etebarkala snappay
etebarkala snappay

مواردی که نشان می‌دهد گوشی شما در حال شنود است

4.7
(6)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مواردی که نشان می‌دهد گوشی شما در حال شنود است

روزانه اخبار زیادی از سراسر دنیا به دست ما می‌رس که برخی از هکرها برای بازه زمانی مشخصی اقدام به شنود گوشی‌های هوشمند شهروندان یک کشور یا شهر کرده‌اند. مسئله شنود گوشی زمانی نگران کننده می‌شود که یک فرد عادی، از دوست یا اعضای خانواده گرفته تا ریاست شرکت‌تان، اقدام به شنود مکالمات شما کند. هکرها نیز یکی دیگر از افرادی هستند که مکالمات، ایمیل‌ها و پیام‌های شما را می‌خوانند و یا اطلاعات شما را تغییر می‌دهند. اما چگونه می توانید متوجه شوید که تلفن شما شنود شده است؟

ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا ۷ نشانه مشکوک که به شما هشدار می‌دهد که گوشی هوشمندتان در حال شنود است را معرفی خواهیم کرد. به خاطر داشته باشید این موارد همواره نشانه شنود نبوده و ممکن است گوشی شما مشکلات سخت‌افزاری داشته باشد. بنابراین بهتر است بی‌دلیل بدبین نشده و تنها در شرایطی که احتمال قوی می‌دهید که شخص یا اشخاصی بخواهند به مکالمات و پیام‌های شما دسترسی داشته باشند، موارد زیر را کنترل کنید.

۱- مشکلات باتری

قبل از اینکه iOS و اندروید رایج شوند، مشکلات باتری یکی از نشانه‌های شنود گوشی همراه بود. هنوز هم باتری‌هایی که به سرعت داغ می‌شوند، یکی از نشانه‌های شنود گوشی‌های هوشمند هستند.

احتمالا با گرم شدن بیش از حد باتری بسیار آشنا هستید. حتی ممکن است به یک فروشگاه گوشی هوشمند مراجعه کرده باشید و از این موضوع شکایت کرده باشید. در بیشتر موارد، به سادگی به شما گفته می‌شود که این یکی از موارد عادی در گوشی‌های هوشمند است. چرا که استفاده از برنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مصرف باتری را بالا برده و موجب گرم شدن آن می‌شود. برای مثال، تماشای تعداد زیادی ویدیو نسبت به گوش دادن به آهنگ‌ها یا پادکست‌ها درصد بیشتری از باتری شما را مصرف می‌کند.

با این وجود، داغ شدن باتری می‌تواند نشانه‌ای از شنود شدن گوشی هوشمند شما باشد. نرم‌افزار مخرب ممکن است در پس زمینه در حال اجرا باشد و به شخص دیگری اجازه گوش دادن به آن را بدهد. همچنین اگر گوشی شما به سادگی شارژ نمی‌شود و زمان بسیار زیادی صرف شارژ شدن آن می‌شود، می‌توانید به این موضوع شک کنید.

برای اطمینان از اینکه گوشی شما شنود می‌شود یا خیر، همواره به یاد داشته باشید که از کدام برنامه‌ها استفاده کرده‌اید و این برنامه‌ها چگونه روی باتری شما تاثیر می‌گذارند. اگر به طور مداوم باتری آن کم می‌شود، با وجود اینکه به طور مکرر از آن استفاده نمی‌کنید، نباید آن را نادیده بگیرید. گوشی‌های قدیمی‌تر مانند مدل‌های جدیدتر شارژ نمی‌شوند، بنابراین قبل از اینکه به دنبال موارد مشکوک باشید، باید احتمالات دیگر را بررسی کنید.

به دلایل دیگری که ممکن است گوشی شما داغ باشد توجه کنید. آیا در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گرفته است؟ آیا از برنامه‌های زیادی به طور متوالی استفاده کرده‌اید؟ آیا قاب گوشی گرما را جذب می‌کند؟ اگر جواب تمام این پرسش‌ها منفی بود، می‌توان گفت که دمای بالا و قدرت کم نشان دهنده وجود نرم افزارهای مخرب است. سپس باید به نشانه‌های دیگری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت توجه کنید.

۲- افزایش استفاده از داده تلفن همراه

نظارت دقیق بر قبض‌های تلفن می‌تواند باعث صرفه جویی زیادی در هزینه‌های شما شود. همچنین می‌تواند به شما در شناسایی نرم‌افزارهای جاسوسی کمک کند.

برنامه‌های بی‌شماری هستند که از حجم عظیمی از داده‌های گوشی شما استفاده می‌کنند، به خصوص اگر به وای فای عمومی رایگان متصل نباشید. با این حال، باید بدانید که تقریبا چه مقدار داده در هر ماه استفاده می‌کنید. اگر این مقدار به طور چشمگیری افزایش یابد، باید علت آن را پیدا کنید. اگر نمی‌توانید دلیل را پیدا کنید، ممکن است نشان دهنده آن باشد که شخص ثالثی پیام‌های شما را رهگیری می‌کند.

نرم افزار مخرب از میزان مجاز داده‌های شما برای ارسال اطلاعات جمع آوری شده به منبع خارجی استفاده می‌کند. این بدان معناست که تنها به وای فای خانگی شما متکی نیست و در هر کجا که باشید، داده مصرف می‌کند.

۳- تبلیغات و برنامه های ناخواسته

شما به راحتی نیمی از برنامه‌های موجود در گوشی هوشمند خود را فراموش می‌کنید. این در حالی است که باید بدانید دقیقا چه برنامه‌هایی را در گوشی خود نصب کرده‌اید، به خصوص برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند. اگر متوجه چنین برنامه‌هایی شدید که در پس زمینه اجرا می‌شوند اما قبلا آن را نصب نکرده‌اید، ممکن است یکی از همان بدافزارهای جاسوسی باشد.

برای دانلود برنامه‌های جعلی نیازی به جیلبریک یا روت شدن گوشی شما نیست. به عنوان مثال، ۱۷ برنامه تقلبی در اپ استور برای iDevices کشف شد. در ابتدا تصور می‌شد که این برنامه‌ها حاوی بدافزار تروجان هستند، اما در واقع بدافزارهایی بودند که تبلیغات مخربی را به کاربران ارسال می‌کردند.

از ابزارهای تبلیغاتی مزاحم می‌توان برای جمع آوری داده‌ها و باز کردن راه جاسوسی به روی هکرها استفاده کرد و نرم‌افزارهای تقلبی بیشتری را به طور ناخواسته نصب کرد. این تبلیغات می‌توانند برای تشویق قربانیان به کلیک کردن بر روی آن‌ها حتی به طور تصادفی و ایجاد درآمد بر اساس پرداخت به ازای کلیک، باشند. فراموش نکنید که کلیک بر روی هر پیوندی می‌تواند منجر به نصب بدافزارهای جاسوسی بیشتری شود.

این برنامه‌ها توسط اپل حذف شدند، اما همچنان می‌توانستند در کمین سیستم‌های قدیمی باشند و نمونه بارز برنامه‌های مخربی هستند که آن را از طریق بررسی‌های رسمی انجام می‌دهند. اپل گفت که تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ میلیون بررسی اپلیکیشن را که در واقع اسپم بوده‌اند حذف کرده است، و اگرچه این یک اقدام خوب است، اما توجه به این موضوع که گسترش بررسی‌های جعلی بسیار گسترده است، نگران کننده است. بدافزار می‌تواند ترافیک تبلیغاتی زیادی ایجاد کند و در نتیجه مصرف داده را بیشتر افزایش دهد.

۴- مسائل مربوط به عملکرد عمومی

هرچه داده‌های بیشتری استفاده شود، سرعت دستگاه شما کندتر خواهد بود. بدافزارها می‌توانند به گوشی هوشمند شما دسترسی ریشه داشته باشند یا شما را فریب دهند تا یک به‌روزرسانی جعلی سیستم را دانلود کنید تا بر فعالیت‌هایتان تسلط کامل داشته باشد. سپس اطلاعات مربوط به قربانی می‌تواند به سرورهای خارجی هکرها منتقل شود.

به تمام آن اطلاعاتی که به دستگاه شما و از آن منتقل می‌شود فکر کنید. این کار سرعت دستگاه شما را کند می‌کند و ممکن است فکر کنید که گوشی قدیمی شده است و دیگر مثل سابق کارایی ندارد. اگرچه تمامی برنامه‌ها بخشی از عملکرد پردازنده را به خود اختصاص می‌دهند، اما نباید تاثیر محسوسی بر زمان واکنش دستگاه شما بگذارند.

می‌توانید بررسی کنید که کدام برنامه‌ها از رم بیشتری استفاده می‌کنند. در iOS، فقط باید به بخش Settings > General > iPhone Storage بروید. در اندروید نیز، روی Settings > Apps کلیک کنید و روی Running بکشید. احتمالا Photos and Music را در بالای لیست خواهید دید. از اینجا، می‌توانید استفاده از برنامه خود را به درستی ارزیابی کنید.

۵- پیام‌های عجیب و غریب می‌تواند نشان دهنده شنود گوشی باشد

هرگز علائمی که به صورت هرزنامه، مزاحم و یا شماره اشتباه دریافت می‌کنید را نادیده نگیرید. این موارد می‌تواند هشداری باشد مبنی بر اینکه مشکلی وجود دارد. پیامک‌های مشکوک می‌توانند شامل مجموعه‌ای از ارقام، کاراکترها و نمادهای به‌ظاهر تصادفی باشند که بلافاصله به‌عنوان عجیب و غریب، اما شاید نه به‌خصوص مخرب، ظاهر شوند.

محتمل‌ترین علت این مشکل، نقص در نرم‌افزارهای جاسوسی است که توسط مجرمان سایبری استفاده می‌شود. این نرم‌افزارهای جاسوسی اگر به درستی نصب نشده باشد، به صورت پیام‌های کدگذاری شده در صندوق ورودی شما ظاهر می‌شوند. این مجموعه داده‌های تصادفی دستورالعمل‌هایی هستند که از سرورهای یک هکر برای دستکاری برنامه‌های تقلبی ارسال می‌شوند.

اگر خانواده یا دوستانی بگویند که پیامک یا ایمیل عجیب و غریبی برای آن‌ها ارسال می‌کنید، احتمالا گوشی شما در حال شنود و جاسوسی است. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که گوشی آلوده شما در حال تلاش برای نصب بدافزار بر روی دستگاه‌های خانواده و دوستان شما است.

مراقب هر فعالیتی که نمی‌شناسید باشید. به زنجیره‌های پیام رسانی، نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی نگاه کنید و پوشه ارسالی و صندوق خروجی خود را بررسی کنید. به مواردی که به خاطر نمی‌آورید برای شخصی ارسال کرده باشید، مشکوک شوید.

۶- وب سایت ها متفاوت به نظر می رسند

همواره به سایت‌ها و آدرس آن توجه کنید. بسیاری از ما قربانی کلاهبرداری‌های اینترنتی بوده‌ایم. اما پس از چندی، هشدارها را فراموش می‌کنیم و نادیده می‌گیریم. اگر این اشتباه کلیک کردن روی یک URL در یک متن یا ایمیل باشد، ممکن است هزینه‌های زیادی برای شما در بر داشته باشد.

حتی لازم نیست از طریق یک پیام به یک پیوند جعلی هدایت شوید. اگر یک برنامه مخرب در تلفن شما وجود داشته باشد، می‌تواند ظاهر وب سایت‌هایی را که به آن‌ها مراجعه می‌کنید تغییر دهد. بدافزار به عنوان یک پروکسی عمل می‌کند و ارتباطات بین شما و سایتی را که می‌خواهید از آن بازدید کنید، رهگیری می‌کند. ممکن است یک صفحه نادرست به شما ارائه دهد، یا به سادگی هر چیزی را که تایپ می‌کنید ردیابی کند.

۷- از کدهای Forwarding Android مانند *#21# استفاده کنید

این کد فقط بر روی گوشی‌هایی با سیستم‌عامل اندروید اجرا می‌شوند کار می‌کند، اما برای یافتن اینکه آیا هر یک از داده‌های شما به شخص ثالث منتقل می‌شود یا خیر بسیار کارآمد است.

کافی است به رابط صفحه کلید خود بروید و *#21*، *#67# یا *#62# را تایپ کنید و سپس روی نماد شماره گیری ضربه بزنید. اگر یکی کار نکرد، دیگری را امتحان کنید. این کدها برای دستگاه‌های مختلف قابل اجرا هستند، اما هر سه عملکرد یکسانی دارند و شما را به صفحه‌ای هدایت می‌کنند که جزئیات Call Forwarding را نشان می‌دهد.

این کدها تمامی تماس‌های صوتی، داده، پیامک، بسته، PAD و موارد دیگر را فهرست می‌کند. در حالت ایده‌آل، هر کدام باید بعد از آن بگویند ارسال نشده است. و اگر به جای آن عبارت ارسال شده را نشان دهد، احتمالا گوشی هوشمند شما هک شده است.

برای قطع حمله سایبری چه باید کرد؟

کافیست کد #002# را در صفحه شماره گیری خود تایپ کنید سپس علامت شماره گیری را دوباره فشار دهید. اکنون روی نمایشگر شما باید عبارت Erasure was successful نوشته شود، به این معنی که شما حمله سایبری را قطع کرده اید. با ضربه زدن روی OK فرایند را تکمیل کنید.

البته به خاطر داشته باشید که این پایان کار نیست. اگر دستگاه شما مورد حمله قرار گرفته باشد، بدیهی است که مستعد حملات بعدی نیز خواهد بود، بنابراین بهتر است امنیت گوشی اندرویدی خود را با نصب یک آنتی ویروس تضمین کنید.

سخن پایانی

آیا گوشی هوشمند شما شنود شده است؟ احتمالا خیر. بهتر است از تصورات بدبینانه فاصله بگیریم. کم‌تر کسی مورد شنود و حملات جاسوسی قرار می‌گیرد و احتمالا ما در آن گروه از قربانیان نیستیم. با این وجود، ارزش آن را دارد که برخی از اقدامات امنیتی اساسی را بررسی کنیم.

همچنین با دانلود از فروشگاه‌های برنامه رسمی، خطر آلوده شدن به بدافزار را کاهش دهید. برنامه‌ها و بازی‌های موجود در اپ استور و گوگل پلی پیش از اینکه در دسترس عموم قرار بگیرند، بررسی شده و به ندرت برنامه‌های آلوده و جاسوسی هستند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 6

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :