می‌شود اما هنوز هم عالی نیست.

دوربین

دوربین پوکو x3 پرو

در بالا گفتیم که مهم‌ترین تفاوت نسخه «پرو» با X3 NFC دوربین آن است و شیائومی برای اینکه قیمت این نسخه را نسبت به مدل اصلی بالاتر نبرد، دوربین گوشی را ضعیف‌تر در نظر گرفته است و روی کاغذ به نظر می‌رسد که کیفیت دوربین کاملا معمولی است.

دوربین چهارگانه این گوشی شامل حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دو دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق است که عملا کاربردی ندارند. مدتی است که شرکت‌ها در گوشی‌های ارززان‌قیمت خود از دوربین‌های ماکرو و تشخیص عمق دو مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که در عمل کاربردی نیستند و صرفا تعداد دوربین‌ها را افزایش می‌دهند.

جزئیات بافت عکس‌هایی که دوربین‌های گوشی می‌گیرند نسبتا کم هستند و کنتراست تصاویر از آن هم بدتر است و به نظر می‌رسد که کاهش جزئیات برای کم کردن نویز تصاویر انجام می‌شود. تصاویر نسبتا نرم هستند و این نرمی در دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی بیشتر احساس می‌شود.

عملکرد دوربین اصلی شبیه گوشی‌های دارای سنسور سامسونگ چند سال گذشته به نظر می‌رسد اما سنسور به کار رفته در این گوشی IMX582 ساخت سونی است. این سنسور در گوشی ارزان‌قیمت‌تر ردمی نوت ۱۰ نیز استفاده شده که نشان می‌دهد عملکرد دوربین پوکو X3 پرو از هم‌رده‌های خودش ضعیف‌تر است.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین پوکو X3 پرو

باید اشاره کنیم که کیفیت دوربین پوکو X3 پرو آنقدرها هم بد نیست و می‌توان با کمی اغماض، تصاویر خوبی با آن ثبت کرد. همچنین حالت شب «Night Mode» این گوشی تفاوت زیادی در دامنه دینامیکی و روشنایی تصاویر ایجاد می‌کند و عکس‌های خوبی ثبت می‌کند.

البته گوشی‌های هم خانواده‌ای مثل می ۱۱ لایت، ردمی نوت ۱۰ پرو و برادر کوچک‌ترش یعنی X3 NFC به راحتی X3 پرو را در بخش دوربین شکست می‌دهند. بنابراین اگر به دوربین، بیشتر از بازی کردن اهمیت می‌دهید، بهتر است در تصمیم خود برای خرید این گوشی صرف نظر کنید.

گفتنی است که دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی دستگاه عملکرد بهتری نسبت به مجموعه دوربین‌های پشت دارد و دقیقا مانند نسخه NFC عمل می‌کند.

کیفیت فیلم‌برداری دوربین X3 پرو به کیفیت 4K  و سرعت ۴۰ فریم بر ثانیه محدود شده است اما لرزشگیر الکترونیکی تصویر (EIS) باعث می‌شود تا فیلم‌ها نرم‌تر به نظر برسند.

عملکرد و مشخصات

عملکرد و مشخصات پوکو x3 پرو

پوکو X3 پرو در بخش دوربین ضعف‌هایی دارد اما در بخش پردازنده جای هیچ گلایه‌ای باقی نمی‌گذارد. این گوشی از پردازنده اسنپدراگون ۸۶۰ استفاده می‌کند؛ چیپستی که توجه هرکسی را به خودش جلب می‌کند. این پردازنده میان‌رده قدرتی مشابه اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس دارد که در گوشی‌هایی مانند ROG Phone 2 و وان‌پلاس 7T به کار رفته است. درست است که دو گوشی برای سال ۲۰۱۹ هستند اما پردازنده‌های قدیمی سری ۸ اسنپدراگون هنوز هم از مدل‌های جدید سری ۷ قوی‌تر هستند.

در حال حاضر، پوکو X3 پرو ارزان‌ترین گوشی گیمینگ بازار است. این گوشی هنگام اجرای بازی فورتنایت، به غیر از کمی لَگ هنگام اجرا، عملکرد خوبی دارد و بازی را با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند. البته دلیل اینکه نرخ فریم روی ۶۰ نمی‌رود این است که شرکت اپیک گیمز این قابلیت را فقط برای گوشی‌های بالارده امکان‌پذیر کرده است.

اگر می‌خواهید یک گوشی گیمینگ عالی و خوش‌قیمت برای بازی‌های سنگین داشته باشید، پوکو X3 پرو انتخابی فوق‌العاده خواهد بود. در آینده ممکن است گوشی‌هایی با اسنپدراگون ۸۶۰ وارد بازار شوند اما در حال حاضر فقط پوکو X3 پرو از این پردازنده استفاده می‌کند.

این گوشی در بنچمارک Geekbench 5 امتیاز ۲۵۳۰ را کسب می‌کند که خیلی بهتر از امتیاز حدودی ۱۸۰۰ برای گوشی‌های دارای پردازنده اسنپدراگون 765G مانند وان‌پلاس نورد (Nord) است و تقریبا با امتیاز گوشی‌هایی مانند سامسونگ گلکسی S20 پلاس و وان‌پلاس 7T برابری می‌کند.

همانطور که انتظار می‌رود، سیستم‌عامل اندروید عملکرد خوبی روی پوکو X3 پرو دارد. به علاوه، این گوشی بهبود عملکرد قابل توجهی نسبت X3 NFC، در بازی‌های سنگینی مثل ARK: Survival Evolved و پابجی (PUBG) و فورتنایت دارد.

پردازنده این گوشی با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم همراه می‌شود. گوشی مورد بررسی در این مقاله ۶ گیگابایت رم دارد و مدل پایه X3 پرو محسوب می‌شود.

این گوشی با اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12 عرضه می‌شود که به خوبی با دستگاه هماهنگ است؛ اما به نظر می‌رسد که آیکون‌های رابط کاربری بیش از اندازه بزرگ هستند.

عمر باتری

عمر باتری پوکو x3 پرو

پوکو X3 پرو مانند X3 NFC باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد و عمر باتری آن هم با وجود پردازنده قوی‌تر مانند برادرش خوب است. هنگام بررسی نرخ نوسازی صفحه روی ۱۲۰ هرتز قرار گرفت و در پایان روز، ۴۰ درصد یا بیشتر از حجم باتری باقی مانده بود. کار با گوشی از ساعت ۷ صبح آغاز شد و ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه هنوز ۴۸ درصد از باتری باقی مانده بود. این عدد پس از یک روز استفاده معمولی مانند کمی پیمایش در اینترنت، کمی بازی و پخش آهنگ طولانی به دست آمده است.

دستگاه در طول شب چند درصد از شارژ خود را از دست داد و نیاز بود تا هنگام ظهر، به شارژ متصل شود. اگر از گوشی خود زیاد استفاده نمی‌کنید می‌توانید تا دو روز با پوکو X3 پرو کار کنید. پوکو X3 پرو بیشتر برای گیمرها ساخته شده است و افرادی که اهل بازی نیستند کمتر به سمت این گوشی می‌روند. اگر روزی یک ساعت بازی می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید که گوشی تا پایان روز دوام می‌آ‌ورد.

سرعت شارژ هم به اندازه عمر باتری خوب است. پوکو X3 پرو به همراه یک شارژر ۳۳ واتی عرضه می‌شود که گوشی را در مدت ۳۰ دقیقه از صفر تا ۵۹ درصد شارژ می‌کند و پس از حدود ۳۰ دقیقه دیگر، باتری به طور کامل شارژ می‌شود. این میزان به اندازه سرعت شارژ وان‌پلاس ۹ نیست؛ اما با توجه به قیمت پایین و ظرفیت بالای باتری، سرعت شارژ فوق‌العاده‌ای دارد. باید اشاره کنیم که این گوشی از شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری بررسی پوکو x3 پرو

مزایا

شیائومی پوکو X3 پرو شاید بهترین گوشی گیمینگ با قیمت مقرون‌به‌صرفه باشد. قدرت این گوشی با برخی دستگاه‌های بالارده نسل جدید برابر است و به راحتی می‌تواند بازی‌هایی که بعضی گوشی‌های بالارده را به چالش می‌کشد را هم اجرا کند.

در طرف دیگر اغلب گوشی‌های ارزان‌قیمت شیائومی عمر باتری طولانی دارند و پوکو X3 پرو هم از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از افراد می‌توانند تا دو روز با این گوشی کار کنند و گیمرها را نیز راضی خواهد کرد. می‌توانید مدتی با این گوشی بازی کنید و نگران تمام شدن باتری قبل از پایان روز نباشید.

در نهایت اینکه پوکو X3 پرو نمایشگری ۱۲۰ هرتزی با رزولوشن +FHD دارد که بسیاری رقیبان ارزان‌قیمت خود را به راحتی کنار می‌زند و با توجه به قیمت کمی که دارد، روشنایی و دقت خوبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

معایب

دوربین پوکو X3  پرو به دلیل استفاده از پردازنده قدرت‌مند، ضعیف شده است. تصاویر ثبت شده با این گوشی به نسبت به X3 NFC جزئیات و بافت کمتری دارد و عکس‌ها نیز نرم‌تر نمایش داده می‌شوند. دوربین این گوشی ضعیف نیست اما عالی هم نیست.

دستگاه ابعادی بزرگی دارد؛  ضخامت آن زیاد است و نمایشگر بزرگ آن ارتفاع کمی نسبت به ابعادش دارد که باعث افزایش عرض گوشی شده است. درست است که ابعاد دستگاه خیلی غیر عادی نیست؛ اما فاکتور مهمی محسوب می‌شود که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

در آخر هم اگر به دنبال یک گوشی 5G هستید، بهتر است به سراغ گوشی‌های ارزان‌قیمت دیگری بروید که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند. درست است که این فناوری راه زیادی تا همه‌گیر در کشورمان دارد؛ اما در چند سال آینده ممکن است داستان متفاوت باشد.

نظرات و سوالات خود در مورد این گوشی را می‌توانید در پایین مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

آریا گفت:

پوکو ایکس 3 کلا چند مدل داره؟