etebarkala snappay
etebarkala snappay

مک استودیو چیست؟ جدول مشخصات و روش نصب

4.4
(9)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مک استودیو چیست به همراه جدول و روش نصب

مک استودیو جدیدترین محصول مک اپل است که تلفیقی از مک مینی و مک پرو بوده و جایگزینی مناسبی برای آی‌مک 27 اینچی اپل است. مک استودیو نسخه بزرگتر مک مینی است و همانطور که از نامش پیداست، افرادی که با ویدیو به شکل حرفه‌ای سروکار دارند را هدف قرار داده است و از قدرتمندترین تراشه های سری M اپل استفاده می کند.

اپل مدعی است که مک استودیو قرار است « عملکردی فوق‌العاده، اتصال گسترده و قابلیت‌های جدیدی» را به شکلی فشرده ارائه دهد و هر فضایی را به یک «استودیو» تبدیل کند.

مک استودیو چیست

بررسی اجمالی کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو

مشخصات فنی کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو

پارامترها/ پردازنده

مدل M1 Max

مدل M1 Ultra

پردازنده (CPU)

۱۰ هسته، ۸ هسته‌ی پرقدرت و ۲ هسته‌ی کم‌مصرف

۲۰ هسته، ۱۶ هسته‌‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف

پردازنده گرافیکی

(GPU)

۲۴ یا ۳۲ هسته، بالغ‌ بر ۱۰٫۴ ترافلاپس

۴۸ یا ۶۴ هسته، بالغ‌ بر ۲۱ ترافلاپس FP32

رم

۳۲ یا ۶۴ گیگابایت LPDDR5

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت LPDDR5

حافظه ذخیره سازی

۵۱۲ گیگابایت، یک، ۲، ۴ یا ۸ ترابایت

یک، ۲، ۴ یا ۸ ترابایت

درگاه‌های پشتی

۴ پورت تاندربولت، ۲ پورت USB 3.2 Gen 1، یک HDMI 2.0، اترنت ۱۰ گیگابیتی، جک صدا

درگاه‌های جلویی

درگاه SD و ۲ پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C

درگاه SD و ۲ پورت تاندربولت

ابعاد

۹٫۵ در ۱۹٫۷ در ۱۹٫۷ سانتی‌متر

۹٫۵ در ۱۹٫۷ در ۱۹٫۷ سانتی‌متر

وزن

۲٫۷ کیلوگرم

۳٫۶ کیلوگرم

 

 نسخه مقرون به صرفه‌تر مک استودیو مجهز به تراشه Apple M1 Max بوده و دارای پردازنده ۱۰ هسته ای، پردازنده گرافیکی ۲۴ هسته‌ای (قابل ارتقا به ۳۲ هسته)، موتور هوش مصنوعی ۱۶ هسته‌ای است. مک استودیو دارای موتور مدیا با پهنای باند حافظه ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه و حافظه یکپارچه تا ۶۴ گیگابایت دارد. مدل گران‌تر نیز به تراشه کاملاً جدید M1 Ultra مجهز شده است.

 تراشه M1 Ultra مک استودیو

تراشه M1 Ultra در اصل ترکیب دو تراشه M1 Max است که در یک قالب قرار گرفته‌اند و می‌توانند به عنوان یک تراشه عمل کنند؛ اپل این عمل را معماری UltraFusion می‌نامد. در بخش گرافیکی هم M1 Ultra در مک استودیو ۴.۵ برابر سریعتر از آی‌مک ۲۷ اینچی بوده و  می‌تواند تا ۸۰ درصد نسبت به گرافیک Radeon Pro W6900X سریع‌تر باشد. همچنین به لطف دسترسی به ۶۴ تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه سریع مشترک، گرافیک Mac Studio می‌تواند عملاً نسبت به قوی‌ترین کارت گرافیک دسکتاپ انویدیا نیز VRAM بیشتری برای رندرها در اختیارتان بگذارد.

تراشه M1 Ultra عملکردی برابر با تراشه‌های رایانه شخصی و کارت‌های گرافیک پرچمدار ارائه می‌دهد و قابلیت پخش هم‌زمان ۱۸ استریم ویدئوی 8K ProRes 422 را دارد؛ اقدامی که طبق ادعای اپل هیچ رایانه شخصی دیگری قادر به انجامش نیست. 

تراشه M1 Ultra‌مک استودیو

در ادامه مروری بر ویژگی‌های پردازنده‌های این محصول می‌اندازیم:

  • ۳٫۸ برابر CPU سریع‌تر از آی‌مک ۲۷ اینچی با پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای Core i9-10910
  • ۹۰ درصد CPU‌ سریع‌تر از مک پرو با پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای Xeon W-3245 اینتل
  • ۴٫۵ برابر GPU سریع‌تر از آی‌مک ۲۷ اینچی با گرافیک Radeon Pro 5700XT
  • ۸۰ درصد GPU سریع‌تر از قدرتمندترین مک پرو با گرافیک Radeon Pro W6900X
  • قابلیت پخش هم‌زمان ۱۸ استریم ویدئوی 8K ProRes 422 
ابعاد مک استودیو

طراحی مک استودیو

مک استودیو دارای ساختاری مکعبی با ابعاد ۷.۷ اینچ بوده و جنس بدنه آن تمام آلومینیومی با ارتفاع ۳.۷ اینچ است. چنین ابعادی به آن اجازه می‌دهد که به خوبی در زیر اغلب نمایشگرهای موجود در بازار قرار بگیرد.

اپل ادعا می‌کند که مک استودیو برای عملکرد بی‌صدا طراحی شده است. این محصول معماری حرارتی منحصر به فردی دارد. سیستم خنک‌کننده‌ی مک استودیو از دو فن استفاده می‌کند؛ این سیستم هوای خنک محیطی را از منافذ زیرین دستگاه به داخل مک استودیو می‌کشد و پس از جذب حرارت قطعات، هوای داغ را از طریق منافذ پشت دستگاه به بیرون هدایت می‌کند. 

در قسمت پشتی مک استودیو چهار درگاه تاندربولت ، یک درگاه اترنت ۱۰ گیگابایتی، دو درگاه USB-A، یک درگاه HDMI و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون با پشتیبانی از هدفون‌های امپدانس بالا وجود دارد. در قسمت جلویی نیز دو درگاه USB-C اضافی و یک اسلات کارت SDXC قرار دارد.

درگاه های مک استودیو

این محصول اپل از حداکثر چهار نمایشگر 6K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز به وسیله ۴ درگاه تاندربولت و یک صفحه نمایش 4K از طریق درگاه HDMI پشتیبانی می‌کند. نسخه M1 Max با ۵۱۲ گیگابایت SSD و مدل M1 Ultra با ۱ ترابایت SSD ارائه می‌شود، اما هر دو با حداکثر ۸ ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD با سرعت خواندن تا ۷.۴ گیگابایت بر ثانیه قابل تنظیم هستند. مک استودیو دارای Wi-Fi 6 بوده و از بلوتوث ۵.۰ پشتیبانی می‌کند.

مک استودیو برای اتصال به نمایشگر استودیویی ۲۷ اینچی با وضوح 5K طراحی شده است که دارای یک دوربین داخلی ۱۲ مگاپیکسلی، میکروفون و بلندگوهای باکیفیت است.

به طور خاص، مک استودیو در بسیاری از نتایج Geekbench 5 امتیاز چند هسته‌ای بین ۲۳۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ را کسب کرده است، در حالی که میانگین امتیاز چند هسته‌ای 19956 برای Mac Pro با پردازنده 28 هسته‌ای Intel Xeon W است. 

مراحل راه اندازی مک استودیو به کمک Setup Assistant

  • کشور یا منطقه خود را تنظیم کنید.
  • گزینه‌های دسترس‌پذیری: گزینه‌های دسترس‌پذیری را برای Vision, Motor, Hearing, Cognitive abilities را فعال کنید یا روی « Not Now» کلیک کنید. 
  • اتصال به شبکه Wi-Fi: شبکه را انتخاب کنید و در صورت لزوم رمز عبور را وارد کنید. (اگر از اترنت استفاده می کنید، می توانید سایر گزینه های شبکه را نیز انتخاب کنید). برای تغییر شبکه، روی نماد وضعیت Wi-Fi در نوار منو کلیک کنید، روی سایر شبکه ها کلیک کنید، سپس یک شبکه Wi-Fi را انتخاب کنید و رمز عبور را وارد کنید. همچنین می‌توانید Wi-Fi را در اینجا روشن یا خاموش کنید.

نکته: پس از راه‌اندازی، اگر نماد وضعیت Wi-Fi را در نوار منو نمی‌بینید، می‌توانید آن را اضافه کنید. System Preferences را باز کنید، سپس روی Network کلیک کنید. روی Wi-Fi در لیست سمت چپ کلیک کنید، سپس «Show Wi-Fi status in menu bar» را انتخاب کنید

  • اطلاعات انتقال: اگر در حال راه‌اندازی رایانه جدیدی هستید و قبلاً Mac راه‌اندازی نکرده‌اید، روی «Not Now» کلیک کنید. اگر می‌خواهید اکنون یا بعداً داده‌های خود را از رایانه دیگری منتقل کنید، به انتقال داده‌های خود به مک استودیو جدید خود مراجعه کنید.
  • با Apple ID خود وارد شوید: Apple ID شما از یک آدرس ایمیل و یک رمز عبور تشکیل شده است. همان حساب کاربری که برای تمامی کارهایی که با اپل انجام می‌دهید، از جمله استفاده از App Store، برنامه Apple TV، Apple Books، iCloud، Messages و غیره استفاده می‌کنید. اگر از قبل Apple ID ندارید، می‌توانید در حین راه‌اندازی مک استودیو یک حساب جدید ایجاد کنید. برای استفاده از هر سرویس Apple، در هر دستگاهی، خواه رایانه، دستگاه iOS، دستگاه iPadOS یا Apple Watch، با همان Apple ID وارد شوید. 

نکته: اگر قبلاً دستگاه دیگری را با آخرین نسخه‌های نرم‌افزار راه‌اندازی کرده‌اید، یک پنل برای راه‌اندازی سریع می‌بینید، «Make This Your New Mac »، که با استفاده از از تنظیمات ذخیره شده در حساب iCloud شما بسیاری از مراحل را رد می‌کند.

  • ذخیره فایل‌ها در iCloud: با iCloud، می‌توانید محتوای خود از قبیل اسناد، عکس‌ها و غیره را در فضای ابری ذخیره کنید و هر کجا که باشید به آن دسترسی داشته باشید. برای تنظیم این گزینه بعداً، System Preferences را باز کنید و اگر قبلاً این کار را نکرده اید با Apple ID خود وارد شوید. روی Apple ID کلیک کنید، iCloud را در نوار کناری کلیک کنید، سپس ویژگی‌هایی را که می‌خواهید استفاده کنید انتخاب کنید. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که از iCloud Keychain برای ذخیره گذرواژه‌های خود در حین راه‌اندازی استفاده کنید. 
  • نرم‌افزار Siri و “Hey Siri” را فعال کنید: می توانید Siri و “Hey Siri” را برای Mac Studio خود با استودیو نمایشگر در حین راه اندازی روشن کنید. برای فعال کردن «Hey Siri»، از شما درخواست می‌شود چندین دستور به Siri بگویید. 
  • راه اندازی Touch ID: اگر صفحه کلید شما از آن پشتیبانی‌می کند، می‌توانید هنگام راه اندازی Mac Studio خود، یک اثر انگشت به Touch ID اضافه کنید. برای راه‌اندازی Touch ID و یا برای افزودن اثرانگشت دیگر، System Preferences را باز کنید، سپس روی Touch ID کلیک کنید. برای افزودن اثر انگشت، روی دستورالعمل‌های روی صفحه کلیک کرده و دنبال کنید.

نکته: اگر دو یا چند کاربر از یک Mac Studio استفاده می‌کنند، هر کاربر می‌تواند یک اثر انگشت به Touch ID اضافه کند تا به سرعت قفل را باز کند و به Mac Studio وارد شود. شما می‌توانید تا سه اثر انگشت برای هر حساب کاربری و در مجموع پنج اثر انگشت برای تمام حساب های کاربری Mac Studio خود اضافه کنید.

  • راه اندازی Apple Pay: می‌توانید Apple Pay را برای یک حساب کاربری در Mac Studio خود در حین راه اندازی تنظیم کنید. برای افزودن و تأیید کارت خود، فرمان های روی صفحه را دنبال کنید. 
  • تنظیمات نمایشگر انتخاب کنید: میزان روشنایی و یا تنظیمات خودکار را برای دسکتاپ خود انتخاب کنید. اگر می‌خواهید انتخابی را که در حین راه‌اندازی انجام می‌دهید تغییر دهید، System Preferences را باز کنید، روی General کلیک کنید، سپس یک گزینه ظاهری را انتخاب کنید.

جمع بندی

اگر به دنبال خرید یک رایانه رومیزی هستید و از طرفی مک مینی برای کار شما کوچک و ضعیف است و مک پرو نیز فضای زیادی را اشغال می‌کند، مک استودیو برای شما یک گزینه بسیار مناسب است. این محصول جدید اپل به لطف معماری پردازنده M1 Ultra قدرت پردازشی بسیار بالایی داشته و برای متخصصین حوزه تدوین عکس و فیلم انتخابی مناسب و کاربردی است.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

رزا آجودان گفت:

پایه رنگ کرم کاسه ای مک چه استفاده ای داره

محمد طالب گفت:

پردازشش بهتر از مک مینی و مک پرو هست یا نه؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله صد در صد
پردازنده مدل M1 Max دارای ۱۰ هسته، ۸ هسته‌ی پرقدرت و ۲ هسته‌ی کم‌مصرف بوده و مدل M1 Ultra دارای ۴۸ یا ۶۴ هسته، بالغ‌ بر ۲۱ ترافلاپس FP32 است. درنتیجه پردازش بسیار بالایی دارد

عرفان انوری گفت:

از کجا میشه تهیه کرد؟ شما موجود دارید؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر در فروشگاه اعتبارکالا موجود نیست اما فروشگاه‌های معتبر دیگری موجود دارند

سهیلا طالبی گفت:

قیمتش چنده؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در بازار حدود ۷۲ میلیون تومان موجود است

حمیرا جعفرزاده گفت:

چرا بهش میگن مک استودیو؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
چون افرادی که با ویدیو به شکل حرفه‌ای سروکار دارند را هدف قرار داده است و از قدرتمندترین تراشه های سری M اپل استفاده می کند.

مهدی حجازی گفت:

از نظر قدرت و سرعت پردازش با کدوم سری از پردازنده‌های اینتل برابره؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اپل عملکرد M1 Ultra با پردازنده‌ی قدرتمند Core i9 12900K و گرافیک غول‌پیکر RTX 3090 برابر می‌داند

مهدی قربانی گفت:

طراحیش حرف نداره.

کامرانم گفت:

مرسی که گفتید مک استودیو چیست حالا اگه میشه بگید قیمتاش به چه شکله؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر در فروشگاه اعتبارکالا موجود نبوده اما در بازار با قیمتی حدود ۷۲ میلیون تومان به فروش می رسد که با توجه به متغیر بودن قیمت دلار این قیمت می‌تواند در روزهای آتی تغییر کنید

باقر گفت:

چه مطلب خوبی