etebarkala snappay
etebarkala snappay

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اگر منطقه کاری شما آنقدر از مناطق شهری دور است که دسترسی به اینترنت ندارید و یا یک زمین‌شناس یا یک باستان‌شناس هستید؛ احتمال آنکه بتوانید به طور معمول به شبکه اینترنتی متصل شوید بسیار کم است. در چنین شرایطی بهترین گزینه، اینترنت ماهواره‌ای بوده که می‌تواند به شما کمک کند تا به اینترنت جهت ادامه کار خود متصل شوید. در این مطلب قصد داریم اینترنت ماهواره‌ای را معرفی و نحوه عملکرد آن را شرح دهیم. با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

اینترنت ماهواره‌ای از چه بخش‌هایی تشکیل شده؟

اینترنت ماهواره‌ای یک اتصال بی‌سیم بوده و شامل ۳ عدد دیش ماهواره‌ای است که یکی در مرکز ارائه دهندگان خدمات اینترنت، یکی در فضا و دیگری متصل به ملک شما است. علاوه بر دیش ماهواره، شما همچنین به یک مودم و کابل‌هایی نیاز دارید که به دیش و مودم شما متصل باشند.

هنگامی که تمام قطعات ذکر شده با موفقیت به یکدیگر متصل شدند، ISP سیگنال اینترنت را به دیش در فضا ارسال و سپس آن‌را برای شما ارسال می‌کند. هر بار که درخواستی مبنی بر دانلود، ارسال ایمیل، باز کردن صفحه جدید و غیره را می‌دهید، این دستورات به دیش در فضا و سپس به مرکز (ISP) ارسال می‌شود. سپس درخواست تکمیل شده و از طریق فضا، به دیش گیرنده شما و سپس به رایانه ارسال می‌شود.

چرا از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنیم؟

تنها دلیلی که ممکن است از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنید این است که در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سایر گزینه‌های دسترسی به انیترنت مانند کابل یا DSL در دسترس نیست. اگر در منطقه شما تنها به اینترنت بسیار کند دایالاپ دسترسی دارید، اینترنت ماهواره‌ای یک ارتقای چشمگیر در روند اجرای کارهای وابسته اینترنت شما خواهد بود چرا که که اینترنت ماهواره‌ای بسیار سریع‌تر از سایر گزینه‌ها است.

در نهایت دلایل زیادی برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای وجود ندارد. در ادامه به معایب و مزایای اینترنت ماهواره‌ای خواهیم پرداخت. با شناخت بیشتر از معایب و مزایای آن بهتر متوجه خواهید شد که بجز شرایطی که در مناطقی دورافتاده در حال انجام پروژه‌های تحقیقاتی هستید، در سایر موارد نیازی به آن نخواهید داشت.

معایب اینترنت ماهواره‌ای

  • بدی آب و هوا بر مسیر سیگنال تاثیر می‌گذارد. در هنگام طوفان‌های شدید یا بارندگی، باید انتظار اینترنت بی‌کیفیت با سرعت بسیار پایین را داشته باشید، یا تقریبا قطع شدن اینترنت.
  • تاخیر ضعیف یا نرخ پینگ بالا. تاخیر و نرخ پینگ اساسا یکسان است. آن‌ها بررسی می‌کنند که چقدر طول می‌کشد تا بین رایانه، دستگاه، سرویس یا سرور دیگری در یک شبکه ارتباط برقرار شود. در مورد اینترنت ماهواره‌ای، سرعت ارسال و دریافت فایل‌ها بسیار پایین بوده و با تاخیر صورت می‌گیرد. از آنجایی که باید داده‌ها را ابتدا به فضا ارسال کنید و مجدد به ISP خود برگردید، اینترنت ماهواره‌ای تاخیر ضعیف یا نرخ پینگ بالایی دارد. بنابراین اگر گیمر هستید یا اگر قصد استفاده از خدمات VoIP را دارید، اینترنت ماهواره‌ای برای شما خوب نیست.
  • انسدادهای جزئی می توانند بر سیگنال شما تاثیر بگذارند. دیش شما باید به سمت جنوب باشد جایی که تمامی دیش‌ها در حال چرخش هستند و هر چیزی که در مسیر سیگنال دیش گیرنده شما باشد مانند شاخه‌ها یا ساختمان‌ها، می‌تواند بر کیفیت سرعت اینترنت تاثیر بگذارند. اگر در جنگل هستید و یا جایی که صخره‌های بلندی شما را احاطه کرده باشد، اینترنت ماهواره‌ای تقریبا به کار شما نخواهد آمد!
  • محدودیت‌های پهنای باند. هر ماه آنقدر پهنای باند خواهید داشت که می‌توانید قبل از اینکه ISP اتصالات شما را کاهش دهد و آن‌را کند کند، از آن استفاده کنید. این مطابق با خط مشی استفاده منصفانه آن‌ها است. برخی از ISP ها، پهنای باند روزانه را ارائه می‌دهند، که کمی بهتر است، زیرا اگر در مدت کوتاه از تمام پهنای باند خود استفاده کنید، لازم نیست تا یک ماه کامل منتظر بمانید تا مجدد به پهنای باند یک ماهه دسترسی داشته باشید.
  • وی‌پی‌ان ها با اینترنت ماهواره‌ای سازگار نیستند. آن‌ها به تاخیر کم و راه اندازی پهنای باند بالا نیاز دارند که کاملا برعکس آنچه با اینترنت ماهواره‌ای دریافت می‌کنید است.
  • اینترنت ماهواره‌ای نسبتا گران است. برای سرعت ۲ مگابیت در ثانیه حدود ۱۰۰ دلار در ماه پرداخت خواهید کرد.

مزایای اینترنت ماهواره‌ای

  • اینترنت ماهواره‌ای سریعتر از اینترنت dialup است. البته این بستگی به بسته‌ای دارد که خریداری می‌کنید، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که سرعت ماهواره ۱۰ تا ۳۵ برابر سریع‌تر از Dialup باشد.
  • اتصالات اینترنت ماهواره‌ای می‌توانند استفاده از پهنای باند بالا را مدیریت کنند، بنابراین سرعت / کیفیت اینترنت شما نباید تحت تاثیر تعداد زیادی از کاربران یا زمان‌های اوج استفاده قرار گیرد.
  • برای اینترنت ماهواره‌ای نیازی به خط تلفن ندارید.

سخن پایانی

همانطور که می‌بینید، معایب اینترنت ماهواره‌ای بسیار بیشتر از هر مزیتی است. اینترنت ماهواره‌ای بهترین یا قابل اطمینان‌ترین گزینه نیست و از طرفی نیز فوق‌العاده گران است. برخی از هزینه‌ها ممکن است به دلیل استفاده از فناوری گران باشد، اما این یک موضوع عرضه و تقاضا نیز هست. عرضه اینترنت زیادی وجود ندارد، بنابراین هزینه پرداختی متقاضی بسیار بالاتر از آن چیزی است که عرضه می‌شود.

همانطور که گفته شد اینترنت ماهواره‌ای از طرفی مزایایی نیز دارد به‌ویژه برای افرادی که در مناطق دور افتاده مشغول کار یا پروژه‌های تحقیقاتی هستند. نمی‌توان زمانی که به اینترنت DSL دسترسی ندارید و تنها گزینه شما Dialup است منکر مزایای اینترنت ماهواره‌ای به ویژه سرعت آن نسبت به دایالاپ بود. بنابراین اگر در مناطق شهری زندگی می‌کنید بهترین گزینه هم از نظر سرعت و هم از نظر قیمت، اینترنت DSL بوده و اگر در مناطقی هستید که به DSL‌دسترسی ندارید، قطعا بهترین گزینه برای شما اینترنت ماهواره‌ای خواهد بود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :