etebarkala snappay
etebarkala snappay

رله خصوصی یا iCloud Private Relay چیست؟

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
رله خصوصی یا iCloud Private Relay چیست؟

اپل همواره تلاش کرده در بخش حریم خصوصی کاربران، ممتاز عمل کرده و در iOS 15 با معرفی iCloud Private Relay سطح امنیت کاربران iOS را ارتقا داده است. رله خصوصی و یا Private Relay ویژگی جالبی بوده که جزئی از سرویس آیکلود پلاس است. اگر می‌خواهید با این ویژگی بیشتر آشنا شوید و تمایز آن را با یک برنامه VPN بدانید، تا انتهای این مطلب با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

اپل iCloud Private Relay  چیست؟

شما هر روزه از شبکه‌های مختلفی برای مرور وب استفاده می‌کنید، خواه اینترنت خانگی باشد یا Wi-Fi عمومی و یا دیتای موبایل در حالی که بیرون هستید و در حال حرکت. در پشت صحنه، ارائه‌دهندگان شبکه و وب‌سایت‌ها می‌توانند هویت و سابقه مرور شما را برای ایجاد مجموعه‌ای از طلاعات کامل درباره شما بدست آورند. بنابراین، برای کمک به محافظت از هویت و حریم خصوصی شما به صورت آنلاین مخصوصا از طریق مرورگر سافاری، اپل iCloud Private Relay را از طریق iCloud+ ارائه می‌دهد.

اپل iCloud Private Relay به شما این امکان را می‌دهد که از طریق Safari به روشی که اپل به عنوان روشی امن‌تر و خصوصی‌تر توصیف می‌کند، صفحات اینترنت را مرور کنید. اپل iCloud Private Relay تضمین می‌کند که ترافیک خروجی از دستگاه شما رمزگذاری شده است. بنابراین هیچ کس نمی‌تواند آن را رهگیری کرده و بخواند و تمام درخواست‌های شما را از طریق دو رله اینترنتی جداگانه ارسال می‌کند. به عبارت دیگر، iCloud Private Relay شبکه خصوصی مجازی داخلی سافاری است.

اپل iCloud Private Relay می‌تواند تمام اتصالات شما، از جمله اتصالات قدیمی که از HTTPS استفاده نمی‌کنند، رمزگذاری کرده تا آدرس IP واقعی شما را مبهم کند. همچنین مانع از این می‌شود که هر کسی، حتی اپل، بداند شما چه کسی هستید و به کجا در وب متصل می‌شوید.

اپل iCloud Private Relay چه کاری انجام می‌دهد؟

اپل iCloud Private Relay به شما این امکان را می‌دهد تا مکان آدرس IP خود را انتخاب کنید. می‌توانید آدرس IP عمومی خود را انتخاب کنید؛ همان طور که وب‌سایت‌ها همچنان می‌توانند برخی از داده‌های موقعیت مکانی را به شما ارائه دهند، یا می‌توانید یک آدرس IP در جایی در کشور و منطقه زمانی خود برای ناشناس بودن بیشتر، اما محتوای آنلاین کمتر سفارشی‌شده انتخاب کنید. این بدان معناست که رله‌های خصوصی iCloud هنوز از موقعیت جغرافیایی موجود شما استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌توانید geo-hop کنید و از آن برای سایر فعالیت‌های VPN مانند پخش محتوای Netflix از یک کشور دیگر استفاده کنید.

می‌توان گفت iCloud Private Relay در واقع امن تر از VPN است. اپل اطلاعات آدرس IP شناسایی شما را مبهم می‌کند و سپس آن را به سرور دوم می‌فرستد تا یک آدرس IP موقت را اختصاص دهد، به این معنی که اطلاعات شما دو بار پنهان می‌شود و نه اپل، شرکت رله شخص ثالثی که استفاده می‌کند، و نه وب سایتی که بازدید می‌کنید نمی توانند شما را شناسایی کنند.

آیا محدودیتی برای استفاده از iCloud Private Relay وجود دارد؟

اپل iCloud Private Relay در برخی کشورها به دلیل محدودیت های نظارتی در دسترس نیست. این کشورها عبارتند از چین، بلاروس، کلمبیا، مصر، قزاقستان، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکمنستان، اوگاندا. همچنین، iCloud Private Relay فقط با Safari کار می‌کند و آن را بسیار محدودتر از سایر سرویس‌های VPN می‌کند، زیرا نمی‌توانید از آن در هیچ مرورگر یا برنامه‌ای استفاده کنید.

نحوه استفاده از iCloud Private Relay

اپل iCloud Private Relay یک ارتقا رایگان در iOS 15، iPadOS 15 و macOS Monterey برای هر کاربری بوده که هزینه ذخیره سازی iCloud را به صورت جداگانه یا به عنوان بخشی از بسته Apple One پرداخت کند. برای فعال کردن آن، به برنامه تنظیمات بروید، سپس روی نام Apple ID خود در بالا ضربه بزنید. سپس روی iCloud و Private Relay (بتا) ضربه بزنید و کلید سبز را بچرخانید تا روشن شود.

راه اندازی iCloud Private Relay در آیفون یا آیپد

  • به بخش Settings > Apple ID > iCloud > iCloud Private Relay بروید
  • روشن کردن iCloud Private Relay (بتا)

راه اندازی iCloud Private Relay در مک

  • به بخش System Preferences > Apple ID > iCloud بروید
  • کادر Private Relay (بتا) را علامت بزنید، سپس روی گزینه‌ها کلیک کنید.
  • اگر دکمه ارتقا ظاهر شد، روی آن کلیک کنید تا به طرحی که شامل iCloud+ است ارتقا دهید. در صورت درخواست، رمز عبور Apple ID خود را وارد کرده و روی Continue کلیک کنید.
  • سپس Private Relay را با کلیک روی گزینه Turn On یا Turn Off روشن یا خاموش کنید و یا محل آدرس IP را انتخاب کنید.
  • روی OK کلیک کنید.

آیا iCloud Private Relay رایگان است؟

اپل iCloud Private Relay به عنوان یک افزونه رایگان برای مشترکین iCloud+ گنجانده شده است.

ویژگی iCloud+ چیست؟

با iCloud+، به ویژگی‌های اصلی iCloud، مانند عکس‌ها، پشتیبان‌گیری، و iCloud Drive به‌علاوه ویژگی‌های ممتازی مانند iCloud Private Relay دسترسی خواهید داشت. این ویژگی‌ها برای همه مشترکین iCloud در دسترس خواهد بود و همه طرح‌های iCloud+ را می‌توان با افرادی در همان گروه اشتراک‌گذاری خانوادگی به اشتراک گذاشت. اپل قیمت‌های iCloud را نیز تغییر نمی‌دهد، و جای تعجب است که چرا این شرکت نام جدید iCloud+ را در صورتی که قیمت آن به اندازه iCloud است و به سادگی ویژگی‌های جدیدی را برای همه اضافه می‌کند، انتخاب کرده است.

چه زمانی iCloud Private Relay در دسترس خواهد بود؟

اگر هزینه ذخیره سازی iCloud را پرداخت کنید، به طور خودکار به امتیازات اضافی که اپل تحت نام iCloud+ با هم قرار می‌دهد دسترسی خواهید داشت و یکی از آن امتیازات iCloud Private Relay است.

سخن پایانی

رله خصوصی یا iCloud Plus در واقع همان آیکلود است؛ اما با نامی جدید. سه ویژگی جدید با تمرکز بر روی حریم خصوصی و امنیت شما در ازای پرداخت هیچ مبلغ اضافی، معامله خوبی‌ست. مخفی کردن ایمیل اصلی با قابلیت Hide My Email، غیرقابل ردیابی بودن با مخفی کردن آی‌پی شما با ویژگی Private Relay و در نهایت مشاهده و ذخیره تعداد نامحدودی از دوربین‌های مداربسته با HomeKit Secure Video. آیا شما هم از آیکلود یا سرویس‌های ابری استفاده می‌کنید؟ تجربه خودتان را با ما و همراهان فراسیب به اشتراک بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :