etebarkala snappay
etebarkala snappay

کابل OTG چیست و چه کاربردی دارد

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
کابل OTG چیست و چه کاربردی دارد

اگر یک گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی دارید، در واقع می‌توانید خیلی بیشتر از آنچه تصور کنید با آن کارهای گوناگون انجام دهید. می‌توانید کنترل‌کننده‌های بازی را برای پخش عناوین مورد علاقه خود، به آن متصل کنید. شما حتی می‌توانید تجهیزات جانبی نظیر صفحه کلید و یا ماوس را نیز برای انجام بازی به گوشی اندرویدی خود متصل کنید.

در حالی که امروزه بسیاری از لوازم جانبی بی‌سیم هستند و از طریق بلوتوث یا وای‌فای به آن متصل می‌شوند، می‌توانید از درگاه شارژ گوشی هوشمند خود نیز برای اتصال لوازم جانبی سیمی و لوازم جانبی استفاده کنید. روش انجام این کار با استفاده از فناوری معروف به USB OTG یا USB On-The-Go صورت می‌گیرد.

فناوری OTG به دستگاه شما اجازه می‌دهد به عنوان میزبان عمل کند و دستگاه‌های خارجی متصل به آن را شناسایی کند. از OTG استفاده زیادی می‌شود و کاربردهای متعددی دارد. در حالی که تا چند سال پیش تنها تعداد کمی از گوشی‌های هوشمند از OTG پشتیبانی می‌کردند، اکنون، اکثر گوشی‌های هوشمند از مقرون‌به‌صرفه گرفته تا گوشی‌های هوشمند پرچمدار، از اتصالات OTG پشتیبانی می‌کنند. در این مطلب نحوه کار OTG را شرح داده و برخی از کاربردهای خوب OTG را به اختصار بیان کرده‌ایم.

کابل OTG  چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، OTG مخفف On-The-Go است که نشان می‌دهد می‌توانید لوازم جانبی مجهز به USB خود را به گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی خود متصل کرده و در حالی که حرکت می‌کنید از آن استفاده کنید. این بخشی از مشخصات USB 2.0 است و اساسا به پورت شارژ گوشی هوشمند شما اجازه می‌دهد تا به روشی مشابه پورت USB-A رایانه شخصی یا لپ‌تاپ عمل کند. درست مانند روشی که می‌توانید درایوهای فلش، صفحه کلید، وب کم و غیره را به رایانه خود وصل کنید، OTG به شما این امکان را می‌دهد از لوازم جانبی مشابه در دستگاه‌های قابل حمل مانند تلفن هوشمند یا تبلت استفاده کنید.

هر دستگاه USB می‌تواند دو نقش داشته باشد، میزبان و دستگاه. به طور کلی، ابزاری مانند تلفن هوشمند نقش دستگاه را به عهده می‌گیرد، اگر یک تلفن هوشمند را به عنوان مثال از طریق USB به رایانه وصل کنید، رایانه میزبان است در حالی که تلفن هوشمند دستگاهی است که به میزبان متصل است. هاست، دستگاه خارجی را که در این مورد یک گوشی هوشمند است تغذیه می‌کند و می‌تواند اطلاعات را انتقال دهد.

با استفاده از OTG، یک گوشی هوشمند می‌تواند به عنوان یک میزبان نیز عمل کند و به تلفن هوشمند شما این امکان را می‌دهد تا علاوه‌بر اینکه داده‌های مورد نظر شما را انتقال دهد، دستگاه خارجی را نیز شارژ کند.

کاربرد رایج USB OTG

کابل OTG را می‌توان برای اهداف متعددی استفاده کرد، از اتصال درایو فلش برای کپی کردن برخی عکس‌ها گرفته تا اتصال یک دانگل که به شما این امکان را می‌دهد تا یک کابل LAN را برای دسترسی به اینترنت فوق سریع در تلفن هوشمند خود وصل کنید. در ادامه بهترین موارد استفاده از OTG را که می‌تواند عملکرد تلفن هوشمند شما را افزایش دهد ذکر کرده‌ایم.

  • اتصال درایوهای فلش، هارد دیسک‌های خارجی یا حتی یک SSD برای انتقال داده‌ها به گوشی هوشمند و یا  از گوشی هوشمند به آن. به گوشی‌های هوشمند امروزی که با فضای ذخیره‌سازی سریع UFS عرضه می‌شوند، اگر یک SSD خارجی را از طریق OTG وصل کنید، کپی کردن فایل‌های بزرگ مانند فیلم‌ها و بازی‌ها فقط در ظرف مدت کوتاه چند ثانیه صورت می‌گیرد.
  • اگر به دنبال دریافت بهترین صفحه کلید مکانیکی برای جلسات تایپ طولانی هستید، می‌توانید صفحه کلید رایانه خود را از طریق OTG به گوشی هوشمند خود متصل کنید و مقالات یا ایمیل‌های طولانی را تایپ کنید. به خصوص اگر گوشی تاشوی مانند Samsung Galaxy Z Fold 2 دارید، می‌توانید صفحه کلید خود را متصل کرده و هنگام تایپ از نمایشگر گوشی به عنوان مانیتور استفاده کنید.
  • همراه با صفحه کلید، می‌توانید ماوس رایانه خود را نیز وصل کنید تا یک تجربه کامل شبیه رایانه شخصی را تکرار کنید. گوشی‌های هوشمند اندرویدی به اندازه کافی قدرتمند هستند که بتوانند از پس بسیاری از کارها برآیند و اگر رایانه خود را در سفر به همراه ندارید، می‌توانید به راحتی با تلفن هوشمند و تبلت اندرویدی خود، کار تایپ یا حتی ویرایش عکس‌ها و ویدیوها را به راحتی انجام دهید.
  • اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و یک کنترلر بازی سیمی دارید، می‌توانید آن‌را نیز از طریق OTG به گوشی هوشمند خود متصل کنید و از بازی لذت ببرید بدون اینکه انگشتانتان جلوی دید نمایشگر شما را بگیرند.
  • اگر از اعلام اپل مبنی بر دریافت صدای بدون افت صدای اپل موزیک هیجان زده شده‌اید و می‌خواهید آن‌را در گوشی هوشمند خود تجربه کنید، می‌توانید این کار را با کمک یک DAC خارجی متصل به گوشی هوشمند خود از طریق OTG انجام دهید. اگر یک USB-A DAC دارید، یک کابل یا دانگل OTG تمام چیزی است که برای اتصال آن به گوشی هوشمند و لذت بردن از صدای واضح نیاز دارید.
  • می‌توانید یک وب‌کم خارجی را برای جلسات آنلاین خود به کمک OTG به گوشی هوشمند خود وصل کنید، یا حتی اگر دوست دارید یک دوربین DSLR را وصل کنید. همچنین اگر گوشی شما باتری بزرگی دارد، می‌توانید سایر گوشی‌های هوشمند را با استفاده از OTG به آن متصل کرده و شارژ کنید.

سخن پایانی

بسته به نوع پورت گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی شما، می‌توانید کابل یا دانگل OTG را با قیمت بسیار ارزان تهیه کنید. در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها و لوازم جانبی مدرن دارای کانکتورهای USB-C هستند که اگر تلفن شما دارای درگاه USB-C نیز باشد، می‌توانند مستقیما به گوشی هوشمند شما وصل شوند، برخی از گجت‌های قدیمی ممکن است دارای کانکتورهای USB-A باشند که باید از طریق کابل USB-C به USB-A یا میکرو USB به USB-A به OTG وصل شوند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :