etebarkala snappay
etebarkala snappay

۷ نکته برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل اندروید

5
(1)
حسین رجب چالی
3 سال پیش
۷ نکته برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل اندروید

عوامل زیادی روی باتری گوشی شما تاثیر منفی دارند. بدنه باریک، نمایشگر روشن، نرم‌افزارهای پس‌زمینه زیاد، پردازنده پرقدرت و سرعت اینترنت زیاد، همه این‌ها روی دوام باتری اثر گذار هستند؛ اما سازندگان هم با استفاده از باتری‌های قدرتمند برای جبران این مسئله استفاده می‌کنند.

گوشی موتورولا Moto G Power یک باتری ۵ هزار میلی‌آمپر ساعتی دارد که می‌تواند بیش از ۱۸ ساعت دوام داشته باشد. گوشی‌های سری S سامسونگ که محبوب‌ترین گوشی‌های اندرویدی هستند، بسته به مدل، می‌توانند بین ۱۱ تا ۱۳ ساعت دوام باتری داشته باشند. با این حال، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند عمر باتری تمام گوشی‌های اندرویدی را افزایش دهد.

در ادامه ۷ نکته برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل به شما خواهیم گفت. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

۱. حالت Power Saving Mode را روشن کنید

حالت Power Saving Mode را روشن کنید

اگر در شرایطی هستید که نمی‌توانید گوشی موبایل خود را شارژ کنید و نیاز به شارژ بیشتر دارید، بهتر است که حالت Power Saving Mode را روشن کنید. این حالت وظایفی که روی عمر باتری تاثیر دارد را کاهش می‌دهد.

تقریبا اکثر گوشی‌های بیش از یک گزینه برای این کار دارند اما گوشی سامسونگی که سیستم عامل اندروید ۱۰ دارد، چهار گزینه مختلف برای این کار ارائه می‌دهد.

عملکرد بالا (High performance) با افزایش روشنایی و وضوح نمایشگر، استفاده از باتری را افزایش می‌دهد و حالت Optimized بین عملکرد و دوام باتری تعادل ایجاد می‌کند. حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی مدیوم، به شما این امکان را می‌دهد تا با محدود کردن داده تلفن همراه و کاهش روشنایی، وضوح تصویر و عملکرد پردازنده، عمر باتری را افزایش دهید. حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی ماکزیمم، فقط اجازه دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌های ضروری را به شما می‌دهد. همچنین می‌توانید با روشن کردن حالت Adaptive، در بالای تنظیمات، هنگامی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، میزان مصرف باتری مدیریت خواهد شد.

این مطلب را هم بخوانید: چطور مشکل آنتن‌دهی آیفون را حل کنم؟

اندروید ۱۰ به شما این امکان را می‌دهد تا حالت Power Saving Mode را از طریق پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن روشن کرده و سپس چند گزینه را برای صرفه‌جویی در باتری تغییر دهید. همچنین می‌توانید با رفتن به تنظیمات و در ادامه بخش Device Care، حالت‌های صرفه‌جویی در باتری را پیدا کنید. همچنین می‌توان برخی نرم‌افزارهای خاص را انتخاب کرد تا استفاده کمتری از انرژی داشته باشند یا کاملا خاموش شوند.

۲. استفاده از داده موبایل را مدیریت کنید

استفاده از داده تلفن همراه روی باتری شما تاثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین در صورت امکان از وای‌فای استفاده کنید. حواس‌تان باشد که وقتی در خانه هستید داده موبایل را خاموش کنید و وای‌فای را روشن کنید.

با خاموش کردن داده تلفن از طریق تنظیمات گوشی، می‌توانید دوام باتری را افزایش دهید. همچنین می‌توانید با روشن کردن Airplane Mode تمام قابلیت‌های سیم‌کارت را غیرفعال و وای‌فای را روشن کنید. البته توجه داشته باشید که با این کار، برقرای تماس و همچنین دریافت و ارسال پیامک به طور کامل غیرفعال می‌شود.

۳. حالت Dark Mode را روشن کنید

حالت Dark Mode را روشن کنید

دارک مود (Dark Mode) از چشم شما محافظت می‌کند اما اگر نمایشگر شما از نوع OLED یا AMOLED نباشد، روشن کردن آن هیچ تاثیری در عمر باتری نخواهد داشت. عملکرد نمایشگر گوشی اولد یا امولد به این صورت است که برای نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌ها را خاموش می‌کند و به همین دلیل، وقتی حالت دارک مود را روشن می‌کنید باتری شما کمتر مصرف می‌شود. طبق گفته iFixit، با روشن کردن حالت دارک مود می‌توانید تا یک ساعت در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید.

می‌توانید حالت دارک مود اندروید ۱۰ را با پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن روشن کنید. همچنین در بخش تنظیمات هم می‌توان این کار را انجام داد.

۴. برخی ویژگی‌های اضافی را غیرفعال کنید

برخی ویژگی‌های اضافی را غیرفعال کنید

ویژگی‌هایی مانند بلوتوث، NFC و لوکیشن مفید هستند اما باعث کم شدن دوام باتری می‌شوند. اگر می‌خواهید باتری دوام بیشتری داشته باشد، آن‌ها را خاموش کنید و در صورت نیاز روشن‌شان کنید. 

این مطلب را هم بخوانید: حذف فایلهای تکراری و اضافی گوشی

همچنین ممکن است همیشه به دستیار صوتی خود نیازی نداشته باشید. اگر Google Assistant شما فعال است، وارد تنظیمات دستیار صوتی شوید و آن را غیرفعال کنید. اگر گوشی سامسونگ دارید، می‌توانید دستیار صوتی Bixby این گوشی‌ها را خاموش کنید.

۵. روشنایی صفحه را کم کنید

روشنایی صفحه را کم کنید

امروزه نمایشگر گوشی‌ها بسیار زیباتر از گذشته شده است اما همین صفحه‌های خوش آب‌ورنگ دشمن باتری گوشی هستند. احتمالا نیازی نیست که روشنایی صفحه گوشی را روی حداکثر بگذارید پس وارد تنظیمات شده و نور صفحه را کم کنید تا باتری و چشم شما سلامت بمانند.

همچنین بهتر است حالت روشنایی خودکار را هم غیرفعال کنید. درست است که این حالت براساس نیاز شما نور صفحه را تنظیم می‌کند؛ اما ممکن است گاهی نور آن را بیشتر از چیزی نیاز دارید بالا ببرد. حتی می‌توانید مدت زمان روشن بودن نمایشگر را هم تغییر دهید. در بخش تنظیمات صفحه دستگاه، آن را طوری تنظیم کنید که تا بعد از چند ثانیه صفحه خاموش شود. در ادامه وارد بخش نوتیفیکیشن‌ها شوید تا اعلان‌های برنامه‌های خاص را غیرفعال کنید. با این کار، هربار که اعلان جدیدی دریافت کنید، گوشی خودبه‌خود روشن نمی‌شود.

۶. گوشی را سایلنت کنید

گوشی را سایلنت کنید

اگر گوشی هربار که اعلانی دریافت می‌کند ویبره بزند و صفحه آن روشن شود، هم آزاردهنده می‌شود و هم باعث کاهش عمر باتری می‌شود؛ پس بهتر است گوشی را سایلنت کنید. گوشی شما برای ویبره نیاز به فعالیت موتور داخلی دارد و (همانطور که حدس می‌زنید) این کار دوام باتری را کم می‌کند. وارد تنظیمات Sounds and Vibration شوید و شدت ویبره را کم کنید. در اینجا می‌توانید بازخورد لمسی (haptic feedback) را نیز غیرفعال کنید تا هنگام تایپ یا لمس صفحه گوشی ویبره نزند.

۷. اپلیکیشن‌های اضافی را غیرفعال کنید

اپلیکیشن‌های اضافی را غیرفعال کنید

توسعه‌دهندگان تلاش زیادی برای اطمینان از کارایی بیشتر نرم افزارهایشان انجام می‌دهند اما بسیاری از اپلیکیشن‌ها حتی در صورت استفاده نکردن هم در پس‌زمینه فعال باقی می‌مانند و همین کار به مرور زمان باعث هدر رفت داده موبایل و باتری گوشی می‌شود. می‌توانید نرم‌افزارهای بدون استفاده را در بخش تنظیمات گوشی غیرفعال کنید.

در ادامه، اپلیکیشن‌های خاص را غیرفعال کنید تا از مصرف بیش از حد باتری در هنگام استفاده جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که اگر برنامه‌ای غیرفعال شود دیگر به‌روز نمی‌شود مگر اینکه دوباره آن را باز کنید.

در بخش اپلیکیشن‌ها در تنظیمات می‌توانید اپلیکیشن‌ها را انتخاب کنید و سپس فعالیت پس‌زمینه آن‌ها را فعال یا غیرفعال کنید تا مصرف باتری بهینه شود.

بهتر است هر چند روز یک‌بار اپلیکیشن‌هایی که باتری زیادی مصرف می‌کنند را چک کنید و ببینید آیا می‌توانید برخی از آن‌ها را حذف یا غیرفعال کنید یا نه. می‌توانید این اطلاعات را در تنظیمات باتری مشاهده کنید؛ سپس تصمیم بگیرید که کدام اپلیکیشن‌ها باید در پس‌زمینه اجرا شوند و کدام‌یک باید غیرفعال شوند. 

نظر شما در مورد این روش‌ها چیست؟ شما چطور عمر باتری خود را افزایش می‌دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


منبعuk.pcmag.com

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مهدی قزلگچی گفت:

با سلام ببخشید من نور گوشیمو زیاد کردم چون نمیتونستم ببینم بعد این روشنلیی زیاد تاثیری رو مصرف باطری نداره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
زیاد کردن شدن روشنایی تاثیر مستقیم بر روی مصرف باتری گوشی دارد و میزان شارژ باتری آن را به سرعت کاهش می‌دهد