etebarkala snappay
etebarkala snappay

عینک مخصوص کامپیوتر چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
عینک مخصوص کامپیوتر چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد

پیشرفت تکنولوژی موجب تغییرات زیادی از نحوه کار گرفته تا گذراندن اوقات فراغت شده است. و همانطور که شاهد هستیم، مردم در تمام سنین نسبت به خرید و استفاده از رایانه، لپ‌تاپ، تلویزیون و تلفن‌های همراه تمایل نشان می‌دهند. این دستگاه‌های هوشمند مشکلات زیادی برای بینایی افراد بوجود آورده است؛ مشکلاتی از قبیل علائم درد چشم، خشکی یا تحریک چشم و تاری دید، انقباض چشم، سردرد، خستگی، درد پشت و گردن. این علائم ممکن است با استفاده از عینک کامپیوتر کاهش یافته یا به طور کلی از بین برود. در این بلاک به معرفی عینک کامپیوتر و نحوه عملکرد آن پرداخته‌ایم. اگر سلامت چشم برایتان مهم است، این بلاگ را تا انتها مطالعه کرده و در اسرع وقت نسبت به خرید یک عینک کامپیوتر اقدام کنید.

عینک‌های کامپیوتری عینک‌هایی هستند که برای کار با کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند جهت جلوگیری از آسیب‌های آتی که این نمایشگرها به چشم شما وارد خواهند ساخت، طراحی شده‌اند. عینک کامپیوتر فقط برای کارهای نزدیک در نظر گرفته شده است و برای رانندگی، مطالعه کتاب و سایر کارها مناسب نیستند. این عینک‌ها فشار ناشی از تمرکز بر روی نمایشگر را که می‌تواند موجب خستگی چشم شود، کاهش می‌دهد. برخی از این عینک‌های کامپیوتر نیز از چشمان شما در برابر نو آبی ساطع شده از نمایشگر، محافظت می‌کنند.

چرا بهتر است از عینک کامپیوتر استفاده کنیم؟

هنگامی که به مدت طولانی از نمایشگر کامپیوتر و یا تبلت استفاده می‌کنید، فشار زیادی به چشمان شما وارد می‌شود که آن را به صورت سر درد، تاری دید، نوسان بینایی، قرمزی چشم‌ها، خشکی چشم‌ها، خستگی چشم، سوزش و دوبینی تجربه خواهید کرد.

برخی از این عینک‌های کامپیوتری علاوه‌بر محافظت از چشم در برابر فشار ناشی از تمرکز طولانی بر روی نمایشگر، از چشمان شما در برابر نو آبی ساطع شده توسط این دستگاه‌های دیجیتال محافظت می‌کند. اینکه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی از نمایشگرها تا چه میزان خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا یا سایر مشکلات چشمی را در آینده افزایش می‌دهد نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما مطالعات نشان داده است که نور آبی می‌تواند به سلول‌های شبکیه چشم آسیب وارد سازد.

فشار چشم دیجیتالی یا سندرم بینایی کامپیوتری چیست؟

چشم ما برای خیره شدن به یک جسم از فاصله نزدیک و آن‌هم با تابش نور برای مدت طولانی ساخته نشده است. خیره شدن به نمایشگر برای مدت زمان طولانی باعث کشیدگی و خستگی ماهیچه مژگانی داخل چشم می‌شود که شکل عدسی و قدرت تمرکز چشم را تعیین و کنترل می‌کند. همچنین ماهیچه‌های خارج چشمی ما را که کنترل موقعیت و سطح تراز چشم را بر عهده دارند نیز، در اثر نگاه کردن طولانی به نمایشگر مانیتور، خسته می‌شود و در مجموع خستگی این عضلات منجر به بروز انواع ناراحتی چشمی خواهد شد که به آن فشار چشم دیجیتالی یا سندرم بینایی کامپیوتری می‌گویند.

استفاده از عینک کامپیوتری می‌تواند خطر خستگی ماهیچه‌های چشم و ناراحتی ناشی از استفاده طولانی مدت از نمایشگر را کاهش دهد.

عینک کامپیوتر چگونه کار می‌کند؟

اساساً، عینک کامپیوتر میزان تمرکز چشمان شما را هنگام تماشای مانیتور کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل کاهش می‌دهد. استفاده از چنین عینکی برای تمام سنین مناسب است اما پس از ۴۰ سالگی که روند پیری چشم آغاز می‌شود، استفاده از آن ضروری است.

عینک‌های کامپیوتری علاوه‌بر قابلیت‌های ذکر شده، می‌بایست از نظر نزدیک‌بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم با چشم شما مطابقت داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی مقدار کمی از عیوب انکساری اصلاح نشده می‌تواند باعث مشکلات بینایی کامپیوتر و کاهش بهره‌وری شود.

عینک کامپیوتری چه تفاوتی با عینک طبی دارد؟

عینک‌های کامپیوتری از جهات مختلفی با عینک معمولی یا عینک مطالعه تفاوت دارد. نمایشگر دستگاه شما، خواه مانیتور باشد و خواه تبلت، باید حدود ۵۰ الی ۶۰ سانتی‌متر از چشمان شما فاصله داشته باشد و به آن منطقه بینایی گفته می‌شود که بین دید رانندگی و دید مطالعه قرار می‌گیرد. اگر هنوز درگیر مشکلات پیری چشم نشده‌اید، عینک‌های مطالعه مناسب هستند اما به خاطر داشته باشید که تمرکز طولانی مدت بر روی نمایشگر همانطور که شرح داده شد، چشمان شما را خسته می‌کند. درواقع چه مشکل پیری چشم داشته باشید و چه نداشته باشید، عینک‌های طبی تنها قادر است مشکل دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم را رفع کند و مشکل دید متوسط که برای استفاده از کامپیوتر و تبلت به آن نیازمند هستید، به قوت خود باقی خواهد ماند. لنزهای سه کانونی به دید متوسط کمک می‌کند اما آنها اغلب یک منطقه متوسط که ​​به اندازه کافی بزرگ باشد را برای کار راحت با کامپیوتر ایجاد نمی‌کنند.

افراد زیادی برای رفع مشکل خستگی چشم در اثر کار با کامپیوتر، تنها به استفاده از عینک‌های مطالعه بسنده می‌کنند که همانطور که شرح دادیم، عینک‌هایی که صرفا برای مطالعه تولید شده‌اند، قادر به محافظت چشم نیستند. به طور کلی عینک کامپیوتر حدود ۶۰ درصد قدرت بزرگنمایی بیشتری نسبت به عینک مطالعه دارد. بزرگنمایی مطلوب به اینکه ترجیح می‌دهید در چه فاصله‌ای از مانیتور خود بنشینید، بستگی دارد.

عینک‌های مطالعه یک عدسی ساده جهت بزرگنمایی اجسام بوده که در قاب عینک شما قرار می‌گیرد و از چشمان شما در برابر نور آبی محافظت نمی‌کند. این در حالی است که عینک‌های کامپیوتری عیوب انکساری را تصحیح می‌کند، مقدار مناسبی از بزرگنمایی جهت مشاهده نمایشگر را ارائه می‌دهد و از چمان شما در برابر نور آبی منتشر شده از نمایشگر محافظت می‌کند. عینک‌های کامپیوتری دید واضحی از نمایشگر ارائه می‌دهد که این عمل سبب شده تا از میزان تلاش غیرارادی برای تمرکز روی نمایشگر کاسته شود.

چند نوع لنز برای عینک کامپیوتر طراحی شده است؟

لنزهای عینک مختلفی برای عینک کامپیوتر طراحی شده است و از آنجایی که این لنزها به طور خاص برای استفاده رایانه‌ای تجویز می‌شوند، برای رانندگی یا استفاده عمومی مناسب نیستند.

عینک کامپیوتر تک دید

ساده‌ترین عینک کامپیوتر دارای لنزهایی با قدرت یکسان در کل لنز است که به آن لنزهای تک دید می‌گویند. این لنز بر اساس میزان فاصله‌ای که ترجیح می‌دهید از نمایشگر داشته باشید، به صورت سفارشی طراحی می‌شود. عینک‌های کامپیوتری تک دید، خطر خستگی چشم، تاری دید و سایر وضعیت‌هایی غیر طبیعی را که می‌تواند موجب درد ناحیه گردن و کمر شود را کاهش می‌دهد. استفاده از این عینک کامپیوتری تک دید برای تمامی کاربران در هر سنی مناسب و راحت است.

عینک کامپیوتری پیشرفته

لنزهای کامپیوتری پیشرفته، لنزهای چند کانونی بدون خط هستند. آن‌ها قابلیت‌های مختلفی برای نیاز به دید دور، متوسط ​​و نزدیک شما ارائه می‌دهند. لنزهای کامپیوتری پروگرسیو دارای ناحیه میانی بزرگ‌تری نسبت به لنزهای معمولی هستند که یک نمای گسترده تر از نمایشگر کامپیوتر شما را فراهم می‌کند. به خاطر داشته باشید که این لنزها ناحیه کوچک‌تری برای دید از راه دور دارند و بنابراین برای رانندگی توصیه نمی‌شوند.

عینک کامپیوتر دو کانونی و سه کانونی

از دیگر لنزهای مورد استفاده برای عینک کامپیوتر می‌توان به لنزهای دو کانونی و سه کانونی اشاره کرد. این لنزهای چند کانونی مناطق بزرگ‌تری برای دید متوسط ​​و نزدیک نسبت به لنزهای معمولی دارند. همچنین موقعیت ناحیه میانی و نزدیک این عینک‌ها برای استفاده کامپیوتری قابل تنظیم است.

عینک‌های کامپیوتری چه پوشش‌ و رنگ‌هایی دارد؟

برای راحتی بیشتر، لنزهای عینک کامپیوتر شما باید دارای پوشش ضد انعکاس باشند. انعکاس از سطوح جلویی و پشتی لنزهای عینک می‌تواند باعث خستگی چشم شود. پوشش ضد انعکاس (AR) این انعکاس‌های مزاحم را از بین می‌برد. فیلتر نور آبی یکی دیگر از موارد ضروری برای محافظت از چشمان شما در برابر نور آبی بالقوه مضر ساطع شده توسط انواع نمایشگرها است.

چشم پزشک شما همچنین ممکن است توصیه کند که از رنگ ملایمی برای لنزهای عینک کامپیوتری استفاده کنید تا تابش نور بالای سر را کاهش دهید.

چگونه یک عینک کامپیوتر مناسب انتخاب کنیم؟

  • هرگز به دنبال خرید یک عینک کامپیوتر ارزان قیمت، بدون نسخه چشم پزشک نباشید.
  • پیش از خرید حتما به چشم‌پزشک جهت معاینه و تشخیص مشکلات بینایی مراجعه کنید
  • پیش از مراجعه به چشم پزشک و درخواست یک عینک کامپیوتری، بررسی کنید چه فاصله‌ای از رایانه برای کار با آن برای شما مناسب‌تر است. این فاصله را از نوک بینی تا نمایشگر خود اندازه بگیرید و آن را در اختیار چشم‌پزشک قرار دهید تا بهترین قدرت لنز را برای عینک کامپیوتری شما تعیین کند.

سخن پایانی

با توجه به استفاده روز افزون از دستگاه‌های هوشمند مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و موبایل بهتر است سلامت خود را نیز با انجام برخی از کارهای ساده و پیشگیرانه تضمین کنیم. نمایشگرها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی آسیب جدی و جبران ناپذیری به سلامت چشمان شما وراد سازد که استفاده از عینک‌های کامپیوتر، می‌تواند تا میزان قابل توجهی از این آسیب‌ها جلوگیری کند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر تا کنون اقدام به تهیه یک عینک کامپیوتری نکرده‌اید، همین الان نسبت به خرید آن اقدام کنید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :