etebarkala snappay
etebarkala snappay

انواع نمایشگر گوشی هوشمند و هر آنچه که باید در مورد نمایشگرها بدانید

5
(1)

۱۰نوع نمایشگر تلفن همراه، صفحه نمایش لمسی [۲۰۲۲]

شکیبا گیلانی
2 سال پیش
انواع نمایشگر گوشی هوشمند و هرآنچه که باید در مورد نمایشگرها بدانید

در حال حاضر انواع مختلف نمایشگر موبایل و نمایشگر لمسی در طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند موجود است. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید یک گوشی هوشمند به آن دقت کنید نمایشگر بوده و باید پیش از خرید در مورد آن‌ها اطلاعات کامل داشته باشید. هر یک از این گوشی‌های هوشمند لمسی که از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند، با مشخصات فنی مختص نمایشگر خود وارد بازار می‌شوند که برای یک کار بر سوال پیش می‌آید که این اسامی چه توفیری با یکدیگر دارند. در این مطلب از مجله اعتبارکالا به معرفی انواع نمایشگر و نمایشگر لمسی موبایل خواهیم پرداخت و مزایا و معایب آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

نمایشگر لمسی TFT LCD

کلمه TFT مخفف Thin Film Transistor Technology است. ال‌سی‌دی‌های TFT رایج ترین نوع نمایشگر بوده که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. نمایشگر TFT LCD کیفیت تصویر بهتر و وضوح بالاتری را در مقایسه با نمایشگرهای LCD نسل قبلی ارائه می‌دهد، اما محدودیت آن‌ها در زاویه دید باریک و دید ضعیف در نور مستقیم یا نور خورشید است. گوشی‌های Jio Phone و Jio Phone 2 دارای صفحه نمایش TFT هستند.

نمایشگرهای بزرگ TFT انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و از این رو قاتل باتری گوشی شما هستند. اما از آنجایی که تکنولوژی ساخت آن‌ها ارزان‌تر است، در گوشی‌های هوشمند رده پایین و اقتصادی استفاده می‌شوند.

نمایشگر لمسی IPS-LCD

کلمه IPS مخفف In-Place Switching است. اگر TFT را با IPS مقایسه کنید، IPS LCD ها نسبت به نمایشگرهای TFT LCD معمولی با زوایای دید وسیع‌تر و مصرف انرژی کم‌تر که منجر به بهبود عمر باتری می‌شود، برتری دارند. نمایشگرهای IPS-LCD گران‌تر از TFT LCD معمولی هستند و از این رو فقط در گوشی‌های هوشمند رده بالاتر یافت می‌شوند. یک نسخه با وضوح بالاتر ۹۶۰ در ۶۴۰ پیکسل از نمایشگر IPS LCD در Apple iPhone 4 استفاده شده است و به دلیل کیفیت تصویر فوق‌العاده آن، Retina Display نامیده می‌شود.

نمایشگر لمسی Resistive LCD

نمایشگرهای LCD لمسی دو نوع هستند، مقاومتی و خازنی. نمایشگرهای لمسی مقاومتی حاوی دو لایه مواد رسانا با شکاف بسیار کوچک در بین آن‌ها است که به عنوان یک مقاومت عمل می‌کند. هنگامی که صفحه لمسی مقاومتی با یک انگشت یا قلم لمس می‌شود، دو لایه در نقطه لمس به هم می‌رسند و یک مدار در نقطه لمس ایجاد می‌کنند. این اطلاعات توسط پردازنده موبایل شناسایی شده و به سیستم‌عامل گوشی هوشمند منتقل می‌شود و در نتیجه یک عمل در نقطه تماس لمسی ایجاد می‌شود.

نمایشگرهای لمسی مقاومتی به اندازه نمایشگرهای لمسی خازنی پاسخگو نیستند و اغلب به یک قلم برای شناسایی دقیق نقطه لمس نیاز دارند. این نمایشگرها فقط در گوشی‌های هوشمند رده پایین و تلفن‌های لمسی ویژه استفاده می‌شوند.

نمایشگر لمسی Capacitive LCD

فناوری نمایشگرهای لمسی خازنی شامل یک لایه شیشه‌ای بوده که با یک هادی شفاف مانند اکسید قلع ایندیم پوشیده شده است. هنگامی که یک صفحه لمسی خازنی لمس می‌شود، یک وقفه در میدان الکترواستاتیک نمایشگر ایجاد می‌شود که به عنوان تغییر در خازن قابل اندازه گیری است و توسط پردازنده گوشی شناسایی می‌شود که به نوبه خود عملکرد گوشی را کنترل می‌کند.

نمایشگرهای لمسی خازنی در مقایسه با نمایشگرهای لمسی مقاومتی در برابر لمس بسیار بهتر و پاسخ‌گوتر عمل می‌کنند و از این رو تجربه کاربر برای لمس نمایشگرهای لمسی خازنی بسیار بهتر است. نمایشگر لمسی خازنی در اکثر گوشی‌های هوشمند رده بالا استفاده می‌شود.

نمایشگر لمسی OLED

کلمه OLED مخفف Organic Light Emitting Diode بوده که فناوری جدیدتری برای نوع نمایشگرهای موبایل و مانیتور است. در فناوری OLED یک لایه از مواد آلی مبتنی بر کربن بین دو ورقه رسانا، یک آند و یک کاتد، قرار می‌گیرد که به نوبه خود بین یک صفحه رویی شیشه ای (seal) و یک صفحه ته شیشه‌ای (substrate) قرار می‌گیرد. هنگامی که پالس الکتریکی به دو ورق رسانا اعمال می‌شود، نور الکتروشورایی مستقیماً از مواد آلی بین آن‌ها تولید می‌شود. روشنایی و رنگ بسته به پالس الکتریکی می‌تواند متفاوت باشد.

نمایشگرهای OLED به دلیل بازتولید رنگ استثنایی، زمان پاسخ دهی سریع، زاویه دید بیشتر، روشنایی بالاتر و طراحی بسیار سبک وزن، در مقایسه با LCD ها بسیار بهتر هستند.

نمایشگر لمسی AMOLED

کلمه AMOLED مخفف Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode است. نمایشگرهای AMOLED نوعی نمایشگر OLED مختص موبایل هستند و به سرعت در حال توسعه در بخش گوشی‌های هوشمند رده بالا هستند. نمایشگرهای AMOLED تمام ویژگی‌های یک نمایشگر OLED مانند بازتولید رنگ درخشان، سبک وزن، عمر باتری بهتر، روشنایی و وضوح بالاتر و طراحی‌های سبک را دارند.

در حال حاضر، اکثر گوشی‌های هوشمند رده بالا مانند گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به نمایشگرهای AMOLED مجهز شده‌اند. اگر می‌توانید کمی بیشتر برای خرید یک گوشی هوشمند هزینه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که گوشی‌هایی با پنل AMOLED به جای گوشی‌هایی با پنل LCD های TFT خریداری کنید.

نمایشگر لمسی Super AMOLED

کدام بهتر است؟ AMOLED یا Super AMOLED؟ نمایشگرهای Super AMOLED یک نسخه پیشرفته از نمایشگرهای AMOLED هستند که توسط سامسونگ توسعه یافته‌اند. نمایشگر Super AMOLED با حسگرهای لمسی بر روی خود نمایشگر ساخته شده است، درست برخلاف نمایشگر لمسی خازنی که باعث می‌شود باریک‌ترین فناوری نمایشگر در بازار باشد.

نمایشگرهای Super AMOLED نسبت به سایر نمایشگرهای AMOLED پاسخگوتر هستند و گوشی‌های هوشمند پرچمدار سامسونگ با Super AMOLED عرضه می‌شوند.

نمایشگر لمسی Retina

کلمه Retina Display اصطلاحی است که اپل برای IPS LCD با وضوح فوق‌العاده بالا با نور پس زمینه LED و OLED در اپل واچ، آیفون، آی‌پد، مک بوک و آی مک استفاده می‌کند. اپل این نمایشگر را رتینا می‌نامند زیرا پیکسل‌های آن‌را نمی‌توان به طور جداگانه توسط چشم انسان شناسایی کرد، بنابراین نمایشگر، فوق‌العاده واضح و درخشان می‌شود. نمایشگر رتینا اولین بار در گوشی آیفون ۴ استفاده شد.

اپل اکنون دستگاه‌هایی با نمایشگرهای مختلف مانند نمایشگر رتینا، نمایشگر رتینا HD، نمایشگر Liquid Retina  HD، نمایشگر Super Retina XDR، نمایشگر Super Retina HD یا نمایشگر رتینا 4K/5K به بازار عرضه می‌کند. اکنون از نمایشگر Retina 5K درiMac Pro ، ۲۷ اینچی با وضوح صفحه تصویر ۲۸۸۰ در ۵۱۲۰ استفاده می‌شود. بهترین نمایشگر، Retina 6K بوده که در Pro Display XDr با وضوح عالی ۳۳۸۴ در ۶۰۱۶ دیده می‌شود.

نمایشگر لمسی Haptic / Tactile

فناوری هپتیک توسط بلک بری و نوکیا برای گوشی‌های هوشمند با نمایشگر لمسی که به سمت بازار سازمانی هدف گذاری شده‌اند، استفاده شده است. این فناوری بازخورد لمسی را در مورد یک عمل لمسی بر روی نمایشگر ارائه می‌دهد و بنابراین پاسخ فوری را به کاربر ارائه می‌دهد. فناوری هپتیک به طور قابل توجهی عملکرد، دقت و رضایت کاربر را هنگام تایپ روی صفحه لمسی بهبود می‌بخشد.

پنل گوریلا گلس Gorilla Glass

گوریلا گلس یک محافظ شیشه‌ای قلیایی-آلومینوسیلیکاتی با مقاومت استثنایی در برابر آسیب است که به محافظت از نمایشگرهای موبایل در برابر خط و خش، افتادن و ضربه‌های استفاده روزمره کمک می‌کند. اکثر شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند مانند سامسونگ، شیائومی، اوپو، ویوو و نوکیا اکنون از گوریلا گلس استفاده می‌کنند تا نمایشگرهای موبایل خود را بادوام‌تر و قابل اعتمادتر کنند. برای محافظت بیشتر و آرامش خاطر، همیشه بهتر است به سراغ گوشی هوشمندی با شیشه گوریلا بروید.

آخرین نسخه از این پنل، Corning Gorilla Glass 6 است که ادعا می‌کند بهترین پوشش شیشه‌ای برای محافظت از گوشی هوشمند شما در هنگام سقوط از ارتفاع است.

سخن پایانی

اکنون با اسامی و ویژگی‌های ۱۰ مورد از رایج‌ترین نمایشگرهای گوشی هوشمند آشنا شدید. بنابراین دفعه بعد که شخصی از شما در مورد تفاوت نمایشگر لمسی خازنی TFT با IPS سوال کرد یا از شما در مورد انواع نمایشگر موبایل راهنمایی خواست، می‌توانید با دادن همین اطلاعات خلاصه و مفید، او را راهنمایی کنید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :