etebarkala snappay
etebarkala snappay

 ویژگی privacy dashboard چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟  

4.8
(4)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
چگونه از Privacy Dashboard اندروید ۱۲ استفاده کنیم؟

گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان I/O در سال ۲۰۲۱، اندروید ۱۲ را معرفی کرد. بزرگ‌ترین تغییر سازگار با حریم خصوصی در اندروید ۱۲، اضافه شدن privacy dashboard   است. در این مقاله به معرفی این ویژگی اندروید ۱۲ خواهیم پرداخت و نحوه استفاده از آن را در گوشی هوشمند اندرویدی آموزش خواهیم داد. اگر نام این ویژگی را شنیده‌اید و قصد دارید از آن در گوشی هوشمند اندرویدی خود استفاده کنید، با ما تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

ویژگی Privacy Dashboard در اندروید ۱۲ چیست؟

داشبورد حریم خصوصی یا Privacy Dashboard یک ویژگی جدید در اندروید است که هدف آن کمک به کاربران برای پیگیری برنامه‌هایی است که به مجوزهای حساس دسترسی دارند و به طور منظم جدول زمانی برنامه‌هایی را نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته به مجوزهای تلفن شما دسترسی داشته‌اند. با داشبورد حریم خصوصی، کاربران اندروید می‌توانند به راحتی برنامه‌های جاسوسی را که ممکن است داده‌های آن‌ها را رصد ‌کنند، شناسایی و حذف کنند.

ممکن است از خود بپرسید که چه مجوزهایی را می‌توانید با استفاده از ویژگی Privacy Dashboard ردیابی کنید. در پاسخ باید بگوییم که می‌توانید از Privacy Dashboard برای ردیابی مجوزهای زیر استفاده کنید.

  • مجوز دسترسی به Location
  • مجوز دسترسی به Camera
  • مجوز دسترسی به Microphone
  • مجوز دسترسی به Body sensors
  • مجوز دسترسی به Calendar
  • مجوز دسترسی به Call logs
  • مجوز دسترسی به Contacts
  • مجوز دسترسی به Files and media
  • مجوز دسترسی به Nearby devices
  • مجوز دسترسی به Phone
  • مجوز دسترسی به Physical activity
  • مجوز دسترسی به SMS

با Android 12، جدول زمانی دسترسی برنامه برای مجوزهای لوکیشن، دوربین و میکروفون را دریافت خواهید کرد. و احتمالا گوگل پشتیبانی گسترده‌تری از سایر مجوزها را در به روز رسانی‌های آتی اندروید، در اختیار قرار می‌دهد.

چگونه از Privacy Dashboard اندروید ۱۲ استفاده کنیم؟

اکنون می‌دانید Privacy Dashboard چیست، در ادامه نحوه دسترسی و استفاده از ویژگی سازگار با حریم خصوصی اندروید ۱۲ در گوشی هوشمند را آموزش خواهیم داد.

  • برای باز کردن Privacy Dashboard، به برنامه تنظیمات بروید، سپس به پایین اسکرول کرده تا بخش حریم خصوصی (Privacy) را پیدا کنید.
  • وقتی در تنظیمات حریم خصوصی هستید، روی Privacy dashboard ضربه بزنید. اکنون نمایش بصری مجوزهایی را خواهید دید که در ۲۴ ساعت گذشته به آن‌ها دسترسی داشته‌اید.

3. برای مشاهده لیست برنامه‌هایی که به مجوزهای خاص، مثلا مجوز لوکیشن، دسترسی داشته‌اند، روی گزینه‌های مجوز فردی در زیر نمودار ضربه بزنید. برای مثال، اگر می‌خواهید برنامه‌هایی را که در ۲۴ ساعت گذشته به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته‌اند بررسی کنید، روی Location کلیک کنید و جدول زمانی کامل را بررسی کنید. اندروید ۱۲ همچنین مدت زمانی را که برنامه‌ها به مجوز دسترسی پیدا کرده‌اند در زیر نام برنامه نشان می‌دهد.

4. اگر برنامه‌ای را مشاهده کردید که نباید به مجوز دسترسی داشته باشد، روی مدیریت مجوز (Manage Permission) ضربه بزنید تا دسترسی لغو شود. وقتی Manage Permission را فشار می‌دهید، لیستی از تمام برنامه‌های دارای مجوز خاص را خواهید دید. برنامه مورد نظر را از لیست انتخاب کنید و برای ادامه روی آن ضربه بزنید.

5. اکنون می‌توانید مجوز مناسب را برای برنامه تنظیم کنید. یکی از ویژگی‌های جدید که باید به آن اشاره کرد، کلید استفاده از مکان دقیق (Use precise location) است. وقتی این کلید را غیرفعال می‌کنید، برنامه‌ها یک مکان تقریبی دریافت می‌کنند. همچنین می‌توانید به طور کامل مجوز یک برنامه را رد کنید.

دریافت Privacy Dashboard در تمامی گوشی‌های اندرویدی

اگر از گوشی هوشمندی استفاده می‌کنید که احتمالا اندروید ۱۲ را دریافت نخواهد کرد و یا بعدها به‌روزرسانی اندروید ۱۲ را دریافت می‌کند، می‌توانید از یک برنامه شخص ثالث به نام Privacy Dashboard برای دریافت یک ویژگی مانند Privacy Dashboard  در اندروید ۱۲استفاده کنید. همچنین می‌توانید بررسی کنید که گوشی شما چه زمانی به روز رسانی اندروید ۱۲ را دریافت می‌کند و تا آن زمان منتظر بمانید.

برنامه Privacy Dashboard به شما جدول زمانی برنامه‌هایی را نشان می‌دهد که به حسگرهای دستگاه شما دسترسی داشته‌اند و همچنین می‌توانید وقتی برنامه شما را به صفحه مدیریت مجوز می‌برد، مجوز را غیرفعال کنید. مسیر غیرفعال کردن مجوزها تنظیمات (Settings) -> حریم خصوصی (Privacy) -> مدیر مجوز (Permission manager) است. از این مسیر می‌توانید تمام مجوزها ار غیرفعال کنید.

شما می‌توانید برنامه شخص ثالث داشبورد حریم خصوصی را از فروشگاه Play به صورت رایگان دانلود کنید. به خاطر داشته باشید که این برنامه دارای پرداخت‌های درون برنامه‌ای است.

سخن پایانی

ویژگی Privacy Dashboard تنها یکی از ویژگی‌های حریم خصوصی است که گوگل با اندروید ۱۲ اضافه کرده است. این شرکت همچنین نشانگرهای حریم خصوصی، تنظیمات سریع را برای غیرفعال کردن سریع دسترسی به دوربین و میکروفون، هشدارهای دسترسی به کلیپ‌بورد اضافه کرده است. این ویژگی برای محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما در دستگاه اندرویدی‌تان مفید خواهد بود. نظر شما در مورد این ویژگی جدید حریم خصوصی در اندروید 12 چیست؟ نظرات خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :