etebarkala snappay
etebarkala snappay

کنسول بازی ابری چیست؟

0
(0)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
کنسول بازی ابری چیست؟

سرویس‌های بازی Google Stadia، Xbox Game Pass و PlayStation Now یک فرمت جدیدی برای بازی معرفی کرده‌اند که یک دهه پیش خبری از آن نبود، بازی ابری. بازی ابری به شما این امکان را می‌دهد که به جای خرید یک کنسول و یک دیسک بازی، بازی مورد علاقه خود را روی هر نمایشگری که دارید پخش کنید. اما بازی ابری دقیقاً چیست؟ و مهمتر از آن، چگونه کار می‌کند؟ در این مطلب ما قصد داریم به شرح بازی‌ابری و نحوه عملکرد این فناوری و پلتفرم‌های مختلف آن صحبت کنیم. اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که علاقه به بازی ابری دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بازی ابری چیست؟

بازی ابری روشی برای انجام بازی‌های ویدیویی با استفاده از سرورهای راه دور در مراکز داده است. در بازی ابری، دیگر نیازی به دانلود و نصب بازی‌ها روی کامپیوتر یا کنسول نیست. در عوض، سرویس‌های پخش به یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد برای ارسال اطلاعات بازی به برنامه یا مرورگر نصب شده روی دستگاه گیرنده نیاز دارند تا بازی رندر شده و در سرور راه دور اجرا شود.

عملکرد بازی ابری درست مانند Netflix یا هر پلتفرم استریم دیگر است با این تفاوت که سروری که جریان ویدیو از آنجا می‌آید نیز می‌تواند ورودی‌های شما را دریافت کند و به آن واکنش نشان دهد. بدان معنا که شما به کارت گرافیک سری 30 RTX یا Xbox Series X یا PlayStation 5 جدید نیاز ندارید. در بازی ابری، تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد است.

شما می‌توانید به کمک اینترنت جدیدترین بازی‌های AAA را در تلفن خود بازی کنید یا یک برنامه بازی ابری را در Chromebook برای بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی کنید. به همین دلیل است که بازی‌های ابری هیجان‌انگیز است، البته به خاطر داشته باشید که این فناوری هنوز جای رشد داشته و در مراحل ابتدایی به سر می‌برد.

بازی ابری چگونه کار می‌کند؟

بازی‌های ابری در بیشتر موارد برای دسترسی به محتوا نیاز به اشتراکی دارد که به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت می‌شود. همچنین بازی‌ها و خدمات ابری نیز باید جداگانه خریداری شوند.

در مورد GeForce Now، بازی‌هایی که خریداری می‌کنید از فروشگاه‌های دیگری مانند Steam یا Battle.net بار گذاری می‌شوند. نکته مهم این است که شما باید در یک صف طولانی برای پخش این بازی‌ها منتظر مانده و سپس فقط برای مدت کوتاهی می‌توانید بازی کنید.

بزرگترین رقیب انویدیا، گوگل استادیا، از مدل متفاوتی استفاده می‌کند. شما می‌توانید بازی‌هایی را برای مالکیت در پلتفرم Google خریداری کنید و آن‌ها را بدون انتظار در صف دریافت بازی، در هر دستگاه سازگار با کیفیت فول اچ‌دی پخش کنید. همچنین اشتراک پولی رزولوشن را به 4k افزایش می‌دهد و مجموعه‌ای از بازی‌ها را اضافه کرده که می‌توانید تا زمانی که اشتراک دارید، مانند Xbox Game Pass، آن‌ها را به صورت کاملا رایگان بازی کنید. با این حال، برخلاف روت‌های مبتنی بر استیم GeForce Now، نمی‌توانید این بازی‌ها را دانلود و نصب کنید.

خدمات بازی‌های ابری اغلب برنامه‌های اختصاصی یا مبتنی بر وب را برای پخش جریانی بازی‌ها ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، Google Stadia از طریق یک برنامه وب در رایانه‌های شخصی رومیزی پخش می‌شود. همچنین Google یک برنامه وب را برای پخش Stadia در Safari در دستگاه‌های اپل ارائه می‌دهد. اندروید یک برنامه اختصاصی دارد که از طریق فروشگاه Play توزیع شده است و در تمامی موارد ذکر شده، گیمرها روی دکمه Play ضربه زده یا کلیک می‌کنند تا پخش جریانی شروع شود.

سرویس‌های استریم ابری معمولاً با جدیدترین کنترل‌کننده‌ها از طریق بلوتوث، همراه با تنظیم معمولی ماوس و صفحه کلید سازگار هستند. در دستگاه‌های دارای نمایشگر لمسی، مانند تلفن‌ها و تبلت‌ها، گزینه‌ای برای استفاده از کنترل‌های روی صفحه نیز خواهید دید. حتی Google Stadia با این ورودی‌ها کار می‌کند، مگر اینکه از Chromecast Ultra استریم کنید.

در بازی ابری، شما اساساً به یک رایانه بازی در یک مرکز داده دسترسی دارید. با این حال، هر سرویس کمی متفاوت عمل می‌کند. به عنوان مثال، سرویس بازی Shadow cloud به شما امکان دسترسی به یک دستگاه کامل ویندوز ۱۰ را در فضای ابری می‌دهد، در حالی که پخش جریانی Game Pass مایکروسافت اساساً از مجموعه‌ای از کنسول‌های Xbox One S استفاده می‌کند که در یک رک سرور قرار گرفته‌اند.

سرورها رندر بازی را انجام می‌دهند و در عین حال یک جریان ویدیویی از نتیجه نهایی را برای شما ارسال می‌کنند. بازی‌ها براساس کاری که بازیکن انجام می‌دهد به‌روزرسانی می‌شوند، و به همین دلیل، سرویس‌های بازی ابری به یک مسیر دو طرفه نیاز دارند. ورودی‌های شما به سرور منتقل می‌شود و سرور یک جریان ویدیویی را ارسال می‌کند.

بازی ابری چند وقت است که وجود دارد؟

بازی‌های ابری از اواخر دهه نخست ۲۰۰۰ وجود داشته است، اما فناوری و سرعت اینترنت تا چندین سال بعد برای ارائه آن بهینه نشده بود.

اولین سرویس بزرگ بازی ابری OnLive بود که در ژوئن ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. این سرویس مانند Google Stadia از یک کنسول کوچک پخش جریانی بازی و یک کنترلر ویژه استفاده می‌کرد. همچنین در ویندوز و MacOS از طریق مرورگر، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند اندروید، شیلد اصلی Nvidia و موارد دیگر پشتیبانی می‌شد.

سرویس بازی OnLive بازی‌های Borderlands و Darksiders اصلی را ارائه کرد که در آن زمان برای کنسول‌ها در دسترس بودند. این بازی‌ها با کیفیت بصری مشابه رایانه‌ها اجرا می‌شدند. در آن زمان این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود بود و منجر به مشکلات تاخیر در برخی بازی‌ها می‌شد، این مشکلات داخلی باعث تغییر سیاست شرکت شد که منجر به از بین رفتن آن و فروش دارایی‌ها به سونی شد.

در همان زمان، سازنده بازی دیوید پری (David Perry) (Earthworm Jim, MDK) ، Gaikai را معرفی کرد که دو مدل کاملا متفاوت داشت. سونی در سال ۲۰۱۲ توانست Gaikai را جذب کرده و آن را در شبکه پلی استیشن ادغام کرد. این فناوری به دارندگان کنسول پلی استیشن اجازه می‌دهد تا بازی‌های نصب شده خود را به دستگاه‌های دیگر مانند پلی استیشن ویتا در هر شبکه‌ای استریم کنند. سپس PlayStation Now را معرفی شد که بازیکنان توسط آن می‌توانند بازی‌های PlayStation 2/PS3/PS4 را روی PS4 یا PS5، Windows PC، Mac و گوشی‌های هوشمند خود پخش کنند.

چرا بازی ابری محبوب شده است؟

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی که بازی‌های ابری را متوقف کرده، زیرساخت‌های لازم است. تلاش‌های قبلی مانند OnLive و Gaikai نتوانستند ادامه پیدا کنند، زیرا آن‌ها پهنای باند و دامنه خدمات امروزی را نداشتند. شبکه‌های ابری مایکروسافت، گوگل و آمازون دسترسی جهانی را فعال کرده‌اند و به پلتفرم‌های مختلف بازی‌های ابری اجازه می‌دهند به سرعت در مناطق مختلف گسترش یابند. اما صرف نظر از مسائل فنی، بازی‌های ابری در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها هستند.

اکنون، بازی‌های ابری از پشتوانه مالی برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان برخوردار هستند که تأخیر کمتر، نرخ فریم بالاتر و فرآیند راه‌اندازی راحت‌تر را ممکن می‌سازد. خدماتی مانند Stadia و GeForce Now عملکرد پایه را پایین آورده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مزایای عملی بازی‌های ابری را افزایش دهند.

به عنوان مثال، لازم نیست نگران فضای ذخیره سازی باشید. شما هرگز چیزی خارج از برنامه استریم سرویس دانلود نمی‌کنید. از سویی دیگر نیازی به ارتقای کنسول یا رایانه شخصی خود ندارید. از همه مهم‌تر، از آنجایی که بازی‌های ابری در هر دستگاهی اجرا می‌شود و نیازی به نمایشگر یا سخت‌افزار خاصی ندارید، اجرا و بازی ابری بسیار راحت است. به نظر نمی‌رسد که بازی‌های ابری جایگزین کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی شوند، اما در کنار آن‌ها رشد خواهند کرد.

پیشتازان بازی‌های ابری چه کسانی هستند؟

در حال حاضر سه پیشتاز اصلی بازی های ابری وجود دارد، که شامل، Google Stadia، GeForce Now و بازی ایکس باکس ابری می‌شود. در ادامه به شرح مختصری از این پیشتازان بازی ابری خواهیم پرداخت.

سرویس بازی ابری Google Stadia

سرویس Google Stadia در اصل یک کنسول بازی رایگان در فضای ابری بوده که شما فقط باید بازی‌ها را بخرید. این سرویس بازی، تمام بازی‌های خریداری شده از طریق Stadia را با کیفیت فول اچ دی پخش می‌کند و اشتراک ماهانه وضوح بازی‌ها را به 4k ارتقا می‌دهد. گوگل در کنار مشارکت با ناشرانی مانند یوبی سافت، بتسدا، اسکوئر انیکس و THQ Nordic بر روی بازی‌های انحصاری شخص اول سرمایه‌گذاری کرده است و مدیر سابق EA و Ubisoft، جید ریموند، تیم توسعه داخلی را رهبری می‌کند.

سرویس بازی ابری GeForce Now

سرویس GeForce Now دقیقاً رویکرد مخالف Google Stadia را در پیش گرفته است. به جای یک کنسول بازی در فضای ابری، GeForce Now با بازی‌هایی که قبلاً در Steam، فروشگاه Epic Games و دیگر پلتفرم‌های بازی رایانه شخصی دارید، کار می‌کند که رایگان است. کاربران می‌توانند هر بار یک ساعت با بازی‌هایی که از قبل دارند بازی کنند. اگرچه جلسات محدود به یک ساعت است، اما می‌توانید بلافاصله یک جلسه دیگر را شروع کنید. با خرید اشتراک ماهانه به کاربران دسترسی فوری و طول جلسه بازی شش ساعته می‌دهد.

در حال حاضر، GeForce Now از تمامی بازی‌های جدید یوبی‌سافت، تقریباً از هر عنوان موجود در فروشگاه Epic Games و تعداد زیادی از دیگر نسخه‌های AAA پشتیبانی می‌کند.

بزرگترین تفاوت بین GeForce Now و سایر پلتفرم‌های بازی ابری این است که شما در واقع مالک بازی‌های خود در پلتفرم دیگری هستید. بازی‌های Stadia فقط با Stadia کار می‌کنند و Xbox Cloud Gaming فقط از بازی‌های موجود در مجموعه Game Pass پشتیبانی می‌کند. در صورتی که با GeForce Now، اگر بعداً تصمیم به خرید رایانه بازی یا لغو اشتراک GeForce Now خود داشته باشید، همچنان می‌توانید بازی‌هایی را که خریداری کرده‌اید در Steam، فروشگاه Epic Games یا هر جای دیگری دانلود و بازی کنید.

بازی ایکس باکس ابری

سرویس Xbox Cloud Gaming به طور رسمی به عنوان بخشی از Xbox Game Pass Ultimate در سپتامبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد. این پلتفرم دو بخش دارد، یک سرویس برای Xbox Game Pass و دیگری برای بازی‌های نصب شده.

در حال حاضر، بخش Xbox Game Pass محدود است و فقط با دستگاه‌های تلفن همراه با Android 6.0 یا جدیدتر و بلوتوث سازگار است. مایکروسافت در حال حاضر روی یک برنامه وب برای سافاری در دستگاه‌های اپل کار می‌کند تا محدودیت‌های اپ استور را برطرف کند.

کدام سرویس بازی ابری بهترین گزینه است؟

انتخاب سرویس بازی ابری تا حد زیادی به ترجیح شما برای ویژگی‌ها یا بازی‌های خاص بستگی دارد، اما چند عامل وجود دارد که می‌تواند انتخاب کردن را کمی ساده کند.

پخش کننده‌های کنسول: اگر می‌خواهید از بازی‌های ابری روی کنسول خود لذت ببرید، گزینه‌های شما PlayStation Now در PS4/PS5 یا Xbox Cloud Gaming در Xbox One/Series X PlayStation Now است.

پخش کننده‌های رایانه شخصی: پخش کننده‌های رایانه شخصی گزینه‌های مختلفی دارند، اما GeForce Now به وضوح بهترین گزینه است. این سرویس با بازی‌های رایانه‌ای که قبلاً دارید کار می‌کند. سرویس ابری Stadia نیز به خوبی کار می‌کند، اما رایگان نبوده و باید قیمت بازی را پرداخت کنید.

تفاوت بین سرویس اشتراک بازی و سرویس پخش بازی چیست؟

ممکن است این دو اصطلاح کمی گیج کننده باشد، چرا که خدمات پخش بازی و خدمات اشتراک بازی شبیه هم هستند، اما چند ویژگی کلیدی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تفاوت آن دو را درک کنید.

سرویس Game streaming

پخش جریانی بازی مشابه Netflix یا Hulu است با این تفاوت که به جای پخش فیلم‌ها، بازی‌ها را پخش می‌کند. سرویس ابری Google Stadia نمونه‌ای از این سرویس است که در آن نمی‌توانید بازی‌ها را دانلود یا در دستگاه خود ذخیره کنید. از طرف دیگر، نیازی به نصب به‌روزرسانی‌ها یا نگرانی در مورد اندازه فایل یا سخت‌افزار گران قیمت ندارید.

سرویس اشتراک بازی (Game subscription)

همانطور که در Xbox Game Pass و Apple Arcade مشاهده می‌شود، شما برای دسترسی به فایل‌های بازی‌هایی که دانلود می‌کنید و در دستگاه خود بازی می‌کنید، هزینه می‌پردازید. تا زمانی که هزینه اشتراک را پرداخت می‌کنید، به آن بازی ها دسترسی کامل دارید. با این حال، پرداخت هزینه اشتراک شما تضمین نمی‌کند که بازی‌های خاصی را در دسترس داشته باشید، بنابراین اگر یکی از بازی‌های مورد علاقه شما از سرویس اشتراک حذف شود، باید خودتان بازی را خریداری کنید.

سخن پایانی

 صنعت بازی‌های ویدئویی با آنچه که تا چند سال پیش وجود داشت، به طرز چشمگیری فرق کرده است و در هر کنسولی امروزه می‌توان بیشتر بازی‌های دیجیتال را انجام داد. در این شرایط، دانلودهای دیجیتالی پایان ندارند؛ زیرا چندین شرکت، خدمات بازی ابری را ارائه می‌دهند که راحتی و سرعت را با پرداخت هزینه اشتراک برایتان فراهم می‌کنند. در این مطلب تلاش کردیم تا ساز و کار بازی‌های ابری را شرح دهیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

ساشا گفت:

سلام … کنسول ابری ایرانی هم داریم … پلی پاد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله سرویس گیمینگ ابری پلی‌پاد