etebarkala snappay
etebarkala snappay

۱۲ ویژگی مفید تلگرام که باید از آن استفاده کنید

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
۱۲ ویژگی مفید تلگرام که باید از آن استفاده کنید

دلایل شما برای استفاده از تلگرام هر چه که باشد، اول از همه استفاده از یک برنامه پیام رسانی قوی است. تلگرام یک جایگزین عالی برای پیام‌رسانی واتس‌اپ و اس‌ام‌اس است.

چنانچه بجز موارد ابتدایی مانند ارسال پیام، استفاده دیگری از این برنامه نکرده باشید، باید بگوییم که بسیاری از بهترین عملکردهای تلگرام را از دست داده‌اید. در این مطلب از مجله اعتبارکالا، برخی از ویژگی‌های کمتر شناخته شده تلگرام را که ممکن است تا به حال نادیده گرفته باشید را به تفصیل شرح خواهیم داد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

۱- شماره تلفن را انتقال دهید یا شماره دوم اضافه کنید

اگر قصد دارید شماره تماس خود را تغییر دهید اما نگران انتقال تمام مخاطبین و سایر اطلاعات موجود در تلگرام‌تان هستید، باید گفت که جای نگرانی نیست. تلگرام تمامی این کارها را برای شما انجام می‌دهد. شما به راحتی می‌توانید شماره تلفن پیوست شده به حساب خود را بدون از دست دادن هیچ یک از چت‌ها یا مخاطبین خود تغییر دهید.

برای تغییر شماره‌ای که از آن برای تلگرام استفاده می‌کنید، وارد بخش تنظیمات که در داخل منوی سمت چپ اندروید است شوید. در آیفون، در منوی بعدی، روی Edit در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید. این مرحله در اندروید ضروری نیست.

سپس Change Number را انتخاب کرده و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. با این کار همه پیام‌ها، مشتریان و رسانه‌ها به شماره موبایل جدید شما منتقل می‌شوند. به علاوه، تلگرام به طور خودکار شماره جدید شما را به دفترچه آدرس همه مخاطبین شما اضافه می‌کند.

تلگرام همچنین به شما این امکان را می‌دهد از چندین حساب به طور همزمان استفاده کنید. برای اندروید، در نوار کناری سمت چپ، روی اطلاعات تماس خود ضربه بزنید تا تغییردهنده حساب باز شود سپس افزودن حساب را انتخاب کنید. در آیفون، روی Edit در صفحه نمایه ضربه بزنید و Add Another Account را انتخاب کنید.

۲- چندین عکس پروفایل را در تلگرام آپلود کنید

در مورد چندتایی صحبت می‌کنیم، تلگرام به شما این امکان را می‌دهد تا عکس‌های پروفایل اضافی را آپلود کنید. مخاطبین شما آخرین عکس را به عنوان تصویر پروفایل شما مشاهده می‌کنند اما با ورود به پروفایل شما می‌توانند سایر عکس‌ها را نیز مانند ورق زدن آلبوم تماشا کنند.

برای آپلود تصاویر نمایه جدید، تنظیمات را باز کنید. در اندروید، روی نماد دوربین در بالا سمت راست ضربه بزنید. در آیفون، روی دکمه Edit ضربه بزنید و Set New Photo or Video را انتخاب کنید. می‌توانید یک عکس جدید بگیرید، یک عکس موجود را آپلود کنید و یا عکس فعلی خود را حذف کنید.

روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید تا همه تصاویری را که در گذشته آپلود کرده‌اید مشاهده کنید. روی گزینه Set as Main Photo که در منوی بالا سمت راست ظاهر می‌شود (به صورت سه نقطه در اندروید یا ویرایش در آیفون) ضربه بزنید تا یک تصویر قدیمی را به عنوان تصویر نمایه فعلی خود تنظیم کنید.

۳- چت‌های مخفی تلگرام را امتحان کنید

در حالی که تمام چت‌های تلگرام رمزگذاری شده است، چت‌های پیش فرض همچنان در سرورهای تلگرام ذخیره می‌شوند. این امر به راحتی به شما امکان دسترسی به چت‌ها را در چندین دستگاه می‌دهد که ممکن است نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی ایجاد کند.

برای حفظ حداکثری حریم خصوصی، می‌توانید چت‌های مخفی تلگرامی ایجاد کنید که از رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کنند. این چت‌ها در سرورهای تلگرام ذخیره نمی‌شوند، بنابراین شما فقط می‌توانید با گوشی خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر یکی از طرفین پیامی را حذف کند، در هر دو دستگاه ناپدید می‌شود. و در صورت تمایل می‌توانید یک دوره خود تخریبی برای تمامی عکس‌ها و فیلم‌ها مشخص کنید.

در اندروید، به سادگی منوی سمت چپ را باز کنید و گپ مخفی جدید را انتخاب کنید تا یک منوی جدید شروع شود. در iPhone، یک چت را باز کنید، روی نام مخاطب در بالا ضربه بزنید، More را انتخاب کنید و سپس Start Secret Chat را بزنید.

۴- ظاهر تلگرام را سفارشی کنید

در تلگرام می‌توانید رنگ و پس زمینه را تنظیم کنید. اگر دوست دارید، حتی می‌توانید تم سفارشی خود را تنظیم کنید تا تلگرام دقیقا آنطور که دوست دارید به نظر برسد.

برای تنظیم تم، به Settings > Chat Settings در اندروید یا Settings > Appearance در iOS بروید. در اینجا می‌توانید اندازه متن، رنگ‌های حباب، تنظیمات حالت شب و گزینه‌های مشابه را تغییر دهید. پس زمینه چت را انتخاب کنید تا یک تصویر زمینه جدید برای گروه‌های خود تنظیم کنید.

برای ایجاد تم خود در اندروید، روی دکمه سه نقطه ضربه بزنید و در iOS به Chat Themes بروید و ایجاد تم جدید را انتخاب کنید. در اینجا، اگر هیچ یک از گزینه‌های پیش فرض را دوست ندارید، می‌توانید تم مورد پسند خود را ایجاد کنید.

به لطف تم‌های ابری، می‌توانید با استفاده از یک پیوند، تم‌های سفارشی خود را به اشتراک بگذارید یا تم‌های ایجاد شده توسط دیگران را امتحان کنید. اگر مالک طرح، زمینه را به‌روزرسانی کند، همه افرادی که از طریق آن پیوند از آن استفاده می‌کنند، تغییرات را مشاهده خواهند کرد. روی یک طرح زمینه به مدت طولانی فشار دهید و اشتراک گذاری را انتخاب کنید تا در دسترس دیگران قرار گیرد.

برای یافتن تم‌های بیشتر، کاربران اندروید می‌توانند اپلیکیشن Themes for Telegram را امتحان کنند. اگر از آیفون استفاده می‌کنید، به Subreddit Themes Telegram نگاهی بیندازید.

۵- از ربات‌های تلگرام استفاده کنید

مانند بسیاری از برنامه‌های ارتباطی، تلگرام شامل ربات‌های چت است. ربات‌ها عملکردهای مفیدی را هم به تنهایی و هم به چت شما اضافه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند همه چیز را از بررسی آب و هوا گرفته تا بازی کردن انجام دهند.

۶- گزینه Auto-Night Mode را فعال کنید

آیا تمایل دارید که از هر دو حالت روشن و تاریک استفاده کنید؟ تلگرام دارای قابلیت شبانه خودکار است تا برنامه شما را در شب پر نور نباشد. برای استفاده از آن در اندروید به Settings > Chat Settings بروید و در iOS به بخشSettings > Appearance  بروید. حالت Auto-Night Mode را انتخاب کرده تا نحوه عملکرد آن را انتخاب کنید.

شما چهار گزینه برای انتخاب خواهید داشت

  • پیش فرض سیستم اندروید یا سیستم iOS (System Default)؛ موضوع را با حالت فعلی سیستم عامل شما مطابقت می‌دهد.
  • برنامه ریزی شده (Scheduled)؛ حالت شب هنگام غروب خورشید شروع می‌شود و با طلوع دوباره خورشید خاموش می‌شود. همچنین می‌توانید زمان‌های خود را برای خاموش و روشن شدن آن تنظیم کنید.
  • تطبیقی ​​اندروید یا خودکار iOS (Adaptive (Android) or Automatic (iOS))؛ حالت به طور خودکار بر اساس سطح نور اطراف شما تغییر می‌کند. شما می‌توانید آستانه روشنی و تاریکی را تعریف کنید.
  • غیرفعال (Disabled)؛ حالت شب خودکار را خاموش کنید و همیشه از تم انتخابی استفاده کنید. این صفحه همچنین به شما این امکان را می‌دهد تم حالت شب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۷- مخاطبین و گروه‌ها را بی صدا کنید

اگر در بسیاری از چت‌های تلگرامی شرکت می‌کنید، صدای مداوم پیام‌ها می‌تواند آزاردهنده شوند. اما شما می‌توانید یک چت را بدون ترک آن بی‌صدا کنید. به این ترتیب، به جای دریافت پینگ برای هر پیام جدید، می‌توانید آن را بی‌صدا کنید.

در اندروید، روی دکمه منوی سه نقطه در سمت راست بالای هر چت تلگرام ضربه بزنید و گزینه Mute notifications را انتخاب کنید. در iOS، روی نام مخاطب یا گروه در بالای صفحه ضربه بزنید و Mute را انتخاب کنید. سپس می‌توانید گپ را برای دوره‌های زمانی مختلف یا برای همیشه بی‌صدا کنید.

۸- لوکیشن فعلی خود را به اشتراک بگذارید

اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما به دیگران این امکان را می‌دهد که حرکت شما به مقصد زیر نظر داشته باشند که این موضوع می‌تواند به امنیت شما کمک کنند. در تلگرام، یک چت را باز کنید، روی دکمه گیره کاغذ (paper clip) ضربه بزنید و مکان را انتخاب کنید تا به اشتراک گذاشته شود.

می‌توانید انتخاب کنید که مکان فعلی یا زنده خود را به اشتراک بگذارید. گزینه Send My Current Location یک به‌روزرسانی  درباره جایی که هستید ارائه می‌کند. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، برنامه به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از ارسال به صورت دستی آن را تغییر دهید، بنابراین کورکورانه به مکان‌ها اعتماد نکنید. علاوه بر انتخاب دستی یک نقطه روی نقشه، می‌توانید یک مکان نزدیک را از لیست انتخاب کنید.

۹- با یک سرور پروکسی متصل شوید

اگر می‌خواهید از تلگرام در منطقه‌ای استفاده کنید که در آن منطقه دسترسی به آن مسدود شده است، می‌توانید از سرور پروکسی استفاده کنید. یک پروکسی می‌تواند جایگزین VPN شده و به شما در دور زدن محدودیت‌های منطقه‌ای کمک کند.

برای استفاده از سرور پروکسی در تلگرام،  به بخش تنظیمات (Settings) > داده و ذخیره سازی (Data and Storage) > تنظیمات پروکسی (Proxy Settings) بروید. گزینه Use Proxy را فعال کنید و برای افزودن آن باید تمام اطلاعات مورد نیاز را پر کنید. در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات سرور را برای این کار به صورت آنلاین پیدا کنید.

۱۰- از ابزارهای چت تلگرام استفاده کنید

تلگرام چند گزینه مفید دیگر در چت ارائه می‌دهد. می‌توانید هر پیامی را با فشار طولانی آن حذف کنید، سپس روی نماد سطل زباله که ظاهر می‌شود ضربه بزنید. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که پیام‌ها را در هر زمانی حذف کنید، حتی پیام‌هایی را که طرف مقابل در چت ارسال کرده است.

تلگرام از هشتگ‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. اگر روی یک هشتگ ضربه بزنید، می‌توانید آن را در تمام چت‌های فعال خود جستجو کنید. این امر باعث می‌شود که در آینده پیام‌ها را پیدا کنید یا اطلاعات را برای خود دسته بندی کنید.

یکی دیگر از گزینه‌های عالی در گروه‌ها یا کانال‌ها، امکان پین کردن پیام‌ها است. روی یک پیام ضربه بزنید و گزینه پین را انتخاب کنید تا بتوانید پیام مورد نظر را در بالای صفحه چت نگه دارید تا تمامی اعضای گروه یا کانال بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

همچنین یک منوی مخفی وجود دارد که با فشار طولانی دکمه Send ظاهر می‌شود. برای به تاخیر انداختن ارسال پیام، برنامه زمانبندی پیام را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید روی Send When Online ضربه بزنید تا زمانی که فرد مقابل در تلگرام فعال است پیام ارسال شود. در نهایت، اگر نمی‌خواهید مزاحم طرف مقابل شوید، ارسال بدون صدا را انتخاب کنید تا پیام را بی‌صدا و بدون دریافت اعلان به طرف مقابل ارسال کنید.

۱۱- حریم خصوصی و امنیت تلگرام را کنترل کنید

از آنجایی که تلگرام به شما امکان برقراری ارتباط با دیگران از جمله افرادی که در لیست مخاطبین شما نیستند را می‌دهد، ممکن است بخواهید حساب خود را خصوصی‌تر کنید. برای تغییر گزینه‌های حریم خصوصی، به بخش تنظیمات (Settings) > حریم خصوصی و امنیت (Privacy and Security) بروید. در اینجا، می‌توانید افرادی را که می‌توانند شماره تلفن، وضعیت فعال و موارد دیگر شما را ببینند، تغییر دهید.

تلگرام همچنین گزینه‌های امنیتی مفیدی را در این منو گنجانده است که نام آن‌ها در اندروید و آیفون کمی متفاوت است. از قفل رمز عبور برای جلوگیری از خواندن چت‌های شما توسط افراد استفاده کنید. می‌توانید تمام جلسات فعال را مرور کنید و ورودهایی را که دیگر استفاده نمی‌کنید خاتمه دهید. در قسمت Advanced، می‌توانید مدت زمانی را که باید بدون هیچ فعالیتی بگذرد، تغییر دهید تا تلگرام به‌طور خودکار حساب شما را حذف کند.

۱۲- پیام‌هایی را که می‌خواهید همیشه به آن‌ها دسترسی داشته باشید ذخیره کنید

زمانی که می‌خواهید به سرعت یک قطعه رسانه را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کنید، تلگرام به راحتی این کار را برای شما انجام می‌دهد. گزینه‌های Saved Messages و cloud scratchpad شخصی شما برای ثبت اطلاعاتی است که می‌توانید در هر دستگاهی که در آن وارد تلگرام شده‌اید به آن دسترسی داشته باشید.

برای ذخیره پیام از جای دیگری در تلگرام، روی آن ضربه بزنید، Forward را انتخاب کنید و پیام‌های ذخیره شده را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید متن، پیوندها، تصاویر و هر چیز دیگری را که می‌خواهید از منابع دیگر جای‌گذاری کنید، وارد این بخش کنید.

سخن پایانی

با این ویژگی‌ها، شما آماده هستید تا به یک کاربر حرفه‌ای تلگرام تبدیل شوید و از مزیت کامل این برنامه استفاده کنید. نکات کوچک زیادی در این برنامه وجود دارد که استفاده از آن را لذت بخش می‌کند. تلگرام یک پیام رسان همه جانبه عالی است، به خصوص زمانی که شروع به استفاده از بهترین ویژگی‌های آن می‌کنید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :