etebarkala snappay
etebarkala snappay

تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

4.3
(73)

همه چیز درباره اکتیو بودن گوشی‌های بازار

طاهره محزون
2 سال پیش
تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو را بشنوید:

اگر جزو افرادی باشید که به محصولات اپل علاقه دارید یا به تازگی یک آیفون خریده‌اید، حتما عبارت آیفون اکتیو (Active) یا آیفون نات اکتیو (Not Active) به گوشتان خورده است. شاید از خودتان بپرسید که این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند و بهتر است کدام مدل را بخرید؟

در این مقاله تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو را بررسی می‌کنیم تا بتوانید با خیال راحت خرید آیفون خود را انجام دهید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

مفهوم گوشی اکتیو چیست؟

مفهوم گوشی اکتیو چیست؟

برای واردات کالاهای خارجی به‌ویژه کالاهای دیجیتال مانند گوشی موبایل حساسیت‌هایی وجود دارد. شرکت‌ سازنده، شرکت وارد کننده، قوانین تجاری و دستورالعمل‌های گمرکی کشورهای مختلف همگی در این روند دخیل هستند.

بسیاری از کاربران ممکن است عبارت اکتیو را شنیده باشند. دستگاه اکتیو یا فعال از نظر فناوری به عنوان وضعیت عملیاتی دستگاه تعبیر می‌شود. اکتیو (Active) به‌سادگی به این معنی است که عملکرد تلفن فعال شده است، در مقابل آن دستگاه غیر فعال یا نات اکتیو وجود دارد و به این معنی است که  دستگاه هنوز فعال نشده است. به بیان ساده‌تر، گوشی موبایل روشن شده و به وای‌فای یا شبکه نیز متصل شده است.

چگونه بفهمیم که آیفون اکتیو یا فعال است؟

گوشی‌های هوشمند جدید مانند آیفون ۱۳ دارای شناسه‌های منحصربه‌فردی هستند که به آن‌ها IMEI می‌گویند. برای اینکه گوشی را فعال کنید باید به این کد دسترسی داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید که گوشی آیفون شما قبلا فعال شده است یا خیر، مراحل زیر را طی کنید:

۱. ابتدا باید به سایت checkcoverage.apple.com مراجعه کنید. سپس در کادر مورد نظر، باید شماره سریال روی جعبه گوشی خود را وارد کنید.

سایت checkcoverage.apple.com

۲. اگر گوشی شما هنوز فعال نشده باشد، برای شما پیامی نمایش داده می‌شود و از شما می‌خواهد گوشی خود را فعال کنید. این پیام به معنی آن است که گوشی شما برای اولین بار روشن شده است.

گوشی شما برای اولین بار روشن شده

اگر شما با تصویر زیر روبرو شدید به این معنی است که گوشی شما قبلا روشن شده و فعال شده است.

آیفون اکتیو یا فعال

اما این به معنی تقلبی بودن یا دست دوم بودن گوشی شما نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود گوشی قبل از رسیدن به دست کاربر روشن شود. در ادامه به این دلایل اشاره می‌کنیم.

چرا گوشی را قبل از فروش به کاربر اکتیو می‌کنند؟

چرا گوشی را قبل از فروش به کاربر اکتیو می‌کنند؟

تست باتری و سلامت کالا

بسیاری از شرکت‌های گارانتی کننده به صورت رندوم پلمپ بعضی از گوشی‌ها را باز کرده و آن‌ها را روشن می‌کنند تا از سلامت باتری، بدنه یا نمایشگر گوشی اطمینان حاصل کنند. البته تضمین سلامت باتری و شرایط گارانتی در شرکت‌های گارانتی‌کننده مختلف متفاوت است.

قوانین واردات و صادرات کشور ایران

همه کشورهای دنیا قوانین خاصی برای صادر کردن کالاهای خود یا وارد کردن کالا از کشورهای دیگر دارند. در کشور ایران نیز به دلیل تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های داخلی که وجود دارد، واردکننده‌ها موظف هستند که حداقل نیمی از کالاهای خود را باز کنند و در سیستم گمرک و واردات کشور ثبت کنند. بنابراین بسیاری از گوشی‌های موبایل باید قبل از ورود به کشور روشن شوند تا اجازه وارد شدن به کشور را داشته باشند و وارد کننده بتواند کالاها را بفروشد.

محدودیت‌های تجارت بین‌المللی

به دلیل تحریم‌هایی که در قبال ایران وجود دارد، شرکت‌های بزرگ اجازه تجارت و معامله با ایران را ندارند. به همین دلیل وارد کننده‌ها باید محصولات را در کشورهای دیگری مانند امارات یا ترکیه خریداری کنند. از طرف دیگر به دلیل وجود قوانین تجاری شرکت‌هایی مانند اپل، اگر وارد کننده محصولات اپل را خریداری کند، باید تعداد بسیار زیادی از آن‌ها را باز کند و در همان کشور آن‌ها را فعال کند. در واقع کشورها مجاز هستند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد محصولات را به کشورهای دیگر بفروشند.

این مطلب را هم بخوانید: چطور از اصل بودن گوشی مطمئن شویم؟

این کشورها نیز برای اینکه بتوانند بدون ریسک با ایران تجارت کنند، تعداد زیادی از محصولات را ابتدا در کشور خود باز می‌کنند. به همین دلیل درصد زیادی از گوشی‌های اپل قبل از وارد شدن به ایران باز و روشن می‌شوند. توجه کنید که این به معنای استفاده از گوشی‌ها یا دست دوم بودن آن‌ها نیست. بلکه شرکت‌های گارانتی‌کننده کالا را با ضمانت معتبر و کد رجیستری به مشتریان تحویل می‌دهند.

چرا اطلاع از اکتیو بودن یا اکتیو نبودن آیفون مهم است؟

چرا اطلاع از اکتیو بودن یا اکتیو نبودن آیفون مهم است؟

برای بسیاری از افرادی که گوشی موبایل خریداری می‌کنند، این موضوع اهمیت دارد که خودشان برای اولین بار بسته‌بندی گوشی خود را باز کنند و آن را روشن کنند. همچنین همان‌طور که اشاره کردیم راه ساده‌ای وجود دارد که شما بتوانید تاریخ دقیق اکتیو شدن گوشی خود را بدانید. به همین دلیل در بازار ایران، قیمت گوشی موبایل آیفون اکتیو چند میلیون تومان با آیفون نات اکتیو تفاوت دارد. گوشی آیفون اکتیو با اختلاف چند میلیون ارزان‌تر از گوشی آیفون نات اکتیو به فروش می‌رسد.

گوشی اکتیو بخرم یا نات اکتیو؟

گوشی اکتیو بخرم یا نات اکتیو؟

گوشی‌های اکتیو از لحاظ کارکردی، نو بودن، بسته‌بندی و شرکت سازنده هیچ تفاوتی با گوشی‌های نات اکتیو ندارند. تنها تفاوت این دو در آن است که گوشی‌های اکتیو قبل از ورودشان به ایران روشن شده‌اند. البته شرکت‌های گارانتی‌کننده گوشی‌های موبایل را بدون هیچ مشکلی با ۱۸ ماه گارانتی و کد رجیستری به مشتریان خود تحویل می‌دهند.

تصمیم اینکه گوشی اکتیو یا نات اکتیو بخرید با شما است و به خودتان بستگی دارد؛ اما باید بدانید که این گوشی‌ها هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. اگر مایل هستید که گوشی آیفون نات اکتیو خریداری کنید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین می‌توانید با هزینه کمتر، همان گوشی را به صورت اکتیو تهیه کنید.

در این مقاله سعی کردیم تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو را بیان کنیم و دلایل این تفاوت‌ها را بررسی کنیم. شما علاقه دارید کدام گوشی را بخرید؟ آیا مایل هستید که گوشی فعال نشده را خریداری کنید یا برای شما فرقی ندارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 73

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

رضا گفت:

میخام آیفون 14 بخرم فروشنده گفت گوشی 14 که میخام برای شما بفروشم نیازی به ریجستری نداره و بعد از یک ماه غیر فعال نمیشه و قیمت 20 تومن گرونتره … آیا همچو گوشی آیفون 14 وجود داره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر چنین گوشی وجود ندارد و صد درصد کلاه برداری است

هادی گفت:

سلام از گوشی فروشی ها که قیمت گوشی نات اکتیو رو میپرسی یه قیمتی رو میگن ایا این قیمت شامل هزینه ریجستر میشه؟یا جدا ازم میگیرن؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
قیمت‌های گوشی آیفون در بازار متغیر است اما هزینه رجیستری جداگانه دریافت نمی‌شود

هادی گفت:

سلام از گوشی فروشی ها که قیمت گوشی نات اکتیو میپرسی یه قیمتی میگن ایا این قیمته شامل قیمت ریجستر میشه یا نه؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
قیمت‌های گوشی آیفون در بازار متغیر است اما هزینه رجیستری جداگانه دریافت نمی‌شود

ساجده سجادی گفت:

بین گوشی های ایفون ۱۱ به بعد کدومشون نسبت به قیمتشون بهترن و اینکه ساده یا پرومکس‌؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر مشکل قیمت ندارید، ۱۳ پرومکس و اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید، ۱۲ پرومکس بهتر است

ناشناس گفت:

گوشی اکتیو یعنی دست دوم ، بالا برید پایین بیایید ، اکتیو جنس دست دوم محسوب میشه ، الکی داستان سرایی نکنید ،

سمیه حسینی نژاد گفت:

عالی بود اطلاعات

اره برام مهمه نات اکتیوباشه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خوشحالیم از اینکه این مطلب برای شما مفید واقع شده

شهاب گفت:

اگه گوشی not active بخریم بعد از گذاشتن سیم کارت نیاز به اقدام خاصی و یا پرداخت هزینه هست بابت ریجستر و…

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر نیازی به پرداخت هزینه بابت رجیستر نیست. همانطور که توضیح داده شده نات اکتیو یعنی پلمپ شده اما به معنای رجیستر نشده نیست و این دستگاه‌ها نیز رجیستر شده‌اند

انصاری گفت:

به نظرم نات اکتیو خریدن مطمئن تره. دم این همه پول میده حالا یه تومنم روش میزاره ولی اکتیو نمیخره.

شاهین گفت:

اکتیو آکبند است یا نات اکتیو کدومشون آکبند هستن کاملا؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام روز شما بخیر.
آیفون اکتیو از جعبه خارج شده و برای فعال سازی یک بار روشن شده. اما آیفون نات اکتیو اکبند هست.
موفق باشید.

محمدهادی گفت:

اخه اگه هرجای دنیا بود میشد اعتماد کرد و خرید اما فروشندگان ایرانی یک روده راست توی شکمشون نیست و امکان داره گوشی کارکرده رو به اسم اکتیو بدن ،توی مشهد چندین بار دیدم دوستانی ک گوشی فروشی دارن همواره به پوز خند میگن بده به ما به عنوان اکتیو بندش میکنیم به یکی دیگه

حسین رجب چالی گفت:

سلام. وقتتون بخیر
درسته حق با شماست. فروشگاه‌ها معمولا چنین کارهایی انجام می‌دن. البته فروشگاه اعتبارکالا به دلیل اینکه همه محصولاتش پلمپ گارانتی داره، کاملا تضمین می‌شه که گوشی کار نکرده است و اگر به هر دلیلی گوشی مشکلی داشته باشه گوشی تعویض می‌شه.