etebarkala snappay
etebarkala snappay

تاچ آیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

5
(2)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
تاچ ایدی چیست و چگونه کار میکند؟

شاید نام تاچ آیدی به گوش بسیاری از شما خورده باشد؛ اما ندانید که معنی این کلمه چیست. البته این مفهوم شاید برای بسیاری از افرادی که سال‌هاست از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند، مفهوم آشنایی باشد. امروزه تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند موجود در بازار مجهز به حسگر اثر انگشت هستند. این حسگر اثر انگشت در برخی از گوشی‌ها، در قسمت پایینی نمایشگر و در برخی دیگر روی دکمه پاور تعبیه شده است.

 تاچ آیدی نیز در واقع نام سنسور اثر انگشت آیفون است که اپل آن را برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در آیفون 5S به کار برد و نام اختصاصی تاچ آیدی را روی آن گذاشت. البته تاچ آیدی کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. ما در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های تاچ آیدی و همچنین تاریخچه آن را بررسی کنیم. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.  

تاریخچه تاچ آیدی

اپل در سال ۲۰۰۷ یک کمپانی به نام AuthenTec را خریداری کرد. این کمپانی در زمینه ساخت حسگرهای شناسایی اثر انگشت فعالیت می‌کرد و محصولات تولیدی این شرکت از تمام شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند، کیفیت و هوشمندی بیشتری داشت. زمانی‌که اپل این کمپانی را خریداری کرد، نظر بسیاری از صاحب نظران به سمت اپل جلب شد و بسیاری از آنان پیش بینی کردند که اپل قصد استفاده از حسگر اثر انگشت را در محصولات خود دارد. اما واقعا چه اتفاقی افتاد که نظر اپل به سمت این کمپانی جلب شد و آن را خریداری کرد ؟ 

نمونه اولیه حسگر اثر انگشت که توسط این کمپانی ساخته شده بود و در واقع جد بزرگ Touch iD به حساب می‌آید؛ بسیار بزرگ‌تر از سنسور اثر انگشتی بود که روی دکمه Home آیفون 5S استفاده شد. یکی از بنیان گذاران شرکت AuthenTec به نام F.Scott Moody این نمونه اولیه را در کنفرانسی که در دپارتمان مهندسی صنایع دانشگاه کارولینای شمالی برگزار شده بود، معرفی کرد. این حسگر که FingerLoc نام داشت؛ اصلا به ظرافت حسگر اثر انگشتی نبود که اپل بعدها در آیفون 5S استفاده کرد.

تاریخچه تاچ آیدی

زمانی که F.Scott Moody آن را برای معرفی به دانشگاه کارولینای شمالی آورده بود، حتی از یک آیفون نیز بزرگ‌تر بود و برای تامین انرژی، آن را با کابلی نواری شکل به منبع تغذیه‌ای حتی بزرگ‌تر، متصل کرده بودند. در این کنفرانس، FingerLoc درون یک سوراخی که روی میز قرار داشت تعبیه و با سیم به یک دستگاه که زیر میز قرار داشت وصل شده بود. وقتی که این شرکت شروع به نشان دادن این فناوری به کمپانی‌های بزرگ‌تر کرد؛ اپل تحت تاثیر آن قرار گرفت. در نهایت اپل، کمپانی AthenTec را در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ به قیمت ۲۵۶ میلیون دلار خریداری کرد و به این ترتیب تاچ آیدی متولد شد.  

تاچ آیدی از چه سخت افزاری ساخته شده است و چگونه کار می‌کند؟

تاچ آیدی از یاقوت کبود برش خورده ساخته شده است که جنس بسیار محکمی دارد و به راحتی بر روی آن خش نمی‌افتد و به صورت توکار، در دکمه Home آیفون و آی پد قرار گرفته است. این یاقوت از سنسور نیز محافظت می‌کند و به عنوان یک لنز، آن را به صورت دقیق بر روی انگشت کاربر متمرکز می‌کند.

تاچ آیدی در آیفون‌ها و آیپدها، به یک حلقه از جنس فولاد ضد خش مجهز شده است تا بتواند انگشت کاربر را بدون نیاز به فشار دادن دکمه Home حس کند. زمانی که انگشت شما این حلقه فلزی را لمس کند، پیامی به سمت تاچ آیدی فرستاده می‌شود و تاچ آیدی شروع به خواندن اطلاعات اثر انگشت شما می‌کند. اگر انگشت کاربر این حلقه را لمس نکند، تاچ آیدی کار نخواهد کرد.

تاچ آیدی از چه سخت افزاری ساخته شده است؟

حسگر اثر انگشت تاچ آیدی از فناوری حس گنجایشی برای شناسایی اثر انگشت کاربر بهره می‌برد. فرقی نمی‌کند که کاربر از کدام سمت انگشت خود را بر روی تاچ آیدی بگذارد. در هر صورت تاچ آیدی قادر خواهد بود اثر انگشت کاربر را بخواند. فناوری تاچ آیدی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری یکی از پیشترفته‌ترین‌هاست.

این سنسور با استفاده از یک تکنولوژی لمس خازنی پیشرفته، تصویری با وضوح بالا از بخش‌های کوچکی از اثر انگشت شما تهیه می‌کند و برای این کار از لایه‌های زیر اپیدرمی پوست شما استفاده می‌کند. سپس Touch ID این اطلاعات را با دقت زیادی تجزیه و تحلیل می‌کند.

تاچ آیدی در چه دستگاه هایی استفاده شده است و چه کاربردهایی دارد؟ 

یک سال پس از به کار گرفتن این فناوری به عنوان سنسور اثر انگشت در آیفون 5S، اپل آن را به بخشی جدایی ناپذیر از سرویس Apple Pay تبدیل کرد. پس از آن، این تکنولوژی، در بسیاری از محصولات اپل از جمله iPad Air 2، آیفون SE 2020 و همچنین آی پدها و حتی مک بوک‌ها نیز به کار گرفته شد. اولین مک بوکی که به این تکنولوژی مجهز بود، لپ تاپ MacBook Pro با نواری لمسی بود که در اواخر سال ۲۰۱۶ معرفی شده بود. 

البته تکنولوژی تاچ آیدی استفاده شده در این مک بوک، نسل دوم تاچ آیدی بود که اپل سرعت آن را بهبود بخشیده بود. اپل از تاچ آیدی نسل دوم در سال ۲۰۱۵ در ساخت آیفون 6S نیز استفاده کرده بود. این فناوری در گوشی‌های آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس نیز استفاده شد. اما اپل، در سری گوشی‌های آیفون X و همچنین از آیفون ۱۰ به بعد، سنسورهای Face ID را جایگزین Touch iD کرد. البته گوشی‌های آیفون SE از این قاعده مستثنی بودند.

تاچ آیدی چیست ؟

کاربران اپل می‌توانند با استفاده از تاچ آیدی دستگاه‌های ساخت اپل را قفل گشایی کنند. همچنین تاچ آیدی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی اپل مثل اپ استور، آی تیونز استور و آی بوکس را برای کاربران فراهم می‌کند. کاربران اپل همچنین می‌توانند با استفاده از این فناوری از طریق اپل پی خریدهای اینترنتی خود را تایید هویت کنند. نکته دیگری که باید بگوییم این است که دستگاه‌هایی که از تکنولوژی تاچ آیدی استفاده می‌کنند، قابلیت ذخیره اثر انگشت چند نفر روی یک سیستم را دارند. برای مثال اگر یک آیپد را چند نفر مورد استفاده قرار می‌دهند، همه آن افراد می‌توانند اثر انگشت خود را در آن سیستم ذخیره کنند.

آیا تاچ آیدی امن است؟

تاچ آیدی هیچ تصویری را از اثر انگشت کاربران ذخیره نمی‌کند. اما نمایش ریاضی آن‌ها را ذخیره می‌کند. البته اپل اعلام کرده است که امکان هیچ گونه مهندسی معکوسی بر روی این نمایش‌های ریاضی از اثرهای انگشت وجود ندارد. دستگاه‌هایی که به این فناوری مجهز هستند، از یک معماری امنیتی پیشرفته به نام Secure Enclave بهره می‌برند که مطابقت اثر انگشت را محافظت و تایید می‌کند.

آیا تاچ آیدی امن است ؟

اپل اعلام کرده است که فقط Secure Enclave از داده‌های اثر انگشت شما استفاده می‌کند و به این وسیله داده‌های اثر انگشت وارد شده  را با اطلاعات اثر انگشت ثبت شده مطابقت می‌دهد. این اطلاعات، تنها توسط سیستم عامل و برنامه‌های نصب شده روی دستگاه کاربر قابل استفاده هستند و اطلاعات اثر انگشت کاربران به هیچ عنوان روی سرورهای شرکت اپل ذخیره نمی‌شوند. حتی این اطلاعات روی iCloud نیز ذخیره نمی‌شوند. پس خیال کاربران اپل از بابت امنیت این تکنولوژی راحت باشد.

سخن پایانی 

در این آموزش در مورد تاچ آیدی و نحوه کارکرد آن صحبت کردیم. همچنین نحوه پیدایش این فناوری و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار دادیم. پس از آنکه اپل گوشی آیفون 5S را با تکنولوژی Touch id روانه بازار کرد؛ بسیاری از شرکت‌ها از سنسور اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کردند. 

کاربران اپل می‌توانند با استفاده از فناوری تاچ آیدی، از فروشگاه‌هاای مجازی اپل خرید و از طریق اپل پی خریدهای اینترنتی خود را تایید هویت کنند. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که اپل اطلاعات اثر انگشت کاربران را در سرورهای خود ذخیره می‌کند و به همین دلیل استفاده از این فناوری شاید از لحاظ امنیتی درست نباشد. اما باید بگوییم که اپل این اطلاعات را در هیچ کدام از سرورهای خود ذخیره نمی‌کند و داده‌های اثر انگشت کاربر فقط روی گوشی خود او ذخیره می‌شوند. امیدواریم که این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :