etebarkala snappay
etebarkala snappay

پهنای باند شبکه چیست و چطور می‌توان آن را افزایش داد؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
پهنای باند شبکه چیست و چطور می‌توان آن را افزایش داد؟

احتمالا در فضای وب با مفاهیم مختلفی مانند پهنای باند، سرعت دانلود و همین‌طور سرعت آپلود برخورد داشته‌اید. این موارد می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کیفیت خدماتی که دریافت می‌کنید داشته باشد. اما واقعا معنی این عبارت‌ها چیست؟ هنگامی که از مواردی مانند پهنای باند صحبت می‌کنیم به چه چیزی اشاره داریم. در این مقاله سعی داریم به بررسی پهنای باند شبکه بپردازیم. ار علاقه‌مند به بردک بهتر این مفهوم هستید با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

پهنای باند شبکه چیست

پهنای باند شبکه اندازه گیری سرعت یا ظرفیت انتقال داده یک شبکه معین است. اندازه گیری شبکه امری لازم برای درک سرعت و کیفیت یک شبکه است.

پهنای باند شبکه معمولاً بر حسب بیت در ثانیه (bps) اندازه گیری می‌شود. در عمل، سازمان‌ها و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) پهنای باند را بر حسب مگابیت بر ثانیه (Mbps) یا گیگابیت در ثانیه (Gbps) اندازه گیری می‌کنند.

تفاوت پهنای باند شبکه با توان عملیاتی

پهنای باند در شبکه حداکثر نرخ انتقال داده ممکن در یک شبکه یا اتصال اینترنت است. در حالی که توان عملیاتی، داده‌های واقعی است که با موفقیت در یک شبکه منتقل می‌شود. اندازه گیری پهنای باند شبکه در نظر نمی‌گیرد که آیا یک انتقال داده آزمایشی منجر به انتقال موفقیت آمیز یا ناموفق داده می‌شود. اما توان عملیاتی به سادگی مقدار داده‌های منتقل شده در شبکه را محاسبه می‌کند. در عمل، توان عملیاتی شبکه همیشه کمتر از پهنای باند شبکه خواهد بود.

عوامل مختلفی بر توان عملیاتی یک شبکه تأثیر می‌گذارد، از جمله پهنای باند کم شبکه که می‌تواند منجر به تراکم شبکه شود. در برخی موارد، یک جزء شبکه مانند یک روتر که بسته‌های داده‌ای بیشتر از ظرفیت استاندارد خود دریافت می‌کند، ممکن است بر توان عملیاتی شبکه تأثیر منفی بگذارد، حتی زمانی که پهنای باند موجود شبکه بسیار بیشتر باشد. عوامل دیگری نیز می‌توانند بر توان عملیاتی شبکه تأثیر بگذارند، مانند از دست دادن بسته‌ها، پروتکل‌های شبکه خاص، دستگاه‌های شبکه و غیره.

تفاوت پهنای باند شبکه با سرعت

پهنای باند و سرعت اغلب به اشتباه درک شده و یکسان تصور می‌شوند. در اصطلاح فنی مناسب، پهنای باند و سرعت دو جنبه متفاوت و در عین حال مرتبط از یک شبکه هستند.

پهنای باند به طور خاص به ظرفیتی که یک شبکه می‌تواند داده‌ها را انتقال دهد اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر پهنای باند یک شبکه ۴۰ مگابیت در ثانیه باشد، به این معنی است که شبکه در هر موردی نمی‌تواند داده‌ها را سریعتر از ۴۰ مگابیت در ثانیه ارسال کند.

از سوی دیگر، سرعت شبکه به نرخ واقعی انتقال داده‌ها در یک شبکه اشاره دارد. سرعت یک شبکه به عوامل شبکه و دستگاه مانند پروتکل مورد استفاده برای انتقال داده، ظرفیت دریافت شبکه بی‌سیم یا سیمی دستگاه و توانایی سرور برای مدیریت انتقال داده به چندین مشتری بستگی دارد. پهنای باند کم شبکه نیز بر سرعت شبکه تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، اگر یک دستگاه کاربر در شبکه از آداپتور شبکه 802.11b استفاده کند، نمی‌تواند سرعت انتقال داده بیش از ۱۱ مگابیت در ثانیه را بپذیرد. این به دلیل محدودیت پهنای باند آداپتور شبکه دستگاه سرویس گیرنده است، حتی اگر انتقال داده سریعتر در شبکه امکان پذیر باشد.

هاگ (Hog) پهنای باند شبکه چیست؟

هاگ (Hog) پهنای باند شبکه، بخشی از شبکه است که از پهنای باند بیش از حد استفاده می‌کند. در یک سازمان، وجود هاگ‌های پهنای باند می‌تواند به چندین چالش منجر شود، که شامل موارد زیر است.

  • به دلیل دسترسی کند و آهسته به منابع وب ضروری، مانند ایمیل، دسترسی به اسناد و برنامه‌های بهره‌وری آنلاین، بر بهره‌وری کارکنان تأثیر منفی می‌گذارد.
  • افزایش تأخیر شبکه که بر زمان پاسخگویی سیستم‌های فناوری اطلاعات مانند پایگاه‌های داده، متعادل‌کننده‌های بار و سرورهای برنامه تأثیر می‌گذارد.
  • دسترسی مخرب تجربه کاربر نهایی به برنامه‌های کاربردی حیاتی که بر تولید تأثیر می‌گذارد.

دلایل متعددی می‌تواند موجب هاگ‌های پهنای باند شبکه شود که اصلی ترین این دلایل به شرح زیر است.

  • پخش ویدیو با وضوح بالا
  • آپلود یا دانلود فایل‌ها یا مجموعه داده‌های عظیم
  • استفاده از شبکه سازمان برای مقاصد غیر کاری
  • استفاده از تکنیک‌هایی مانند DDoS
  • افزایش غیرمنتظره ترافیک به دلیل انتشار یا به‌روزرسانی محصول
  • پیکربندی بد شبکه یا اجزای معیوب شبکه

مدیران شبکه می‌توانند از ابزارهای نظارتی تخصصی در شناسایی هاگ‌های پهنای باند برای تجزیه و تحلیل ترافیک و اعمال سیاست‌های شبکه برای مسدود کردن ترافیک تولید شده از فعالیت‌های غیر مرتبط با کار استفاده کنند. برخی از ابزارهای نظارت نیز به تعیین آن بخشی از شبکه که از پهنای باند بیش از حد استفاده می‌کند و نیز دسترسی به اطلاعات کاربری که موجب چنین اختلالی شده است کمک می‌کند. این ابزارهای نظارتی به مدیران سیستم کمک می‌کند تا مشکل را به روش‌های مختلفی حل کنند، که شامل راه‌های زیراست.

  • برای درک دلایل منطقی استفاده از پهنای باند بیش از حد، مستقیماً با کاربر تماس بگیرید
  • ارسال یک اخطار برای کاربر جهت محدود کردن استفاده از پهنای باند
  • پهنای باند اختصاص داده شده به آن بخش از شبکه را محدود کنید
  • افزایش ظرفیت پهنای باند برای بهبود کیفیت شبکه

نحوه نظارت بر پهنای باند شبکه

مدیران شبکه می‌توانند از راه حل‌های نظارتی که برای نظارت بر پهنای باند توسعه یافته‌اند جهت مدیریت و نظارت بر پهنای باند شبکه استفاده کنند. استفاده از این راه حل‌ها می‌تواند تعداد ابزارهای مورد نیاز برای نظارت و مدیریت شبکه یک سازمان را کاهش دهد. ابزارهای دیگر ممکن است راه حل‌های اختصاصی برای نظارت و مدیریت پهنای باند ارائه دهند. یک راه حل جامع نظارت بر پهنای باند شبکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید موارد زیر را کنترل کنید.

  • نظارت و تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه در زمان واقعی
  • ترافیک مربوط به فعالیت‌های غیر تجاری را شناسایی کنید
  • مشکلات شبکه و هاگ‌های پهنای باند را که باعث کاهش پهنای باند می‌شوند، شناسایی کنید
  • اجرای سیاست‌هایی برای اطمینان از کیفیت خدمات و اولویت‌بندی تخصیص پهنای باند به برنامه‌ها و فرآیندهای حیاتی
  • کیفیت شبکه را با نظارت بر توان و سرعت شبکه در فواصل زمانی منظم ارزیابی کنید
  • اعمال محدودیت پهنای باند برای فعالیت‌های غیر ضروری کاربران
  • مشاهده استفاده از پهنای باند از نظر زیرشبکه‌ها، استخرهای IP، پروتکل‌ها، کاربران، نقاط پایانی و برنامه‌های کاربردی
  • تجزیه و تحلیل الگوهای ترافیک و داده‌های زمان دار برای شناسایی استفاده بیش از حد
  • ترافیک ناشی از فعالیت‌های مخرب را شناسایی و مسدود کنید
  • ایجاد گزارش‌های استفاده برای کمک به برقراری ارتباط بهتر و نشان دادن مدیریت کارآمد پهنای باند و هرگونه نیاز برای افزایش ظرفیت کلی

نحوه برنامه ریزی پهنای باند شبکه

مدیران شبکه باید ظرفیت پهنای باند را با کمک تجزیه و تحلیل گسترده، پهنای باند مناسب و مورد نیاز برای بارهای کاری مختلف، برنامه‌های کاربردی تجاری، بهره‌وری کارکنان و سایر عملیات IT برنامه ریزی کنند. به طور کلی، مدیران می‌توانند برای ارزیابی استفاده فعلی و پیش‌بینی نیازهای آینده به ابزارهای نظارت بر پهنای باند اعتماد کنند.

همچنین برنامه ریزی برای ظرفیت پهنای باند شبکه یک سازمان بسیار مهم است. از آنجایی که ظرفیت استفاده ناکافی می‌تواند منجر به بازده سرمایه گذاری نامناسب شود و ظرفیت ناکافی می‌تواند بهره‌وری و عملیات حیاتی را مختل کند.

اغلب، سازمان‌ها برای خرید پهنای باند مورد نیاز اینترنت به شرکت‌های مخابراتی و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) متکی هستند که شامل تنظیم قراردادهای سطح خدمات (SLA) با شرایط و ضوابط مربوط به حداقل سطوح کیفیت خدمات، پهنای باند شبکه و زمان آپدیت است.

با این حال، خرید پهنای باند از یک ISP ثانویه و راه‌اندازی مکانیسم‌های failover برای اطمینان از انعطاف‌پذیری شبکه در صورتی که ارائه‌دهنده اصلی با اختلال مواجه شود، ضروری است. اگرچه SLA ها به یک ارائه دهنده خدمات نیاز دارند که عدم حفظ سطوح خدمات توافق شده جبران کند، از دست دادن بهره وری و اختلال در عملیات منجر به ضرر زیادی خواهد شد. از این رو، برنامه ریزی برای انعطاف پذیری شبکه بسیار مهم است.

نحوه افزایش پهنای باند شبکه

مدیران شبکه اغلب در مورد یک سوال مهم مدیریت پهنای باند فکر می‌کنند؛ چگونه پهنای باند شبکه را افزایش دهم؟ در حالی که خرید یا برنامه ریزی برای ظرفیت پهنای باند بیشتر یک راه حل واضح است، ممکن است هزینه‌های نگهداری شبکه را افزایش دهد. از سوی دیگر، مدیران شبکه می‌توانند استفاده از پهنای باند را در شبکه‌های سازمان تجزیه و تحلیل کنند و فرصت‌های بهینه‌سازی را برای افزایش کارایی استفاده از طریق تکنیک‌های مختلف فراهم سازند. برخی از تکنیک‌های بهینه سازی پهنای باند شبکه شامل موارد زیر است.

  • ساده سازی جریان داده در شبکه با ایجاد زیرشبکه‌ها و نصب استراتژیک روترها، سوئیچ‌ها و مودم‌ها
  • استفاده از تکنیک‌هایی مانند شکل‌دهی ترافیک، کنترل ترافیک و تعادل بار برای اولویت‌بندی انواع ترافیک و منابع به منظور کاهش احتمال ازدحام شبکه و اختلال در برنامه‌ها و سیستم‌های حیاتی
  • ایجاد و اعمال خط مشی‌های دقیق برای تعیین اینکه کدام وب سایت‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌ها در شبکه قابل دسترسی هستند و دسترسی به سایت‌ها و پورتال‌های غیر مرتبط با تجارت را مسدود می‌کند
  • برنامه ریزی و مدیریت به‌روزرسانی و پشتیبان گیری نرم افزار در ساعات غیر اوج مصرف برای جلوگیری از ازدحام شبکه و اختلال در بهره‌وری.
  • سرمایه گذاری در راه حل مدیریت پهنای باند اختصاصی و بسیار توانمند برای دستیابی به کنترل دقیق‌تر بر استفاده از پهنای باند و اجرای موثرتر سیاست‌ها.

اگر تمام اقدامات ممکن برای بهینه‌سازی پهنای باند انجام شود اما مشکل حل نشود، مدیران شبکه باید ظرفیت پهنای باند را افزایش دهند.

سخن پایانی

بنابراین می‌توان به طور خلاصه گفت که پهنای باند اینترنت مقدار معینی است که با توجه به سرویس خریداری شده شما تعیین می‌شود. در حالی که یک نفر در حال تماشای ویدیویی آنلاین با بالاترین کیفیت ممکن بدون هیچ گونه مشکل و اصطلاحا لگ است، دقیقا لحظه‌ای که شروع به دانلود و استفاده‌های دیگری از اینترنت می‌کنید، هر کس به اندازه سهم معینی از کل ظرفیت را دریافت می‌کند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :