etebarkala snappay
etebarkala snappay

تاریخچه برند ایسوس

4
(4)
طاهره محزون
3 سال پیش
تاریخچه برند ایسوس

شرکت ایسوس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چند ملیتی تولید کننده گوشی موبایل، لوازم کامپیوتری و سخت‌افزاری است که دفتر مرکزی آن در منطقه بیتو (Beitou) شهر تایپه در کشور تایوان قرار دارد. محصولات این شرکت بسیار متنوع و شامل کامپیوترهای رومیزی، لپ‌تاپ، تجهیزات شبکه، مانیتور، روترهای WiFi، مادربرد، کارت گرافیک، سرورها و تبلت است که طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. اگر به تاریخچه برند ایسوس علاقه دارید، با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

تولد شرکت ایسوس

تولد برند ایسوس

ایسوس از نام Pegasus (اسب بالدار افسانه‌ای یونان) الهام گرفته شده است. شرکت ایسوس در سال ۱۹۸۹ در تایپه تاسیس شد و اکنون یکی از موفق‌ترین و ارزشمندترین شرکت های تکنولوژی است. تی.اچ تونگ (T.H. Tung)، تد هسو (Ted Hsu)، وین هسیه (Wayne Hsieh) و ام.تی لیائو (M.T. Liao) این شرکت را با همکاری هم تاسیس کردند. هر چهار نفر قبل از آن در شرکت ایسر (Acer) مهندس سخت‌افزار بودند. ایسر نیز یک شرکت تولید کننده کامپیوتر و تجهیزات کامپیوتری است.

تا قبل از به قدرت رسیدن ایسوس، کشور تایوان هنوز در زمینه تولید و تجارت سخت‌افزاری حرفی برای گفتن نداشت. شرکت اینتل پردازنده‌های جدید خود را ابتدا به شرکت‌های با سابقه‌ای مثل IBM ارائه می‌داد و شرکت‌های تایوانی مجبور بودند ۶ ماه منتظر بمانند.

ایسوس نمونه اولیه مادربرد خود را برای اینتل ۴۶۸ طراحی کرد اما مجبور بود بدون پردازنده‌های واقعی اینتل این کار را انجام دهد. وقتی‌که ایسوس برای آزمایش مادربرد خود به اینتل مراجعه و پردازنده ۴۶۸ را درخواست کرد، خود شرکت اینتل با مادربرد ۴۶۸ خود مشکلاتی داشت. مهندسان ایسوس توانستند مشکل اینتل را حل کنند. از طرف دیگر مادربرد خود ایسوس بدون مشکل توانست با پردازنده ۴۶۸ اینتل کار کند. این اتفاق باعث شد که ایسوس بتواند نمونه‌های بیشتری را برای آزمایش از اینتل دریافت کند.

تحول لوگوی ایسوس

چهار سال بعد جانی شی (Johnny Shea) مدیرعامل شرکت ایسوس شد. او بود که ایسوس را به سمت رهبری جهانی در تولید مادربردها سوق داد. همچنین موفق شد که بخش‌های دیگر بازار قطعات الکترونیکی را تصرف کند. کارخانه‌های شرکت ایسوس امروزه در کشورهای مختلفی مستقر شده‌اند و صدها نمایندگی در سراسر دنیا محصولات این برند را به فروش می‌رسانند.

همکاری با برندهای بزرگ

همکاری با برندهای بزرگ

ایسوس در سال ۲۰۰۵ کارت شتاب دهنده PhysX خود را به بازار عرضه کرد و در دسامبر همان سال با عرضه TLW32001 رسما وارد بازار تولید تلویزیون‌های LCD شد. کمی بعد از آن ایسوس اعلام کرد که برای تولید و توسعه لپ‌تاپ‌های VX با کمپانی لامبورگینی همکاری می‌کند. ایسوس در سال ۲۰۰۶ توانست همکاری‌هایی با کمپانی‌های مایکروسافت و گیگابایت داشته باشد. همچنین در ۲۰۰۷ ایسوس توانست با پشتیبانی از Blu-Ray درایوهای DVD و پس از آن لپ‌تاپ‌های مبتنی بر Blu-Ray منتشر کند.

ایسوس در مسیر تحول

ایسوس در مسیر تحول

در ژانویه ۲۰۰۸ ایسوس در ساختار خود تحول بزرگی ایجاد کرد و به سه شرکت مستقل تقسیم شد:

ایسوس که بر تولید رایانه‌های تجاری و لوازم الکترونیکی متمرکز بود

پگاترون (Pegatron) که قطعات و مادربردها را تولید می‌کرد.

یونیهان (UNIHAN) که بر تولیدهای غیر کامپیوتری مانند کیس‌ها و قالب‌گیری‌ها متمرکز بود.

در دسامبر ۲۰۰۸ اتحادیه Handset Open اعلام کرد که ایسوس به جمع اعضای این اتحادیه (مانند ال‌جی، اچ‌تی‌سی، گوگل، سونی، موتورولا و غیره) درآمده است. این اتحادیه شامل شرکت‌های توسعه‌دهنده گوشی موبایل بود و در نهایت باعث شکل‌گیری سیستم‌عامل اندروید شد.

در سال ۲۰۱۰ ایسوس از شرکت پگاترون جدا شد. همچنین در اکتبر همان سال ایسوس پس از تولید ۶ گوشی هوشمند مشترک با شرکت Garmin به همکاری خود را با این شرکت پایان داد.

گوشی هوشمند garmin-asus

یکی از مهم ترین تحول‌های شرکت ایسوس را می‌توان در دسامبر سال ۲۰۱۰ مشاهده کرد. ایسوس در این سال توانست باریک‌ترین نوت‌بوک جهان را به بازار عرضه کند. این نوت‌بوک Asus U36 نام داشت که با ولتاژ استاندارد پردازنده اینتل Core i3 و Core i5 سازگار بود و تنها ۱۹ میلی‌متر ضخامت داشت.

ایسوس در سال ۲۰۱۳ به‌طور رسمی تولید سری Eee PC را به دلیل کاهش فروش آن به پایان رساند. دلیل این کاهش تقاضا تغییر گرایش متقاضیان به تبلت‌ها و اولترابوک‌ها بود.

محصولات شرکت ایسوس

محصولات شرکت ایسوس

شرکت ایسوس یکی از شرکت‌هایی است که طیف محصولات بسیار وسیع با ده‌ها خط تولید دارد. ایسوس صدها محصول را با کیفیت بالا و عملکرد مناسب به بازار عرضه کرده است. محصولات ایسوس شامل لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱، انواع لپ‌تاپ، تبلت، گوشی موبایل هوشمند، مانیتور، کامپیوترهای رومیزی، انواع قطعات کامپیوتر، مادربرد، کارت گرافیک، درایو DVD، خنک‌کننده و کارت صدا هستند.

– مجموعه ROG: ایسوس این برند را در سال ۲۰۰۶ ثبت کرد. این برند شامل طیف وسیعی از قطعات کامپیوتری، لپ‌تاپ و لوازم جانبی گیمینگ است. این برند همواره مدافع فعالیت در زمینه بازی‌های الکترونیکی و بازی‌های کامپیوتری بوده است. ROG‌یک آکادمی برای ورزش‌های الکترونیکی تشکیل داده است. این آکادمی برای تامین تجهیزات، آموزش، مربیگری و کمک هزینه برای مسابقات به گیمرها کمک می‌کند. 

– مجموعه ویوو: یکی از مجموعه‌های اصلی شرکت ایسوس مجموعه Vivo است که شامل لپ‌تاپ، کامپیوترهای رومیزی، مینی کامپیوترها، ساعت هوشمند، ماوس و تبلت است.

لپ تاپ سری Vivo

– گوشی موبایل: ایسوس همچنین گوشی‌های موبایل متنوعی را تولید می‌کند. این گوشی‌ها بیشتر با سیستم‌عامل اندروید و پردازنده‌های اینتل کار می‌کردند و به ZenFone مشهور بودند. ایسوس هنوز هم بر بازار موبایل هند و چین و سایر کشورهای آسیایی تاثیرگذار است. گوشی‌های ZenFone تا به حال در ۸ نسل تولید شده‌اند که هر نسل مدل‌های مختلفی دارد. علاوه‌بر این گوشی‌ها، ایسوس گوشی‌های دیگری که مانند تبلت بودند به بازار عرضه کرد که PadFone نامیده می‌شوند که مدل‌های متنوعی دارند.

– سیستم‌های ۲ در ۱: این سیستم‌ها در ۴ مدل Transformer Book، ویوو بوک فلیپ، زن‌بوک فلیپ، کروم بوک فلیپ به بازار عرضه می‌شوند.

– لپ‌تاپ ایسوس: یکی از گسترده‌ترین و متنوع‌ترین محصولات ایسوس را لپ‌تاپ‌ها تشکیل می‌دهند. این لپ‌تاپ‌ها در سری‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند البته تولید لپ‌تاپ‌هایی مثل  سری EeeBook ، K ، X ، E ، سری Q ، سری B ، سری V ، سری P ، سری F ، سری A و سری G متوقف شده است.

لپ‌تاپ ایسوس

این مطلب را هم بخوانید: مزایا و معایب لپ‌تاپ ایسوس

– تبلت: شرکت ایسوس در تولید تبلت‌ها با شرکت‌های گوگل و مایکروسافت همکاری کرده است. نکسوس ۷ در سال ۲۰۱۲ با همکاری گوگل تولید شد. همچنین ایسوس تبلتی به نام Transformer Book Trio را تولید کرد که مبتنی بر اندروید بود و با متصل شدن کیبورد به یک دستگاه ویندوزی تبدیل می‌شد.

– مادربرد: ایسوس امروزه در سراسر دنیا بیشترین سهم را در تولید مادربرد دارد. سهم این شرکت در بازار جهانی حدود ۴۰ درصد است. 

ایسوس؛ دوستدار محیط زیست

ایسوس دوستدار محیط زیست

یکی از مزیت‌های برند ایسوس  این است که همواره تلاش می‌کند تا محصولات خود را سازگار با محیط زیست طراحی کند. در همین راستا در سال ۲۰۰۰ ایسوس Green Asus را راه‌اندازی کرد. ایسوس بیان می‌کند که همواره سیاست‌های سبز را در طراحی، تامین، تولید و بازاریابی را دنبال می‌کند. 

شرکت ایسوس در سال ۲۰۰۶ گواهی‌نامه IECQ (سیستم ارزیابی کیفیت برای قطعات کامپیوتری) را دریافت کرد. همچنین موفق به دریافت گواهی‌نامه HSPM (مدیریت فرایند مواد خطرناک) شد. در سال ۲۰۰۷ یک موسسه تحقیقاتی مستقل متخصص در ارزیابی مسئولیت‌های شرکتی به نام Oekom، شرکت ایسوس را به‌عنوان یک شرکت دوستدار محیط زیست در تولید کامپیوترها، لوازم جانبی و صنایع الکترونیک به رسمیت شناخت. 

ایسوس در اکتبر ۲۰۰۸ توانست ۱۱ جایزه برای ارزیابی زیست‌محیطی محصولات خود دریافت کند. در همین سال ایسوس با همکاری کمپانی اینتل و شرکت Tsann Kuen Enterprise Co برنامه‌ای به نام «بازیافت کامپیوتر شخصی برای آینده‌ای روشن» را راه‌اندازی کرد. این برنامه توانست بیش از ۱۲۰۰ لپ‌تاپ، نوت‌بوک و مانیتور را جمع‌آوری و به مدارس و بنیادهای مختلف اهدا کند.

ایسوس؛ برند پیشرو

ایسوس برند پیشرو

ایسوس فعالیت خود را با ساخت مادربرد و قطعات الکترونیکی شروع کرد. حال می‌بینیم که این برند در همه زمینه‌ها حرفی برای گفتن دارد. شاید محصولاتی مانند گوشی موبایل ایسوس به دلیل قیمت بالا طرفداران کمتری داشته باشد، اما این برند در تولید قطعات کامپیوتری و لپ‌تاپ‌ها بسیار پیشرو عمل کرده است. یکی از نقاط قوت برند ایسوس خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های مختلف است. این شرکت همواره تلاش کرده تا محصول جدید و امکانات جدیدی به دنیای تکنولوژی عرضه کند.

ایسوس تا به امروز هزاران جایزه بین‌المللی در زمینه‌های مختلف کسب کرده است. توجه به محیط زیست، نوآوری در محصولات و کارایی بالا از جمله مزایای محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

به نظر شما مسیر پیشرفت ایسوس همچنان صعودی خواهد ماند؟ آیا ایسوس همچنان می‌تواند خلاق و نوآور بماند؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :