etebarkala snappay
etebarkala snappay

فناوری HDR چیست؟ چرا HDR پخش فیلم را بهبود می‌بخشد

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
فناوری HDR چیست؟ چرا HDR پخش فیلم را بهبود می‌بخشد

طی چند سال گذشته ما شاهد انتقال از تلوزیون‌های CRT به تلویزیون‌های نازک بوده‌ایم، شاهد صعود و سقوط تلویزیون‌های پلاسما، شاهد صعود HD، Full HD و Ultra HD و شاهد جذابیت فناوری نمایشگرهای 3D بوده‌ایم. همچنین مطالب زیادی در رابطه با نمایشگرهای منحنی یا مسطح خواندیم. در حال حاضر HDR آخرین فناوری نمایشگرهای مدرن بوده که همچنان در حال توسعه است. فناوری HDR در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و اکنون این فناوری در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها در دسترس قرار دارد. در این مطلب به معرفی فناوری HDR در نمایشگرهای جدید خواهیم پرداخت. اگر علاقه‌مند به حوزه فناوری ساخت نمایشگرها هستید، تا انتهای این مطلب با مجله اعتبارکالا با ما همراه باشید.

فناوری HDR چیست؟

کلمه HDR مخفف high dynamic range به معنی محدوده دینامیکی بالا است. این کلمه برای اغلب کاربران آشنا است چرا که همین اصطلاح در عکاسی نیز استفاده می‌شود. این فناوری در برخی دوربین‌ها و بسیاری از تلفن‌های هوشمند نیز به کار می‌رود و یکی از ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند آیفون است.

عملکرد این فناوری چه در تلوزیون‌ها و چه در دوربین گوشی‌های هوشمند یکسان است و یک معنا دارد، زیرا در تلویزیون، درست مانند عکاسی، هدف بازآفرینی تصویری است که نزدیک‌تر از آن چیزی است که چشم انسان قادر است ببیند. این فرایند اغلب به این معنی است که نواحی روشن و تاریک یا طیف رنگ‌ها را متعادل شده و جزئیات سایه و روشن را به دلیل نور زیاد از دست نخواهید داد.

نمایشگرهای HDR که طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را ارائه می‌دهند قادر هستند کنتراست بسیار خوبی ایجاد کنند. تصاویر ارائه شده توسط HDR دارای رنگ‌های واضح‌تر، واقعی‌تر بوده و دارای عمق بیشتری است. فناوری HDR درجه بندی را از تاریکی به روشن حفظ می‌کند به گونه‌ای که SDR (محدوده دینامیکی استاندارد) قادر به انجام آن نیست. در نهایت HDR‌ به طور همزمان تاریکی و روشنایی یک تصویر را به نمایش می‌گذارد و تصاویری با جزئیات زیاد و رنگ‌هایی شارپ نشان می‌دهد. در استانداردهای قبلی، از جمله استانداردهایی که در Blu-ray استفاده می‌شد، دستیابی به نتایج مشابه HDR امکان پذیر نبود.

مشخصات فنی HDR چیست؟

فناوری HDR محدوده رنگ و کنتراست گسترده‌تری را ارائه می‌کند، و این موضوع به شدت روشنایی بستگی دارد. برای مشاهده محتوای HDR، باید نمایشگری داشته باشید که با HDR سازگار باشد، و در حال حاضر بسیاری از تلویزیون‌هایی که در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند با محتوای HDR ‌سازگار هستند. همچنین در سال‌های اخیر لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند همگی از فناوری HDR پشتیبانی می‌کنند.

بسیاری از مجموعه‌های HDR دارای یک سیستم نور پس‌زمینه هستند که می‌تواند حدود حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت و یا بیشتر را تولید کند، در حالی که تلویزیون‌های استاندارد و Blu-ray معمولاً تنها ۱۰۰ نیت خروجی می‌دهند.

نیت (Nit) به روشنایی اشاره دارد، اگرچه هنگام تماشای محتوای HDR به طور یکنواخت استفاده نمی‌شود و فقط به روشنایی در مناطق خاص در یک صحنه اشاره دارد. با استفاده از افزایش دامنه روشنایی و وسعت رنگ گسترده‌تر، HDR می‌تواند تصاویری را بازسازی کند که قبلاً امکان‌پذیر نبودند.

با این حال، این در مورد روشنایی مطلق نیست، بلکه در مورد محدوده است، بنابراین اگر چه برخی از تولیدکنندگان LCD در مورد روشنایی ۱۰۰۰ نیت صحبت می‌کنند، برخی دیگر، مانند سازندگان OLED، ممکن است ۸۰۰ نیت را ارائه دهند. از آنجایی که هر دو طیف وسیعی بین تاریکی و روشن را ارائه می‌دهند، در نتیجه هر دو دارای این توانایی برای حمل برچسب HDR هستند.

نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که HDR به وضوح مرتبط نیست، بنابراین تلویزیون‌هایی با قابلیت HDR وجود دارند که فول اچ‌دی (1080p به جای 2160p) هستند، همانطور که تلفن‌ها و تبلت‌هایی با نمایشگر HDR در طیف وسیعی از وضوح‌ها وجود دارند. به غیر از مشخصات ITU برای دستگاه‌ها، استانداردهای مختلفی برای محتوای HDR وجود دارد که HDR10 و Dolby Vision فناوری‌های شناخته شده تر هستند، HLG و Advanced HDR توسط Technicolor نیز به عنوان فناوری‌های نوظهور شناخته می‌شوند.

فناوری HDR10 چیست؟

فناوری HDR10 به عنوان HDR generic نامیده می‌شود که به مشخصات سطح پایه محتوای HDR اشاره دارد. این فناوری یک جریان ویدیویی ۱۰ بیتی با بیش از ۱ میلیارد رنگ است و تمامی دستگاه‌های سازگار با HDR، از HDR10 پشتیبانی می‌کند.

یکی از کارهایی که HDR10 انجام می‌دهد این است که به نمایشگر اطلاع می‌دهد که محتوا در حال مشاهده شدن است و میزان روشنایی تصویر را مشخص می‌کند.

فناوری Dolby Vision چیست؟

 دالبی ویژن یک فرمت پویای HDR بوده که توسط دالبی لبز توسعه یافته است. این فرمت با تنظیم صحنه به صحنه و حتی فریم به فریم تصویر، جزئیات بیشتری را همراه‌با دقت رنگ بالاتر به کاربر ارائه می‌کند. بهینه‌سازی محتوا در هر تصویر به‌صورت مجزا انجام می‌شود. البته فرایند و شیوه‌ی عملکرد دالبی ویژن جزئیات بیشتری دارد.

دالبی ویژن به تولیدکننده‌های محتوا امکان می‌دهد تا تنظیمات تصویر را در سطوح بسیار جزئی بهبود دهند. به‌علاوه تنظیمات بیشتری نسبت به فرمت مرسوم و سنتی HDR10 در دالبی ویژن پشتیبانی می‌شود. به‌عنوان مثال HDR10 حداکثر از روشنایی هزار نیت (Nit) در تلویزیونی پشیبانی می‌کند. این آمار برای دالبی ویژن به ۱۰ هزار نیت می‌رسد.

فناوری HDR10+ چیست؟

فرمت +HDR10 که توسط سامسونگ پشتیبانی می‌شود، شباهت بالایی با دالبی ویژن دارد. فرمت پویا با قابلیت تغییر تنظیمات برای هر صحنه، رویکردی مشابه دالبی ویژن در پیش می‌گیرد. +HDR10 هم بازه‌ی بزرگ‌تری از رنگ و نور را پشتیبانی می‌کند، اما مشخصات آن به اندازه‌ی دالبی ویژن حرفه‌ای نیست. البته تفاوت اصلی دو استاندارد در حال‌حاضر، در دسترس بودن آن‌ها است.

فناوری HLG‌ چیست؟

اچ ال جی یک سیستم نشان دهنده‌ صحنه است به این ترتیب، سیگنال تحویل دهنده نور را در صحنه اصلی نشان میدهد. ناگفته نماند که اکثر تلویزیون های ال جی تلویزیون های سونی که دارای کیفیت 4K هستند، از این فناوری برخوردار هستند. مزیتی که HLG در سیستم هایی مانند HDR10 یا Dolby Vision ارائه میدهد این است که شما به سخت افزار خاص نیاز ندارید و این برای تولید کنندگان محتوا آسان بوده چرا که با دستگاه های موجود سازگار است. سونی و برخی دیگر از شرکت ها تایید کرده اند که به روز رسانی HLG برای بیشتر تلویزیون های خود ارائه داده اند.

سخن پایانی

اکنون که با فناوری HDR‌آشنا شدید باید توضیح دهیم که نخستین گوشی هوشمندی که با فناوری HRD‌معرفی شد، گلکسی نوت ۷ بود و سامسونگ آن را با ویژگی Mobile HDR معرفی کرد. اما گوشی هوشمند G6 ال‌جی در اوایل ۲۰۱۷ گوی رقابت را از نوت۷ ربود و در حال حاضر اغلب گوشی‌های پرچمدار از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند. اما حقیقتی که باید از آن مطلع شوید آن است که فناوری hdr‌تاثیری که روی نمایشگرهای بزرگ دارد را روی نمایشگرهای کوچک ندارد و شاید اضافه شدن ویژگی HDR تنها یک بازی تبلیغاتی جهت بالا بردن قیمت و فروش بیشتر این دستگاه‌های باشد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :