etebarkala snappay
etebarkala snappay

گواهینامه IP یا درجه حفاظت IP چیست

4.5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
گواهینامه IP یا درجه حفاظت IP چیست

هنگامی که وارد وب‌سایت شرکت تولید‌کننده گوشی‌هوشمند سامسونگ یا شیائومی و غیره می‌شویم، گواهی IP را مشاهده می‌کنیم که پس از کلمه IP دو عدد ذکر شده و این دو عدد در گوشی‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار متفاوت است. این گواهی اغلب در برگه‌های مشخصات دستگاه‌های میان رده و پرچمدار دیده می‌شود و کمتر گوشی ارزان قیمت و اقتصادی از چنین گواهی نامه برخوردار است. به عبارتی گواهی IP‌ نشان می‌دهد که گوشی هوشمند شما تا چه میزان در برابر ذرات جامد و گرد و غبار، و نفوذ مایعات مقاوم است.

بسیاری از کاربران و خریداراین گوشی هوشمند نمی‌دانند که این گواهی چیست و اعداد آن به چه معناست. در این مطلب به شما خواهیم گفت که گواهی IP چیست و اعداد مختلفی که پس از IP نوشته شده به چه معناست؟ همچنین تفاوت بین آنها چه بوده و از گوشی‌هایی که این گواهی را دارند، چه انتظاری باید داشت. برای آشنایی با گواهی IP و معنی اعداد بعد آن، در این مطلب با ما همراه باشید.

گواهی IP چیست؟

پیش از آنکه معنی عداد پس از IP را شرح دهیم، ابتدا باید نگاهی به معنای کلی این گواهی داشته باشیم. در ادامه شما به راحتی قادر خواهید بود از این گواهی نامه به راحتی رمزگشایی کنید.

گواهینامه‌های IP مخفف Ingress Protection یا به عبارت ساده‌تر، محافظت از یک دستگاه در برابر ورود یا ورود ذرات جامد یا مایع است. بسیاری از گجت‌های پوشیدنی و گوشی‌های هوشمند با این گواهی عرضه شده و مدعی هستند که ضد آب و ضد نفوذ گرد و غبار هستند اما اینکه تا چه میزان مقاومت دارند مبهم بوده و برای اطلاع از آن باید معنی اعداد پس از عبارت IP را بدانید.

چگونه یک گواهی IP را رمزگشایی کنیم؟

گواهی IP هر تلفن یا ابزار دیگری دو حرف (I و P) خواهد بود که با دو عدد در ادامه آن معرفی  می‌شوند. در این قالب، عدد اول یا کاراکتر سوم نشان دهنده میزان محافظت در برابر ذرات جامد مانند گرد و غبار است و عدد دوم یا کاراکتر چهارم نیز نشان دهنده محافظت در برابر ذرات مایع است.

به طور کلی، هرچه عدد کاراکتر سوم و چهارم بزرگ‌تر باشد نشان دهنده میزان حفاظت قوی‌تر و بالاتر دستگاه در برابر نفوذ غبار و مایعات است. همچنین، اگر دستگاهی فقط در برابر ذرات مایع و نه جامد محافظت داشته باشد، کاراکتر مربوطه با X مشخص می‌شود. برای مثال، رتبه IPX8 برای گوشی Galaxy Z Fold 3 سامسونگ نشان می‌دهد که گوشی به خوبی در برابر نفوذ مایعات محافظت می‌شود و در برابر نفوذ ذرات جامد و غبار محافظت نمی‌شود.

اولین عددی که بعد از حروف IP قرار می‌گیرد چه معنایی دارد؟

اولین عددی که پس از حروف IP قرار می‌گیرد به معنای استانداردهای مختلف برای نفوذ ذرات جامد و گرد و غبار است که در ادامه به شرح معنای هریک خواهیم پرداخت.

عدد ۱ نشان دهنده محافظت در برابر ذرات بزرگتر از ۵۰ میلی‌متر

عدد ۲ نشان دهنده محافظت در برابر ذرات بزرگتر از ۱۲.۵ میلی‌متر (اشیاء به اندازه بند انگشت).

عدد ۳ نشان دهنده محافظت در برابر ذرات بزرگتر از ۲.۵ میلی‌متر (سیم های ضخیم).

عدد ۴ نشان دهنده محافظت در برابر ذرات بزرگتر از ۱ میلی‌متر (سیم نازک، پیچ).

عدد ۵ نشان دهنده محافظت متوسط در برابر ذرات گرد و غبار. ذرات ممکن است هنوز وارد شوند، اما قادر به وارد ساختن آسیبی قابل توجه نیستند.

عدد ۶ نشان دهنده محافظت کامل در برابر ذرات گرد و غبار.

دومین عددی که بعد از حروف IP قرار می‌گیرد چه معنایی دارد؟

دومین عددی که پس از حروف IP قرار می‌گیرد به معنای استانداردهای مختلف برای نفوذ مایعات و یا پاشش آب است که در ادامه به شرح معنای هریک خواهیم پرداخت.

عدد ۱ نشان دهنده محافظت در برابر چکه های عمودی آب، بدون سطح زاویه دار یا فشار، به مدت ۱۰ دقیقه.

عدد ۲ نشان دهنده محافظت در برابر چکیدن آب روی سطحی با زاویه 15 درجه، به مدت ۱۰ دقیقه.

عدد ۳ نشان دهنده محافظت در برابر پاشش آب تا دمای ۶۰ درجه، تحت فشار ۸۰-۱۰۰ کیلو پاسکال، به مدت ۵ دقیقه.

عدد ۴ نشان دهنده محافظت در برابر پاشش آب از هر جهت، تحت فشار ۸۰-۱۰۰ کیلو پاسکال، به مدت ۵ دقیقه.  

عدد ۵ نشان دهنده محافظت در برابر جت‌های آبی که از طریق نازل از هر جهت تحت فشار ۳۰ کیلو پاسکال در فاصله ۳ متری پاشیده می‌شود، به مدت ۳ دقیقه.

عدد ۶ نشان دهنده  محافظت در برابر جت‌های آب قدرتمند از هر جهت با فشار تا ۱۰۰ کیلو پاسکال در فاصله ۳ متر، به مدت ۳ دقیقه.

عدد ۷ نشان دهنده محافظت در برابر غوطه ور شدن کامل تا عمق ۱ متری، به مدت ۳۰ دقیقه.

عدد ۸ نشان دهنده محافظت در برابر غوطه ور شدن کامل در عمقی بیش از ۱ تا ۳ متر.

با کنار هم قرار دادن این دو عدد، کاربران باید درک درستی از محافظت هر یک از گوشی‌ها در برابر نفوذ گرد و غبار و مایعات داشته باشند. به عنوان مثال، اگر دستگاهی دارای رتبه IP68 باشد، می‌دانید که کاملاً در برابر ذرات گرد و غبار محافظت می شود و می‌تواند بین ۱ تا ۳ متر زیر آب غوطه ور شود.

سخن پایانی

اکنون که معنای گواهی IP را می‎دانید و از سویی دیگر با مفهوم هر یک از اعداد پس از آن کاملا آشنا هستید، می‌توانید در هنگام انتخاب گوشی هوشمند دقت بیشتری داشته و نسبت به خرید یک گوشی با حداکثر مقاومت در برابر نفوذ غبار و مایعات اقدام کنید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :