etebarkala snappay
etebarkala snappay

آشنایی با کاربرد دوربین‌های مختلف گوشی موبایل

4.3
(11)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
آشنایی با کاربرد دوربین‌های مختلف گوشی موبایل

دوران گوشی‌های تک دوربینه گذشته است. امروزه اگر یک گوشی مناسب بخرید که بتواند عکس‌های خوبی بگیرد، قطعا بیشتر از یک دوربین خواهید داشت. برخی از آن‌ها دو دوربین دارند.

اگر بخواهیم انواع مختلف دوربین‌های گوشی را بشماریم، در مجموع ۷ نوع دوربین را می‌توان نام ببریم. البته همه این دوربین‌ها را در یک گوشی پیدا نخواهید کرد. اما این دوربین‌ها دقیقا چه هستند و تفاوت آن‌ها با یکدیگر چیست؟ کاربرد این دوربین‌ها چیست؟

در این مطلب، این هفت نوع دوربین و نوع عکس‌هایی که می‌گیرند را بررسی می‌کنیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

دوربین استاندارد/اصلی

دوربین استاندارد/اصلی

این دوربین در گذشته تنها دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند بود و بدون بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی تصاویر را ثبت می‌کرد. این دوربین معمولا بیشتر از دیگر دوربین‌ها به کار گرفته می‌شود؛ چون تقریبا همه‌کاره است. شما هیچ وقت گوشی نمی‌بینید که این دوربین را نداشته باشد.

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید

شرکت LG در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار از این دوربین در پشت گوشی‌های خود استفاده کرد. این نوع دوربین در مقایسه با حسگر اصلی میدان دید / پرسپکتیو وسیع‌تری دارد که آن را برای عکس‌های چند نفره، عکاسی از ساختمان‌ها و چشم‌اندازها مناسب می‌کند. همچنین داشتن دوربین اولتراواید به این معنی است که نیازی به استفاده مکرر از قابلیت پانورامای گوشی خود ندارید.

می‌توان دوربین اولتراواید را در گوشی‌های نسبتا ارزان قیمت فعلی هم پیدا کرد؛ اما نباید انتظار داشته باشید که آن را در یک گوشی یک میلیون تومانی پیدا کنید. این نوع دوربین در گوشی‌های سری A و M سامسونگ، مدل‌های سری ردمی نوت شیائومی و سری G شرکت موتورولا، که قیمتی نسبتا ارزان دارند، به استانداردی در مجموعه دوربین تبدیل شده است.

دوربین تله‌فوتو یا پریسکوپ

دوربین تله‌فوتو یا پریسکوپ

این دوربین‌ها عکس‌هایی زوم شده تحویل شما می‌دهند. دوربین‌های تله‌فوتو معمولا زوم اپتیکال ۲ تا ۳ برابری دارند. دوربین‌های پریسکوپ که به تازگی وارد دنیای موبایل شده‌اند، بزرگ‌نمایی بیشتری (زوم اپتیکال بین ۴ تا ۱۰ برابر) نسبت به حسگر تله‌فوتو دارند. در هر حال، اگر می‌خواهید از سوژه‌ای در دور دست عکس بگیرید، این دوربین‌ها مناسب شما خواهند بود.

این مطلب را هم بخوانید: ۷ گوشی برای عکاسی(اندروید) + تصویر

برخی شرکت‌ها از ترفندهای نرم‌افزاری استفاده می‌کنند تا بدون داشتن دوربین تله فوتو یا پریسکوپ، بزرگنمایی خوبی ارائه دهند؛ حتی بعضی گوشی‌ها با ترکیب نرم‌افزار و دوربین تله / پریسکوپ زوم بیشتری ارائه می‌دهند که به آن زوم هیبریدی می‌گویند. به عنوان مثال، هواوی P30 دارای دوربین تله‌فوتوی ۳ برابری است اما می‌تواند تا ۵ برابر زوم هیبریدی داشته باشد. دوربین هیبریدی به اندازه دوربین مجزا کاربردی نیست؛ اما از زوم صرفا نرم‌افزاری بهتر است.

همچنین در سال‌های اخیر شاهد هستیم که برخی تولیدکنندگان سعی دارند تا مرز بین زوم اپتیکال، هیبریدی و دیجیتال را کاهش دهند. به عنوان مثال، گلکسی S21 یک دوربین «تله‌فوتو» ۶۴ مگاپیکسلی دارد که به ادعای سامسونگ، زوم «اپتیک هیبرید» ۳ برابری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این دقیقا همان زوم ترکیبی است اما احتمالا سامسونگ اصطلاح «اپتیک هیبرید» را فقط برای اهداف بازاریابی ابداع کرده است.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو

این سنسور به تازگی وارد دنیای گوشی موبایل شده است و به شما اجازه می‌دهد تا از سوژه‌های کوچک مانند حشرات، گل و نمای نزدیک، عکس ماکرو تهیه کنید. از نکات منفی دوربین ماکرو این است که اغلب دارای رزولوشن پایین (۲ مگاپیکسل) هستند و فوکوس خودکار ندارند. البته شرکت‌هایی مانند شیائومی و سامسونگ دوربین‌های ماکرو ۵ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار هم دارند.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی‌های موبایل آینده، این‌ گونه خواهند بود

بعضی گوشی‌ها مانند اوپو Find X3 پرو از دوربین اولتراواید برای ثبت عکس‌های ماکرو استفاده می‌کنند که به عنوان دوربین ماکروی اختصاصی هم عمل می‌کند. با چنین رویکردی می‌توانید تصاویری با وضوح بالاتر از دوربین‌های ماکرو معمولی داشته باشید.

دوربین مونوکروم

دوربین مونوکروم

این نوع دوربین در گوشی‌های زیادی دیده نمی‌شود. هواوی اولین شرکتی بود که از دوربین مونوکروم استفاده کرد و آخرین آن‌ها هم سری Narzo 30 شرکت ریلمی است. این سنسور برای گرفتن عکس سیاه و سفید استفاده می‌شود و نیازی نیست که کاربر به صورت نرم‌افزاری تصویر دوربین اصلی را سیاه و سفید کند.

همچنین از دوربین‌های مونوکروم می‌توان برای تثبیت رنگ در محیط‌های کم نور استفاده کرد؛ چون نداشتن فیلتر رنگی این سنسورها باعث می‌شود تا تجمیع نور افزایش پیدا کند. در نهایت، همانطور که در گوشی ریلمی Narzo 30A می بینیم، این دوربین‌ها برای عمق‌دهی بهتر (مثلا در حالت پرتره) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنسور تشخیص عمق و سنسور سه‌بعدی ToF

سنسور تشخیص عمق و سنسور سه‌بعدی ToF

نمی‌توان با این دوربین‌ها عکس‌های اختصاصی گرفت؛ چون هنگام گرفتن عکس از طریق دوربین اصلی، برای دریافت اطلاعات «عمق» استفاده می‌شوند. معمولا برای گرفتن عکس‌های پرتره از سنسورهای تشخیص عمق استفاده می‌شود؛ در حالی که گوشی‌های پیشرفته از سنسور 3D ToF بهره می‌برند. البته برخی گوشی‌ها فاقد این دوربین‌ها هستند و با دوربین تله‌فوتو یا به صورت نرم‌افزاری عمق را تشخیص می‌دهند. همچنین، بسیاری از گوشی‌ها در دوربین سلفی از حالت نرم‌افزاری برای تشخیص عمق استفاده می‌کنند.

چند دوربین نیاز شما را برطرف می‌کند؟

چند دوربین نیاز شما را برطرف می‌کند؟

گوشی‌های ارزان‌قیمت معمولا با دوربین تکی یا نهایتا دوگانه (شامل دوربین اصلی و یک سنسور تشخیص عمق) همراه هستند. برخی از این گوشی‌ها هم به جای دوربین تشخیص عمق از سنسور اولتراواید استفاده می‌کنند. البته، امروزه گوشی‌های میان‌رده زیادی از دوربین‌های سه‌گانه یا چهارگانه بهره می‌برند. این دوربین‌ها شامل دوربین اصلی، سنسور اولتراواید، سنسور تشخیص عمق و معمولا دوربین ماکرو به عنوان دوربین چهارم هستند.

دوربین‌های زوم معمولا به گوشی‌های بالارده محدود می‌شوند؛ چون این دوربین‌ها و اجزای سازنده آن‌ها معمولا گران‌تر از یک دوربین اولتراواید یا سنسور ماکرو هستند. گوشی‌های گران‌قیمت علاوه بر سنسور اصلی و زوم، یک دوربین اولتراواید هم دارند که زاویه دید و انعطاف‌پذیری بیشتری به شما ارائه می‌دهند. همچنین اخیرا شرکت‌هایی مانند شیائومی، سامسونگ و هواوی در گران‌ترین گوشی‌های خود از دو دوربین زوم استفاده کرده‌اند.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 11

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

ارزو اله قلی گفت:

من گوشیم a33 هستن و فقط با دو دوربین اول میتونم عکس و فیلم بگیرم میخاستم ببینم کاربرد اون دو دوربین دیگه چیه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
دو دوربین دیگر شامل دوربین ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و ۵ مگاپیکسلی ماکرو است.
دوربین اولتراواید برای عکس‌های چند نفره، عکاسی از ساختمان‌ها و چشم‌اندازها مناسب است و دورین ماکرو به شما اجازه می‌دهد تا از سوژه‌های کوچک مانند حشرات، گل و نمای نزدیک، عکس ماکرو تهیه کنید. برای استفاده از این سنسورها در بخش تنظیمات دوربین، حالت و نوع سنسور را انتخاب کنید.