etebarkala snappay
etebarkala snappay

دلایل برتری گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
دلایل برتری گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون

اختلاف بین اندروید و آیفون در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته است. قبلا اعتقاد بر این بود که آیفون‌ها از نظر فنی برتر از گوشی‌های اندرویدی هستند، و تنها دلیلی که کسی یک گوشی اندرویدی را انتخاب می‌کرد این بود که نمی‌توانست یکی از دستگاه‌های اپل را خریداری کند.

امروزه، هر شکاف تکنولوژیکی که زمانی بین آخرین آیفون‌ها و دستگاه‌های برتر اندرویدی وجود داشت، اساسا از بین رفته است. مطمئنا، CPUهای اپل و سایر سخت‌افزار آن درجه یک هستند، اما رقابت به اندازه‌ای نزدیک است که این تفاوت‌ها به جای آنکه کاربران را قانع کند که آیفون برتر است، تنها جنبه جذاب رقابتی پیدا کرده است.

بنابراین، چه عواملی، کوچک و بزرگ، باعث می‌شود که بگوییم اندروید را ترجیح می‌دهیم؟ در این مقاله ۱۱ دلیل که برتری اندروید را به رخ می‌کشد، شرح داده‌ایم. با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

۱) انتخاب‌های بسیار بیشتری در سخت افزار گوشی اندرویدی دارید

هر ساله اپل تنها سه یا چهار دستگاه آیفون iOS عرضه می‌کند در حالی که ده‌ها گوشی اندرویدی با سخت‌افزارهای متفاوت در بازه قیمتی مختلف تولید و عرضه می‌شوند. از طرفی گوشی‌های iOS نسبت به گوشی‌های اندرویدی بسیار گران قیمت هستند این درحالی است که گوشی‌های پرچمدار اندرویدی در رقابت تنگاتنگ با آیفون بوده آن هم با قیمتی ارزان‌تر.

انتخاب‌های اندرویدی شما طیف وسیعی از اندازه‌ها، شکل‌ها، مجموعه ویژگی‌ها و قیمت‌ها را پوشش می‌دهد. برخی از دستگاه‌های اندرویدی رده بالا دارای برچسب‌های قیمتی هستند که با قیمت‌های آیفون جدید قابل مقایسه است، اما نقطه قوت گوشی‌های اندرویدی در میان رده‌ها است، جایی که دستگاه‌هایی مانند OnePlus  و پیکسل ۳  با گوشی‌های پرچمدار که قیمتی دو برابر دارند رقابت می‌کند.

۲) کابل USB-C بهتر از لایتنینگ

نکته مهم در رابطه با کابل‌های لایتنینگ اپل این است که بسیار شکننده هستند و هیچ کارایی برای سایر دستگاه‌هایی که تولید کمپانی اپل نیستند، ندارند. در حالی که  اندروید به طور انبوه به سمت استاندارد مدرن‌تر و بسیار متنوع‌تر USB-C حرکت کرده است. تقریبا اغلب دستگاه‌‌های جدید از جمله لپ‌تاپ‌های دل، مایکروسافت، لنوو و غیره از USB-C استفاده می‌کنند و در هر کجا که باشید تنها به یک مدل کابل شارژ نیاز دارید.

۳) آیفون برخلاف گوشی‌های اندرویدی فاقد جک هدفون است

اگر کاربر آیفون باشید برای اتصال هدفون سیمی خود باید از دانگل استفاده کنید و تمامی گوشی‌های آیفون فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هستند. خوشبختانه هنوز تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی وجود دارد که جک‌های ۳.۵ میلی‌متری را ارائه می‌دهند.

۴) گوشی‌های اندرویدی تنظیمات بیشتر و بهتری دارند

اندروید و iOS میانبرهای مشابهی را برای دستیابی به برخی تنظیمات رایج سیستم ارائه می‌دهند. در آیفون، انگشت خود را از بالا سمت راست به پایین بکشید تا به Control Center برسید، که دارای مجموعه‌ای از میانبرها است و می‌توانید از آن‌ها برای روشن کردن حالت هواپیما، تنظیم روشنایی و میزان صدا، استفاده از ماشین‌حساب و غیره استفاده کنید.

میانبرها به خوبی از قابلیت Force Touch استفاده می‌کنند. اما نمی‌توانید به صفحه تنظیمات اصلی بروید. بنابراین، می‌توانید Wi-Fi و بلوتوث را روشن و خاموش کنید، اما اگر می‌خواهید یک دستگاه جدید را جفت کنید یا به یک نقطه دسترسی دیگر متصل شوید، باید از Control Center خارج شده، آیکون تنظیمات را پیدا کرده و آن‌را باز کنید.

در مقابل، کشیدن انگشت از بالای صفحه اندروید به پایین، اغلب تنظیمات رایج را در بالای اعلان‌های فعلی نشان می‌دهد. روی برچسب زیر نماد Wi-Fi یا بلوتوث ضربه بزنید تا مستقیما به صفحه تنظیمات مربوطه بروید. یا روی نماد چرخ دنده کوچک کلیک کنید تا لیست تنظیمات کامل باز شود.

۵) در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید لانچر را جایگزین کنید

ناامید کننده‌ترین جنبه استفاده از آیفون صفحه اصلی انعطاف ناپذیر آن است. شما برای هر برنامه یک آیکون ویژه مشاهده می‌کنید، که به نوبه خود می‌توانید آن را مرتب کنید. اما نمی‌توانید آن آیکون‌ها را آنطور که دوست دارید مرتب کنید. شما فقط می‌توانید ترتیب آن‌ها را تغییر دهید، که کل فرآیند سازماندهی صفحه اصلی را کمی شبیه حل یکی از آن پازل‌های ۱۵ تکه‌ای می‌کند.

در مقابل، در یک دستگاه اندرویدی، لانچر پیش فرض اندروید به راحتی قابل تعویض است. سازندگان دستگاه به طور مرتب این کار را با نتایج متفاوت انجام می‌دهند، اما مزیت واقعی این است که می‌توانید راه‌انداز پیش‌فرض را با یکی که ترجیح می‌دهید جایگزین کنید.

۶) گوشی‌های اندرویدی آیکون‌های پین شده بسیار مفیدی دارد

در آیفون، آیکون‌های صفحه اصلی میانبرهایی برای برنامه‌های جداگانه هستند. اگر بخواهید به یک وب سایت، عکس یا سند خاص دسترسی سریع داشته باشید ابتدا باید برنامه آن را باز کنید، سپس آن را جستجو کنید. در مقابل، آیکون‌ها در صفحه اصلی اندروید می‌توانند موارد جداگانه‌ای را نشان دهند که برنامه نیستند.

۷) اندروید دارای ویجت در صفحه اصلی است

هر دو سیتم‌عامل اندروید و iOS یک صفحه اصلی ویژه ارائه می‌دهند که با کشیدن انگشت به سمت راست در دسترس است، و در آن می‌توانید ابزارک‌هایی را برای دسترسی سریع به آیتم‌های تقویم، پیش‌بینی آب‌وهوا، فید اخبار و غیره اضافه کنید. با این حال، در گوشی اندرویدی می‌توان ویجت‌ها را مستقیما به صفحه اصلی اضافه کرد.

همچنین می‌توانید ابزارک‌هایی را برای برنامه‌های ایمیل و تقویم، پخش‌کننده‌های موسیقی، سرویس‌های ابری اضافه کنید. گوگل و مایکروسافت هر دو طیف وسیعی از ویجت‌ها را ارائه می‌کنند و حتی اپل از ویجت اندروید برای پخش کننده Apple Music خود استفاده می‌کند.

۸) در گوشی‌های اندرویدی دکمه بازگشت وجود دارد

برای یک دهه و یا بیشتر، آیفون تنها یک دکمه داشت که می‌توانستید یک بار یا دو بار ضربه بزنید، و یا فشار دهید و نگه دارید تا وظایف مورد نظر را انجام دهد. در مقابل، اندروید همواره شامل یک ردیف از سه دکمه در بخش پایین نمایشگر بود. دکمه‌های Home و Recents تقریبا مانند گزینه‌های ضربه زدن و دو بار ضربه زدن در یک آیفون کلاسیک عمل می‌کنند، اما دکمه برگشت منحصر به فرد است.

در هر دو پلتفرم، دکمه‌های برنامه اختصاصی به آرامی ناپدید می‌شوند و با یک سری حرکات مجدد ظاهر می‌شوند، اما مفهوم عملکرد اختصاصی Back در اندروید همچنان باقی است. توسعه دهندگان برنامه، انواع ترفندها را برای تکرار این عملکرد در برنامه‌های iOS، با نتایج متفاوت امتحان می‌کنند اما همچنان مانند اندروید خوب عمل نمی‌کند.

۹) در گوشی‌های اندرویدی با یک ضربه می‌توانید تمام اعلان‌ها را پاک کنید

در آیفون نوعی الگوریتم وجود دارد که نمایش اعلان‌ها را در صفحه اصلی کنترل می‌کند، اما چندان مشخص و کاربردی نیست. گاهی اوقات یک X بزرگ وجود دارد که می‌توانید برای پاک کردن اعلان‌های قدیمی‌تر روی آن ضربه بزنید. در موارد دیگر تنها راه پاک کردن نوتیفیکیشن‌ها این است که یکی یکی آن‌ها را پاک کنید. همچنین می‌توانید نحوه گروه‌بندی اعلان‌ها و زمان نمایش آن‌ها در iOS را مدیریت کنید، اما برای انجام این کار باید از Notification Center خارج شده و به Settings > Notifications بروید.

در دستگاه‌های اندرویدی، هر دو کار بسیار ساده‌تر هستند. هنگامی که برای نمایش اعلان‌های فعلی انگشت خود را به پایین بکشید، یک دکمه Clear All در پایین لیست نشان داده می‌شود. همچنین یک پیوند مدیریت اعلان‌ها وجود دارد که مستقیما به صفحه مرتبط در تنظیمات می‌رود، جایی که می‌توانید گزینه‌ها را برای هر برنامه سفارشی کنید.

۱۰) در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید مرورگر پیش فرض خود را تغییر دهید

در هر دو پلتفرم تلفن همراه، مرورگرها از موتور اصلی ارائه شده توسط سیستم عامل استفاده می‌کنند. دلیل اصلی استفاده از مرورگر جایگزین، ذخیره و همگام‌سازی میانبرها، برگه‌ها، گذرواژه‌ها و تاریخچه در دستگاه‌ها است.

در آیفون، می‌توانید تنظیمات Open With را بر اساس هر برنامه تعریف کنید، بنابراین برنامه Gmail پیوندها را در Chrome باز می‌کند یا Outlook پیوندها را در Edge باز می‌کند. اما نمی‌توانید آن اولویت مرورگر را در سراسر سیستم تعریف کنید، بنابراین اگر پیوندی را از یک برنامه دیگر باز کنید، معمولا در Safari باز می‌شود.

این مشکل در اندروید وجود ندارد، به لطف تنظیمات پیش‌فرض برنامه‌ها، می‌توانید مشخص کنید که قصد دارید از کدام مرورگر  برای پیوندها استفاده کنید. در این بخش، می‌توانید برنامه‌های جایگزین را نیز برای تماس‌های تلفنی، پیام‌های SMS، کمک صوتی و عملکردهای tap-to-pay  انتخاب کنید.

۱۱) کنترل صدا در گوشی‌های اندرویدی بسیار انعطاف پذیرتر است

فرقی ندارد که گوشی هوشمند شما ساخت کدام کمپانی باشد، دکمه‌های کنترل صدا همواره در فریم آن قرار دارد. همچنین دارای کنترل‌های مجزا و مبتنی بر نرم‌افزار حجم صدا خواهد بود. سیتم‌عامل‌های  iOS و Android این کنترل‌ها را به روش‌های بسیار متفاوتی مدیریت می‌کنند.

در آیفون، می‌توانید با رفتن به Settings > Sound and Haptics و خاموش کردن گزینه Change With Buttons، میزان صدای زنگ را مستقل از سایر صداها تنظیم کنید. یک صدا برای رینگر انتخاب کنید و کارتان تمام است. در آن پیکربندی، می‌توانید با سوئیچ درست بالای کنترل‌های صدا، زنگ را بی‌صدا کنید، اما دکمه‌های افزایش/کاهش صدا فقط بر صداهای سیستم و برنامه‌ها تأثیر می‌گذارند.

در مقابل، اندروید این گزینه را دارد که تنظیمات مختلف صدا را برای تماس‌ها، رسانه‌ها، اعلان‌ها، آلارم‌ها و آهنگ‌های زنگ مجاز می‌کند. این ویژگی در سفرهای جاده‌ای طولانی مفید است، چرا که می‌توانید اعلان‌ها را بی‌صدا کنید تا موسیقی که به آن گوش می‌دهید قطع نشود.

سخن پایانی

در این مقاله به ۱۱ مورد که اندروید را نسبت به iOS پیشتاز می‌کند پرداخته‌ایم. چنانچه شما هم تجربه کاربری با هر دو سیستم‌عامل را داشته‌اید، از محاسن هر یک از این سیستم‌عامل‌ها برای ما بنویسید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :