etebarkala snappay
etebarkala snappay

رایانه رزبری پای چیست؟

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
رایانه رزبری پای چیست

رزبری پای (Raspberry Pi) نام مجموعه‌ای از کامپیوترهای تک بردی است که توسط بنیاد Raspberry Pi، یک موسسه خیریه بریتانیایی ساخته شده است که هدف آن آموزش مردم در زمینه محاسبات و ایجاد دسترسی آسا‌ن‌تر آنان به آموزش برنامه‌نویسی است. اگر می‌خواهید با این رایانه کوچک و ارزان قیمت آشنا شوید، با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

تاریخچه شروع به کار رزبری پای

رزبری پای در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون چندین بار با تغییرات مختلف به‌روزرسانی و عرضه شده است. اولین کامپیوتر Pi دارای یک پردازنده تک هسته‌ای ۷۰۰ مگاهرتزی و ۲۵۶ مگابایت حافظه رم بود و آخرین مدل آن نیز دارای یک پردازنده چهار هسته‌ای با سرعت کلاک بیش از ۱.۵ گیگاهرتز و ۴ گیگابایت حافظه رم است. قیمت Raspberry Pi همیشه زیر ۱۰۰ دلار بوده است که مهم‌ترین آن Pi Zero است که فقط ۵ دلار قیمت دارد.

در سراسر جهان، کاربران از Raspberry Pi برای یادگیری مهارت‌های برنامه نویسی، ساخت پروژه‌های سخت‌افزاری، انجام اتوماسیون خانگی، پیاده سازی خوشه‌های Kubernetes و محاسبات Edge و حتی استفاده از آن‌ها در برنامه‌های صنعتی استفاده می‌کنند.

رزبری پای یک رایانه بسیار ارزان بوده و یک نسخه اختصاصی از سیستم عامل لینوکس است که اختصاصاً برای این رایانه طراحی شده است، اما مجموعه ای از پین های GPIO ورودی یا خروجی را نیز ارائه می‌دهد.

چه مدل‌هایی از رزبری پای منتشر شده است؟

نسل‌های زیادی از Raspberry Pi تولید شده است، از Pi 1 تا 4، و حتی Pi 400. این رایانه‌ها معمولاً یک مدل A و یک مدل B نیز در اکثر نسل‌های تولید شده‌شان دارند که مدل A یک نوع ارزان‌تر بوده و رم و پورت‌های کمتری دارد. همچنین Pi Zero یک اسپین آف از نسل اصلی Pi 1 است که کوچک‌تر و ارزان‌تر شده است.

  • Pi 1 Model B (2012)
  • Pi 1 Model A (2013)
  • Pi 1 Model B+ (2014)
  • Pi 1 Model A+ (2014)
  • Pi 2 Model B (2015)
  • Pi Zero (2015)
  • Pi 3 Model B (2016)
  • Pi Zero W (2017)
  • Pi 3 Model B+ (2018)
  • Pi 3 Model A+ (2019)
  • Pi 4 Model A (2019)
  • Pi 4 Model B (2020)
  • Pi 400 (2021)

تفاوت بین مدل‌های رزبری پای

بین مدل‌های مختلف رزبری پای برخی تفاوت‌های ظریف، اما مهم وجود دارند:

رزبری پای: Model A+ : این نسخه رزبری پای قیمتی برابر با ۲۰ دلار دارد و مجهز به Broadcom BCM2835 SoC، یک پردازنده تک‌هسته‌ای ۷۰۰ مگاهرتزی، ۵۱۲ مگابایت رم و یک پورت USB است.

رزبری پای Model B : این مدل خود در چند خانواده عرضه شده است:

رزبری پای 2 : این مدل ۳۵ دلار قیمت دارد و تراشه BCM2837 SoC با پردازنده چهار هسته‌ای ۶۴-بیتی ۹۰۰ مگاهرتزی یا ۱ گیگابایت رم و یک پردازنده گرافیکی و چهار پورت USB دارد.

رزبری پای 3 : این مدل نیز ۳۵ دلار قیمت دارد و مجهز به تراشه BCM2837 SoC و یک پردازنده چهار هسته‌ای ۶۴-بیتی ۱.۲ گیگاهرتزی با ۱ گیگابایت رم و چهار پورت USB است.

رزبری پای 4 : این مدل در سه پیکربندی مختلف با قیمت‌های ۳۵، ۵۵ و ۷۵ دلار عرضه شده و مجهز به تراشه Broadcom BCM2711  و پردازنده Cortex-A72 چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز و حجم حافظه ۴، ۲، ۱، و ۸ گیگابایت است.

رزبری پایZero   : این مدل از رزبری پای تنها به قیمت ۵ دلار عرضه شده است. البته یک مدل وایرلس با قیمت ۱۰ دلار نیز وجود دارد. این مدل ۳۲-بیتی مجهز به تراشه BCM2835 SoC با پردازنده ۱ گیگاهرتزی و ۵۱۲ مگابایت رم است که با پردازنده گرافیکی به اشتراک گذاشته شده است.

 رزبری پایPico ‌ : این مدل از رزبری پای در ابتدای سال ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) عرضه شده و تنها ۴ دلار قیمت دارد. این مدل از یک پردازنده ARM دو هسته‌ای +Cortex-M0 و 264 کیلوبایت رم بهره می‌گیرد و ابعاد آن برابر با ۵۱ در ۲۱ میلی‌متر است.

رزبری پای RPi 400   : این مدل از رزبری پای که در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) عرضه شده، در واقع یک کیبورد-رایانه مجهز به تراشه Broadcom BCM2711C0 و پردازنده چهار هسته‌ای Cortex-A72 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز و ۴ گیگابایت حافظه اصلی است.

بنیاد رزبری پای چیست؟

بنیاد Raspberry Pi تلاش می‌کند تا قدرت محاسبات و برنامه نویسی را در اختیار مردم سراسر جهان قرار دهد و این کار را با ارائه رایانه‌های کم هزینه و با کارایی بالا انجام می‌دهد که مردم از آن‌ها برای یادگیری، حل مشکلات و سرگرمی استفاده می‌کنند.

طراحی کردن و ساختن یک رایانه کم‌هزینه که انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشد، ایده گروهی از برنامه‌نویسان رایانه مانند Eben Upton و David Braben بوده است که هر دو عضو بنیاد Raspberry Pi هستند. هدف آن‌ها از خلق این رایانه، آموزش برنامه‌نویسی بوده است. هزینه پایین این نوع از رایانه‌ها به این معنی است که می‌توان آن‌ها را به مدارس سراسر دنیا فروخت و از این طریق فرصت‌های آموزشی برابری در اختیار همه مردم دنیا قرار می‌گیرد.

آیا رزبری پای اپن سورس است؟

رزبری پای اپن سورس بوده و سیستم عامل اصلی پشتیبانی شده آن، Pi OS، منبع باز است و مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای اپن سورس را اجرا می‌کند. بنیاد Raspberry Pi به هسته لینوکس و پروژه‌های open source مختلف دیگر کمک می‌کند و همچنین بسیاری از نرم‌افزارهای خود را به عنوان open source منتشر می‌کند.

با Raspberry Pi چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

برخی از افراد برای یادگیری کدنویسی Raspberry Pi نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. رزبری پای می‌تواند فرصت‌هایی را برای شما ایجاد کند تا پروژه‌های اتوماسیون خانگی خود را اجرا کنید. در ادامه برخی از پروژه‌هایی که می توانید به کمک Raspberry Pi انجام دهید را معرفی می‌کنیم.

  • پخش تبلیغات را در شبکه خود با pi-hole مسدود کنید
  • یک پایگاه داده Postgres را روی Raspberry Pi تنظیم کنید
  • ربات توییتر خود را با پایتون و رزبری پای بسازید
  • یک نمایشگر عکس دیجیتال ایجاد کنید

برای استفاده از رزبری پای به چه چیزی نیاز داریم؟

رزبری پای بدون هیچ نوع وسایل و پشتیبانی عرضه شده است. زمانی که جعبه را باز می‌کنید، یک مادربرد کوچک می‌بینید که اجزایی به آن اتصال یافته‌اند. وظیفه تکمیل کردن کار با کابل‌ها، کیس و فضای ذخیره‌سازی بر عهده خود شما است.

کیس‌های این دستگاه در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی از لگو تا طراح‌های مقوای قابل برش عرضه می‌شوند. علاوه بر کیس باید کابل‌های خاصی نیز داشته باشید تا بتوانید از رزبری استفاده کنید. همچنین فضای ذخیره‌سازی که به طور معمول کارت SD است نیز باید تهیه کنید.

سخن پایانی

رزبری پای از ۵ سال پیش تاکنون، نامی برای خود دست و پا کرده و طی این مدت، ثبات خود را در بازار حفظ کرده است. شرکت سازنده‌ی این بورد، کار خود را با محصولات کوچک (در اندازه‌ی کارت اعتباری) و ارزان‌قیمت با هدف آموزش برنامه‌نویسی برای کودکان آغاز کرد. بزرگ‌ترین ادعای رزبری پای، شکستن شکاف سخت‌افزاری است. بنیاد رزبری پای برای انجام کارهای خیریه خود در بخش آموزش به درآمد حاصل از فروش واحدهای رزبری پای متکی است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :