etebarkala snappay
etebarkala snappay

رم مجازی اندروید چیست، چطور رم گوشی اندرویدی را افزایش دهیم؟

4.8
(5)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
رم مجازی اندروید چیست، چطور رم گوشی اندرویدی را افزایش دهیم؟

در حالی که مدت زمان زیادی از فعال شدن ویژگی رم مجازی برای رایانه‌های شخصی می‌گذرد؛ این ویژگی برای گوشی‌های اندرویدی نیز فعال شده و شاهد استفاده گسترده آن در تلفن‌های هوشمند هستیم. سازندگان گوشی‌های هوشمند از اصطلاحات بازاریابی متعددی برای تبلیغ این ویژگی در تلفن‌های خود استفاده می‌کنند، اما اساساً هیچ توفیری با یکدیگر ندارند. در ابتدا این گوشی‌های میان‌رده بودند که ویژگی رم مجازی را برای گوشی‌های اندروید به ارمغان آوردند و رفته رفته در گوشی‌های پرچمدار نیز شاهد آن خواهیم بود.

 اما دقیقا رم مجازی اندروید چیست؟ در این مطلب رم مجازی اندروید و نحوه کار کرد آن را توضیح داده‌ و در ادامه نیز آموزش داده‌ایم که چطور رم گوشی اندرویدی را افزایش دهید؟ اگر به دنبال ارتقای رم گوشی اندرویدی خود هستید و نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید، تا انتهای این مطلب از مجله اعتبارکالا با ما همراه باشید.

رم مجازی چیست؟

اصطلاح رم مجازی به رمی اشاره دارد که مانند رم معمولی به طور فیزیکی در دستگاه شما وجود ندارد، اما در صورت لزوم از آن استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید، RAM یا حافظه دسترسی تصادفی، یک ذخیره ساز اطلاعات پرسرعت بوده که وظیفه به خاطر سپردن داده‌های شما را به صورت موقت بر عهده دارد. عملکرد رم برخلاف حافظه داخلی گوشی بوده که داده‌ها را به طور دایم ذخیره می‌سازد. حافظه رم  بسیار سریع‌تر از ذخیره سازی eMMC یا UFS 3.1 است که برای ذخیره سازی طولانی مدت استفاده می‌شود. اساساً، در حالی که حافظه داخلی داده‌هایی مانند تصاویر و ویدیوها را ذخیره می‌کند، RAM به خاطر می‌آورد که کدام برنامه‌ها را باز کرده‌اید و آخرین باری که آن‌ها را باز کرده‌اید چه کار می‌کردید.

با انجام این کار، رم به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری کنید. هر زمان که برنامه‌ای را باز می‌کنید، در RAM ذخیره می‌شود و امکان دسترسی سریع به آن را فراهم می‌کند. بنابراین از نظر فنی، رم شما را قادر می‌سازد تعداد برنامه‌های بیشتری را در پس‌زمینه داشته باشید و با حداقل تاخیر آن‌ها را باز کنید.

ایده رم مجازی ارائه رم اضافی در صورت نیاز است؛ اما چگونه این کار را بدون اضافه کردن به ظرفیت حافظه رم فیزیکی دستگاه انجام می‌دهد؟ از طرفی از کجا باید مطلع شد که گوشی هوشمندی که داریم، به این تکنولوژی دسترسی دارد؟ هر تولیدکننده گوشی‌هوشمندی، ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوشی تولید شده خود را در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده است که با کمی جستجو می‌توانید مطمئن شوید که گوشی هوشمندتان قابلیت رم مجازی را دارد یا خیر. همچنین می‌توانید به وب سایت Gsmarena مراجعه کنید و با سرچ مدل گوشی خود، به یک جدول مفصل از ویژگی‌های تلفن همراهی که دارید، دست‌یابید. سامسونگ رم مجازی خود را RAM Plus می‌نامد، Realme از عبارت Dynamic RAM Expansion استفاده می‌کند و Vivo آن را Virtual RAM می‌نامد.

رم مجازی اندروید چگونه کار می‌کند؟

پاسخ ساده این است که مقدار مشخصی از فضای ذخیره‌سازی اصلی شما را به خود اختصاص می‌دهد که می‌تواند ۴ گیگابایت، ۶ گیگابایت و یا بالاتر باشد. اما برای آشنایی کامل عملکرد رم مجازی، ابتدا باید نحوه عملکرد مدیریت حافظه در اندروید را درک کنیم.

یک دستگاه اندروید به سه نوع حافظه مجهز است: RAM (LPDDR4, LPDDR4x)، حافظه داخلی (eMMC یا UFS) و zRAM، که دومی اساساً پارتیشنی در داخل RAM شما است که داده‌های فشرده‌شده با اولویت پایین را در حال اجرا در حافظه ذخیره می‌کند. این کار برای ایجاد فضایی در رم شما برای برنامه یا برنامه‌های در حال اجرا در پیش زمینه انجام می‌شود.

اندروید از فرآیندی به نام صفحه بندی برای مدیریت حافظه استفاده می‌کند. در صفحه‌بندی، RAM به قطعات کوچکی به نام صفحات تقسیم می‌شود که تقریباً هر کدام حدود ۴ کیلوبایت هستند. مقدار رم استفاده شده با تعداد صفحات آزاد یا استفاده فعال تعیین می‌شود. در اندروید، این اطلاعات را مانند تصویر زیر، در زیر برنامه‌های اخیر مشاهده می‌کنید.

صفحات به دو نوع clean pages و dirty pages تعریف می‌شوند. صفحات تمیز دارای یک کپی اصلاح نشده از داده‌های ذخیره شده در حافظه هستند، در حالی که صفحات کثیف یک نسخه اصلاح شده را نگه می‌دارند. یک کپی اصلاح نشده، داده ثابتی است که تغییر نمی‌کند، در حالی که یک کپی اصلاح شده، داده پویا است که هر لحظه تغییر می‌کند. اندروید می‌تواند در صورت عدم نیاز به دسترسی به منابع، از شر صفحات تمیز خلاص شود و فضای رم را آزاد کند.

تا اینجا ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما درک آن از طریق برخی مثال‌های واقعی آسان تر است. برنامه‌هایی مانند فیسبوک، توییتر و ردیت از صفحات تمیز استفاده می‌کنند و وقتی در پس زمینه قرار می‌گیرند، تمایل دارند ثابت بمانند. به عنوان مثال، وقتی فیسبوک را راه اندازی می‌کنید و بعدا به توییتر منتقل می‌شوید، فیس بوک در رم گوشی شما ذخیره می‌شود، اما در پس زمینه رفرش نمی‌شود. بنابراین وقتی دوباره به فیسبوک برمی‌گردید، جدول زمانی را نشان می‌دهد که قبل از بازخوانی آن را متوقف کرده‌اید.

از سوی دیگر، برنامه‌های پخش موسیقی و یوتیوب از صفحات کثیف استفاده می‌کنند، بنابراین حتی زمانی که برنامه باز نیست، به کار خود ادامه می‌دهند. به این ترتیب، این برنامه‌ها از رم به صورت پویا استفاده می‌کنند و نمی‌توانند بسته شوند. بنابراین برای صرفه جویی در فضا، این برنامه‌ها فشرده شده و به zRAM ارسال می‌شوند و مطمئن باشید که برنامه در پس زمینه باز می‌ماند.

رم مجازی با ایجاد یک پارتیشن swap که به عنوان zRAM عمل می‌کند، از حافظه داخلی دستگاه شما استفاده می‌کند. گوشی‌های مقرون به صرفه با مقدار محدودی رم عرضه می‌شوند، بنابراین سازندگان از این تکنیک برای افزایش رم به صورت مجازی استفاده می‌کنند. شایان ذکر است که این ویژگی رم فیزیکی موجود در دستگاه را افزایش نمی‌دهد؛ بنابراین، حتی اگر ویژگی رم مجازی را تغییر دهید، مقدار رم فیزیکی ثابت باقی می‌ماند.

چگونه رم گوشی اندرویدی خود را به حداکثر برسانیم؟

پس از گذشت مدت زمان چند ماه استفاده از گوشی هوشمند، ممکن است رفته رفته احساس کنید که تلفن هوشمندتان مثل سابق با سرعت برنامه‌ها را اجرا نمی‌کند؛ در چنین شرایطی باید گفت که مشکل از رم دستگاه شما است. اگر گوشی شما رم کافی نداشته باشد، ممکن است با کندی اجرای برنامه‌ها مواجه شوید که جای نگران نیست؛ چرا که راه‌هایی ایمن و مطمئن برای رفع این مشکل وجود دارد. در ادامه مطلب رم مجازی اندروید چیست، چطور رم گوشی اندرویدی را افزایش دهیم؟ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چطور می‌توانید این مشکل را به راحتی رفع کنید.

به طور کلی، سیستم اندروید در مدیریت رم بسیار خوب است و گوشی‌های هوشمند مدرن بیش از اندازه کافی حافظه دارند تا کار را انجام دهند، بنابراین نگرانی‌های مربوط به رم در دستگاه‌های اندرویدی عمدتاً به گذشته مربوط می‌شود. با این وجود، اگر دستگاه قدیمی‌تری دارید یا دلایل کاهش سرعت غیرقابل توضیح را در گوشی هوشمند خود عیب‌یابی می‌کنید، می‌توانیم نگاهی به نحوه صرفه‌جویی در حافظه رم یا استفاده از رم مجازی بیندازیم تا ببینیم آیا ممکن است به این وضعیت کمک کند یا خیر.

اگر متوجه شدید که فقط به میزان کمی افزایش رم نیاز دارید، خرید یک گوشی هوشمند جدید تنها گزینه پیش روی شما نیست. برخی از سازندگان گوشی‌های اندرویدی قابلیتی به نام رم مجازی را اجرا کرده‌اند. این ویژگی بخشی از حافظه داخلی پرسرعت شما را به حافظه رم تغییر می‌دهد و به دستگاه شما امکان می‌دهد از چند گیگابایت حافظه اضافی بهره‌مند شود.

اما از آنجایی که هنوز از تراشه‌های حافظه SSD با سرعت پایین استفاده می‌شود، این افزونه RAM فقط برای برنامه‌های پس‌زمینه، مرور و سایر کارهای سبک مفید خواهد بود. بنابراین انتظار نداشته باشید که به طور مستقیم عملکرد خود را در بازی‌ها بهبود دهید. کاری که رم مجازی می‌تواند انجام دهد این است که به دستگاه شما کمک کند تا برنامه‌های پس‌زمینه را در آنجا تخصیص دهد و به بازی‌های شما مقدار بیشتری از RAM با سرعتی بالاتر بدهد.

شما می‌توانید این ویژگی را از مسیر About Device > RAM > RAM expansion پیدا کنید. البته به خاطر داشته باشید که این روند ممکن است در برندهای مختلف گوشی‌های اندرویدی متفاوت باشد.

چگونه رم گوشی هوشمند سامسونگ خود را افزایش دهیم؟

  1. به تنظیمات گوشی سامسونگ بروید و سپس از آنجا وارد بخش مراقبت از باتری و دستگاه Battery and device care شوید.
  2. گزینه Memory را انتخاب کنید.
  3. سپس گزینه RAM Plus را انتخاب کنید.
  4. بین ۲ گیگابایت، ۴ گیگابایت، ۶ گیگابایت یا ۸ گیگابایت، یک گزینه را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که رم ۶ و ۸ برای گلکسی S22 در نظر گرفته شده و مدل‌های پایین‌تر تا ۴ گیگابایت رم مجازی ارائه می‌دهند. مقدار رم قابل انتخاب بستگی به مدل گوشی هوشمند سامسونگ شما دارد.

چگونه رم گوشی هوشمند شیائومی خود را افزایش دهیم؟

  1. به تنظیمات گوشی شیائومی خود بروید.
  2. وارد بخش تنظیمات اضافی شوید.
  3. گزینه Memory expansion را انتخاب کنید.
  4. سوئیچ را برای افزایش حافظه فعال کنید.
  5. می‌توانید این ویژگی MIUI 13 را به دلخواه، فعال یا غیرفعال کنید. بدیهی است که برای اجرای ویژگی MIUI 13 حداقل به ۳ گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید. پس از فعال سازی، گوشی هوشمند شما از ۳ گیگابایت رم اضافی بهره مند می‌شود.

سخن پایانی

سرعت اجرای برنامه‌ها توسط گوشی اندرویدی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما همواره پس از مدتی سرعت گوشی پایین آمده که تنها راه آن خرید یک گوشی جدید نیست. بلکه می‌توانید با افزایش رم مجازی اندروید، سرعت گوشی خود را بهبود بخشید. اکنون که با رم مجازی اندروید و نحوه افزایش آن آشنا شدید، بهتر است آن را برای گوشی هوشمندتان فعال کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

داریوش گفت:

مقاله را خواندیم، سؤال که نداریم، از این که دل ملت را شاد کردید بسیار سپاسگزاریم