etebarkala snappay
etebarkala snappay

مهم‌ترین دلایل سریع خالی شدن باتری گوشی

4
(2)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مهم‌ترین دلایل سریع خالی شدن باتری گوشی

خالی شدن سریع باتری گوشی یک دردسر بزرگ است، به خصوص زمانی که بیرون از خانه باشید و به گوشی‌های هوشمند خود نیاز دارید. اما دقیقا چرا باتری گوشی شما تا این حد سریع خالی می‌شود؟ موارد ساده اما مهمی است که منجر به تخلیه سریع باتری شده و ممکن است هیچ‌گاه به آن توجه نکرده باشید. کنترل این موارد به شما کمک می‌کند تا بر طول عمر باتری خود در طول روز افزوده و دیگر از بابت خالی شدن آن نگران نباشید. با ما تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

۱- روشنایی بالای نمایشگر اولین دلیل برای خالی شدن سریع باتری گوشی

ما با یکی از اصلی‌ترین دلایل تخلیه سریع باتری گوشی شروع می‌کنیم؛ روشنایی بالای نمایشگر. ممکن است بهتر باشد روشنایی نمایشگر خود را به حداکثر برسانید به‌ویژه زمانی که بیرون از خانه هستید، اما روشنایی بالا تاثیر زیادی بر روی عمر باتری گوشی شما می‌گذارد و باتری گوشی را به سرعت خالی می‌کند. بنابراین، در صورت امکان، روشنایی نمایشگر گوشی خود را به حداقل برسانید تا در مصرف باتری صرفه جویی کنید.

همچنین می‌توانید تنظیمات روشنایی گوشی خود را طوری تنظیم کنید که با توجه به میزان نور بیرون، کم و زیاد شود. به این ترتیب در محیط‌های کم نور، تاریک و در محیط‌هایی که در معرض نور شدید قرار دارد، روشن می‌شود. برای انجام این کار، ابتدا باید به تنظیمات گوشی خود بروید و سپس به بخش Display یا Display & Brightness رفته و تنظیمات لازم را انجام دهید.

در این بخش، می‌توانید روشنایی گوشی خود را روی قابل تنظیم قرار دهید و تا حد زیادی در مصرف باتری گوشی صرفه جویی کنید. اما نمایشگر کم نور همیشه برای چشم‌های شما راحت نیست، به خصوص اگر بینایی شما ضعیف باشد. بنابراین، به جای کاهش روشنایی نمایشگر، چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید؟

یک راه حل جایگزین این است که نمایشگر برنامه‌های پرکاربرد خود را به حالت تاریک و همچنین نمایشگر عمومی گوشی خود تغییر دهید. این کار صفحه گوشی شما را به شدت تیره نمی‌کند، اما منوی سفید استاندارد و پس‌زمینه برنامه‌ها را به سیاه تبدیل می‌کند. این اقدام تا حد زیادی مصرف باتری گوشی شما را کاهش می‌دهد.

۲- برنامه‌های پس زمینه باتری گوشی را به سرعت تخلیه می‌کند

برنامه‌های پس‌زمینه حتی زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، کار می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به برنامه‌های VPN، آنتی ویروس، سلامت و تقویم اشاره کرد. این برنامه‌ها جنبه‌های خاصی از گوشی شما را بدون دخالت شما نظارت یا کنترل می‌کنند، که در عین راحتی، باتری گوشی را به میزان قابل توجهی تخلیه می‌کند. در نظر داشته باشید که شما معمولا به بسیاری از این برنامه‌ها نیازی ندارید اما آن‌ها همچنان از دیتا و باتری گوشی شما استفاده می‌کنند.

همانطور که در بالا نشان داده شده است، به تنظیمات گوشی هوشمند خود بروید و روی Device Care در گوشی‌های اندرویدی و یا Battery در گوشی‌های آیفون کلیک کنید. سپس باید گزینه بهینه سازی باتری (battery optimization) را مشاهده کنید که در صورت فعال شدن، برنامه‌های غیرضروری پس زمینه را می‌بندد. این کار می‌تواند در نهایت باعث صرفه جویی در عمر باتری شما شود.

۳- حالت تصویر در تصویر بر مصرف باتری گوشی تاثیر زیادی  دارد

اگر از YouTube Premium، Twitch یا یک برنامه مشابه استفاده می‌کنید، ممکن است از حالت تصویر در تصویر استفاده کرده باشید که شامل تماشای ویدیو یا پخش جریانی بر روی نمایشگر گوشی هنگام استفاده از برنامه‌های دیگر است. اگرچه این کار راحت است، اما استفاده همزمان از چندین برنامه می‌تواند باتری گوشی شما را به سرعت تخلیه کند.

برای غیرفعال کردن حالت تصویر در تصویر، به تنظیمات گوشی خود بروید و به بخش برنامه‌ها (Apps) در اندروید یا تصویر در تصویر (Picture in Picture) در آیفون در بخش General بروید.

سپس بر روی برنامه انتخابی خود از لیست ارائه شده کلیک کنید. اکنون می‌توانید مجوزها و تنظیمات کلی برنامه مورد نظر را مشاهده کنید. در اینجا، می‌توانید گزینه Picture in Picture را انتخاب کنید و با استفاده از کلید آن را فعال یا غیرفعال کنید.

۴- اتصال به اینترنت به صورت ۲۴ ساعته باتری گوشی را به سرعت تخلیه می‌کند

ممکن است بی‌معنا به نظر برسد که Wi-Fi یا داده‌های خود را در تمام ساعات فعال نگه دارید تا بتوانید روز و شب در ارتباط باشید. اتصال به صورت ۲۴ ساعته می‌تواند باتری گوشی شما را به میزان قابل توجهی تخلیه کند، زیرا شما دائما اعلان‌ها، به‌روزرسانی‌های پس‌زمینه و موارد دیگر را زمانی که به آن‌ها نیاز ندارید دریافت می‌کنید.

در طول ساعات خواب، زمان خوبی برای خاموش کردن وای فای است. البته می‌توانید به سادگی گوشی خود را به حالت هواپیما تغییر دهید. اما، اگر نگران از دست دادن یک تماس فوری هستید، می‌توانید در عوض Wi-Fi و داده‌های خود را در لیست کشویی تلفن خود خاموش کنید تا همچنان بتوانید تماس‌های تلفنی را دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که تغییر دادن تلفن به حالت مزاحم نشوید، Wi-Fi یا داده‌های شما را خاموش نمی‌کند.

۵- باتری قدیمی گوشی به سرعت شارژ خالی می‌کند

گاهی اوقات، این یک برنامه یا تنظیماتی نیست که بر عمر باتری گوشی شما تاثیر می‌گذارد، بلکه مشکل از خود باتری است. مانند هر وسیله‌ای دیگر، گوشی‌ها نیز قدیمی می‌شوند و با گذشت سال‌ها، باتری آن‌ها به خوبی سابق نخواهد بود. پس از حدود دو یا سه سال، باتری گوشی شما دیگر نمی‌تواند به حداکثر ظرفیت اولیه خود برسد، که می‌تواند منجر به تخلیه سریع باتری شود. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟

اولین و واضح‌ترین گزینه تعویض باتری است که معمولا ارزان‌تر از خرید یک گوشی جدید تمام می‌شود و می‌تواند مشکل تخلیه سریع باتری شما را به سرعت و به راحتی برطرف کند. قیمت باتری بسته به گوشی خاصی که دارید متفاوت خواهد بود.

گزینه دیگر، تعویض کامل گوشی است. ممکن است گوشی شما علاوه‌بر باتری مشکلات دیگری نیز داشته باشد که نشان دهنده از کار افتادن آن باشد، بنابراین انتخاب یک گوشی جایگزین عاقلانه‌ترین کار خواهد بود. امروزه تعمیرات تلفن می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، بنابراین اگر با چندین قطعه معیوب سروکار دارید و سال‌هاست که از گوشی خود استفاده می‌کنید، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

۶- برنامه های ردیابی مکان مصرف باتری بالایی دارند

تعداد زیادی برنامه وجود دارد که می‌توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند. این برنامه‌ها شامل Google Maps تاکسی‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های سفارش غذا و غیره می‌شود. در حالی که ممکن است فکر کنید این برنامه‌ها تنها زمانی که مستقیما از آن‌ها استفاده می‌کنید موقعیت مکانی شما را ردیابی می‌کنند، اما همیشه اینطور نیست. این نظارت دائمی موقعیت مکانی نیاز به انرژی دارد و می‌تواند عمر باتری گوشی شما را مختل کند. بنابراین، چگونه می توان این برنامه‌ها را کنترل کرد؟

ساده‌ترین راه برای غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی این است که موقعیت مکانی تلفن خود را به طور کامل خاموش کنید. می‌توانید این کار را در منوی کشویی گوشی خود انجام دهید. همچنین می‌توانید مانند تصویر زیر، نماد موقعیت مکانی را در لیست کشویی گوشی خود نگه دارید تا به تنظیمات کامل موقعیت مکانی خود دسترسی پیدا کنید.

با این حال، اگر می‌خواهید برنامه‌های خاصی موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند، می‌توانید ردیابی موقعیت مکانی را به صورت جداگانه از طریق بخش مجوزها (Permissions) در تنظیمات هر برنامه غیرفعال کنید. انجام این کار ممکن است مدتی طول بکشد، اما به شما این امکان را می‌دهد تا کنترل کاملی بر روی اینکه کدام برنامه‌ها به موقعیت مکان شما دسترسی داشته باشند و کدام برنامه‌ها دسترسی نداشته باشند، داشته باشید.

۷- اعلان‌های بیش از حد بر مصرف باتری گوشی شما تاثیر می‌گذارد

هنگامی که یک برنامه جدید را روی گوشی خود نصب می‌کنید، این احتمال وجود دارد که تنظیمات اعلان آن به طور خودکار فعال شود. اما لزوما نیازی به دریافت نوتیفیکیشن از تمامی این اپلیکیشن‌ها ندارید و دریافت مداوم اعلان از این برنامه‌ها تاثیر مخربی بر روی باتری گوشی خواهد گذاشت. بنابراین، می‌توانید اعلان‌ها را برای برنامه‌های خاصی غیرفعال کنید تا به کاهش مصرف باتری کمک کنید.

برای این کار به تنظیمات گوشی خود بروید و بخش Notifications را باز کنید. در اینجا، می‌توانید تنظیمات اعلان‌ها را برای همه برنامه‌های نصب شده روی گوشی خود مشاهده کنید.

اکنون می‌توانید تنظیمات اعلان‌های هر برنامه‌ای را با روشن و خاموش کردن سریع آن‌ها از طریق جابجایی یا ضربه زدن روی خود برنامه تغییر دهید. برای مثال، ممکن است بخواهید برای پیام‌های اینستاگرام اعلان‌هایی دریافت کنید، اما برای لایک‌ها یا فالوها نه.

نکات و ترفندهایی که عمر باتری گوشی شما را افزایش می‌دهد

علاوه بر پیشنهادات ذکر شده در بالا، چند ترفند نیز وجود دارد که می‌توانید به کمک آن مصرف باتری گوشی خود را کاهش دهید. در مرحله اول، سعی کنید هنگام شارژ کردن گوشی از شارژر اصلی استفاده کنید، زیرا استفاده از شارژر اصلی به باتری آسیبی نرسانده و آن را به حداکثر ظرفیت بهینه خود می‌رساند. همچنین سرعت شارژ نیز بالاتر خواهد بود.

همچنین بهتر است بررسی کنید که کدام اپلیکیشن‌ها بیشترین مصرف باتری را دارند، این کار را می‌توان در تنظیمات گوشی در قسمت باتری انجام داد. به این ترتیب می‌توانید مجوزهای این برنامه‌ها را محدود کنید تا به کاهش مصرف باتری گوشی خود کمک کنید.

سخن پایانی

خاموش شدن گوشی هوشمند بر اثر اتمام باتری یک دردسر بزرگ است اما با راهکارهایی که در این مطلب ارائه شده می‌توانید مصرف باتری گوشی خود خود را بهینه کرده و دیگر نگران تخلیه سریع باتری در زمان‌هایی که به شارژر دسترسی ندارید، نباشید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :