etebarkala snappay
etebarkala snappay

اپل تی وی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

5
(3)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
اپل تی وی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با وجود رقابت سنگین استریم بین ارائه‌دهندگان محتوا و تعداد فزاینده‌ای از افرادی که این محتوا را در تلویزیون خود تماشا می‌کنند، نه تنها نیاز بازار به سرویس‌های پخش جریانی، بلکه به ست‌تاپ‌باکس‌هایی وجود دارد که دسترسی راحت به خدمات را امکان‌پذیر می‌سازد.

اپل، در کنار شرکت‌هایی مانند Roku و آمازون، هم به‌عنوان سازنده سخت‌افزار و هم ارائه‌دهنده پلتفرم استریم، وارد بازار OTT شده است. در این مقاله کوتاه، نگاهی دقیق‌تر به سخت‌افزار Apple TV خواهیم داشت، همچنین به شما یک نمای کلی از چشم‌انداز OTT ارائه کرده و نحوه کار اپل تی‌وی را شرح خواهیم داد.

اپل تی وی چیست و چگونه کار می‌کند؟

همانطور که ما دوست داریم اپل را در بازار تلویزیون ببینیم، Apple TV یک تلویزیون نیست. در عوض، این یک ستاپ باکس است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا به محتوای OTT در تلویزیون های خود دسترسی داشته باشند.

دستگاه Apple TV از پورت HDMI برای اتصال به تلویزیون استفاده می‌کند و جادوی پخش جریانی را به صفحه بزرگ اتاق نشیمن شما می‌آورد. اپل تی‌وی همچنین دارای یک کنترل از راه دور با قابلیت Siri است که تجربه تماشای تلویزیون را با اکوسیستم اپل ادغام می‌کند.

محتوای OTT چیست؟

محتوای OTT از طریق اینترنت، با دور زدن بسترهای تلویزیونی کابلی، پخش و ماهواره‌ای به بینندگان ارائه می‌شود و به طور فزاینده‌ای از همه شرکت‌هایی را که به طور سنتی به عنوان کنترل کننده یا توزیع کننده چنین محتوا عمل می‌کردند دور می‌زند. نمونه‌هایی از ارائه دهندگان محتوای OTT عبارتند از Netflix، Hulu، Disney+ و Amazon Prime Video است.

از آنجایی که تعداد کاربرانی که هنوز به خدمات OTT متصل نشده‌اند رو به کاهش است، بسیاری از این ارائه دهندگان اکنون بر ایجاد سخت‌افزار پیشرفته‌تر و تولید محتوای اصلی خود برای جذب مشترکین جدید متمرکز شده‌اند. با استفاده از موارد زیر می‌توانید به محتوای OTT دسترسی پیدا کنید.

  • دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند تلفن‌های همراه اندروید و iOS، تلویزیون‌های هوشمند.
  • ست‌اپ باکس‌های متصل به تلویزیون مانند Apple TV، Nvidia Shield، Fire TV، و Roku.
  • کنسول‌های بازی.
  • تبلت، رایانه رومیزی و لپ‌تاپ.

آیا واقعاً برای دسترسی به محتوای OTT به Apple TV نیاز داریم؟

با اتصال Apple TV از طریق HDMI به تلویزیون خود، به انواع برنامه‌ها و سرویس‌های پخش جریانی روی نمایشگر بزرگ تلویزیون خود دسترسی پیدا می‌کنید.

دستگاه Apple TV از نظر قابلیت‌های 4K و HDR از سایر پخش کننده‌های OTT مانند Amazon Fire TV، Roku، Google Chromecast عقب‌تر است. همچنین، برای پخش رسانه شخصی خود در یک درایو خارجی انتظار پورت USB را نداشته باشید. نیازی به گفتن نیست که دستگاه‌های Apple TV نیز دارای برچسب قیمتی قابل توجهی بالاتر از رقبا هستند.

اما جایگزین‌ها چیست؟ راه‌های زیادی برای دریافت ویدیوی تحت وب در تلویزیون به غیر از Apple TV وجود دارد که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  • کنسول بازی

اگر یک مایکروسافت ایکس باکس یا سونی پلی استیشن دارید، می‌توانید به انواع برنامه‌های پخش ویدئویی مانند Netflix، YouTube، Amazon Instant Video، ESPN و غیره بدون هیچ هزینه‌ی دیگری دسترسی داشته باشید. کنسول بازی به همان اندازه به عنوان یک کنترل از راه دور عمل خواهد کرد.

  • تلویزیون‌های هوشمند

اکثر تلویزیون‌هایی که امروزه تولید می‌شوند هوشمند هستند، و می‌توانید برنامه‌های پخش جریانی را روی خود تلویزیون نصب کنید.

  • تلویزیون Google Chromecast

تلویزیون Chromecast رقیب مستقیم Apple TV است که به طور یکپارچه با اکوسیستم گوگل ادغام می‌شود.

  • دانگل‌های پخش تلویزیونی

از نظر سایر ست تاپ باکس‌ها، بزرگترین رقیب اپل در این فضا Roku است. همچنین Amazon Fire TV نیز همان ویژگی‌های اساسی را با قیمت بسیار پایین‌تر ارائه می‌دهند.

مطمئنا Apple TV در زمینه پخش محتوای OTT پیشرو نیست و جایگزین‌های زیادی در بازار وجود دارد. تفاوت اصلی برای اپل، ویژگی AirPlay و امکان استفاده از سیری برای استفاده از صدا برای وارد کردن متن با صدای شما است.

آیا برای استفاده از Apple TV به آیفون نیاز دارم؟

خرید Apple TV منطقی به نظر می‌رسد و مطمئنا برای استفاده از آن نیازی به آیفون ندارید. با این حال، برای ورود به سیستم و خرید مواردی مانند برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها در Apple TV، به یک حساب iTunes نیاز دارید. با Apple TV می‌توانید برنامه‌های متنوعی را از سرویس‌های پخش محبوب مانند Netflix، YouTube، HBO Go، Hulu Plus، Disney+ پخش کنید. البته، برای دسترسی به محتوا به یک اشتراک فعال نیز نیاز است.

اگرچه همانطور که در پاراگراف بالا ذکر شد، برای استفاده از Apple TV به دستگاه اپل نیاز ندارید، اما کاربران غیر اپل برخی از ویژگی‌ها را از دست خواهند داد. برای مثال، Apple TV از AirPlay پشتیبانی می‌کند، ویژگی که به شما امکان می‌دهد صفحه مک‌بوک یا آیفون خود را روی تلویزیون منعکس کنید.

خط تولید Apple TV

اپل تی‌وی در سه مدل تولید می‌شود که عبارت است از Apple TV 4K, 64GB و Apple TV 4K, 32GB و Apple TV HD. مدل 4K از ویدیوی 4K Ultra HD و HDR پشتیبانی می‌کند، در حالی که HD فقط از 1080p HD پشتیبانی می‌کند. در جعبه 4K Apple TV یک پورت اترنت گیگابیتی است که سرعت بیشتری را نسبت به پورت اترنت ۱./۱۰۰ اپل تی‌وی HD ارائه می‌دهد. نسل دوم اپل تی‌وی 4K دارای تراشه A12 Bionic است که به طور قابل توجهی قدرتمندتر از تراشه دو هسته‌ای A8 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز است که برای اولین بار با آیفون ۶ معرفی شد.

اپل با نسل دوم Apple TV 4K ریموت Siri را با طراحی مجدد معرفی کرد. همچنین با هر دو مدل فعلی اپل تی وی 4K و اپل تی‌وی HD ارائه می‌شود. کنترل از راه دور سیری جدید دارای کنترل صفحه کلیک برای ناوبری پنج طرفه است. اکنون دکمه Siri برای راحتی در کنار ریموت قرار گرفته است.

اپل تی‌وی برای چه کاری مناسب است؟

متاسفانه، اپل همه برنامه‌های پشتیبانی‌شده را در وب‌سایت خود فهرست نمی‌کند؛ اگر می‌خواهید بدانید کدام برنامه‌ در Apple TV در دسترس است، بهتر است در گوگل جستجو کنید. در ادامه خلاصه‌ای از انواع محتوایی که می‌توانید از طریق Apple TV به آن دسترسی داشته باشید را ذکر کرده‌ایم.

  • پخش ویدئو؛ Apple TV برای پخش محتوای اختصاصی خود ساخته شده است، اما این دستگاه همچنین از برنامه‌های ارائه دهندگان محتوای جریان اصلی مانند: Netflix، YouTube، Amazon Video، Hulu، HBO GO/HBO NOW و غیره نیز پشتیبانی می‌کند.
  • پخش صدا؛ اپل تی‌وی از Apple Music گرفته تا خدماتی مانند Pandora و Sirius XM، پشتیبانی می‌کند. با این حال، برای دسترسی به Spotify، باید از ویژگی AirPlay استفاده کنید.
  • بازی‌ها؛ بازی‌ها را از اپ استور دانلود کنید و مستقیماً روی صفحه تلویزیون خود بازی کنید.
  • سایر اپلیکیشن‌ها؛ مانند بازی‌ها، اپ استور دارای انواع دیگری از برنامه‌ها بوده که شامل رسانه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری عکس، سرور رسانه، فروشگاه‌های آنلاین و برنامه آب‌وهوا است.

سخن پایانی

محبوبیت روزافزون تلویزیون‌های هوشمند افراد بیشتری را به لذت بردن از فعالیت‌های مختلف روی نمایشگر بزرگ سوق می‌دهد. اکنون شما به طور کامل با Apple TV آشنایی دارید و می‌دانید که این گجت یک دستگاه پخش کننده است که امکان اتصال به اینترنت و تبدیل تلویزیون شما به یک اسمارت TV را دارد. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :