etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰

4
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰

برای اولین بار در سال‌های متمادی، شاهد رقابت‌های متنوعی در بخش SoC پرچمدار هستیم. پردازنده Snapdragon 8 Gen 1 Qualcomm با Exynos 2200 سامسونگ و Dimensity 9000 Mediatek رقابت تنگاتنگی دارد. این پردازنده‌های پرچمدار در تمامی گوشی‌های پرچمداری که در سال ۲۰۲۲ عرضه شده‌اند به کار رفته و قدرت پردازشی آن‌ها را تامین می‌کنند. در این مطلب به معرفی و سپس مقایسه این سه پردازنده پرچمدار پرداخته‌ایم تا در نهایت ببینیم کدام یک از این سه پردازنده، از قدرت پردازشی بالاتری برخوردار است.  اگر علاقه‌مند هستید تا از پردازنده‌های موبایل بیشتر بدانید، با ما تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

جدول مشخصات اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰

مشخصات فنیQualcomm Snapdragon 8 Gen 1Samsung Exynos 2200Mediatek Dimensity 9000
پردازنده اصلی1x Cortex-X2 @ 3GHz3x Cortex-A710 @ 2.5GHz4x Cortex-A510 @ 1.8GHz1x Cortex-X23x Cortex-A7104x Cortex-A5101x Cortex-X2 @ 3.05GHz3x Cortex-A710 @ 2.85GHz4x Cortex-A510 @ 1.8GHz
پردازنده گرافیکیAdrenoXclipse 920AMD RDNA2 coresArm Mali-G710 MC10
نمایشگر144Hz at QHD+60Hz at 4K144Hz at QHD+120Hz at 4K180Hz at FHD+
یادگیری ماشینHexagonDual-core NPU + DSPAPU 5.0six cores
مودم10Gbps download (mmWave)Sub-6GHz speed unknown3GPP Release 16 5G7.35Gbps download(mmWave)5.1Gbps download(sub-6GHz)7Gbps download (sub6GHz)3GPP Release 16 5G
دوربین200MP single64MP+36MP dual36MP+36MP+36MP triple8K/30fps HDR recording200MP single64MP+36MP dual8K/30fps, 4K/120fps, 4K HDR recording320MP single32MP+32MP+32MP triple8K/24fps recording4K HDR Video
پخش ویدیو8KH.264, H.265, VP9 decode8KAV1, H.264, H.265, VP9 decode8KAV1, H.264, H.265, VP9 decode
رمLPDDR5LPDDR5LPDDR5X
قابلیت اتصالBluetooth 5.2Wi-Fi 6EBluetooth 5.2Wi-Fi 6EBluetooth 5.2Wi-Fi 6E
فرایند ساخت4nm Samsung4nm Samsung4nm TSMC

جدول مشخصات بالا نمای کلی خوبی از ویژگی‌ها و تفاوت‌های اصلی بین این سه پردازنده را در اختیار ما می‌گذارد. اما برای شناخت بهتر و بیش‌تر لازم است به چند مورد دیگر نیز بپردازیم.

عملکرد CPU و GPU

همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید، هر سه پردازنده موبایل دارای جدیدترین هسته‌های پردازنده مرکزی Arm بر اساس معماری Armv9 هستند. به طور خاص، این هسته‌ها Arm Cortex-X2، Cortex-A710 سطح متوسط ​​و Cortex-A510 کم مصرف هستند. درست برخلاف چیپست Google Tensor که از هسته‌های نسل قبلی Cortex-X1، A78 و A55 بر اساس معماری Armv8 در پیکربندی آزمایشی‌تر 2+2+4 استفاده می‌کند.

با توجه به اینکه جدیدترین Snapdragon، Exynos و Dimensity همگی از هسته‌های CPU یکسان و طرح بندی 1+3+4 استفاده می‌کنند، می‌توانید انتظار سطح عملکردی مشابهی را داشته باشید. با این حال، ممکن است به دلیل تفاوت سرعت ساعت و حافظه نهان، در بنچمارک چند درصد تفاوت بین آن‌ها مشاهده کنید، به خصوص که Mediatek از فرآیند تولید برتر TSMC  با فناوری ۴ نانومتری به جای سامسونگ ۴ نانومتری استفاده می‌کند.

با این حال، تجربیات اصلی احتمالا بین هر سه در دنیای واقعی تقریبا یکسان خواهد بود. همچنین شایان ذکر است که Mediatek نسبت به رقبای خود از رم LPDDR5X کمی سریع‌تر پشتیبانی می‌کند.

اما بیش‌ترین تفاوت‌ها در بخش گرافیک یافت می‌شود. پردازنده Dimensity 9000 مدیاتک پردازنده گرافیکی Arm Mali-G710 MC10 را انتخاب می‌کند که عملکرد ۳۰ تا ۳۵ درصدی را نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ افزایش می‌دهد. در حالی که کوالکام در زمان عرضه در مورد آخرین پردازنده گرافیکی Adreno خود صحبت زیادی نکرد، اکنون می‌دانیم که رندر آن ۳۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود است، که باید آن را به رقابتی نزدیک بین این دو تبدیل کند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های GPU در این نسل بیش از هر زمان دیگری متفاوت است، چرا که سامسونگ ردیابی پرتو با پشتوانه سخت‌افزاری را معرفی کرده است.

پردازنده Exynos 2200 سامسونگ اساسی ترین تغییر را در گرافیک موبایل در نسل‌های اخیر ارائه می‌دهد. پردازنده گرافیکی Xclipse 920 دارای همان معماری AMD RDNA2 است که کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و سری ایکس‌باکس و کارت‌های گرافیک رایانه شخصی سطح بالا را تامین می‌کند. در اولین مورد مهم برای موبایل، ردیابی پرتوهای مبتنی بر سخت‌افزار به پردازنده گرافیکی Exynos 2200 نیز راه پیدا می‌کند.

پردازنده Exynos 2200 کجا می‌درخشد؟

بر اساس نمودار بالا، واضح است که Exynos 2200 در برخی از بخش‌ها عملکرد چندان خوبی ندارد. برای مثال، CPU نسبت به نسل قبلی خود بهتر عمل نمی‌کند، و عملکرد GPU از رقبا کمتر است. و حتی اگر بنچمارک‌ها نسبت به پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸۸۸ پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهند، موارد استفاده در دنیای واقعی مانند بازی احتمالا بهبود چندانی را نشان نمی‌دهند.

در همین حال، اسنپدراگون ۸ نسل ۱، در نگاه اول داستان مشابهی را روایت می‌کند. هنگامی که با خنک کننده فعال مانند فن خنک کننده داخلی RedMagic 7 همراه می‌شود، SoC این فرصت را پیدا می‌کند که برتری زیادی نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد. با این حال، یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ اسنپدراگون ۸ نسل ۱ بسیار زود داغ می‌کند، به طوری که نمی‌تواند عملکرد اوج خود را بیش از چند دقیقه حفظ کند.

در اواسط سال ۲۰۱۱، کوالکام اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ را راه‌اندازی کرد که یک به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای از پرچم‌دار SoC است. به طور خلاصه، تراشه‌ی تازه‌سازی‌شده توسط کارخانه‌ای متفاوت و کارآمدتر از تراشه‌های اصلی ساخته می‌شود، که مشکل حرارت را کاهش و عمر باتری را افزایش می‌دهد.

علیرغم مشخصات روی کاغذ قابل توجه Dimensity 9000، برندهای معدودی از آن برای گوشی‌های هوشمند پرچمدار خود در سال ۲۰۲۲ استفاده کردند. پردازنده Exynos 2200 در سری پرچمداران گلکسی S22 را در بازارهایی مانند اروپا، خاورمیانه و آفریقا استفاده می‌شود.

ویژگی‌های گوشی‌های پرچمدار

این روزها، تجربه اصلی گوشی هوشمند به تصویربرداری، یادگیری ماشینی و هوشمندی شبکه وابسته است. پردازنده Exynos 2200، Snapdragon 8 Gen 1 و Dimensity 9000 همگی در این زمینه‌ها بسیار قوی عمل می‌کنند.

هر سه دارای بسته‌های دوربین رقابتی هستند. همه تراشه‎ها دارای سنسورهای تصویر با وضوح بسیار بالا، پشتیبانی همزمان از دوربین دوگانه و سه گانه و فیلمبرداری 8K هستند. با این حال، اسنپدراگون ۸ نسل ۱ تنها اسنپدراگون ۸ است که ضبط HDR ، 8K را ارائه می‌کند و حالت ۲۴۰ شات پشت سر هم چشمگیر را ارائه می‌کند، اما همچنان در برابر پشتیبانی از رمزگشای AV1 برای پخش ویدیو مقاومت می‌کند.

هر سه شرکت همچنین از قابلیت‌های پردازش تصویر پیشرفته‌تر استفاده می‌کنند و قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را بیش از همیشه به بخش تصویربرداری وارد می‌کنند. مدیاتک خاطرنشان می‌کند که این قابلیت بوکه ویدیویی و کاهش نویز را بهبود می‌بخشد، در حالی که کوالکام از قابلیت‌های HDR حالت پشت سر هم و عکس‌برداری در شب برخوردار است.

در حالی که تفاوت‌های اساسی در قابلیت‌های چیپ‌ست وجود دارد، اجزای دوربین و ویژگی‌های نرم‌افزاری که سازندگان گوشی‌های هوشمند برای محصولات خود انتخاب می‌کنند احتمالا تفاوت‌های مهم‌تری هستند.

هوش مصنوعی و تصویربرداری همچنان محور اصلی همه SoCها هستند

در مورد عملکرد هوش مصنوعی، هر سه این نسل نیز ادعاهای بزرگی دارند. کوالکام عملکرد تنسور را در داخل DSP شش گوشه خود دو برابر کرده است که باعث افزایش قابل توجهی برای برخی از بارهای کاری خواهد شد. سامسونگ نسبت به تراشه‌های نسل قبلی خود ۲ برابر افزایش عملکرد یادگیری ماشینی را نشان می‌دهد. با این حال، Dimensity 9000 مدیاتک با عملکرد ۴ برابری و ۴ برابر افزایش بهره‌وری انرژی نسبت به تراشه آخرین نسل خود، جسورترین پردازنده در این میان است.

یکی از ویژگی‌هایی که اغلب نادیده گرفته می‌شود و ممکن است موارد استفاده جدید منحصر به فردی را در این نسل به همراه داشته باشد، امنیت است. اسنپدراگون ۸ نسل ۱ دارای موتور مدیریت اعتماد کاملا جدید سازگار با Android Ready SE است. به طور مشابه، Exynos 2200 با یک عنصر امن یکپارچه ارائه می‌شود که می‌تواند داده‌های ذخیره شده در دامنه‌های امن را تایید کند. پلتفرم‌های امن‌تر به زودی می‌توانند به عنوان کلید خودرو، گواهینامه رانندگی و سایر اشکال شناسایی شما دو برابر شوند.

اتصال 5G پردازنده‌‌ها

در میان هر سه پردازنده، مشخصات 5G آشنا را خواهید یافت. انطباق با 5G نسخه 16 3GPP معمول است، زیرا سرعت دانلود بیش از ۷ گیگابیت در ثانیه است. کوالکام و سامسونگ هر دو ادعا می‌کنند که می‌توانند دانلودهایی با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه داشته باشند، اما برای دستیابی به سناریوهای تجمیع داده‌های خاص‌تری نیاز است. به عنوان مثال، سامسونگ این کار را در حالی انجام می‌دهد که از اتصال همزمان 4G و 5G استفاده می‌کند، وضعیتی که پس از انتقال شبکه‌ها به 5G مستقل در آینده وجود نخواهد داشت.

شاید مهم‌ترین تفاوت بین این پردازنده‌ها این باشد که Mediatek تنها تراشه‌ای است که پشتیبانی 5G را ارائه نمی‌دهد. پردازنده‌های Mediatek ، Samsung و Qualcomm همگی از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند. با این حال، تنها Dimensity از بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کند. البته بلوتوث ۵.۲ برای صداهای سطح بالا، از جمله LE Audio که با اندروید ۱۳ معرفی شد، کافی است.

سخن پایانی

چشم انداز SoC پرچمدار سال ۲۰۲۲ متنوع‌تر از همیشه است، به خصوص وقتی صحبت از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقابل اگزینوس ۲۲۰۰ در سری گلکسی اس ۲۲ باشد. پیشرفت‌های گرافیکی زیادی در Exynos 2200، صورت گرفته و قدرت پردازشی Snapdragon در زمینه تصویربرداری دوبرابر شده است.

بنابراین کدام یک را باید انتخاب کنید؟ پاسخ به این سوال سخت است، به خصوص با توجه به در دسترس بودن منطقه‌ای محدود Exynos 2200 و Dimensity 9000. با این حال، اگر بهترین پردازنده را می‌خواهید، تراشه Qualcomm از معیارهای چشمگیری برای انتخاب برخوردار است. علاوه بر این، اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ به‌روزرسانی‌شده، به‌راحتی کامل‌ترین SoC پریمیوم در بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :