etebarkala snappay
etebarkala snappay

سنسورهای ماکرو، تشخیص عمق، اولتراواید چه کاربردی دارد؟

3
(4)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
سنسورهای ماکرو، تشخیص عمق، اولتراواید چه کاربردی دارد؟

هنگامی که مشخصات دوربین یک گوشی را برای خرید بررسی می‌کنید، متوجه چند سنسور مختلف می‌شوید که شاید کاربرد هر کدام از این سنسورها برای شما چندان معلوم نباشد. حتی ممکن است یک گوشی هوشمند با سخت‌افزار میان‌رده و یا پرچمدار خریداری کنید و هیچ گاه به درستی، آنطور که باید، از لنزهای آن استفاده نکنید. لنزهای ماکرو، تشخیص عمق و اولتراواید یا همان فوق عریض، لنزهایی هستند که در اغلب گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پرچمدار یافت می‌شود. اما این لنز‌ها چه ویژگی و کاربردی دارند؟ ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا به معرفی هر یک از این لنزها پرداخته‌ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

لنز ماکرو چیست؟

لنز ماکرو یک لنز دوربین بوده که برای گرفتن عکس‌های نزدیک از سوژه‌های کوچک و ثبت جزئیات کوچک طراحی شده است. به عبارت دقیق‌تر، یک لنز ماکرو باید نسبت بازتولید حداقل ۱:۱  را داشته باشد، به این معنی که یک حشره ۵۰ میلی‌متری به طول ۵۰ میلی‌متر روی سنسور دوربین ظاهر می‌شود. با این حال، همه لنزها یا حالت‌های ماکرو که به‌عنوان ماکرو به بازار عرضه می‌شوند با این معیار مطابقت ندارند.

در حالی که این اصطلاح به طور معمول در دوربین‌های عکاسی استفاده می‌شود، امروزه می‌توانید لنزهای ماکرو را درست در جیب خود در بسیاری از گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پرچمدار پیدا کنید. به کمک این لنز دوربین گوشی هوشمند خود می‌توانید تصاویری با جزئیات فوق‌العاده از چیزهای کوچک و اشیاء روزمره بدون دوربین یا کیت فانتزی ثبت کنید.

این روزها یافتن یک دوربین ماکرو در تلفن هوشمند امری غیر معمول نیست، اگرچه نحوه دستیابی هر سازنده به این نتایج ماکرو می‌تواند متفاوت باشد. برخی از گوشی‌ها از لنزهای ماکرو اختصاصی استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به سادگی فاصله کانونی لنزهای واید یا فوق عریض را که قبلا در دوربین استفاده شده‌اند تنظیم می‌کنند تا با لنزهای مورد نیاز برای عکاسی ماکرو مطابقت داشته باشد.

گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال همچنین می‌توانند از الگوریتم‌هایی برای دستیابی به نتایجی مشابه با لنزهای ماکرو واقعی مانند لنز متصل به DSLR استفاده کنند. اگر گوشی شما حالت ماکرو ارائه نمی‌دهد، می‌توانید لنزهای گیره دار برای قرار گرفتن روی لنز دوربین گوشی خود را نیز در وب پیدا کنید. البته، نتایج بسته به لنز متفاوت خواهد بود.

شما می توانید دوربین‌های ماکرو را در گوشی‌های هوشمند اندروید و iOS پیدا کنید. اپل از حسگر فوق عریض آیفون ۱۳ پرو و ​​آیفون ۱۳ پرو مکس برای ثبت تصاویر ماکرو استفاده می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ۲ سانتی‌متر از سوژه خود فاصله بگیرید که دوربین به طور خودکار در فوکوس باقی بماند تا تصاویری با جزئیات بسیار بالایی ثبت کند. با این حال، ما متوجه شدیم که حسگر هنگام آزمایش آیفون، مقداری از بوکه معمول خود را در حالت ماکرو از دست داده است.

لنز تشخیص عمق چیست؟

لنزهای تشخیص عمق، که به عنوان دوربین‌های زمان پرواز (ToF) نیز شناخته می‌شوند، حسگرهایی هستند که برای تعیین تفاوت عمق بین دوربین و موضوع تصویر طراحی شده‌اند که معمولا با لیزر یا LED اندازه‌گیری می‌شوند. فناوری TOF در بسیاری از مناطق مختلف که ردیابی اشیا مهم است استفاده می‌شود، مانند ربات‌هایی که اشیاء را در کارخانه‌ها به طور خودکار جمع می‌کنند.

عملکرد لنزهای تشخیص عمق گوشی‌های هوشمند مانند سایر دوربین‌های این گوشی‌ها نیستند. شما نمی‌توانید تنها با استفاده از دوربین تشخیص عمق مانند لنزهای فوق عریض، ماکرو یا تله فوتو عکس بگیرید. سنسور تشخیص عمق به سادگی به لنزهای دیگر کمک می‌کند تا فاصله‌ها را تشخیص دهند. این لنز معمولا در ترکیب با الگوریتم‌های نرم‌افزاری برای تعیین طرح کلی سوژه و اعمال یک افکت تاری در بقیه تصویر عمل می‌کند.

برخی از مدل‌های آیفون دارای دوربین TrueDepth هستند که عمدتا برای تشخیص چهره Face ID استفاده می‌شود. اپل می‌گوید، Face ID احراز هویت بصری و ایمن را فراهم می‌کند که توسط سیستم دوربین پیشرفته TrueDepth با فناوری‌های پیشرفته فعال می‌شود تا هندسه چهره شما را با دقت ترسیم کند. در گوشی‌های آیفون، تنها زمانی از TrueDepth برای عکاسی استفاده می‌شود که حالت پرتره در دوربین جلو را فعال کرده باشید.

در واقع سنسور تشخیص عمق چندان مورد نیاز نیست حتی لنزهای اختصاصی تشخیص عمق در اکثر گوشی‌های هوشمند پرچمدار از جمله آیفون‌ها و دستگاه‌های Samsung Galaxy S یافت نمی‌شوند، زیرا حالت پرتره و سایر جلوه‌های عمق مشابه را می‌توان با سخت‌افزارهای دیگر به دست آورد.

اما اگر لنزهای دیگر می‌توانند همان عملکرد لنز تشخیص عمق را داشته باشند، چرا لنزهای تشخیص عمق هنوز رایج هستند؟ باید بگوییم که بیشتر جنبه روانشناسی دارد! رقابت برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند منجر به این شد که دوربین‌های دوتایی، سه گانه یا چهارگانه به عنوان ویژگی‌های برتر به بازار عرضه شوند. برخی از کمپانی‌ها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است دوربین‌های زیادی را در گوشی‌های هوشمند خود جای دهند، حتی اگر استفاده از آن‌ها در دنیای واقعی محدود باشد یا اصلا استفاده نشود. می‌توان گفت که این لنز یک تاکتیک ویژه و محبوب در تلفن‌های ارزان قیمت است تا ارزش خرید آن را بالا نشان دهند.

در نهایت، لنزهای تشخیص عمقی می‌توانند مفید باشند، اما نباید گوشی را صرفا به خاطر نداشتن آن نادیده بگیرید. بسیاری از تلفن‌ها و تبلت‌ها می‌توانند جلوه‌های عمقی را با استفاده از لنزها و نرم‌افزارهای دیگر ایجاد کنند و ویرایشگرهای موبایل مانند Photoshop Express می‌توانند ظاهری مشابه با عکس‌های استاندارد ایجاد کنند.

لنز اولتراواید چیست؟

هنگامی که یک گوشی هوشمند جدید خریداری می‌کنید، به احتمال زیاد یکی از لنزهای سیستم دوربین دارای برچسب فوق عریض یا همان اولتراواید خواهد بود، اما لنز اولترا واید چیست و چه کاربردی دارد؟

عدسی‌های فوق عریض لنزهایی هستند که دید وسیع تری نسبت به لنزهای با زاویه دید عریض استاندارد ارائه می‌دهند، اثری که به دلیل فاصله کانونی کوتاهتر، یعنی نقطه‌ای که لنز نور را در آن همگرا می‌کند رخ می‌دهد. هرچه این فاصله کانونی کوتاهتر باشد، میدان دید از طریق لنز شما بیشتر است. میدان دید بر حسب درجه اندازه گیری می‌شود و دوربین‌های فوق عریض در گوشی‌های هوشمند اغلب حدود ۱۲۰ درجه FOV را ارائه می‌دهند که نزدیک به چشم انسان است یعنی تقریبا ۱۳۵ درجه افقی.

مزیت لنز اولتراواید این است که می‌توانید فضای بیشتری از محیط پیرامون خود را در کادر جای دهید. برای مثال، اگر می‌خواهید چشم‌انداز بزرگی را به نمایش بگذارید یا حتی کل یک ساختمان عریض را را که نزدیک به شما است ثبت کنید، بهتر است از لنز فوق عریض استفاده کنید تا یک لنز با زاویه باز استاندارد. می‌توان گفت لنز اولتراواید برای عکاسان معماری، یکی از مفیدترین لنزهای موجود در گوشی هوشمند باشد.

البته ممکن است تصاویر ثبت شده با لنز اولتراواید دارای اعوجاج باشد که این بستگی به کیفیت گوشی هوشمندی دارد که تهیه کرده‌اید. علاوه بر این، لنز اولتراواید اغلب از کیفیت پایین‌تری نسبت به لنز اصلی با زاویه دید عریض در گوشی‌های هوشمند برخوردار است و گاهی اوقات دارای پالت رنگی متفاوت با لنزهای دیگر است، به این معنی که عکس‌های شما یکنواخت به نظر نمی‌رسند.

بسیاری از دوربین‌ها از یک لنز فوق عریض به عنوان یک لنز ثانویه برای سنسور اصلی استفاده می‌کنند و برخی از بهترین گوشی‌های هوشمند تصاویر خیره کننده‌ای را با این نوع لنز ارائه می‌دهند. اما مانند سایر سخت‌افزارهای گوشی هوشمند، معمولا گوشی‌های پرچمدار لنز اولتراواید بسیار بهتری داشته و تصاویر بسیار خوبی را ثبت می‌کنند.

در ابتدا باید یادآور شویم که تمامی گوشی‌های هوشمند لنز فوق عریض ندارند. اگر برای شما لنز اولتراواید در اولویت است، قبل از خرید مطمئن شوید که دوربین اولتراواید گوشی منتخب شما دارای کیفیت بالایی باشد. هنگامی که با گوشی خود عکس می‌گیرید، هنگام باز بودن برنامه دوربین، مجموعه‌ای از لنزها را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، ممکن است خطی از نقاط را در پایین صفحه ببینید، یا یک تصویر گرافیکی که درختان را نشان می‌دهد تا میدان دید احتمالی را نشان دهد، از اینجا می‌توانید انتخاب کنید که در صورت وجود چندین لنز، از کدام لنز استفاده کنید.

سخن پایانی

همانگونه که مشاهده کردید، سنسورهای گوشی‌های هوشمند کاربردهای متفاوتی دارند و با تنظیم کردن گوشی روی هریک از این سنسورها نتایج متفاوتی ثبت خواهد شد. اکنون می‌توانید برنامه دوربین گوشی خود را باز کرده و به صورت جداگانه با هر یک از این سنسورها عکاسی کنید و تصاویر ثبت شده را با یکدیگر مقایسه کنید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :