etebarkala snappay
etebarkala snappay

اسنپدراگون چیست و چرا قوی‌ترین پردازنده موبایل محسوب می‌شود؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
اسنپدراگون چیست و چرا قویترین پردازنده موبایل محسوب می‌شود؟

پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام رایج ترین SoC ها به کار رفته در گوشی‌های هوشمند اندرویدی هستند. سامسونگ از اسنپدراگون برای سری گلکسی اس خود در ایالات متحده و چند بازار دیگر استفاده می‌کند و همچنین شاهد استفاده آن در گوشی‌هایی از شیائومی، وان پلاس و اساسا هر سازنده‌ای که گوشی‌های پرچم‌دار تولید می‌کند هستیم.

تراشه‌های اسنپدراگون فقط در گوشی‌های هوشمند پرچمدار گران قیمت به کار نمی‌رود و مجموعه‌ی کاملی از پردازنده‌ها بوده که برای گوشی‌هایی با قیمت‌های مختلف ساخته شده‌اند. عملکرد و ویژگی‌ها تا حدودی بین این مدل‌ها متفاوت است در این مطلب به معرفی و بررسی انواع این پردازنده قدرتمند خواهیم پرداخت. اگر علاقه‌مند به بررسی دقیق‌تر این پردازنده هستید با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

سری اسنپدراگون ۸۰۰ – یک پردازنده پرچمدار

اگر به دنبال بهترین پردازنده گوشی هوشمند کوالکام هستید باید بگوییم که اسنپدراگون ۸ نسل ۱ قوی‌ترین پردازنده اسنپدراگون است که در چندین گوشی رده بالای تولید شده در سال ۲۰۲۲ مانند سری شیائومی ۱۲، خانواده گلکسی اس ۲۲ و اوپو فایند ایکس ۵ پرو استفاده شده است. این مدل در واقع بخشی از سری اسنپدراگون ۸۰۰ بوده که قدرتمندترین مدل چیپست گوشی هوشمند از خانواده کوالکام است.

این پردازنده جدید نسبت به نسل فعلی پرچمدار Snapdragon 888 ارتقاء بسیار خوبی دارد. پردازنده ۴ نانومتری دارای یک CPU هشت هسته‌ای قوی است، یعنی یک هسته قدرتمند Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 برای کارهای سبک. بنابراین باید انتظار بهبود عملکرد ۲۰ درصدی و افزایش کارایی ۳۰ درصدی را نسبت به Snapdragon SoC فعلی داشته باشید.

همچنین می‌توانید انتظار سخت‌افزار گرافیکی چشم‌گیر را نیز داشته باشید. آخرین GPU Adreno Qualcomm ادعا می‌کند ۳۰ درصد افزایش عملکرد و ۲۵ درصد افزایش بازده نسبت به نسل قبلی خود دارد. در واقع، هنگام استفاده از Vulkan API می‌توانید انتظار افزایش عملکرد تا ۶۰ درصد نسبت به SoC قدیمی‌تر را داشته باشید.

جدیدترین پردازنده اسنپدراگون همچنین شامل یک مودم یکپارچه Snapdragon X65 5G است که حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه دارد و از 5G پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید انتظار Wi-Fi 6E، بلوتوث ۵.۲، پشتیبانی از تک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی، ضبط HDR ، 8K و پشتیبانی از Quick Charge 5 را نیز داشته باشید.

سری اسنپدراگون ۸۸۸ نیز یک پردازنده قدرتمند بوده و شامل یک هسته Cortex-X1 برای اجرای برنامه‌های سنگین، سه هسته Cortex-A78 و چهار هسته Cortex-A55 است. نوع پلاس با ارائه Cortex-X1 با افزایش جزئی سرعت ساعت متفاوت است. خانواده تراشه‌های پرچمدار قبلی، اسنپدراگون ۸۸۸ و ۸۸۸ پلاس ۲۰۲۱ بودند که در سری گوشی‌های مختلفی مانند Xiaomi Mi 11، سری Galaxy S21 در ایالات متحده و سری OnePlus 9 استفاده شد.

سری اسنپدراگون ۸۸۸ همچنین دارای یک پردازنده گرافیکی عالی برای بازی‌ها و شبیه سازهای پیشرفته و یک مودم 5G یکپارچه است. همچنین از تصاویر ۲۰۰ مگاپیکسلی، ضبط 8K، شارژ سریع، Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵.۲ پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۸۸۸ و ۸۸۸ پلاس تنها پردازنده‌های سری اسنپدراگون ۸۰۰ موجود نیستند، زیرا کوالکام اسنپدراگون ۸۷۰ و اسنپدراگون ۸۶۰ را نیز در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.

اسنپدراگون ۸۷۰ که در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی شد، به معنای واقعی کلمه یک ارتقای کوچک نسبت به پردازنده‌های پرچمدار اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸۶۵ پلاس در سال ۲۰۲۰ است. هر سه این پردازنده‌ها دارای یک چیدمان CPU سه‌خوشه‌ای هستند که دارای یک هسته قدرتمند Cortex-A77، سه هسته با قدرت کمتر اما همچنان بسیار توانمند Cortex-A77، و چهار هسته کم‌مصرف اما کارآمد Cortex-A55 هستند.

هر سه پردازنده همچنین یک پردازنده گرافیکی Adreno 650 ارائه می‌دهند که هنوز عملکرد فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند انواع بازی‌های پیشرفته و شبیه سازها را مدیریت کند.

کوالکام همچنین اسنپدراگون ۸۶۰ را در سال ۲۰۲۱ روانه بازار کرد که درست مانند اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس در سال ۲۰۱۹ بوده که کمی تغییر جزئی داشته است و شامل بهبود پشتیبانی از نمایشگر خارجی است.

گوشی‌هایی که به اسنپدراگون ۸۶۰ مجهز شده‌اند همچنان به اندازه کافی قدرتمند هستند تا عملکردی روان در بازی‌های پیشرفته و به طور کلی، تمامی فرمان‌های اجرایی داشته باشند. اما ویژگی‌های جدیدتری مانند 5G، ضبط 8K و قابلیت‌های تصویربرداری فوق‌العاده سریع که پردازنده‌های بعدی ارائه داده‌اند را ندارد.

کوالکام تا قبل از عرضه اسنپدراگون ۸۲۱ در سال ۲۰۱۶، هسته‌های CPU طراحی شده داخلی را ارائه می‌کرد. اما این روزها، از هسته‌های Arm’s Cortex استفاده می‌کند و به جای آن تغییراتی در آن‌ها ایجاد می‌کند. اخیرا نیز شرکت CPU Nuvia را خریداری کرده و از فناوری CPU Nuvia در لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های پرچمدار و غیره استفاده خواهد کرد.

کوالکام تنها شرکتی نیست که پردازنده‌های پرچمدار را برای گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند. سایر چیپست‌های رده بالا از جمله اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ، HiSilicon Kirin 9000 هوآوی و Dimensity 9000 مدیاتک نیز از رقبای این کمپانی در تولید پردازنده‌های پرچمدار هستند. سری اسنپدراگون ۸۰۰ به طور کلی از نظر ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و نام تجاری، بهترین پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند هستند.

گوشی‌هایی که از سری Snapdragon 800 استفاده کرده‌اند شامل سری ۱۲ شیائومی، سری گلکسی اس ۲۲ سامسونگ، OnePlus 10 Pro، Sony Xperia 1 III هستند.

سری اسنپدراگون ۷۰۰ – یک پردازنده میان رده

سری اسنپدراگون ۷۰۰ کوالکام به اندازه سری ۸۰۰ پرچمدار آن قدرتمند نیست. سری Snapdragon 700 اساساً یک خانواده میان‌رده از پردازنده‌ها هستند و Snapdragon 780G قدرتمندترین و جدیدترین آن‌ها است.

سری 780G که در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی شد، همان طراحی ۵ نانومتری اسنپدراگون ۸۸۸ را دارد و همچنین از طراحی سه لایه CPU پشتیبانی می‌کند که دارای دو هسته CPU Cortex-A78 با سرعت ۲.۴ گیگاهرتز، سه هستهCortex-A78 با سرعت ۲.۲ گیگاهرتز و چهار هسته CPU Cortex-A55 است. به عبارت دیگر، این پردازنده به اندازی‌ای قدرت دارد تا با پردازنده‌های پرچمدار شرکت‌های رقیب مانند Kirin 9000 هوآوی و Dimensity 1200 رقابت کند.

اسنپدراگون 780G همچنین دارای پردازنده گرافیکی Adreno 642 است که گفته می‌شود عملکردی مطابق با پرچمداران کمی قدیمی‌تر ارائه می‌دهد. در واقع، Anandtech گزارش می‌دهد که می‌توانید انتظار عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به گوشی‌های اسنپدراگون ۸۵۵ داشته باشید.

کوالکام این کار را با اسنپدراگون 778G و 778G پلاس دنبال کرد که به نظر می‌رسد در مقایسه با 780G مشخصات کمی پایین‌تر دارند. این سری همان هسته‌های CPU، پردازنده گرافیکی Adreno 642L و طراحی ساخت ۶ نانومتری را ارائه می‌دهد.

کوالکام در سال ۲۰۲۰ سری اسنپدراگون 765، 750G و 768G را به عنوان اولین پردازنده‌های میان‌رده 5G این شرکت راه اندازی کرد. این چیپست‌ها همگی از قابلیت‌های 5G، طراحی‌های ۷یا ۸ نانومتری، طرح‌بندی CPU 1+1+6 و گرافیکی قابل توجه برخوردارند. سری 750G در واقع از هسته‌های CPU جدیدتری بهره می‌برد، که از نظر تئوری می‌تواند باعث تقویت جزئی آن نسبت به همتایان خود شود.

در سال ۲۰۲۰ برخی از تولیدکنندگان از پردازنده اسنپدراگون 765G برای گوشی‌های پرچمدار خود مانند گوگل پیکسل ۵ و ال‌جی Velvet استفاده کردند که نشان می‌دهد که این پردازنده‌ها از توانایی بالایی برخوردار هستند. این روند تا حد زیادی در سال ۲۰۲۱ متوقف شد، زیرا کوالکام در عوض پردازنده‌های ارزان‌تری از سری ۸۰۰ اسنپدراگون ارائه کرد و گوگل تصمیم گرفت سیلیکون داخلی را برای سری پیکسل ۶ عرضه کند.

هنوز تعداد کمی از پردازنده‌های سری اسنپدراگون ۷۰۰ مجهز به 4G توسط سازندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند، این پردازنده‌های سری اسنپدراگون ۷۳۰، اسنپدراگون 732G و اسنپدراگون 720G هستند. همه این پردازنده‌های فوق‌الذکر از عکس‌های فوری ۱۹۲ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کنند، اگرچه برای پردازش چند فریم مانند HDR و حالت شب با وضوح بسیار پایین‌تری ارائه می‌شوند. این پردازنده‌ها تصاویر 4K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه را ضبط می‌کند.

گوشی‌هایی که از پردازنده‌های سری Snapdragon 700 استفاده می‌کنند شامل Google Pixel 5، Motorola Edge 20، Google Pixel 5a و سامسونگ گلکسی A52s هستند.

سری اسنپدراگون ۶۰۰ – یک پردازنده اقتصادی

در جایی که سری اسنپدراگون ۷۰۰ تلاش می‌کند فاصله بین میان‌رده و پرچمدار را پر کند، سری اسنپدراگون ۶۰۰ بیشتر بر روی بخش اقتصادی و قیمت پایین یک پردازنده تمرکز دارد.

این پردازنده یک CPU نسبتاً قدرتمند هشت هسته‌ای (2x Cortex-A77 و 6x Cortex-A55) و یک پردازنده گرافیکی Adreno 619 که در اسنپدراگون 750G سال گذشته دیده شده بود را به همراه دارد. همچنین از فیلمبرداری HDR، 4K و پشتیبانی از دوربین سه‌گانه ۱۳ مگاپیکسلی، پشتیبانی از دوربین تکی ۱۰۸ مگاپیکسلی و اتصال Wi-Fi 6 را نیز پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۶۹۵ جانشین اسنپدراگون ۶۹۰ سال گذشته می‌شود. این تراشه جدید بسیار شبیه به ۶۹۰ است، اما دارای پردازنده گرافیکی Adreno 619 با توانایی کمی کمتر، هسته‌های CPU جدیدتر، و همچنان فاقد پشتیبانی از دوربین سه گانه است. با این وجود، کوالکام می‌گوید تراشه جدید نسبت به نسل قبلی خود از ۱۵ درصد افزایش توان CPU و ۳۰ درصد تقویت GPU برخوردار است.

کوالکام همچنین اسنپدراگون ۶۸۰ را همزمان با ۶۹۵ روانه بازار کرد و این تراشه به دلیل داشتن یک SoC با پشتیبانی 4G از موارد فوق متمایز است. به نظر می‌رسد که این پردازنده از پردازنده میان‌رده قدیمی‌تر و پایین‌تر اسنپدراگون ۶۶۵ الهام گرفته است که ویژگی‌های مشترکی مانند هسته‌های CPU قدیمی (چهار هسته Cortex-A73 و چهار Cortex-A53)، پردازنده گرافیکی Adreno 610، Hexagon 686 DSP و شارژ سریع Quick Charge 3.0 دارد. این پردازنده با فرایند فرآیند ۶ نانومتری بسیار کوچک تولید شده و از بلوتوث ۵.۱ پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۶۷۵ و اسنپدراگون ۶۷۰ فقط از 4G پشتیبانی می‌کند. این دو پردازنده وجه اشتراک زیادی با اولین پردازنده‌های سری Snapdragon 700، مانند Snapdragon 710 دارند. اسنپدراگون ۶۷۰ و ۶۷۵ به ترتیب دارای هسته‌های پردازنده قدرتمند Cortex-A75 و A76 دارای هسته‌های کم مصرف Cortex-A55 است.

 پردازنده‌های ۶۷۰ و ۶۷۵ مانند پردازنده‌های خانواده ۷۰۰ از ویژگی‌هایی مانند ضبط 4K، عکس‌های فوری ۱۹۲ مگاپیکسلی و عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی با پردازش چند فریم پشتیبانی می‌کنند.

گوشی‌هایی که به سری اسنپدراگون ۶۰۰ مجهز هستند شامل Redmi Note 11 Pro، Realme 9 Pro، Sony Xperia 10 III و Motorola Moto G71 هستند.

سری اسنپدراگون ۴۰۰ – یک پردازنده با سطح اولیه

اکنون به کم‌توان‌ترین سری اسنپدراگون می‌رسیم که برای گوشی‌های هوشمند سطح پایین طراحی شده است. اما خبر خوب اینکه آخرین پردازنده اسنپدراگون ۴۰۰ با یک ارتقای چشمگیر وارد بازار شده است.

اسنپدراگون ۴۸۰ اولین پردازنده مجهز به 5G از سری اسنپدراگون ۴۰۰ است که در آوریل ۲۰۲۱ معرفی شد. این پردازنده در اصل یک چیپست کات بک اسنپدراگون 750G است که از mmWave 5G و پردازنده گرافیکی Adreno 619 پشتیبانی می‌کند. این پردازنده با فرایند ۸ نانومتری تولید شده که از شارژ سریع ۴ پلاس و نمایشگرهای FHD+ 120Hz پشتیبانی می‌کند.

با این حال، ما شاهد برخی مصالحه‌ها هستیم، مانند هسته‌های CPU قدیمی (2x Cortex-A76 و 6x Cortex-A55)، دوربین بدون ضبط 4K، پشتیبانی از عکس فوری ۶۴ مگاپیکسلی و سرعت پایین‌تر 5G . اسنپدراگون ۴۸۰ توسط اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس در اواخر سال ۲۰۲۱ جایگزین شد.

اسنپدراگون ۴۶۰ با فناوری 4G تا زمانی که ۴۸۰ عرضه شد، بهترین پردازنده در خانواده خود بود و شباهت‌های زیادی با اسنپدراگون ۶۶۲ دارد که شامل هسته‌های CPU قدیمی اما همچنان قابل توجه (چهار Cortex-A73 و چهار Cortex-A53) است.

اگر به عقب برگردیم، اسنپدراگون ۴۵۰ و ۴۳۹ تا سال ۲۰۱۹ برترین پردازنده‌های این سری بودند. این پردازنده‌ها طراحی‌های هشت هسته‌ای مبتنی بر هسته‌های کم مصرف Cortex-A53، سرعت‌های LTE بسیار متوسط ​​و پردازنده‌های گرافیکی سری Adreno 500 را ارائه می‌کردند. به عبارت دیگر، گوشی‌های مجهز به این تراشه‌ها بیشتر جهت بازی‌های پیشرفته، عملکرد دوربین و کارهای روزمره سیستم کاربرد دارند. مزیت اصلی صرفه جویی آن‌ها این است که به دلیل فرآیندهای تولید ۱۴ نانومتری و ۱۲ نانومتری، بسیار کارآمد هستند.

در آن بازه زمانی اسنپدراگون ۴۶۰ و ۴۸۰ برای آن دسته از افرادی که می‌خواستند عملکرد خوب بازی، سریع ترین شارژ، آخرین استاندارد بلوتوث و بهترین دوربین‌ها را در گوشی هوشمند خود تجربه کنند، تولید شد. اما اکنون اگر می‌خواهید جدیدترین و بهترین ویژگی‌ها و بهترین عملکرد را در گوشی خود تجربه کنید، همچنان باید سراغ گوشی‌هایی با تراشه‌های اسنپدراگون ۷۰۰ یا ۸۰۰ بروید.

گوشی هایی که با پردازنده سری اسنپدراگون 400 عرضه شدند شامل OnePlus Nord N100 ، Motorola Moto G51 ، Nokia G400، Nokia XR20 و Redmi Note 10 Japan Edition است.

سخن پایانی

در این مطلب ما تمامی سری‌های پردازنده اسنپدراگون را با ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند معرفی و بررسی کردیم. امیدواریم این مطلب نگاه جامع‌تری نسبت به این پردازنده قدرتمند به شما داده باشد تا در هنگام خرید گوشی هوشمند خود دقت بیشتری کرده و انتخاب بهتری داشته باشید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :