etebarkala snappay
etebarkala snappay

اسپاتیفای چیست و چطور اکانت اسپاتیفای بسازیم

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
اسپاتیفای چیست و چطور اکانت اسپاتیفای بسازیم

برنامه Spotify یک سرویس پخش موسیقی دیجیتال است که به شما امکان دسترسی به میلیون‌ها آهنگ، پادکست و ویدیو از هنرمندان سراسر جهان مانند Apple Music را می‌دهد. این برنامه بسیار جذاب است زیرا می‌توانید به سادگی آن‌را نصب کرده و با استفاده از یک آدرس ایمیل یا با اتصال به فیس بوک، به محتوای صوتی آن به صورت رایگان دسترسی داشته باشید. اگر قصد تهیه نسخه پولی Spotify Premium را ندارید، می‌توانید از نسخه رایگان آن جهت آزمایش برنامه استفاده کنید و ببینید تمایلی به استفاده بیشتر از آن را دارید یا خیر.

تفاوت‌های زیادی بین Spotify Free و Premium وجود دارد، اما به طور خلاصه باید گفت، نسخه رایگان آن مانند ایستگاه‌های رادیویی دارای تبلیغات است. نسخه رایگان Spotify در رایانه شخصی، لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی است، اما خدمات کامل نیاز به اشتراک Spotify Premium دارد.

اسپاتیفای چگونه کار می کند؟

شروع کار برای گوش دادن به موسیقی با برنامه Spotify آسان است.

  • وارد وب سایت Spotify شده و ثبت نام کنید.
  • سطح اشتراک را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم Spotify Premium را انتخاب کنید زیرا به شما امکان دسترسی به ویژگی‌های بیشتری را می‌دهد، انعطاف پذیرتر است و به دستگاه‌های بیشتری متصل می‌شود.
  • برنامه رایگان Spotify را دانلود و نصب کنید. نسخه‌های مختلفی برای دسکتاپ و گوشی‌های آیفون/آی پد و اندروید وجود دارد.
  • وارد حساب کاربری در هر دستگاهی که برنامه اسپاتیفای را نصب کرده‌اید شوید.

راه‌اندازی اولیه برنامه بسیار ساده است، اما به محض اینکه وارد آن شوید، Spotify گزینه‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد و هرچه به موزیک‌ها و پادکست‌های بیشتری گوش دهید، هوشمندتر می‌شود.

آیا می‌توان از اسپاتیفای موزیک دانلود کرد؟  

هم بله و هم خیر! با Spotify Premium می‌توانید موسیقی مورد نظر خود را طوری تنظیم کنید که به‌صورت آفلاین در دسترس باشد، اما این شبیه به دانلود موسیقی به معنای سنتی نیست. برای مثال، نمی‌توانید با دانلود یک آلبوم و سپس لغو اشتراک خود، از آن استفاده کنید، همچنین نمی‌توانید آهنگ‌ها را برای رایت روی سی‌دی یا کپی کردن آن‌ها در دستگاه‌های دیگر دانلود کنید.

ایده حالت آفلاین Spotify این است که به شما این امکان را می‌دهد که وقتی به اینترنت دسترسی ندارید، بتوانید به موزیک مورد علاقه خود دسترسی داشته باشید.

با نسخه Spotify Premium می‌توانید به صورت آفلاین به ۱۰۰۰۰ آهنگ در پنج دستگاه مختلف دسترسی داشته باشید. دانلود آهنگ‌ها، آلبوم‌ها یا لیست‌های پخش در Spotify نیز ساده است. برای گوش دادن به‌صورت آفلاین، کافی است کلید کنار بارگیری را در آلبومی که می‌خواهید دانلود کنید، تغییر دهید. یا روی سه نقطه در بالا سمت راست کلیک کنید و روی دانلود کلیک کنید.

مصرف اینترنت اسپاتیفای چقدر است؟

میزان داده‌هایی که Spotify استفاده می‌کند به کیفیت پخشی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

  • زمانی که کیفیت روی معمولی (normal) تنظیم شده باشد، یک ساعت پخش موسیقی از حدود ۵۰ مگابایت داده استفاده می‌کند.
  • با کیفیت معمولی می‌توانید حدود ۲۴ ساعت موسیقی را برای حدود ۱ گیگابایت مصرف داده پخش کنید.
  • با کیفیت بالا (normal quality)، ۱ گیگابایت داده در کمتر از ۱۵ ساعت استفاده می‌شود.
  • با کیفیت فوق العاده (high-quality)، در عرض ۷ ساعت از ۱ گیگابایت داده استفاده خواهید کرد.
  • با پخش ویدیو از داده‌های بسیار بیشتری استفاده خواهید کرد.

می‌توانید کیفیت پخش و دانلود آهنگ‌ها را با استفاده از داده‌های تلفن همراه در تنظیمات دستگاه خود بررسی و تغییر دهید.

پخش با کیفیت صدای بالا در اسپاتیفای

چهار سطح مختلف کیفیت پخش برای Spotify وجود دارد. پخش جریانی همه در قالب Ogg Vorbis انجام می‌شود و از بیت ریت زیر برای هر یک از سطوح کیفیت استفاده می‌کند.

  • کیفیت کم در ۲۴ کیلوبیت بر ثانیه
  • پخش جریانی با کیفیت معمولی با سرعت ۹۶ کیلوبیت در ثانیه
  • کیفیت بالا در ۱۶۰ کیلوبیت در ثانیه
  • پخش جریانی با کیفیت بسیار بالا با سرعت ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه

سطح کیفیتی که استفاده می‌کنید به میزان مصرف داده‌ای بستگی دارد که برای آن در نظر گرفته‌اید، البته Very High فقط برای مشترکین Spotify Premium در دسترس است. همچنین با پخش کننده وب، کاربران رایگان Spotify فقط به کیفیت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه در مقابل ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه برای کاربران ممتاز دسترسی دارند.

چگونه افراد و دوستان خود را در Spotify پیدا کنیم

ثبت نام در Spotify با فیس بوک یا اتصال حساب فیس بوک خود به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی دوستان خود را پیدا کنید تا با موزیک‌هایی که آن‌ها گوش می‌دهند آشنا شوید. فید فعالیت در سمت راست نرم‌افزار دسکتاپ نمایش داده می‌شود و راهی عالی برای شناسایی دوستانی است که به موسیقی مشابه شما گوش می‌دهند.

همچنین می‌توانید از عملکرد جستجو در برنامه برای یافتن دوستان خود استفاده کنید. در تنظیمات وارد پروفایل خود شوید و روی دکمه یافتن دوستان (Find Friends) کلیک کنید، اکنون می‌توانید دوستان و هنرمندان مورد نظر خود را دنبال کنید.

لیست پخش Spotify، رادیو و کشف موسیقی جدید

شما به آسانی می‌توانید یک پلی لیست در این برنامه برای خود ایجاد کنید کافیست روی یک آهنگ کلیک راست کنید و روی افزودن به لیست پخش (Add to Playlist) یا کلیک کردن روی سه نقطه کنار آهنگ در برنامه آن‌را به لیست موزیک‌های خود اضافه کنید. پس از آن به زودی لیست‌های پخش ساخته شده توسط دوستان یا هنرمندان را در اختیار خواهید داشت.

اسپاتیفای یک برنامه هوشمند است، هرچه بیشتر گوش دهید، نوع موسیقی مورد علاقه شما را بیشتر می‌آموزد، هوشمندی آن، روی موسیقی‌ای که به شما پیشنهاد می‌دهد تاثیر می‌گذارد. وقتی در بخش صفحه اصلی (Home) برنامه جستجو می‌کنید، تعدادی توصیه بر اساس انتخاب‌های شنیداری اخیرتان پیدا خواهید کرد که شامل هنرمندانی شبیه به هنرمندانی است که قبلا به آن‌ها گوش داده‌اید.

گزینه Discover Weekly یک لیست پخش است که هر دوشنبه به‌طور خودکار توسط Spotify به‌روزرسانی می‌شود و شامل تعدادی آهنگ مختلف بر اساس آنچه اخیرا به آن‌ها گوش داده‌اید، می‌شود.

گزینه Release Radar گزیده‌ای از آهنگ‌های جدید هنرمندانی است که دنبال می‌کنید. اگر نوازندگان مورد علاقه خود را دنبال کنید، هنگام انتشار محتوای جدید نیز اعلان‌ها و به‌روزرسانی‌هایی دریافت خواهید کرد.

گزینه Family Mix ترکیبی از موسیقی‌هایی است که هر کسی در اشتراک Premium for Family به آن گوش می‌دهد و می‌توانید بین Chill یا Upbeat یکی را انتخاب کنید.

«ترانه‌های برتر سال تمام آهنگ‌هایی است که در سال گذشته بیشتر از همه دوست داشتید.

برای پیدا کردن موسیقی جدید، می‌توانید روی برگه صفحه اصلی (Home) ضربه بزنید، یا می‌توانید به برگه جستجو (Search) بروید تا محتوای جدید را بر اساس دسته و ژانر جستجو کنید.

اسپاتیفای Enhance  چیست؟

در سپتامبر ۲۰۲۱، Spotify به‌روزرسانی بسیار خوبی را برای برنامه تلفن همراه خود منتشر کرد تا به شما کمک کند لیست‌های پخش خود را ارتقا دهید. دکمه Enhance در بالای لیست پخش شما قرار می‌گیرد. ضربه زدن روی آن، لیست پخش را با آهنگ‌های اضافی در سبک‌های مشابه پر می‌کند.

دکمه ارتقا آهنگ‌های اضافی را به لیست پخش شما اضافه می‌کند که بین آهنگ‌هایی که قبلا توسط خودتان اضافه شده است قرار می‌گیرد. بعد از هر دو آهنگ خودتان یک آهنگ اضافی دریافت خواهید کرد که حداکثر ۳۰ آهنگ اضافی به لیست پخش شما اضافه می‌شود. اگر از آنچه که گوش می‌دهید خوشتان آمد، می‌توانید روی دکمه پلاس کلیک کنید تا هر آهنگ به طور دایم اضافه شود. اگر تمایلی به اضافه کردن موزیک به پلی لیست خود ندارید، می‌توانید دوباره روی بهبود کلیک کنید و آن چیزی که اضافه شده است را حذف کنید.

اتصال بلوتوث اسپاتیفای

یکی از مزایای Spotify این است که اگر از آن در تلفن خود استفاده می‌کنید، می‌توانید به تعداد زیادی از دستگاه‌های مختلف مانند ضبط صوت ماشین یا اسپیکرهای بلوتوث خانگی و یا هدفون‌های بلوتوثی متصل شوید و از آن استفاده کنید.

اسپاتیفای Connect  چیست؟

اسپاتیفای Connect به شما این امکان را می‌دهد تا موسیقی را از طریق دستگاه‌های مختلف متصل به Wi-Fi از جمله بلندگوهای Wi-Fi یا تلویزیون، Amazon Echo، Google Home، Chromecast، رایانه شخصی پخش کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که موسیقی پخش شده در حساب Spotify خود را کنترل کنید. به عنوان مثال، اگر با استفاده از تلفن خود به بلندگوهای سالن استریم می‌کنید، می‌توانید از آن به عنوان یک کنترل از راه دور برای تنظیم صدا، تغییر آهنگ‌ها یا ایجاد فهرست پخش مهمانی استفاده کنید.

اسپاتیفای Pets  چیست؟

ظاهرا اسپاتیفای تحقیقاتی انجام داده و دریافته است که درصد زیادی از صاحبان حیوانات خانگی به طور خاص برای حیوانات خانگی خود موسیقی پخش می‌کنند.

برای کمک به ایجاد تجربه شنیداری عالی برای صاحبان حیوانات خانگی، این شرکت ابزاری را ایجاد کرده است که به شما در ایجاد لیست پخش حیوانات خانگی کمک می‌کند. مراحل راه اندازی اسپاتیفای Pets به روش زیر است.

  • از مینی سایت Spotify Playlist دیدن کنید
  • وارد حساب کاربری خود شوید
  • برای انتخاب حیوان خانگی خود اعم از سگ، گربه، همستر یا پرنده کلیک کنید
  • حالتی را انتخاب کنید و اطلاعاتی درباره حیوان خانگی خود اضافه کنید
  • نام آن‌ها را اضافه کنید
  • برای ایجاد لیست پخش کلیک کرده و شروع به گوش دادن کنید

این لیست‌های پخش با محوریت حیوانات خانگی بر اساس ترجیحات موسیقی شما هستند و فقط به روحیه و خلق و خوی حیوان خانگی شما می‌پردازند.

اسپاتیفای کودکان چیست؟

اسپاتیفای Kids برنامه‌ای است که به طور خاص برای کودکان خردسالی طراحی شده است و ویژه افرادی است که نسخه Spotify Premium را دارند.

این برنامه به کودکان سه سال به بالا اختصاص دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که ایمن و خصوصی نیز باشد. همانطور که انتظار دارید، موسیقی در اینجا با آهنگ‌های سینگالونگ، موسیقی متن فیلم و حتی داستان تعامل بیشتری دارد. این برنامه همچنین شامل آهنگ‌هایی است که توسط یک تیم اختصاصی از ویراستاران انتخاب شده است تا از تجربه شنیداری عالی برای فرزندان کوچک شما اطمینان حاصل شود. این برنامه همچنین به گونه ای طراحی شده است که کودک پسند باشد تا آن را جذاب و کاربر پسند نیز کند.

اسپاتیفای Stations چیست؟

اسپاتیفای Stations  یک برنامه جداگانه دیگر بوده که در کنار برنامه اصلی Spotify برای دانلود در دسترس است. ایستگاه‌ها برای دسترسی آسان شنوندگان به لیست‌های پخش انتخاب‌شده و تجربه‌ای شبیه به رادیو در نظر گرفته شده است. همچنین برای ایجاد یک تجربه شنیداری طراحی شده است که ایستگاه‌ها را بر اساس عادات گوش دادن شما نیز برنامه‌ریزی می‌کند. مانند Spotify Kids، Stations برای هر دو دستگاه iOS و Android در دسترس است.

با Spotify Free چه امکاناتی دارد؟

شما می‌توانید به صورت رایگان از Spotify استفاده کنید، اما ویژگی‌های آن محدود است. گزینه Spotify Radio در دسترس نیست، اما می‌توانید به لیست‌های پخش Daily Mix دسترسی داشته باشید. با طرح رایگان Spotify، می‌توانید به همه فهرست‌های پخش دسترسی داشته باشید، موسیقی‌های جدید را پیدا کنید و آهنگ‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اسپاتیفای برای استفاده در موبایل، دسکتاپ یا تبلت رایگان است. بنابراین در هر کجا که هستید به راحتی در دسترس است. شما می‌توانید با استفاده از برنامه گوشی هوشمند، نرم افزار دسکتاپ یا وب سایت به نسخه رایگان دسترسی داشته باشید.

اسپاتیفای Premium چه امکاناتی دارد؟

لایه Premium Spotify به شما امکان دسترسی به همه چیز را می‌دهد و شما مجبور نیستید تبلیغات بین پخش را تحمل کنید. کاربران Premium  که هزینه اشتراک ماهانه پرداخت کرده‌اند می‌توانند هر آهنگی را که می‌خواهند پخش کنند، همچنین لیست‌های پخش را پیدا کرده و بشنوند، موسیقی جدید را پیدا کنند، فهرست‌های پخش متعددی ایجاد و ویرایش کنند، به‌علاوه موسیقی و لیست‌های پخش را به اشتراک بگذارند.

کاربران ممتاز همچنین می توانند به موسیقی به صورت آفلاین گوش دهند، موسیقی با کیفیت بالا بشنوند و از برنامه Spotify در دستگاه تلفن همراه خود به عنوان کنترل از راه دور رایانه استفاده کنند.

کدهای Spotify چیست؟

اسپاتیفای Codes  یک ویژگی از Spotify است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی موسیقی را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارند و همچنین حساب خود را برای دنبال کردن دیگران به اشتراک بگذارند. می‌توانید از آن برای ایجاد یک کد منحصر به فرد برای یک آهنگ، آلبوم، لیست پخش یا نمایه خود استفاده کنید و سپس از شخص دیگری بخواهید تا کد را اسکن کند تا آن را با دستگاه خود به اشتراک بگذارد.

اسپاتیفای Codes  روی هر دو دستگاه آیفون و اندروید کار می‌کند، برای استفاده از آن کافی است روی دکمه «…» در کنار چیزی که می خواهید به اشتراک بگذارید کلیک کنید و یک پاپ آپ با آلبوم، آهنگ یا لیست پخش خواهید دید. اثر هنری و کد زیر آن قرار دارد. برای بزرگنمایی روی آن کد کلیک کنید تا شخص دیگر بتواند آن را اسکن کند.

اسپاتیفای Time Capsule  چیست؟

اسپاتیفای مرتبا به‌روزرسانی‌هایی را برای سرویس خود منتشر می‌کند تا به بهبود تجربه شنیداری شما کمک کند که شامل لیست‌های پخش مناسب است که به شما کمک می‌کند افق‌های موسیقی خود را گسترش دهید و هنرمندان جدیدی پیدا کنید که احتمالا از آن‌ها لذت خواهید برد. اسپاتیفای Time Capsule بسیار دقیق است، البته بدیهی است که Spotify باید دانش کاری خوبی از سلیقه موسیقی شما داشته باشد.

لیست پخش Daily Mix چیست؟

اسپاتیفای با استفاده از آن چیزهایی را که دوست دارید و مدام گوش می‌دهید، یاد می‌گیرد. هر چه بیشتر گوش کنید، باهوش‌تر می‌شود و لیست‌های پخش خودکار بر اساس سلیقه شما ایجاد می‌شود که شامل فهرست‌های پخش خودکار مانند Summer Rewind می‌شود و همه آهنگ‌هایی را که در چند ماه گذشته بیشتر به آن‌ها گوش داده‌اید را ارائه می‌دهد.

لیست‌های پخش Daily Mix کمی متفاوت هستند، آن‌ها مانند یک ایستگاه رادیویی هستند که آهنگ‌های مورد علاقه شما را با موسیقی مشابهی ترکیب می‌کند که Spotify فکر می‌کند از آن لذت خواهید برد. چندین لیست پخش Daily Mix برای سبک‌ها یا ژانرهای مختلف موسیقی که گوش می‌دهید نیز موجود است. مانند Discover Weekly، لیست‌های پخش Daily Mix راهی عالی برای پیدا کردن موسیقی جدیدی است که از شنیدن آن لذت خواهید برد.

حالت گوش دادن خصوصی در اسپاتیفای

گوش دادن در Spotify می‌تواند یک تجربه اجتماعی باشد. به عنوان مثال، اگر Spotify را به حساب فیس بوک خود متصل کرده باشید، دوستان و خانواده می‌توانند آنچه را که به آن گوش می‌دهید ببینند و می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

ممکن است موقعیتی پیش بیاید که شما نخواهید دیگران بدانند که در حال گوش دادن به آلبوم یا آهنگ خاصی با تکرار مداوم هستید.  اسپاتیفای برای این کار با یک حالت گوش دادن خصوصی (private listening mode) که می‌توانید از تنظیمات برنامه و یک کلیک سریع یک دکمه در مرورگر دسکتاپ آن را فعال کنید.

پادکست‌های اسپاتیفای

اسپاتیفای چیزی بیش از یک سرویس پخش موسیقی است. اگر حساب اسپاتیفای دارید، می‌توانید از آن برای گوش دادن به هزاران پادکست مختلف استفاده کنید که شامل همه چیز از کمدی گرفته تا ورزش، سبک زندگی، اخبار و موارد دیگر است. این پادکست‌ها هم در برنامه گوشی هوشمند و هم در مرورگر دسکتاپ موجود هستند و به راحتی می‌توان پادکست‌های مورد علاقه خود را جستجو کرده و به آن گوش دهید. 

سخن پایانی

گوش دادن به موسیقی لذت بخش است و چنانچه به یک کتابخانه بزرگ از انواع سبک‌های موسیقی دسترسی داشته باشید، این لذت دو چندان خواهد شد. اسپاتیفای یک برنامه پخش موسیقی بوده که در هرجا و در هر مکانی دسترسی به آن آسان است. اکنون که با این برنامه آشنا شدید، بهتر است آن را در گوشی هوشمند خود فعال کنید و دست کم تا زمانی که مطمئن شوید که برای شما مناسب است، نخه رایگان آن را گوش دهید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :