etebarkala snappay
etebarkala snappay

بازی‌های Gacha چیست و چرا محبوب هستند؟

4.5
(2)
شکیبا گیلانی
12 ماه پیش
بازی‌های Gacha چیست و چرا محبوب هستند؟

بازی‌های ویدیویی در دنیای سرگرمی حضوری بی‌نظیر پیدا کرده‌اند و جایگاه خود را در کنسول‌های بازی، رایانه‌های شخصی و حتی گوشی‌های هوشمند ارتقا داده‌اند. اما به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند شکل منحصربفردتری از بازی‌های گاچا را ارائه می‌کنند.

بسیاری از کشورها مانند ژاپن، چین و برخی از مناطق اروپا از ماهیت اعتیادآور بازی‌های گاچا آگاه شده‌اند و اقداماتی را برای نظارت بر آن انجام داده‌اند و برخی از انواع بازی‌های گاچا را به طور کامل ممنوع کرده‌اند. اما چرا؟ بازی‌های گاچا چیست و چه چیزی باعث محبوبیت آن‌ها شده است؟

بازی‌های گاچا چیست؟

بازی‌های گاچا بازی‌هایی هستند که شما را وسوسه می‌کنند تا در ازای پاداش‌های تصادفی، پول زیادی خرج کنید! گاهی اوقات ممکن است چیزی به دست آورید که ارزش قیمتی را داشته باشد که برای آن پرداخته‌اید، اما در بیشتر موارد، پاداشی که در ازای پرداخت پول واقعی دریافت می‌کنید، ارزش بسیار کمی دارد. متاسفانه، شانس برنده شدن در یک بازی گاچا بسیار کم است.

گستره مکانیک گاچای بازی از عنوانی به عنوان دیگر متفاوت است. برخی از بازی‌ها که به آن‌ها بازی‌های کامل گاچا گفته می‌شود، بازیکنان را ملزم می‌کنند تا مجموعه کاملی از جوایز را برای ادامه جمع‌آوری کنند. این بازیکن را وادار می‌کند که اگر قصد ادامه بازی به مراحل بعدی را دارد، پول زیادی خرج کند. این نوع بازی‌های گاچا مسلما مضرترین بازی‌ها در این سبک هستند و حتی در کشورهایی مانند ژاپن ممنوع شده‌اند.

سایر بازی‌های گاچا، مانند Genshin Impact، نیازی به پرداخت هزینه برای ادامه بازی ندارند. مکانیک گاچای Genshin Impact به بازیکن اجازه می‌دهد تا سلاح‌ها یا شخصیت‌های مختلفی را دریافت کند و به هیچ وجه روی رویدادهای داستان اصلی تاثیری نداشته باشد. بازی Genshin Impact یکی از بازی‌های رایگان موبایلی است که می‌توانید بدون پرداخت هزینه از آن لذت ببرید. اما از آنجایی که مکانیک‌های گاچای آن اختیاری است، هنوز هم برای بازیکنان، به خصوص جوان‌ترها، وسوسه انگیز هستند.

بازی‌های گاچا حتی از بهترین بازی‌های PS5 از نظر درآمد بسیار موفق‌تر شده‌اند. طبق گفته Sensor Tower، برای مثال، Genshin Impact تنها در سال اول خود بیش از دو میلیارد دلار درآمد داشته است. چرا که ماهیت بیشتر مکانیک گاچا در ترکیب با مدل‌های سرویس زنده، گیمرها را برای مدت طولانی‌تر از حد معمول در همان بازی نگه می‌دارد.

نام بازی گاچا از کجا آمده است؟

نام گاچا برگرفته از نوعی ماشین خودکار است که در ژاپن منشا گرفته است اما از آن زمان به طور گسترده در سراسر جهان محبوب شده است. آیا تا به حال در یک مرکز خرید قدم زده‌اید و یکی از آن ماشین‌هایی را دیده‌اید که مجموعه‌ای از شخصیت‌ها یا اسباب بازی‌های مختلف را در محفظه‌ای بزرگ گرد هم دارد؟ به آن‌ها گاچاپون یا دستگاه‌های گاشاپون می‌گویند. شما یک سکه می‌گذارید و در ازای آن می‌توانید دستگیره را حرکت داده تا به طور تصادفی یک اسباب‌بازی بردارید که در اغلب موارد در هنگام خروج از محفظه، آن را از دست خواهید داد!

بازی‌های موبایلی گاچا نیز از همین مکانیک الگو برداری کرده‌اند. بازیکن، کنترلی بر آنچه در ازای پرداخت پول دریافت خواهد کرد ندارد و اغلب شانس برنده شدن یکی از جوایز ارزشمند وجود ندارد!

چرا بازی‌های گاچا محبوب هستند؟

یکی از دلایل محبوبیت بازی‌های گاچا این است که به نظر می‌رسد این جوایز باورنکردنی برای بازیکنان به راحتی قابل دستیابی است. قوی‌ترین شخصیت بازی می‌تواند تنها با یک تاس دیگر مال شما باشد و مهارتی را که معمولا در یک بازی برای جمع آوری بهترین جوایز لازم است حذف می‌کند.

بسیاری از بازی‌های گاچا نیز در نوع خود فوق العاده سرگرم کننده هستند. این کار بازیکنان را از همان ابتدا در تله انداخته و باعث می‌شود که پول بیشتری برای شانس برنده شدن خرج کنند. برنده شدن در هر بازی سرگرم کننده است و دریافت یک جایزه شگفت انگیز به بازیکنان هیجانی می‌دهد که باعث می‌شود تصمیم بگیرند تا دوباره آن را امتحان کنند. بدون شک ماهیت اعتیاد آور این مکانیک‌های گاچا است که منجر به محبوبیت و موفقیت گسترده آن‌ها شده است.

آیا بازی های گاچا نوعی قمار هستند؟

قمار به معنای شرط بندی پول به امید برنده شدن چیزی با ارزش بالاتر در یک بازی شانسی است. بنابراین مکانیک بازی gacha فقط شکل دیگری از قمار آنلاین است. تفاوت زیادی بین نشستن پشت یک اسلات و گذاشتن یک سکه برای شانس بردن جکپات یا پرداخت پول درون بازی برای امتحان کردن شانس خود برای برنده شدن یک اسلحه یا شخصیت شگفت انگیز وجود ندارد.

اما یک تفاوت بزرگ بین این دو سناریو وجود دارد. بازی قمار مستلزم داشتن سن قانونی است اما بازی‌های گاچا محدودیت سنی ندارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که فرزند شما با خطر جدی‌تری روبه‌رو است. شباهت چشمگیر بازی گاچا به قمار دلیلی است که بسیاری از کشورها اقداماتی را برای محدود کردن یا نظارت بر آن عناصر در بازی‌ها انجام داده‌اند.

سخن پایانی

مردم هیجان برنده شدن جایزه بزرگ یا کمیاب در بازی را دوست دارند. وقتی این مکانیک‌ها را با یک بازی پایه که همچنین فوق العاده سرگرم کننده است ترکیب می‌کنید، تبدیل به یک بازی اعتیاد آور و محبوبی تحت عنوان بازی گاچا می‌شود. باید یادآوری کرد که برخی از عناوین بازی‌های گاچا نیازی به پرداخت هزینه ندارند و بازی مخربی محسوب نمی‌شوند. بنابراین نمی‌توان گفت تمامی بازی‌های گاچا بد هستند، بلکه باید بررسی کرده و نوع رایگان آن را دانلود و نصب کرد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

سلمان رستگار گفت:

پاک کردن
جستجوی ایمن

سلمان رستگار گفت:

جستجوی ایمن

سلمان رستگار گفت:

پاک کردن جستجوی ایمن