etebarkala snappay
etebarkala snappay

جزیره پویا Dynamic Island آیفون ۱۴ پرو چیست؟

4.9
(8)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
جزیره پویا Dynamic Island آیفون ۱۴ پرو چیست؟

با ظهور آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ ​​پرو مکس، فناوری جدیدی در iOS وجود دارد که اپل آن را جزیره پویا می‌نامد. ممکن است این نامگذاری کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر قصد خرید یک آیفون ۱۴ پرو یا ۱۴ پرو مکس را دارید، بهتر است از تمامی ویژگی‌های جدید آن مطلع باشید تا به نحو احسن از آن استفاده کنید. در این مطلب ما به معرفی و بررسی ویژگی Dynamic Island در گوشی‌های هوشمند جدید آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس پرداخته‌ایم و در ادامه نحوه استفاده از آن را آموزش می‌دهیم. اگر کاربر iOS ‌بوده و به این ویژگی جدید آیفون علاقه‌مند هستید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جزیره دینامیک چیست؟

جزیره پویا یا همان Dynamic Island  نامی است که اپل برای بریدگی قرص شکل آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس خود انتخاب کرده است. این ویژگی صرفا برای سری پرو آیفون‌های ۱۴ بوده و آیفون ۱۴ استاندارد و آیفون ۱۴ پلاس فاقد جزیره پویا هستند. اپل هدف کاربردی مهمی در ارائه این ویژگی داشته و هدف آن صرفا یک ابزار سرگرمی نیست.

جزیره پویا دارای سه بخش سخت‌افزاری است. دو بخش اول شامل دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و پروژکتور مادون قرمز است که سیستم دوربین TrueDepth را تشکیل می‌دهد. بخش سوم نیز سنسور مجاورت است که اکنون در پشت نمایشگر قرار دارد. این دوربین در کل خط آیفون 14، اولین دوربین سلفی آیفون با فوکوس خودکار است. پروژکتور مادون قرمز، نقاط نامرئی را در سراسر یک سوژه پخش می‌کند و دوربین نقاط را شناسایی کرده و از آنها برای ایجاد یک تصویر سه بعدی با عمق استفاده می‌کند.

اپل جزیره دینامیک را به روی پشتیبانی شخص ثالث باز کرده است، بنابراین فقط اپلیکیشن‌های خود اپل از این مزیت استفاده نمی‌کنند. در حال حاضر، می‌توانید پیام‌ها را بخوانید، به درخواست‌های AirDrop پاسخ دهید و حتی با نگاه کردن به جزیره پویا یا ضربه زدن روی آن، پیمایش گام به گام را دنبال کنید.

جزیره پویا Dynamic Island  چگونه کار می‌کند؟

چشمگیرترین ویژگی جزیره پویا اپل این است که می‌تواند به طور مستقیم به اشکال مختلف تبدیل شود تا انواع اطلاعات قابل مشاهده را نمایش دهد. برای نمونه، هنگامی که گوشی هوشمند خود را در حالت بی‌صدا قرار می‌دهید، AirPods  خود را متصل می‌کنید، به Face ID دسترسی پیدا می‌کنید و یا شارژر خود را وصل می‌کنید، بریدگی بزرگ شده و فعالیت صورت گرفته را نمایش می‌دهد و سپس بلافاصله به حالت عادی باز می‌گردد.

همچنین، اگر فعالیتی مانند تماس، فهرست پخش، پادکست یا تایمر، در پس‌زمینه در حال انجام باشد، بریدگی تا پایان فعالیت باز می‌ماند. همچنین می‌توانید برای رفتن به اپلیکیشن روی آن ضربه بزنید یا برای بررسی گزینه‌ها، آن را به مدت طولانی فشار دهید تا مولتی تسکینگ بهتری انجام دهید.

برای روشن شدن مطلب، اگر هنگام پیمایش در فید اینستاگرام خود تماسی دریافت کنید، بریدگی برای نشان دادن اینکه چه کسی با شما تماس گرفته و نیز نمایش گزینه قبول یا رد کردن تماس، گسترش می‌یابد. هنگامی که تماس را دریافت کردید، بریدگی در طول مدت تماس باز می‌شود. می‌توانید برای دسترسی به گزینه‌های مختلف برای قطع تماس، تغییر به فیس تایم، بی‌صدا کردن گوشی و موارد دیگر، بریدگی را برای چند لحظه فشار داده و نگه دارید.

همچنین، اگر در حین خواندن کتاب الکترونیکی به موسیقی گوش می‌دهید، می‌توانید برش را به مدت طولانی فشار دهید تا گزینه‌های توقف موزیک، رد کردن موزیک، یا رفتن به قسمت خاصی از موزیک را ببینید. و اگر چندین فعالیت در پس‌زمینه در حال انجام باشد، جزیره پویا آیفون ۱۴ پرو حباب دایره‌ای جدیدی را در کنار بریدگی قرص شکل تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که تمام این فعالیت‌ها بدون خروج از برنامه‌ای که در آن هستید صورت می‌گیرد.

جزیره پویا چه کاربردی دارد؟

این ویژگی برای ارائه اطلاعات مفید طراحی شده است، مانند زمانی که AirPods متصل است یا زمانی که دستگاه در حال شارژ شدن است. این یک تصویر کوچک از هنر آلبوم Apple Music را نشان می‌دهد، زمانی که به Apple Pay دسترسی دارید یا زمانی که حالت مزاحم نشوید روشن است. این نمادها به‌عنوان بسط سنسورها ظاهر می‌شوند و به لطف نحوه مطابقت پیکسل‌ها با حسگرهای سیاه، انیمیشن‌ها به‌طور چشمگیری یکپارچه به نظر می‌رسند.

سخن پایانی

جزیره پویا آیفون ۱۴ پرو در هنگام تماشای ویدیو یا بازی کردن، به طور بالقوه مزاحم است. از دیدگاه صرفاً زیبایی شناختی، سوراخ پانچ بهتر است، چرا که فضای کمتری از نمایشگر را اشغال کرده و کمتر مزاحمتی برای دید نمایشگر ایجاد می‌کند.

اما باید به خاطر داشت، همانطور که بیشتر توسعه دهندگان شخص ثالث برنامه‌های خود را برای استفاده از بریدگی جدید تغییر می‌دهند، عملکرد این جزیره پویا همچنان بهبود می‌یابد. و حتی اگر یک سازنده گوشی اندرویدی سعی کند این طرح را کپی کند، تکرار آن با همان روانی و موفقیت اپل بسیار بعید است. چرا که  توسعه دهندگان برنامه نمی‌توانند برنامه‌های خود را مطابق با هر گوشی اندرویدی تغییر دهند و با توجه به نرم افزار اختصاصی iOS انجام این کار در آیفون‌ها آسان تر است. این چیزی است که جزیره دینامیک اپل را بسیار خاص می‌کند.

انتظار می‌رود به‌زودی سایر توسعه‌دهندگان رابط‌های کاربری اختصاصی اندروید، این ویژگی جذاب را برای سایر دستگاه‌ها و لانچرها، ایجاد کنند. علاوه‌براین احتمال دارد در دستگاه‌های سامسونگ مجهز به رابط کاربری One UI نیز به‌طور غیررسمی، شاهد ارائه‌ی قابلیت ناحیه‌ی اعلان شبیه جزیره‌ی پویا آیفون ۱۴ پرو باشیم.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.9 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

علی اکبر حمزه ای گفت:

طریقه استفاده از ویژگی های جدید آیفون 14 پرو مکس را میخواستم بدونم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
به زودی در یک بلاگ جداگانه به شرح آن خواهیم پرداخت

یلدا فرخی زاده گفت:

جزیره پویا چیست؟!

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
به مطلب مراجعه کنید. ما در این مطلب به طور کامل این ویژگی را شرح داده ایم

بهناز گفت:

جزيره پويا روي حالت زوم قرار گرفته و بزرگ شد براي تغيير به حالت قبل چه بايد كرد