etebarkala snappay
etebarkala snappay

رزولوشن چیست؟ همه چیز درباره رزولوشن صفحه

4.6
(8)

همه چیزی که باید درباره رزولوشن صفحه بدانید

حسین رجب چالی
3 سال پیش
رزولوشن چیست؟ همه چیز درباره رزولوشن صفحه

یافتن بهترین مانیتور یا گوشی موبایل مناسب شما، کاری بسیار سخت است؛ به ویژه وقتی با مشخصات فنی نا‌آشنا هستید. به عنوان مثال، شاید برایتان سوال باشد که رزولوشن صفحه نمایش چیست؟ پاسخ ابتدایی به این سوال این است که رزولوشن صفحه توانایی نمایش محتوای بصری صفحه مانیتور، گوشی یا هر دستگاهی که از نمایشگر استفاده می‌کند را نشان می‌دهد. هرچه وضوح تصویر بالاتر باشد، نمایشگر واضح‌تر است.

در مطلب پیش رو قرار است هر آن چیزی که باید در مورد رزولوشن صفحه بدانید را به شما بگوییم. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید. اگر تا به حال مشخصات فنی گوشی، مانیتور یا تلویزیونی را دیده باشید با برخی از این اصطلاحات آشنایی خواهید داشت. 

رزولوشن صفحه چیست؟

رزولوشن صفحه چیست؟

علاوه بر نوع پنل استفاده شده در صفحه دستگاه، ابعاد نمایشگر، نرخ نوسازی و دیگر موارد نیز اهمیت دارند و وضوح صفحه از اولین مشخصه‌هایی است که هنگام خرید یک دستگاه دارای نمایشگر (مانند تلویزیون، مانیتور، گوشی و غیره) باید به آن توجه کنید. رزولوشن، توانایی نمایش بصری نمایشگر را نشان می‌دهد و از نظر عرض و ارتفاع، از تعداد مشخصی پیکسل تشکیل شده است.

نمایشگری که رزولوشنش فول اچ‌دی 1080p است، ابعاد ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ دارد. این بدان معنی است که عرض نمایشگر ۱۹۲۰ پیکسل و ارتفاع آن ۱۰۸۰ پیکسل است. این ابعاد باعث می‌شود که مجموعا ۲۰۷۳۶۰۰ پیکسل روی صفحه نمایش داده شود.

رزولوشن صفحه چیست؟-1

هرچه رزولوشن صفحه بالاتر باشد، تصویر نمایش داده شده جزئیات بیشتری خواهد داشت؛ چون تعداد پیکسل‌های بیشتری دارد. البته این مسئله به وضوح محتوایی که مشاهده می‌کنید هم مربوط می‌شود. علاوه بر این، هر محتوایی می‌تواند در نمایشگری با رزولوشن بالا بهتر نمایش داده شود.

پیکسل چیست؟

پیکسل‌ها یا عناصر تصویر کوچک‌ترین نقاط فیزیکی روی نمایشگر و همچنین اجزای اصلی نمایشگر هستند. بنابراین، پیکسل‌ها اجزای سازنده هر تصویری هستند که روی نمایشگر دستگاه خود مشاهده می‌کنید. پیکسل و رزولوشن تصویر ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و رزولوشن بالاتر برابر با تعداد پیکسل‌های بیشتر در نمایشگر دستگاه است.

برای تجسم بهتر می‌توانیم پیکسل‌ها را قطعات پازل بنامیم. هر پیکسل قطعه کوچکی از یک تصویر بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهد. به علاوه، هر چه تعداد پیکسل‌های نمایشگر بیشتر باشد، تصاویر دقیق‌تری خواهید داشت.

DPI و PPI چه هستند؟

DPI و PPI چه هستند؟

DPI (نقطه در هر اینچ) تعداد نقاطی که در یک خط یک اینچی اسکن یا پرینت را نشان می‌دهد. برای مانیتورها و نمایشگرها، DPI به نفع PPI (پیکسل در هر اینچ) از دور خارج می‌شود. با اینکه PPI اصطلاح بهتری برای اشاره به مانیتورها و نمایشگرها است؛ اما هر دو عبارت اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

PPI یا DPI تراکم پیکسلی نمایشگر را نشان می‌دهد. تراکم پیکسلی بالاتر به معنی تعداد پیکسل‌های بیشتر در هر اینچ مربع از نمایشگر است.

تراکم پیکسلی به دلیل اینکه کیفیت تصویر نمایشگر را تعیین می‌کند، عامل مهمی محسوب می‌شود؛ چون تراکم پیکسلی بالاتر در حالت کلی تصاویری با ظاهر بهتر به شما خواهد داد. بنابراین می‌توان گفت که تراکم پیکسل به اندازه نمایشگر نیز بستگی دارد.

PPI و اندازه نمایشگر

تصور کنید دو مانیتور دارید کنار هم دارید که هر دو دارای رزولوشن 1080p و Full HD هستند؛ این بدان معنی است که هر دو ۱۹۲۰ پیکسل به صورت افقی و ۱۰۸۰ پیکسل به صورت عمودی دارند. حالا تصور کنید که نمایشگر یکی از آن‌ها ۳۲ اینچ است و دیگری نمایشگر ۲۵ اینچی دارد. حالا می‌توانید ببینید که تراکم پیکسلی در این دو چگونه است. تعداد پیکسل‌های مشابه در نمایشگر ۳۲ اینچی پراکنده‌تر و در نمایشگر ۲۵ اینچی متراکم‌تر است؛ در نتیجه نمایشگر کوچک‌تر خطوط صاف و تصاویر واضح‌تر در اختیار شما خواهد گذاشت.

آیا تراکم پیکسلی بیشتر بهتر است؟

پاسخ این سوال هم بله و هم خیر است. با اینکه به طور کلی تراکم پیکسلی بالاتر بهتر است؛ اما کاهش بازده نیز این وسط خواهیم داشت. هرچه تراکم بیشتر شود، مزایای آن کم‌تر و کم‌تر می‌شود. در نهایت به نقطه‌ای خواهیم رسید که تراکم پیکسلی بیشتر اصلا به وسیله چشم شما قابل مشاهده نخواهد بود.

در مثالی که بالا اشاره کردیم، مانیتور ۲۵ اینچی دارای تراکم پیکسلی تقریبا ۸۸ پیکسل در هر اینچ است؛ در حالی که مانیتور ۳۲ اینچی تراکم پیکسلی 69ppi دارد. در این شرایط می‌توان گفت که تفاوت قابل توجهی در کیفیت تصویر این دو وجود خواهد داشت و نمایشگر ۲۵ اینچی تصاویر را با کیفیت بهتری نمایش می‌دهد. برای مقایسه، امروزه اکثر گوشی‌های موبایل تراکم پیکسلی بین ۳۰۰ تا بیش از ۵۰۰ پیکسل در هر اینچ دارند.

این مطلب را هم بخوانید: چند نکته برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ

مشکل اصلی زمانی به وجود می‌آید که تراکم پیکسلی بالاتر دیگر قابل تشخیص نیست. برخی اعتقاد دارند که تراکم پیکسلی مطلوب حدود 400ppi است؛ در حالی که برخی اعتقاد دارند که تراکم پیکسلی قابل رویت توسط چشم انسان در حدود ۱۰۰۰ پیکسل در هر اینچ است.

رزولوشن‌های معمول نمایشگر کدامند؟

رزولوشن‌های معمول نمایشگر کدامند؟

در زیر برخی از معمول‌ترین رزولوشن‌های نمایشگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

720p

نام‌های دیگر: HD، HD Ready و HD استاندارد

720p یا ۷۲۰ × ۱۲۸۰ رزولوشن مانیتوری به سبک پیش‌رونده است. HD پایین‌ترین کیفیت تصویر است و همه پخش‌کننده‌های HDTV از این کیفیت استفاده می‌کنند. همچنین ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار هم چنین رزولوشنی در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

1080p

نام‌های دیگر: Full HD، FHD

1080p یا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ رزولوشن صفحه‌ای بدون درهم‌تنیدگی است که اولین رزولوشنی محسوب می‌شود که به طور کامل محدوده قابلیت‌های HD نهایت استفاده را می‌برد. وضوح تصویر 1080p در حال حاضر رزولوشن استاندارد تلویزیون‌ها، سرویس‌های پخش اینترنتی، بازی‌های ویدئویی و گوشی‌های موبایل است.

1440p

نام‌های دیگر: 2K، WQHD، QHD

1440p شامل ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل است. این وضوح تصویر به «Quad HD» نیز معروف است؛ به این معنی که ۴ برابر قوی‌تر از نسخه اصلی HD خواهد بود. این رزولوشن گستردگی زیادی ندارد؛ اما می‌توان آن را در محصولات کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ViewSonic و اپل یافت.

4K

نام‌های دیگر: UHD، Ultra HD، 4K UHD

4K به دلیل تعداد پیکسل‌های افقی آن نام‌گذاری شده است و تعداد پیکسل‌های آن برابر با ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ است. وضوح 4K به میزان ۴ برابر بیشتر از 1080p پیکسل دارد. سهم بازار رزولوشن 4K از سال ۲۰۱۴ به اینور رو به افزایش بوده است؛ اما استفاده از آن محدود به سیستم‌های پخش اینترنتی، ویدئو پروژکتور و تلویزیون‌های تجاری می‌شود. البته شرکت سونی در بازار گوشی در حال حاضر تنها برندی است که نمایشگر گوشی‌هایش رزولوشن 4K دارند.

8K

نام‌های دیگر: 8K UHD

رزولوشن 8K دارای تراکم پیکسلی ۴۳۲۰ × ۷۶۸۰ است و در حال حاضر بالاترین رزولوشن صفحه موجود است. این فناوری به قدری جدید است که تلویزیون‌ها و پخش‌کننده‌های 8K به تازگی در دسترس قرار گرفته‌اند. محصولاتی مانند تلویزیون‌ها، مانیتورهای کامپیوتر و دوربین‌های پخش‌کننده از این رزولوشن استفاده می‌کنند.

نسبت ابعاد نمایشگر چیست؟

نسبت ابعاد نمایشگر، مانند هر نسبت دیگری، دو عدد متناسب است که با دو نقطه از هم جدا شده‌اند. نسب ابعاد در مورد مانیتورها و نمایشگر، ارتباط بین عرض و ارتفاع را توصیف می‌کند. نسبت‌های ابعاد معمول در بازار نمایشگر شامل ۴:۳، ۱۶:۹ و ۲۱:۹ می‌شوند.

نسبت تصویر ۴:۳

این نسبت با نام دیگر «تمام صفحه» شناخته می‌شود. نسبت به ابعاد چهار به سه در قرن بیستم استاندارد فیلم‌ها، پخش‌کننده‌ها و مانیتورهای کامپیوتر بود. با ظهور رزولوشن HD، نسبت ۴:۳ دیگر چندان رایج نیست.

نسبت ابعاد ۹:۱۶

نسبت ابعاد ۱۶ به ۹ که به آن «صفحه عریض» نیز می‌گویند؛ استاندارد بین‌المللی برای موارد با وضوح بالا است. از زمانی که ۴:۳ از رونق افتاد، نسبت ۱۶:۹ در دی‌وی‌دی‌ها، تلویزیون، سینما و بازی‌های ویدئویی به مقبولیت رسید.

نسبت ابعاد ۲۱:۹

نسبت ابعاد ۲۱:۹ اصطلاحی بازاریابی است که برای توصیف نسبت ۶۴:۲۷ استفاده می‌شود. به عنوان مرحله بعد از ۱۶:۹، استاندارد بین المللی فعلی ۲۱:۹ است که هنوز کاملا در بازار جای پای خود را پیدا نکرده است. استفاده از این نسبت تاکنون محدود به برخی گوشی‌های هوشمند، مانیتورها و تلویزیون‌های اولتراواید و همچنین پروژکتورهای عریض سینمایی بوده است.

در این مطلب سعی شد تا به طور خلاصه رزولوشن و نسبت تصویر برای شما مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه سوالی در مورد این مطلب دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.6 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :