etebarkala snappay
etebarkala snappay

حالت USB Debugging در اندروید چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

3
(2)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
حالت USB Debugging در اندروید چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

اندروید به ظاهر یک سیستم‌عامل ساده با کاربری آسان برای تمامی کاربران است، اما ویژگی‌های‌ پنهان زیادی را برای کاربران حرفه‌ای خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال احتمالا در رابطه با منوی مخفی Developer Options اطلاعاتی داشته باشید. همانطور که از نام آن پیداست، این ویژگی‌ها برای توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های ویژه اندرویدی می‌سازند مفید هستند، اما برای یک کاربر معمولی چندان مهم نیستند.

یکی از شناخته شده‌ترین ویژگی‌های توسعه دهندگان اندروید، USB Debugging است. در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم این ویژگی را به طور کامل شرح دهیم تا در نهایت تصمیم بگیرید که آن را فعال کنید یا خیر. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

حالت USB Debugging در اندروید چیست؟

حالت USB Debugging به دستگاه‌های اندرویدی اجازه می‌دهد تا با رایانه‌ای که Android SDK را اجرا می‌کند ارتباط برقرار کرده تا از عملیات پیشرفته استفاده کند. هنگامی که برنامه‌های اندرویدی را توسعه می‌دهید، باید کیت توسعه‌دهنده نرم‌افزار Android (SDK) را روی رایانه خود نصب کنید. یک SDK ابزارهایی که توسعه دهندگان برای ایجاد برنامه در یک پلتفرم خاص نیاز دارند را ارائه می‌دهد.

معمولا USB Debugging را در کنار اندروید استودیو که یک محیط توسعه برای برنامه‌های اندروید است نصب می‌کنند و شامل مجموعه‌ای از ابزارهایی است که برای هر توسعه‌دهنده‌ای حیاتی خواهد بود، مانند ابزار debugger  که برای رفع مشکلات و ویرایش تصاویر کاربرد دارد.

کتابخانه‌ها یکی دیگر از اجزای کلیدی SDK هستند که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا عملکردهای رایج را بدون نیاز به کدگذاری مجدد انجام دهند. به عنوان مثال، اندروید دارای یک عملکرد چاپ داخلی است، بنابراین هنگام نوشتن یک برنامه، نیازی به ارائه روش جدیدی برای چاپ ندارید.

شما می‌توانید کارهای زیادی با اندروید از طریق خود دستگاه انجام دهید. اما توسعه دهندگان به گزینه‌های بیشتری نیاز دارند. انتقال دستی فایل‌ها بین دستگاه‌ها، اجرای دستورات و انجام کارهای مشابه روی گوشی در حین توسعه، دردسر بزرگی خواهد بود. در عوض، توسعه دهندگان از ابزارهای تعبیه شده در Android Studio و Android SDK برای ساده‌سازی این فرآیندها استفاده می‌کنند. و برای این کار باید USB debugging را فعال کنند.

اگر به Android Studio نیاز ندارید، می‌توانید Android SDK را به تنهایی نصب کنید. شما باید این کار را برای بسیاری از روش‌های رایج روت کردن و همچنین انجام سایر کارهای پیشرفته انجام دهید.

فعال کردن USB Debugging به تلفن شما این امکان را می‌دهد که به طور کامل به رایانه شخصی متصل شده و ارتباط برقرار کند تا بتوانید از این ابزارها استفاده کنید. اگر فقط می‌خواهید گوشی و رایانه شخصی خود را با استفاده از بلوتوث یا کابل USB برای کارهای ساده مانند همگام‌سازی عکس‌ها وصل کنید، نیازی به فعال کردن USB Debugging نیست.

چگونه می‌توان USB Debugging را در اندروید فعال کرد؟

در دستگاه‌های اندرویدی جدید، USB Debugging را در منوی Developer Options خواهید دید که به‌طور پیش‌فرض پنهان است.

برای باز کردن قفل آن، به تنظیمات رفته و به پایین صفحه About phone بروید. دوباره در منوی بعدی به پایین اسکرول کنید تا یک ورودی شماره ساخت را در پایین مشاهده کنید. چندین بار روی آن ضربه بزنید و در نهایت یک اعلان خواهید دید که به شما اطلاع می‌دهد که اکنون یک توسعه دهنده هستید.

سپس به تنظیمات برگردید و دوباره به پایین بروید. ورودی System را باز کنید و در صورت نیاز بخش Advanced را باز کنید. در اینجا یک ورودی جدید با عنوان Developer options را خواهید دید.

بسته به نسخه اندروید شما، این مراحل می‌توانند کمی متفاوت باشند. به‌عنوان مثال، ممکن است ورودی گزینه‌های برنامه‌نویس را در صفحه تنظیمات اصلی فهرست شده ببینید. صرف نظر از این، هنگامی که در منوی Developer options قرار گرفتید، در زیر هدر Debugging به دنبال USB debugging بگردید. برای فعال کردن آن، نوار لغزنده را بزنید و هشدار اندروید را تایید کنید.

اکنون USB Debugging را فعال کرده‌اید. برای استفاده از آن، فقط باید گوشی خود را با استفاده از کابل USB به رایانه شخصی وصل کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، پیامی را روی تلفنتان می‌بینید که از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید USB debugging را برای آن رایانه مجاز کنید یا خیر.

این یک ویژگی امنیتی است که برای ایمن نگه داشتن دستگاه شما طراحی شده است، بنابراین قبل از پذیرش آن از ایمن بودن رایانه‌ای که به آن متصل شده‌اید مطمئن شوید. اگر به اشتباه درخواست دستگاهی را پذیرفتید، از همان صفحه گزینه‌های برنامه‌نویس Revoke USB debugging authorisations را انتخاب کنید تا همه رایانه‌های مورد اعتماد بازنشانی شوند.

حالت USB debugging اندروید چه کاری انجام می‌دهد؟

بدون USB Debugging، نمی‌توانید هیچ دستور پیشرفته‌ای را از طریق کابل USB به تلفن خود ارسال کنید. بنابراین، توسعه‌دهندگان باید USB debugging را فعال کنند تا بتوانند برنامه‌ها را بین دو دستگاه انتقال داده و آزمایش کنند.

هنگامی که یک بیلد جدید از برنامه خود را در Android Studio ایجاد می‌کنید و می‌خواهید آن را آزمایش کنید، می‌توانید آن را تنها با چند کلیک به دستگاه متصل خود منتقل کنید تا اجرا شده و بلافاصله در گوشی هوشمند شما ظاهر می‌شود. این اقدام بسیار سریع‌تر از بارگذاری دستی فایل‌های APK است.

یکی از دلایلی که سایر افراد ویژگی USB debugging را فعال می‌کنند، روت کردن گوشی هوشمند اندرویدی است. روش‌های روت کردن بسته به نوع دستگاه متفاوت است و در طول زمان تغییر می‌کند، اما بیشتر روش‌ها شامل برنامه‌هایی هستند که از دسکتاپ خود اجرا می‌کنید. هنگامی که USB debugging را فعال و تلفن خود را وصل کردید، می توانید از ابزاری برای ارسال دستورالعمل های root به دستگاه خود استفاده کنید.

همچنین برای استفاده از دستورات Android Debug Bridge (ADB) باید USB Debugging را روشن کنید. با استفاده از آن‌ها، می‌توانید فایل‌های APK ذخیره شده در رایانه شخصی خود را روی تلفن خود نصب کنید، فایل‌ها را منتقل کنید و گزارش‌های دستگاه را برای خطاهای debugging مشاهده کنید. دستورات ADB و Fastboot همچنین می‌توانند اطلاعات دستگاه bricked شما را حتی زمانی که نمی‌توانید به طور معمول آن را روشن کنید، ذخیره کنند.

آیا USB Debugging ایمن است؟

با فعال بودن USB Debugging، وصل کردن گوشی هوشمند به یک درگاه شارژ عمومی می‌تواند آن را در معرض خطر قرار دهد. اگر شخصی به پورت دسترسی داشته باشد، به طور بالقوه می‌تواند اطلاعات دستگاه شما را بدزدد یا برنامه‌های مخرب را به آن انتقال دهد. به همین دلیل است که اندروید یک اعلان تایید نمایش می‌دهد، بنابراین به رایانه‌ای که به آن اعتماد ندارید متصل نمی‌شوید.

علاوه بر این، فعال کردن USB Debugging باعث می‌شود اطلاعات گوشی شما در صورت به سرقت رفتن یا گم شدن، به راحتی در معرض خطر قرار بگیرد. سارق می‌تواند گوشی شما را به رایانه خود متصل کرده و از طریق ADB دستوراتی را به آن صادر کند تا بدون نیاز به پین ​​ یا سایر پترن‌های امنیتی صفحه قفل، آن را باز کند.

بنابراین بهتر است USB Debugging را تنها هنگامی که روی چیزی کار می‌کنید، روشن کنید و چنانچه به طور منظم از آن استفاده نمی‌کنید، نیازی به فعال کردن آن نیست.

رفع مشکل کارنکردن USB Debugging

اگر USB Debugging را فعال کرده‌اید و کار نمی‌کند، به احتمال زیاد مشکل از کابل USB یا برخی از گزینه‌های پیکربندی است. علاوه بر اطمینان از سالم بودن کابل USB، مطمئن شوید که Android SDK را به درستی بر روی رایانه خود نصب و به روز کرده‌اید.

آیا Node Tree Debugging مانند USB Debugging است؟

علاوه بر USB Debugging، اندروید گزینه‌ای با نام مشابه به نام Node Tree Debugging را ارائه می‌دهد که در یک منوی جداگانه قرار دارد، بنابراین بعید است که به راحتی آن را پیدا کنید.

ویژگی Node Tree Debugging یک گزینه توسعه دهنده در TalkBack است که قادر است نمایشگر گوشی اندرویدی را با صدای بلند برای آن دسته از افرادی که نابینا و یا نیمه نابینا هستند، بخواند و کمک کند این افراد به راحتی از گوشی اندرویدی خود استفاده کنند.

در قسمت Settings > Accessibility > TalkBack > Settings > Advanced settings > Developer settings، گزینه‌ای به نام Enable node tree debugging را مشاهده خواهید کرد. با فعال کردن آن، اطلاعات مربوط به محتویات نمایشگر به گزارش‌های دستگاه ارسال شده تا روخوانی شود.

سخن پایانی

به طور خلاصه، ویژگی USB Debugging به شما اجازه می‌دهد تا هنگام اتصال تلفن خود به رایانه شخصی، دستورات پیشرفته را به دستگاه خود انتقال دهید.

ویژگی USB Debugging برای توسعه دهندگان حیاتی است، اما همچنین برخی از ترفندهای مفید را برای کاربران حرفه‌ای باز می‌کند. اگرچه می‌توانید در صورت نیاز هر زمان که نیاز داشتید آن را فعال کنید، اما توصیه می‌کنیم زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید آن را خاموش نگه دارید. این امر امنیت دستگاه شما را افزایش می‌دهد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :