etebarkala snappay
etebarkala snappay

رایانش ابری چیست؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
رایانش ابری چیست؟

چند سالی است که واژه محاسبات ابری در دنیای تکنولوژی مطرح می‌شود و عده زیادی از متخصصین استفاده از آن را توصیه می‌کنند. اما بسیاری از ما هنوز نمی‌دانیم که محاسبات ابری دقیقا به چه معنا است و استفاده از آن برای چه کسانی مفید است؟ به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به‌طور خلاصه محاسبات ابری و کاربردهای آن را به شما معرفی کنیم. برای آشنایی با رایانش ابری با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

رایانش ابری به زبان ساده

رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی از جمله سرورها، ذخیره‌سازی، پایگاه‌های داده، شبکه، نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل و هوشمندی از طریق اینترنت برای ارائه نوآوری سریع‌تر، منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس است.

رایانش ابری چگونه کار می‌کند؟

شرکت‌ها به جای داشتن زیرساخت‌های محاسباتی یا مراکز داده، می‌توانند از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری به هر چیزی، از برنامه‌ها گرفته تا ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشند. یکی از مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری این است که شرکت‌ها می‌توانند از هزینه‌های اولیه و پیچیدگی مالکیت و نگهداری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود اجتناب کنند و در عوض به سادگی هنگام استفاده از این زیرساخت‌ها آن، هزینه‌ای کم پرداخت کنند.

رایانش ابری چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

در حال حاضر، سرویس‌های رایانش ابری طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را پوشش می‌دهند؛ از اصول ذخیره‌سازی، شبکه و قدرت پردازش گرفته تا پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی و همچنین برنامه‌های اداری استاندارد.

رایانش ابری زیربنای تعداد زیادی از خدمات است که شامل خدمات مصرف‌کننده مانند جی‌میل یا پشتیبان‌گیری ابری از عکس‌های گوشی هوشمند شما می‌شود، همچنین خدماتی که به شرکت‌های بزرگ اجازه می‌دهد همه داده‌های خود را میزبانی کنند و همه برنامه‌های خود را در فضای ابری اجرا کنند. به عنوان مثال، نتفلیکس برای اجرای سرویس پخش ویدیوی خود و سایر سیستم‌های تجاری خود به خدمات رایانش ابری متکی است.

چرا به آن رایانش ابری می‌گویند؟

یک مفهوم اساسی در پس محاسبات ابری این است که مکان سرویس و بسیاری از جزئیات مانند سخت افزار یا سیستم عاملی که روی آن اجرا می‌شود، تا حد زیادی برای کاربر قابل دسترس نیست. با در نظر گرفتن این موضوع استعاره ابر از شماتیک‌های قدیمی شبکه مخابراتی گرفته شده است، که در آن شبکه تلفن عمومی و بعداً اینترنت اغلب به عنوان یک ابر نمایش داده می‌شد تا نشان دهد که مکان اهمیتی ندارد. البته برای بسیاری از مشتریان، مکان خدمات و داده‌های آن‌ها یک مسئله کلیدی است.

رایانش ابری چقدر مهم است؟

ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از رایانش ابری اکنون بخش قابل توجهی از هزینه‌های فناوری اطلاعات را به خود اختصاص می‌دهد، زیرا حجم کار محاسباتی همچنان به سمت فضای ابری حرکت می‌کند، خواه این خدمات ابر عمومی ارائه شده توسط فروشندگان باشد یا ابرهای خصوصی.

تحلیلگر فناوری گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ نیمی از هزینه‌های مربوط به نرم‌افزارهای کاربردی، نرم‌افزارهای زیرساخت، خدمات فرآیندهای تجاری و بازارهای زیرساخت سیستم به فضای ابری منتقل می‌شود.

زیرساخت به عنوان یک سرویس چیست؟

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) به بلوک‌های ساختمانی اساسی محاسباتی که می‌توان اجاره کرد اشاره دارد که شامل سرورهای فیزیکی یا مجازی، ذخیره سازی و شبکه می‌شود که برای شرکت‌هایی جذاب است که می‌خواهند برنامه‌های کاربردی را از ابتدا بسازند و تقریباً همه چیز تحت کنترل خودشان باشد، از طرفی به شرکت‌های ارائه دهنده خدماتی نیاز دارد که مهارت‌های فنی داشته باشند تا بتوانند خدمات را در آن سطح هماهنگ کنند.

پلتفرم به عنوان سرویس چیست؟

پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) لایه بعدی ابر در زمینه ذخیره سازی، شبکه و سرورهای مجازی زیربنایی است. این لایه همچنین شامل ابزارها و نرم‌افزارهایی است که توسعه دهندگان برای ساخت برنامه‌های کاربردی نیاز دارند، که شامل میان افزار، مدیریت پایگاه داده است.

نرم افزار به عنوان یک سرویس چیست؟

نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) ارائه برنامه‌های کاربردی به عنوان یک سرویس است. سخت‌افزار و سیستم عامل زیربنایی به کاربر نهایی که از طریق مرورگر وب یا برنامه به سرویس دسترسی پیدا می‌کند، بی ربط است. نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) بزرگترین بخش از هزینه‌های ابری است؛ صرفاً به این دلیل که تنوع برنامه‌های ارائه شده از طریق SaaS بسیار زیاد است، از CRM مانند Salesforce گرفته تا Office 365 مایکروسافت.

محاسبات چند ابری چیست؟

در حالی که فروشندگان بزرگ ابری از ارائه تمام نیازهای محاسباتی مشتریان سازمانی خود بسیار خوشحال خواهند شد، کسب و کارها به طور فزاینده‌ای به دنبال توزیع بار در تعدادی از تامین کنندگان هستند. همه اینها منجر به ظهور چند ابری شده است. بخشی از این رویکرد اجتناب از محدود شدن تنها به یک فروشنده است و بخشی از آن یافتن بهترین ترکیب از فناوری‌ها در سراسر جهان است.

محاسبات چند ابری به معنای امکان اتصال و ادغام خدمات ابری از چندین فروشنده بوده که چالشی جدید و فزاینده برای تجارت است. مشکلاتی که در اینجا وجود دارد عبارتند از کمبود مهارت و تفاوت‌های گردش کار بین محیط‌های ابری است. مشتریان همچنین می‌خواهند تمام زیرساخت‌های ابری مختلف خود را از یک مکان مدیریت کنند، ساخت برنامه‌ها و سرویس‌ها و سپس انتقال آن‌ها را آسان کنند و اطمینان حاصل کنند که ابزارهای امنیتی می‌توانند در چندین ابر کار کنند که هیچ کدام در حال حاضر آسان نیست.

مزایای رایانش ابری چیست؟

مزایای رایانش ابری بسته به نوع سرویس ابری مورد استفاده متفاوت خواهد بود، اما اساساً استفاده از خدمات ابری به این معنی است که شرکت‌ها مجبور نیستند زیرساخت محاسباتی خود را بخرند یا از آن محافظت کنند. همچنین دیگر نیازی به خرید سرور، به‌روزرسانی برنامه‌ها یا سیستم‌های عامل، یا از کار انداختن و دور انداختن سخت‌افزار یا نرم‌افزار هنگامی که قدیمی شده‌اند وجود ندارد، زیرا همه این موارد توسط شرکت ارائه دهنده خدمات ابری تامین می‌شود.

معایب رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری لزوماً ارزان‌تر از سایر اشکال محاسباتی نیست، همانطور که در دراز مدت اجاره همیشه ارزان‌تر از خرید نیست. اگر یک برنامه دارای نیاز منظم و قابل پیش بینی برای خدمات محاسباتی باشد، ممکن است ارائه آن سرویس در داخل مقرون به صرفه‌تر باشد.

برخی از شرکت‌ها ممکن است تمایلی به میزبانی داده‌های حساس در سرویسی که رقبا نیز از آن استفاده می‌کنند، نداشته باشند. انتقال به یک برنامه SaaS همچنین ممکن است به این معنی باشد که شما از همان برنامه‌هایی به عنوان یک رقیب استفاده می‌کنید، که ممکن است ایجاد مزیت رقابتی را در صورتی که آن برنامه هسته اصلی تجارت شما باشد، دشوار کند.

اگرچه ممکن است شروع استفاده از یک برنامه ابری جدید آسان باشد، انتقال داده‌ها یا برنامه‌های موجود به ابر ممکن است بسیار پیچیده‌تر و گران‌تر باشد. همچنین به نظر می‌رسد در حال حاضر چیزی شبیه کمبود در مهارت‌های ابری وجود دارد، و در زمینه کارکنانی که دارای DevOps و دانش نظارت و مدیریت چند ابری هستند با کمبود مواجه هستند.

رایانش ابری تا چه میزان امنیت دارد؟

بسیاری از شرکت‌ها همچنان نگران امنیت سرویس‌های ابری هستند، اگرچه تاکنون موارد نقص امنیتی گزارش نشده است. اینکه چقدر رایانش ابری را ایمن می‌دانید تا حد زیادی به امنیت سیستم‌های موجود شما بستگی دارد. سیستم‌های داخلی که توسط تیمی مدیریت می‌شوند، احتمالاً بیشتر از سیستم‌هایی که توسط مهندسان یک ارائه‌دهنده ابری که به محافظت از آن زیرساخت اختصاص داده شده نظارت می‌شوند، نشتی دارند.

با این حال، نگرانی‌ها در مورد امنیت، به‌ویژه برای شرکت‌هایی که داده‌های خود را بین بسیاری از سرویس‌های ابری جابجا می‌کنند، باقی می‌ماند، که منجر به رشد ابزارهای امنیتی ابری شده است، که داده‌ها را به و از ابر و بین پلتفرم‌های ابری نظارت می‌کنند. این ابزارها می‌توانند استفاده جعلی از داده‌ها در فضای ابری، دانلودهای غیرمجاز و بدافزارها را شناسایی کنند.

ابر عمومی چیست؟

ابر عمومی مدل کلاسیک محاسبات ابری است که در آن کاربران می‌توانند به حجم زیادی از قدرت محاسباتی از طریق اینترنت (خواه IaaS، PaaS یا SaaS) دسترسی داشته باشند. یکی از مزایای قابل توجه در اینجا، توانایی افزایش سریع یک سرویس است. تامین کنندگان محاسبات ابری دارای مقادیر زیادی قدرت محاسباتی هستند که آن‌را بین تعداد زیادی از مشتریان به اشتراک می‌گذارند. مقیاس عظیم آن‌ها به این معنی است که آن‌ها ظرفیت اضافی کافی دارند که اگر مشتری خاصی به منابع بیشتری نیاز داشت به راحتی می توانند با آن مقابله کنند، به همین دلیل است که اغلب برای برنامه های کاربردی با حساسیت کمتری که نیاز به مقدار متفاوتی از منابع دارند استفاده می‌شود.

ابر خصوصی چیست؟

ابر خصوصی بدون نگرانی در مورد کنار گذاشتن کنترل داده‌ها و خدمات به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از برخی از مزایای ابر عمومی بهره ببرند. شرکت‌ها می‌توانند دقیقاً مکان نگهداری داده‌هایشان را کنترل کنند و می‌توانند زیرساخت‌ها را به روشی که می‌خواهند بسازند؛ همچنین برای پروژه‌های IaaS یا PaaS به توسعه‌دهندگان اجازه دسترسی به مجموعه‌ای از قدرت محاسباتی را می‌دهد که بر حسب تقاضا مقیاس می‌شود بدون اینکه امنیت را به خطر بیندازند. ابر خصوصی برای شرکت‌هایی که به امنیت بیشتری نیاز دارند ممکن است یک گزینه مناسب باشد.

سخن پایانی

رایانش ابری فناوری پرکاربردی است که امروزه بیشتر افراد و سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. در گذشته سازمان‌ها و شرکت‌ها برای انجام کارهای خود اقدام به خریدن سرورها و تجهیزات گران‌قیمتی می‌کردند که نیاز به مراقبت و نگهداری بسیاری داشتند. با روی کار آمدن سرویس‌های ابری و پیشرفت روزافزون فناوری رایانش ابری، رفته‌رفته این مشکلات برطرف شد. به طوری که روزبه‌روز بر تعداد استفاده‌کنندگان این فناوری اضافه می‌شود. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم به زبان ساده اطلاعات مفیدی درباره این فناوری در اختیار شما قرار دهیم.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

بهمن بهادر گفت:

وصل نشد