etebarkala snappay
etebarkala snappay

برنامه Freeform اپل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
برنامه Freeform اپل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اپل برنامه جدید Freeform را در رویداد سالانه WWDC خود در سال 2022 معرفی کرد. با این حال، این برنامه در کنار نسخه‌های اولیه iOS 16، iPadOS 16 یا macOS Ventura عرضه نشد.

اپل برنامه Freeform بعدا با iPadOS 16.2، iOS 16.2 و macOS Ventura 13.1 منتشر کرد. ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم ابتدا به معرفی این برنامه پرداخته و در ادامه نحوه استفاده از آن را به شما شرح دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برنامه Freeform در آیفون، آیپد و Mac چیست؟

برنامه Freeform اپل به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از FaceTime و Messages به‌صورت همزمان روی یک بوم نقاشی بزرگ با دیگران نقاشی کنید تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید. این برنامه یکی از بهترین ویژگی‌های iPadOS 16 است.

به کمک Freeform می‌توانید یادداشت برداری کنید، فایل‌ها را به اشتراک بگذارید، نمودارها بکشید، عکس‌ها، ویدیوها و پیوندهای وب را به این فضای اشتراکی اضافه کنید. همچنین اگر یک قلم اپل در اختیار دارید، مجموعه کاملی از ابزارهای طراحی را دریافت می‌کنید که می‌توانید هر کجا که می‌خواهید طرح بکشید یا یادداشت برداری کنید.

علاوه بر این، به همه افرادی که روی برد کار می‌کنند، یک مکان‌نمای منحصربه‌فرد اختصاص داده می‌شود تا ببینید که دیگران روی چه چیزی با یک براکت کار می‌کنند تا در صورت لزوم آن‌ها را ویرایش کنید. به طور پیش فرض، اپل به دلایلی Freeform را در آیفون و آیپد غیرفعال می‌کند. اما با انجام مراحل زیر می‌توانید آن را فعال کنید.

  • تنظیمات را در iPhone یا iPad خود باز کنید.
  • روی نام Apple ID در بالای منو ضربه بزنید.
  • گزینه iCloud را انتخاب کنید و روی گزینه Show All در قسمت Apps Using iCloud ضربه بزنید.
  • کلید کنار Freeform را روشن کنید.

پس از فعال شدن، برنامه Freeform در صفحه اصلی یا کتابخانه برنامه iPad/iPhone شما ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است بخواهید پشتیبانی Apple Pencil را در صورت استفاده از آن با iPad خود فعال کنید. برای اجازه دادن به پشتیبانی از Apple Pencil در برنامه Freeform، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • تنظیمات را در iPad خود باز کنید.
  • برنامه Freeform را از لیست انتخاب کنید.
  • کلید کنار Select and Scroll را در قسمت Apple Pencil روشن کنید.

فعال کردن آن، Freeform را به یکی از بهترین برنامه‌ها برای Apple Pencil تبدیل می‌کند و می‌توانید بلافاصله با Freeform از لوازم جانبی طراحی خود استفاده کنید.

کدام دستگاه‌ها از برنامه Freeform پشتیبانی می‌کنند

اگر یکی از دستگاه‌های زیر را دارید می‌توانید از Freeform استفاده کنید.

  • یک آیفون با iOS 16.2 یا بالاتر
  • یک iPad با iPadOS 16.2 یا بالاتر
  • مک با macOS Ventura نسخه 13.1 یا بالاتر

اگر یک قلم Apple Pencil در اختیار دارید، تجربه بهتری در استفاده از Freeform خواهید داشت، اما استفاده از آن برای کاربران iPad اختیاری است.

نحوه ایجاد و اشتراک گذاری تابلوها در Freeform

هنگامی که برنامه Freeform را باز می‌کنید، یک صفحه نمایش خوش آمدگویی نشان می‌دهد که اطلاعاتی در مورد این برنامه ارائه می‌کند. برای رفتن به Freeform روی Continue ضربه بزنید.

ایجاد یک تابلو در Freeform

برنامه Freeform با بوم‌هایی به نام برد کار می‌کند. در ادامه نحوه ایجاد یک برد جدید در Freeform را شرح خواهیم داد.

  • برنامه Freeform را باز کنید.
  • روی دکمه New Board (نماد مربع با مداد) ضربه بزنید.
  • شروع به کشیدن یا تایپ هر چیزی برای ذخیره تابلو کنید.
  • به عقب برگردید، برد را نگه دارید و روی Rename ضربه بزنید تا نام آن را تغییر دهید. همچنین، می‌توانید روی منوی سه نقطه یا نام تابلو ضربه بزنید و برای تغییر نام تابلو، روی تغییر نام ضربه بزنید.

توجه داشته باشید که حتی زمانی که دستگاه شما در حالت dark mode است، برد سفید خواهد ماند. می‌توانید با نزدیک کردن انگشتانتان به هم روی تخته بزرگ‌نمایی کنید و درصد بزرگ‌نمایی در پایین سمت چپ تغییر می‌کند. وقتی روی درصد بزرگنمایی ضربه می‌زنید، فهرستی از تنظیمات از پیش تعیین شده بزرگنمایی را مشاهده خواهید کرد. حداکثر بزرگنمایی روی برد ۴۰۰٪ و حداقل آن ۱۰٪ است.

به اشتراک گذاری یک تابلو در Freeform

می‌توانید برد Freeform خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از آن‌ها بخواهید که با یکدیگر همکاری کنند یا آن را در قالب PDF ارسال کنند. دستورالعمل‌های زیر را برای انجام این کار دنبال کنید.

  • برنامه Freeform را باز کنید.
  • روی تابلویی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید ضربه بزنید و نگه دارید.
  • از میان گزینه‌ها گزینه Share را انتخاب کنید.
  • مخاطبی را که می‌خواهید پیوند را با او به اشتراک بگذارید، انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید روی گزینه Only invited people can edit ضربه بزنید و تنظیمات پیوند را قبل از اشتراک‌گذاری تغییر دهید.

همچنین، می‌توانید روی دکمه Export to PDF ضربه بزنید تا برد به‌عنوان PDF در iPhone و iPad ذخیره شود. متاسفانه، این گزینه در macOS در دسترس نیست، اما همچنان می‌توانید فایل‌ها را در Mac به PDF تبدیل کنید.

نحوه استفاده از ابزارهای مختلف در Freeform

پس از ایجاد و نامگذاری تابلوی خود، می‌توانید با ابزارهای مختلف وارد عمل شوید. این تابلو دارای پنج گزینه است که شامل Sticky Notes، اشکال، Text Boxes، ابزارهای نشانه‌گذاری و پیوست‌ها است.

کاربرد Sticky Notes در برنامه Freeform

گزینه Sticky Notes یک یادداشت چسبناک زرد روی تخته ایجاد می‌کند که می‌توانید یک متن را در بالای آن اضافه کنید. تورفتگی متن قابل ویرایش است و در صورت تمایل می توانید نقطه‌هایی مانند پونز در چهار طرف آن اضافه کنید. همچنین، می‌توانید رنگ و اندازه فونت آن را ویرایش کنید.

کاربرد Shapes در برنامه Freeform

گزینه Shapes به شما این امکان را می‌دهد تا اشکال دو بعدی و سه بعدی مانند هندسه، حیوانات، اشیا و ۱۳ دسته دیگر را وارد کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از نوار جستجوی زیر این گزینه، شکل خاصی را جستجو کنید و در نهایت مانند سایر ابزارها، می‌توانید اندازه، رنگ و موقعیت آن‌ها را تغییر دهید.

کاربرد Text Boxes در برنامه Freeform

گزینه Text Boxes یک کادر متنی اضافه می‌کند که در آن می‌توانید با دو بار ضربه زدن روی کادر، متن مورد نظر خود را تایپ کنید. برای سفارشی کردن فونت، تغییر برجستگی، اضافه کردن نقاط پونز مانند، کپی کردن سبک آن، کپی کردن یا قفل کردن آن، می‌توانید روی آن برای چند لحظه نگه دارید و یا راست کلیک کنید. همچنین گزینه‌ای برای نمایش صفحه کلید در صورت استفاده از iPad وجود دارد.

کاربرد Markup Tools در برنامه Freeform

مانند برنامه Notes، در برنامه Freeform نیز ابزارهای نشانه گذاری مختلفی مانند مداد، خودکار، مداد رنگی، پاک کن و غیره را برای ترسیم روی تابلوی Freeform در اختیار خواهید داشت. همچنین شما می‌توانید شکل‌هایی را به صورت هایلایت در پشت متن برای تاکید اضافه کنید و اگر قصد تغییر آن را دارید، می‌توانید قلم مو، رنگ و میزان تیرگی را نیز تغییر دهید. متاسفانه ابزارهای نشانه گذاری در macOS وجود ندارند.

کاربرد Attachments در برنامه Freeform

برنامه Freeform به شما این امکان را می‌دهد تا پیوست‌های متعددی را به برد اضافه کنید. می‌توانید فایل‌ها را از دستگاه خود وارد کنید یا با استفاده از دوربین، عکس اضافه کنید و یا اسناد را اسکن کنید و در نهایت پیوندها و عکس‌ها و ویدیوها را از دستگاه خود به برد Freeform اضافه کنید.

سخن پایانی

معرفی برنامه Freeform توسط اپل گامی به سوی توانمندسازی فضاهای کاری است. مکان‌نمای کاربران قابل مشاهده است و به شما این امکان را می‌دهد تا در ایجاد تغییرات، همزمان با یکدیگر همکاری کنید.

از آنجایی که Freeform فقط در iPhone، iPad و Mac در دسترس است، برای تیم‌هایی که به محصولات اپل متکی هستند، مناسب است. و بهترین بخش این است که هیچ هزینه‌ای ندارد. با این حال، بهتر است که اپل بتواند Freeform را به دستگاه‌های اندرویدی و ویندوز نیز درست مانند FaceTime از طریق وب گسترش دهد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

آیهان گفت:

وقت بخیر
من ایفون۱۳پرومکس دارم تو اپدیت این برنامه رو دیدم
تو این اپ برای گوشی نمیشه با پنسیل کار کرد؟

آیهان گفت:

وقت بخیر
من ایفون۱۳پرومکس دارم تو اپدیت این برنامه رو دیدم و خیلی علاقه مندم باهاش از اپل پنسیل استفاده کنم ولی هرکار میکنم ممکن نیست
تو این اپ برای گوشی نمیشه با پنسیل کار کرد؟