etebarkala snappay
etebarkala snappay

تفاوت نرخ نمونه برداری لمسی با نرخ نوسازی چیست؟

4.7
(10)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
تفاوت نرخ نمونه برداری لمسی با نرخ نوسازی چیست؟

گوشی‌های هوشمند OnePlus اولین تلفن‌های هوشمندی بودند که نرخ نوسازی بالا در نمایشگر را ارائه داد و پس از آن، این ویژگی در میان تمامی برندها رایج شد. امروزه کاربران هنگام خرید یک گوشی هوشمند جدید به دنبال نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا هستند تا تجربه‌ای روان‌تر، در هنگام کار با گوشی خود داشته باشند.

در این میان یک ویژگی مهم دیگری نیز وجود دارد که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است و آن، ویژگی نرخ نمونه برداری لمسی است. در این مقاله به شرح نرخ نمونه برداری لمسی و نرخ نوسازی پرداخته‌ایم و توضیح داده‌ایم که تفاوت این دو در چیست. اگر به دانستن این اصطلاحات علاقه‌مند هستید، با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

نرخ نمونه برداری لمسی چیست؟

نرخ نمونه برداری لمسی که گاهی اوقات به عنوان نرخ پاسخ نامیده می‌شود، فرکانسی است که نمایشگر گوشی شما، برخورد دست شما با آن را شناسایی می‌کند. به عبارت دیگر، تعداد دفعاتی است که نمایشگر لمس شما را ثبت می‌کند. هرچه سرعت نمونه برداری لمسی بیشتر باشد، نمایشگر حساس‌تر است.

هرچه این حساسیت افزایش یابد، به نمایشگر اجازه می‌دهد تماس دست شما را سریع‌تر شناسایی کرده و در نتیجه تاخیر در اجرای فرمان‌هایی که در هنگام بازی به گوشی می‌دهید را به حداقل برساند. این ویژگی مهم‌ترین ویژگی نمایشگر گوشی‌هایی است که به عنوان گوشی گیمینگ به فروش می‌رسد.

کدام گوشی‌ها بالاترین نرخ نمونه برداری لمسی را دارند؟

از فوریه ۲۰۲۲ به این سو، بالاترین نرخ نمونه برداری لمسی متعلق به گوشی هوشمند Legion Phone Duel 2 با ۷۲۰ هرتز است. اگرچه این میزان نرخ نمونه برداری لمسی، عدد چشمگیری است اما شایعاتی نیز در رابطه با گوشی هوشمند iQOO Neo5 مطرح است که از نرخ نمونه برداری لمسی ۱۰۰۰ هرتز برخوردار خواهد بود.

به طور متوسط، گوشی‌های هوشمند دارای نرخ نمونه برداری لمسی در حدود ۱۲۰ هرتز تا ۳۰۰ هرتز هستند. برای یک کاربر معمولی، ۱۲۰ هرتز برای استفاده روزانه کافی است. اما برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها، به‌ویژه گیمرهایی که رقابتی بازی می‌کنند، ممکن است این میزان پاسخگوی نیاز آن‌ها نباشد.

نرخ نوسازی چیست؟

در حالی که نرخ نمونه برداری لمسی به معنای سرعت خواندن تعداد دفعات لمس نمایشگر با انگشت شماست، نرخ نوسازی به معنای سرعت تغییر پیکسل‌ها است. به عبارتی، نرخ نمونه برداری لمسی به معنای میزان حساسیت نمایشگر است و نرخ نوسازی به معنای روان بودن حرکت و تصاویر نمایش داده شده در نمایشگر است. هرچه نرخ نو‌سازی سریع‌تر باشد، انیمیشن‌ها روی صفحه نمایش روان‌تر اجرا می‌شوند.

امروزه نرخ نوسازی حداقل ۹۰ هرتز برای گوشی‌های میان‌رده و حتی برخی از گوشی‌های مقرون به صرفه رایج است، در حالی که پرچمداران و گوشی‌های گیمینگ معمولا با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است که تفاوت بین ۶۰ هرتز و ۹۰ هرتز بیشتر از تفاوت بین ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز به نظر می‌رسد.

کدام گوشی بالاترین نرخ نوسازی را دارد؟

برخلاف نرخ نمونه برداری لمسی، نرخ نوسازی یک ویژگی آشکار است که کاربران می‌توانند آن را به وضوح ببینند. به همین دلیل، خوراک مناسبی برای تبلیغات بازاریابی کمپانی‌های سازنده تلفن‌های هوشمند به حساب می‌آید. از این رو، نرخ نوسازی بالا، از نرخ نمونه برداری لمسی بالا رایج تر و شناخته شده‌تر است.

در حال حاضر بیش از ۲۰ گوشی با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز، از جمله ASUS ROG Phone 3 و Xiaomi Mi 10T، و بیش از ۱۵۰ گوشی هوشمند با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، از جمله Huawei P50 Pro، OnePlus 9 و 9 Pro، و سری Samsung Galaxy S21 وجود دارد.

برای کاربران عادی، نرخ نوسازی ۹۰ هرتز کافی است اما یک گیمر و یا کاربر حرفه‌ای گوشی هوشمند، به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برای اجرای روان بازی‌های خود نیاز دارد؛ اما نرخ نوسازی بالاتر از ۱۲۰ هرتز تغییر چندانی در نحوه اجرای برنامه‌های شما ایجاد نخواهد کرد و این رقم بیشتر نوعی بازاریابی و تبلیغات جهت فروش بالاتر گوشی‌ها است.

نرخ نمونه برداری لمسی مهم‌تر است یا نرخ نوسازی؟

گوشی‌های هوشمند در حال حاضر با مشخصات خوبی تولید و عرضه شده‌اند، بنابراین به ندرت پیش می‌آید که با نمونه برداری لمسی یا نرخ نوسازی با مشکل مواجه شوید. با این اوصاف، نرخ نو‌سازی بالاتر هنوز هم برای اکثر مردم یک ویژگی چشمگیر تر نسبت به نرخ نمونه برداری لمسی است، زیرا با افزایش کیفیت پخش و روان بودن انیمیشن‌ها و ویدیوها، گوشی را سریع‌تر و کارایی آن را بهتر به نمایش می‌گذارد.

اگرچه نرخ نمونه برداری لمسی یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت در گوشی‌های هوشمند است، اما از آنجایی که نمایش داده نمی‌شود، چندان به نظر کاربران مهم نمی‌آید. اما در هنگام اجرای بازی، به‌ویژه بازی‌های آنلاین، هر دو ویژگی از اهمیت یکسانی برخوردار هستند و نرخ نوسازی و نرخ نمونه برداری لمسی بالا، به شما امکان تجربه یک بازی روان و سریع را خواهند داد. نزخ نوسازی بالا بدون نرخ نمونه برداری لمسی بالا باعث می‌شود در هنگام بازی احساس کنید در روند اجرای فرمان‌ها عقب می‌مانید که تجربه بازی شما کاملا مختل می‌شود.

برای یک تجربه خوب، گوشی هوشمند شما باید حداقل از ۹۰ هرتز نرخ نوسازی و ۲۴۰ هرتز نرخ نمونه برداری لمسی برخوردار باشد. این میزان فرکانس، به شما اطمینان می‌دهد که هر فعالیتی که با گوشی هوشمند خود انجام می‌دهید، به خوبی و بدون مشکل انجام خواهد شد.

سخن پایانی

نرخ نوسازی و نرخ نمونه برداری لمسی هر دو در نوع تجربه ما هنگام بازی و یا تماشای انیمیشن با گوشی هوشمندمان دارد. اما از آنجایی که نرخ نمونه برداری لمسی به اندازه نرخ نوسازی مشهود نیست، کمتر به آن پرداخته شده است. اکنون که با تعریف این دو ویژگی در نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند آشنا شدید، بهتر است در هنگام خرید به نرخ نمونه برداری لمسی نیز دقت داشته باشد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 10

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :