etebarkala snappay
etebarkala snappay

گوشی‌های موبایل آینده این‌ گونه خواهند بود

4.3
(16)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
گوشی‌های موبایل آینده، این‌ گونه خواهند بود

با وارد شدن به دهه جدید پیش‌بینی‌ها برای آینده گوشی‌های موبایل بیشتر شده است. در این مطلب قرار است چند پیش‌بینی باورنکردنی از آینده دنیای گوشی‌های موبایل را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

در مطلب پیش رو فناوری‌های دهه گذشته را کنار هم گذاشته‌ایم و تخمین زده‌ایم که این روند تا سال ۲۰۳۱ به کجا می‌رسد. در ادامه از گوشی‌های تاشو گرفته تا درگاه‌های USB و فناوری 5G را بررسی می‌کنیم.

گوشی‌های تاشو محبوب می‌شوند

گوشی‌های تاشو

گوشی‌های تاشو با معرفی دستگاه‌هایی مانند سامسونگ گلکسی فولد و موتورولا ریزر در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شدند. با عرضه گوشی‌های بیشتر، محبوبیت آنها نیز افزایش یافت. 

آیا سال ۲۰۳۱ همه ما می‌توانیم گوشی تاشو داشته باشیم؟ جواب این سوال بستگی به عملکرد شرکت‌های سازنده در چند سال آینده دارد. در حال حاضر اکثر مردم گوشی‌های تاشو را دستگاه‌هایی جالب می‌دانند اما همین اکثریت (غیر از طرفداران فناوری)، آن‌ها را به عنوان گوشی بعدی خود انتخاب نخواهند کرد. چون این دستگاه‌ها به شدت گران هستند؛ همچنین هنوز نرم‌افزاری تولید نشده که بهترین بهره را از فرم تاشو دستگاه ببرد.

بنابراین اگر طی چند سال آینده گوشی‌های تاشویی با قیمت مقرون‌به‌صرفه وارد بازار شوند و برای کارکردهای خاص نیز حیاتی باشند، قطعا کاربران برای خرید آن‌ها هجوم می‌آورند.

۱۰ سال زمان زیادی است و به احتمال زیاد گوشی‌های تاشو تا آن زمان مقرون‌به‌صرفه و کاربردی‌تر می‌شوند؛ اما این قضیه بستگی به این دارد که مردم چقدر تمایل دارند ظاهر آزمایش شده «معمولی» را کنار گذاشته و سراغ گوشی‌های تاشو بروند.

فناوری‌های 5G و 6G (اینترنت نسل ۵ و ۶) همه‌گیر می‌شوند

فناوری‌های 5G و 6G (اینترنت نسل ۵ و ۶)

فناوری 5G یا اینترنت نسل پنجم امروزه در کشورهای مختلفی عرضه شده است؛ با این حال هنوز باید منتظر ماند و دید چه مدت طول می‌کشد تا اکثر مردم به این فناوری دست پیدا کنند. همچنین، انتظار می‌روند در آینده‌ی بسیار نزدیک تعداد برنامه‌های که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند بیشتر شود و شرکت‌ها کمتر گوشی‌های 4G تولید کنند.

همین روند باعث می‌شود تا گوشی‌های 4G روز‌به‌روز کمتر و کمتر شوند و به تعداد گوشی‌های 5G افزوده شود. یا ممکن است سازنده‌ها در کنار گوشی 5G خود یک نسخه 4G هم به بازار عرضه کنند که در هر حال در آینده این مقدار کمتر خواهد شد.

اواخر دهه ۲۰۲۰ می‌توانیم انتظار 6G را هم داشته باشیم (دونالد ترامپ قبلا از این فناوری صحبت کرده است)؛ اما قبل از آن باید ببینیم که مردم چقدر از اینترنت 5G استقبال می‌کنند تا بعدا به فکر سرعت بیشتر باشیم.

دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر می‌روند

دوربین‌های سلفی در داخل نمایشگر

امروزه یکی بزرگ‌ترین تمایز بین گوشی‌‌های مختلف، دوربین جلو یا سلفی است. دوربین سلفی شما بریدگی مثل گوشی‌های آیفون دارد یا بریدگی آن شبیه قطره است؟ یا مانند بسیاری از گوشی‌های جدید دوربین سلفی آن داخل یک حفره درون نمایشگر است؟ یا از دوربین سلفی پاپ‌آپ استفاده می‌کند؟

این مطلب را هم بخوانید: ۷ گوشی اندرویدی که بهترین دوربین‌ها را دارند + تصویر

احتمال دارد که گوشی‌های آینده هیچ‌کدام از این موارد بالا را نداشته باشند و دوربین سلفی آن‌ها داخل نمایشگر باشد. در حال حاضر شرکت ZTE با گوشی Axon 20 5G، دوربین سلفی را به زیر نمایشگر برده است و دیگر شرکت‌ها هم روی چنین روشی کار می‌کنند. با استفاده از این روش دوربین از داخل نمایشگر حذف می‌شود و شما یک نمایشگر یک‌دست و تمام صفحه خواهید داشت (مانند گوشی‌های دارای دوربین سلفی پاپ‌آپ). همچنین امکان استفاده همزمان از دوربین سلفی و دوربین اصلی نیز مهیا خواهد شد.

ZTE Axon 20 5G
ZTE Axon 20 5G

حالا این سوال پیش می‌آید که چه اتفاقی برای دوربین زیر نمایشگر می‌افتد. امروزه برخی گوشی‌ها از دوربین سلفی دوگانه استفاده می‌کنند. یکی برای گرفتن عکس و دیگری برای تشخیص عمق.

به علاوه با مشاهده ویدئوهای بررسی Axon 20 5G متوجه می‌شوید که وقتی دوربین به زیر نمایشگر رفته کیفیت آن هم پایین‌تر آمده است. البته این فناوری تازه اول راه خود است و مطمئنا در آینده و ورود شرکت‌های بیشتر به این بازی کیفیت این دوربین‌ها بهتر خواهد شد.

طی چند سال آینده و به خصوص تا سال ۲۰۳۱ انتظار داریم که دوربین سلفی بیشتر گوشی‌ها به زیر نمایشگر برود.

پورت‌های مختلف حذف می‌شوند

پورت‌های مختلف گوشی

تعداد شرکت‌هایی که  جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حذف کرده‌اند هر روز بیشتر می‌شود و تا سال ۲۰۳۱ این درگاه به تاریخ می‌پیوندد. جای تعجب دارد که هنوز این اتفاق فراگیر نشده و گوشی‌هایی هستند که از این پورت استفاده می‌کنند.

از آنجایی که تعداد افرادی که از هدفون‌های بلوتوثی استفاده می‌کنند روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ تعداد افرادی که هدفون‌های سیمی را ترجیح می‌دهند هم کمتر می‌شود. طبیعتا تا ۱۰ سال آینده هم اگر کسی از هدفون سیمی استفاده کند باعث تعجب خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی من به چه وسایل الکترونیکی متصل می‌شود؟

یکی دیگر از مشکلات گوشی‌های امروزی، وصل کردن دستگاه با USB به کامپیوتر یا شارژر است. قبلا چند نمونه اولیه دیده‌ایم که هیچ درگاهی ندارند و برای شارژ از شارژ وایرلس و برای انتقال اطلاعات از داده گوشی، وای‌فای یا NFC استفاده می‌کنند.

به احتمال زیاد با محبوبیت شارژرهای وایرلس و مهم‌تر از همه، بیشتر شدن سرعت شارژ آن‌ها، مردم کمتر به سمت شارژرهای سیمی می‌روند و همین مسئله باعث کم طرفدار شدن درگاه‌ها می‌شود.

با معیار قرار دادن حذف جک هدفون و محبوبیت هدفون‌های بی‌سیم، می‌توان انتظار داشت که در ۲۰۳۱ گوشی‌های بدون درگاه زیادی وارد بازار شوند.

دوربین‌های عقب بیشتر نمی‌شوند

دوربین‌های عقب گوشی موبایل در آینده

احتمالا فکر می‌کنید گوشی‌های آینده دوربین‌های عقب بیشتری دارند؛ اما در واقعیت ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد و به‌زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که افزودن لنز جدید چیز زیادی به گوشی اضافه نمی‌کند. در واقع بزرگ‌ترین تغییر افزایش تعداد پیکسل‌های دوربین خواهد بود.

در سال ۲۰۱۹، شیائومی می‌نوت ۱۰ با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی اولین گوشی با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسل بود.

امروز می‌بینیم که گوشی میان‌رده ردمی نوت ۱۰ پرو هم از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند (حتی اگر در حقیقت دوربین کیفیت بالایی نداشته باشد). احتمالا تا ۱۰ سال آینده تعداد مگاپیکسل‌ها از این هم بیشتر می‌شود.

ردمی نوت ۱۰ پرو
ردمی نوت ۱۰ پرو

البته ممکن است اصلا این تعداد مگاپیکسل نیاز نباشد. دانشمندان تخمین زده‌اند که چشم انسان تقریبا ۵۷۶ مگاپیکسل را می‌بیند؛ اما این اتفاق زمانی می‌افتد که دید کامل داشته باشید و تصویر دقیقا جلوی صورت شما باشد.

بنابراین اگر گوشی را با فاصله از چشمان خود نگه می‌دارید و دید صددرصدی کامل ندارید ۵۷۶ مگاپیکسل بیشتر از آن چیزی است که می‌بینید.

پس به این نتیجه می‌رسیم که مردم به تعداد مگاپیکسل خیلی بالا نیاز ندارند و اگر سازندگان تصمیم بگیرند که گوشی با دوربین ۵۷۶ مگاپیکسلی بسازند واقعا جای تعجب دارد. با تمام این موارد، احتمالا در ۱۰ سال آینده افزایش تعداد مگاپیکسل بیشتر از تعداد دوربین‌های عقب خواهد بود.

نظر شما در مورد آینده گوشی‌های موبایل چیست؟ فکر می‌کنید در ۱۰ سال آینده گوشی‌ها چگونه خواهند بود؟ نظرات خود را با اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

منبع:‌ techradar

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 16

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

رقیه گفت:

آیا در آیند موبایل چه تغیراتی در آن ایجاد شود