etebarkala snappay
etebarkala snappay

سرویس volte چیست و چه کاربردی دارد؟

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
سرویس volte چیست و چه کاربردی دارد؟

جدیدترین فناوری در زمینه مکالمه صوتی اپراتورهای تلفن همراه VoLTE نام دارد. این فناوری در ایران نیز توسط اپراتورها عرضه شده و برای همگان فعال است. به همین منظور در این مطلب از مجله اعتبارکالا به معرفی این سرویس صوتی پرداخته‌ایم و کاربردها و نحوه فعال یا غیرفعال کردن آن را آموزش داده‌ایم.

سرویس volte چیست؟

کلمه VoLTE مخفف Voice Over LTE است. همانطور که از نام آن پیداست، VoLTE یک سرویس برقراری تماس صوتی است که از طریق شبکه 4G LTE  انجام می‌شود. این سرویس به شما امکان می‌دهد از طریق شبکه LTE خود به جای شبکه استاندارد اقدام به برقراری تماس کنید.

سرویس VoLTE کیفیت و وضوح تماس‌های صوتی شما را بالاتر می‌برد. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا از دیتای موبایل خود، به غیر از دانلود یا مرور وب برای برقراری تماس نیز استفاده کنید.

مزایای استفاده از سرویس VoLTE

اکنون اکثر گوشی‌های هوشمند از VoLTE پشتیبانی می‌کنند و تقریباً همه اپراتورهای شبکه نیز از سرویس VoLTE در سراسر جهان پشتیبانی می‌کنند. اگر تلفن شما از VoLTE پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید گوشی هوشمند خود را عوض کنید یا منتظر بروزرسانی نرم‌افزاری باشید که ممکن است این ویژگی را به همراه داشته باشد. اگر گوشی هوشمند شما از VoLTE پشتیبانی نکند، متوجه می‌شوید که قادر نیستید از داده و صدا به طور همزمان استفاده کنید.

هنگام برقراری تماس VoLTE، می‌توانید از داده‌های خود برای تماس و مرور همزمان استفاده کنید. سرویس VoLTE به یکی از بهترین ابزارها جهت بهبود تماس‌های صوتی در سراسر جهان تبدیل شده است. این سرویس دارای مزایای متعددی است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

1. تماس با کیفیت بالا

مهمترین مزیت 4G VoLTE بهبود کیفیت تماس است. در تماس‌های صوتی می‌توانید با وضوح بالا با کاربران ارتباط برقرار کنید. در حالی که کیفیت تماس نسل‌های قبلی شبکه مانند 2G و 3G با کیفیت بالا نبود، 4G VoLTE سه برابر کیفیت تماس بهتر از 3G و تا شش برابر کیفیت تماس 2G را ارائه می‌دهد.

2. عمر باتری خوب

ممکن است متوجه شده باشید که بدون VoLTE، هر زمان که تماس برقرار می‌کنید، شبکه 4G شما به 3G سوئیچ می‌کند و باعث می‌شود گوشی هوشمند باتری بیشتری از حد معمول مصرف کند. با VoLTE، حتی اگر در حال مکالمه باشید، تلفن شما به 3G تغییر نمی‌کند و در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌کند.

3. پوشش بیشتر و اتصال بهتر

اگر بدانید تماس‌های VoLTE می‌توانند تا دو برابر سریع‌تر از سیگنال‌های 2G یا 3G متصل شوند، شگفت‌زده خواهید شد. همچنین، 4G در حال حاضر به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس است. سیگنال 4G روی طیف ۸۰۰ مگاهرتز کار می‌کند که از طیف 2G یا 3G دسترسی بیشتری دارد. این طیف حتی می‌تواند به اجسام عظیم نفوذ کند، کاری که نسل‌های قبلی قادر به انجام آن نبودند. بنابراین، حتی اگر در زیرزمین یا در طبقه بالا باشید، به شبکه تماس متصل خواهید بود و تماس شما قطع نمی‌شده یا از کیفیت آن کاسته نمی‌شود.

4. چند وظیفه‌ای

بدون VoLTE، در هنگام تماس، شبکه 4G شما را از استفاده از اینترنت سریع محدود می‌کند به 3G تبدیل می‌شود. با 4G VoLTE شبکه 4G شما ثابت می‌ماند و به شما این امکان را  می‌دهد تا به طور همزمان از دیتای اینترنت خود در بین تماس‌ها استفاده کنید. می‌توانید در طول تماس‌های VoLTE، به مرور کردن وب بپردازید و یا در شبکه‌های اجتماعی گشتی بزنید.

5. تماس‌های ویدیویی از طریق VoLTE

حتی می‌توانید با استفاده از داده بسیار کمی از طریق VoLTE تماس‌های ویدیویی برقرار کنید. معمولاً برای تماس‌های ویدیویی باید برنامه‌های شخص ثالث مانند Skype، Google Meet، Zoom و غیره را دانلود کنید. اما با 4G VoLTE ، نیازی به نصب برنامه دیگری ندارید. تلفن‌های سازگار با 4G VoLTE از تماس‌های ویدیویی در سیستم تماس خود پشتیبانی می‌کنند. همچنین، 4G VoLTE باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری در تماس‌های ویدیویی می‌شود.

محدودیت های خدمات VoLTE

1. محدودیت تماس HD

در حالی که تماس‌های VoLTE تماس‌هایی با کیفیت بالاتر ارائه می‌کنند، این ویژگی محدود به تماس‌هایی است که فقط بین دو گوشی دارای VoLTE انجام می‌شود. اگر یک گوشی VoLTE فعال باشد و دیگری فعال نباشد، آنگاه تماس با کیفیت استاندارد خواهد بود و HD نخواهد بود.

2. به اینترنت نیاز دارد

تماس‌های VoLTE برای کار کردن به اتصال داده یا سیگنال 4G نیاز دارند. در غیر این صورت، نمی‌توانید تماس‌های HD برقرار کنید یا از اینترنت استفاده کنید.

3. پشتیبانی گوشی مورد نیاز است

برای فعال کردن خدمات VoLTE، دستگاه شما باید سازگار باشد. بسیاری از کاربران خدمات VoLTE را در تلفن هوشمند خود فعال نمی‌کنند. در حالی که برخی از گوشی‌های هوشمند این سرویس را با به روز رسانی دریافت می‌کنند، بسیاری از مدل‌های قدیمی با VoLTE ناسازگار هستند.

چگونه VoLTE را در تلفن هوشمند خود فعال یا غیرفعال کنیم

فعال و غیرفعال کردن VoLTE در تلفن هوشمند شما یک فرآیند ساده است و به چیزی بیش از گوشی هوشمند شما نیاز ندارد. تنها شرط این است که تلفن شما باید از 4G VoLTE پشتیبانی کند. شرکت‌های مخابراتی و تلفن‌های هوشمند گاهی اوقات تماس‌های VoLTE را تماس‌های HD می‌نامند. بنابراین، اگر تلفن شما دارای گزینه تماس HD است، باید آن را در نظر داشته باشید.

نماد VoLTE1 در تلفن هوشمند شما به این معنی است که تماس VoLTE (صدا از طریق LTE) برای سیم ۱ فعال است. در همین حال، VoLTE2 نشان می‌دهد که همان عملکرد برای سیم ۲ در دستگاه شما فعال است. در ادامه نحوه غیرفعال کردن تماس‌های VoLTE در تلفن هوشمند را شرح خواهیم داد.

نحوه غیرفعال کردن VoLTE در اندروید

برای خاموش کردن VoLTE، تلفن شما باید VoLTE را فعال کرده باشد. می‌توانید با جستجوی نماد VoLTE در نوار اعلان بالا همراه با شبکه‌های تماس، بررسی کنید.

به تنظیمات بروید و Connection > Mobile Networks را جستجو کنید. روی سیم کارت اصلی خود کلیک کنید. دکمه جابجایی VoLTE را پیدا کنید و آن را خاموش کنید. برای فعال کردن مجدد آن، می‌توانید مراحل را به صورت معکوس دنبال کنید.

نحوه غیرفعال کردن VoLTE در iOS

کاربران آیفون می‌توانند این گزینه را در گزینه‌های Cellular Data پیدا کنند. توجه داشته باشید که اگر دستگاه شما دو سیم کارت نصب کرده باشد، نحوه فعال/غیرفعال کردن VoLTE در آیفون خود ممکن است متفاوت باشد.

به بخش Settings > Cellular > Cellular Data Options > Voice & Data بروید و از آنجا گزینه VoLTE را فعال کنید. یا به Settings > Mobile Data > Mobile Data Options > Voice & Data بروید و روی Enable LTE کلیک کنید.

آیا برای برقراری تماس‌های VoLTE باید گوشی را ارتقا داد؟

با وجود زندگی در دنیای فناوری، برخی از تلفن‌های هوشمند از تماس‌های VoLTE پشتیبانی نمی‌کنند. گوشی‌های هوشمند متعدد و شرکت‌های مخابراتی، ویژگی‌های VoLTE را از طریق به روز رسانی نرم‌افزار ارائه می‌دهند.

چندین اپراتور قبلاً خدمات 3G را متوقف کرده‌اند که هیچ انتخاب دیگری برای کاربران باقی نمی‌گذارد. بنابراین، اگر به دنبال اتصال و عملکرد بهتر تماس هستید، ارتقا به یک تلفن هوشمند دارای VoLTE تصمیم خوبی است. حتی می‌توانید از این برنامه‌ها برای برقراری یا دریافت تماس‌های داخلی و بین المللی رایگان از طریق Wi-Fi یا تلفن همراه استفاده کنید.

سخن پایانی

محبوبیت جهانی VoLTE همچنان در حال افزایش است. با این حال، باید هزینه‌های مربوط به استفاده از اتصالات داده اینترنتی را برای برقراری تماس در نظر بگیرید. این تماس‌ها به صرفه جویی در هزینه‌ تماس‌های شما کمک می‌کنند و سرعت و کیفیت بالایی را در برقراری تماس ارائه می‌دهد. در حالی که اغلب گوشی‌های جدید به فناوری 5G مجهز شده‌اند، ممکن است شاهد فناوری‌های جدیدی باشید که جایگزین خدمات تماس VoLTE می‌شوند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

مهدی خادم گفت:

با سلام از زمانیکه این علامت کنار شارژ گوشیم قرار گرفته روی کیفیت صدا تاثیر گذاشته یعنی وقتی با من تماس گرفته میشه من صدای اونا رو می‌شنوم ولی اونا صدای منو نمیشنون

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
سرویس Volte برای بهبود تماس راه اندازی شده و ارتباطی با نقص تماس شما ندارد. مشکل از میکروفون گوشی شما بوده و باید به یک تعمیرکار موبایل مراجعه نمایید

گرجی گفت:

با سلام از زمانیکه این علامت کنار شارژ گوشیم نشسته وقتی کسی با من تماس میگیره من صداشونو دارم ولی اونا صدای منو ندارن