etebarkala snappay
etebarkala snappay

نکاتی مهم برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر هک شدن

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
نکاتی مهم برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر هک شدن

امروزه گوشی‌های هوشمند برای اغلب ما به یکی از ابزارهای مهم و کاربردی زندگی روزمره و کاری ما تبدیل شده‌اند و تقریبا هر کاری را از سرگرمی گرفته تا انجام امور اداری و کاری را با این دستگاه‌های هوشمند انجام می‌دهیم. گم شدن و به سرقت رفتن گوشی یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برایمان رخ دهد اما از آن بدتر هک شدن گوشی و اطلاعات حیاتی ما در این دستگاه‌ها توسط جاسوسان و باجگیران اینترنتی است.

در سطح جهان، بسیاری از مردم با گوشی‌های هوشمند خود وظیفه دوگانه را انجام می‌دهند. در اسپانیا، یک نظرسنجی نشان داد که ۵۵٪ از مردم از یک گوشی هوشمند برای ترکیبی از فعالیت‌های شخصی و کاری استفاده می‌کنند. همین نظرسنجی نشان داد که بیش از نیمی از افراد مصاحبه شده در ژاپن، استرالیا و ایالات متحده نیز این کار را انجام می‌دهند، در حالی که کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان به ترتیب با ۳۱ درصد و ۲۳ درصد دنبال می‌شوند.

خواه این ارقام کم‌تر باشد یا بیشتر، پیامدهای امنیتی ثابت می‌ماند. یک گوشی هوشمند مملو از داده‌های تجاری و شخصی، هدف مطلوبی رای هکرها هستند. هکرها گوشی‌های هوشمند را هدف قرار می‌دهند، زیرا اغلب محافظت نشده‌اند که به هکرها اجازه می‌دهد به راحتی به اطلاعات شخصی شما و هر شبکه شرکتی که ممکن است استفاده کنید، دسترسی پیدا کنند.

به زبان ساده، اگر یک کاربر حرفه‌ای گوشی هوشمند هستید و اطلاعات زیادی را در این دستگاه ذخیره دارید، به یک هدف مطلوب برای هکرها تبدیل می‌شوید. ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا ۷ نکته مهم که می‌تواند گوشی شما را در برابر هک شدن محافظت کند، آموزش خواهیم داد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

۱- از یک قفل صفحه مطمئن و غیرقابل هک استفاده کنید

استفاده از یک قفل گوشی مانند شناسه چهره، اثر انگشت، الگو یا پین، ابتدایی‌ترین نوع محافظت از گوشی محسوب می‌شود. برای محافظت بیشتر، یک قدم جلوتر بروید. حساب‌های گوشی خود را با رمزهای عبور قوی ایمن کنید و از احراز هویت دو مرحله‌ای در برنامه‌هایی که آن را ارائه می‌کنند استفاده کنید، که خط دفاعی شما را دوچندان می‌کند.

۲- از VPN استفاده کنید

بدون محافظت به شبکه‌های Wi-Fi عمومی وارد نشوید. یک VPN اتصال شما را از هکرها پنهان می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا زمانی که در شبکه‌های عمومی ناامن در فرودگاه‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و موارد مشابه هستید به صورت خصوصی متصل شوید. با اتصال VPN، می‌دانید که داده‌های حساس، اسناد و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید از جاسوسی محافظت می‌شوند، که با توجه به میزان کسب‌وکار شخصی و حرفه‌ای که با تلفن‌های هوشمند خود مدیریت می‌کنیم، می‌تواند نسبت به امنیت گوشی هوشمند ما اطمینان دهد.

۳- تنها از فروشگاه‌های رسمی مانند اپ استور یا گوگل پلی استفاده کنید

هم گوگل پلی و هم اپ استور اپل تدابیری برای کمک به جلوگیری از ورود برنامه‌های بالقوه خطرناک به فروشگاه هایشان دارند. برنامه‌های مخرب اغلب در خارج از فروشگاه‌های برنامه یافت می‌شوند، که می‌توانند در پس‌زمینه اجرا شوند و داده‌های شخصی شما مانند گذرواژه‌ها، شماره‌های کارت اعتباری و موارد دیگر را در معرض خطر قرار دهند. علاوه بر این، هنگامی که در فروشگاه‌های برنامه هستید، قبل از دانلود به توضیحات و بررسی برنامه‌ها دقت کنید. برنامه‌های مخرب و تقلبی همچنان می‌توانند به فروشگاه‌ها راه پیدا کنند.

۴- از اطلاعات گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

هم آیفون‌ها و هم گوشی‌های اندرویدی راه‌های ساده‌ای برای پشتیبان گیری منظم از گوشی شما دارند. تهیه نسخه پشتیبان از گوشی به دو دلیل توصیه می‌شود.

  • نخست، با انتقال داده‌های پشتیبان گیری شده از گوشی قدیمی به گوشی جدید، فرآیند انتقال آسان می‌شود.
  • دوم، تضمین می‌کند که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن گوشی، داده‌های شما ایمن باقی می‌ماند و به شما این امکان را می‌دهد تا از راه دور داده‌های گوشی گم شده یا دزدیده شده خود را پاک کنید، در حالی که هنوز یک نسخه ایمن از آن داده‌ها در فضای ابری ذخیره شده است.

۵- نحوه پاک کردن گوشی هوشمند خود را از راه دور در مواقع اضطراری بیاموزید

بدترین سناریو ممکن برای گوشی شما، هک شدن است، پس از هک شدن چه باید کرد؟ بسیار ساده است، شما باید اطلاعات خود را به طور کامل پاک کنید البته باید از قبل یک نسخه پشتیبان در فضای ابری از این اطلاعات داشته باشید. به این ترتیب هکرها نمی‌توانند به اطلاعات شخصی شما و یا اطلاعات حساس شرکت شما دسترسی داشته باشند که این امر می‌تواند شما را از دردسر دور نگه داشته و تجارت حرفه‌ای شما را ایمن کند. اپل یک راهنمای گام به گام برای پاک کردن دستگاه‌ها از راه دور به کاربران iOS ارائه می‌کند و گوگل نیز برای کاربران اندروید راهنمای ویژه خود را ارائه می‌دهد.

۶- برنامه‌های قدیمی را حذف و یا به‌روزرسانی کنید

اغلب ما برنامه‌ها را دانلود کرده و شاید تنها برای یک بار از آن استفاده کنیم، سپس آن را فراموش کرده و در گوشی خود بدون استفاده رها می‌کنیم. چند لحظه وقت بگذارید و انگشت خود را روی صفحه خود بکشید و ببینید با کدام یک از آن‌ها واقعا کارتان تمام شده است؟ این برنامه‌ها را همراه با داده‌هایشان حذف کنید. برخی از برنامه‌ها یک حساب مرتبط با آن‌ها دارند که ممکن است داده‌های تلفن شما را نیز ذخیره کند. آن حساب‌ها را حذف کنید تا هرگونه داده خارج از تلفن حذف شود.

دلیل این کار این است که هر برنامه اضافی نیاز به به روز رسانی دارد یا ممکن است یک مشکل امنیتی مرتبط با آن داشته باشد. در زمان نقض داده‌ها و آسیب پذیری‌ها، حذف برنامه‌های قدیمی یک حرکت هوشمندانه است. برنامه‌هایی که به آن نیاز دارید را به‌طور مرتب به‌روزرسانی کنید و در صورت امکان، به‌روزرسانی‌های خودکار را روشن کنید. به‌روزرسانی‌ها نه تنها ویژگی‌های جدیدی را به برنامه‌ها معرفی می‌کنند، بلکه اغلب به مشکلات امنیتی نیز می‌پردازند و آن‌ها را رفع می‌کنند.

۷- از آنتی ویروس استفاده کنید

با توجه به اینکه بخش زیادی از اطلاعات بسیار مهم خود را در گوشی هوشمندتان ذخیره دارید، نصب یک آنتی ویروس قوی روی آن می‌تواند از شما و اطلاعاتی که در تلفن خود نگه می‌دارید محافظت کند. چه مالک یک گوشی اندرویدی باشید و یا مالک iOS، نرم افزار امنیتی موبایل می‌تواند داده‌ها، خرید و پرداخت‌های شما را ایمن نگه دارد.

سخن پایانی

مواردی که دراین مطلب به آن اشاره شد می‌تواند تا حد زیادی از گوشی شما در برابر حمله هکرها و جاسوسان محافظت کند. با انجام این ۷ مورد از اطلاعات گوشی خود به خوبی محافظت کنید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :